Hoe speel je de solo van Rosanna, Toto

Floydian

Ingeburgerd
Ik ben sinds kort weer een beetje aan het "pielen" met muziek en dan voornamelijk met nummers van toto, pink floyd etc...
Nu ben ik bezig met Rosanna van Toto en ik was benieuwd of er hier mensen zijn die de gehele solo kunnen spelen en hoe je dit vervolgens doet.
Het eerste en laatste deel is niet zo heel moeilijk maar het riedeltje wat daar tussen zit krijg ik niet voor elkaar. Ik geloof dat David Paich dat stuk live ook niet voor zijn eigen rekening neemt.
Graag hoor ik jullie reactie en tips.

Alvast bedankt.

Misschien heb je hier wat aan? (filmpje is niet van mij...)

Of gaat het juist om het stukje wat hier ook niet gespeeld wordt..?

Het lastige is dat het meerdere partijen zijn. Tussen die partij die in dat youtube filmpje wordt gespeeld zitten ook nog andere synth-riedeltjes. Dat krijg je alleen maar voor elkaar dmv sequencing of eventueel 'live', maar dan met meerdere sounds (split, 2 synths).

Ik speel hem zelf ongeveer als getoond in dit filmpje :

Klinkt op zich wel aardig maar toch mis je inderdaad dat ene riedeltje, dat gedeelte wordt nu zeg maar 2x gespeeld.

Ik heb zelf ook een tijdje Rosanna gespeeld met de band, maar ik ben ervan overtuigd dat het gewoon teveel is voor een enkele toetsenist. Met blazers erbij wordt het al een stuk makkelijker...

Nu ik dat tweede filmpje zo bekijk, heb ik misschien wel een ideetje voor dat riedeltje. Ik heb al een gevraagd op een ander forum hoe ik het beste dat riedeltje kan namaken, en Yoozer antwoorde: Are you ready to get even more depressed? Open the mp3 in Audacity and slow down 35% or so until you get around the middle C. It sounds like it's comprised of several sinewavey monosynth lines - no neat thirds or fifths, e.g. nothing you can cram into a single patch.

Als je nou eens dat loopje speelt met een sinus achtige lead met veel delay, dat sampled en op 1 toets laat afspelen, dan kan je zelf nog die moog-lead die erdoorheen loopt in het origineel spelen.

David Paich speelt hem zo:

Hier speelt hij live dat "sinus delay" dingetje maar speelt daarbij weer niet de lead die er bovenop zit. Je zou natuurlijk kunnen proberen dat sinus ding met links in te studeren en met rechts de lead te spelen.

Zo op het gehoor klinkt het als een serie triplets. Die zou je allemaal met misschien 1 vingerzetting sequence kunnen spelen waarbij je enkel je hand hoeft te verplaatsen (kan er naast zitten, ken de absolute noten niet dus weet niet of de zelfde vingerzetting handig is, dat moet je zelf uitzoeken naar smaak). De delay dubbelt hem.

Hij speelt dat dingetje zelf niet, dat wordt door de toetsenist achter de schermen (John Jessel) afgespeeld als sample. Gregg Phillinganes doet het ook niet zelf bij toto (of deed, eigenlijk). In dit filmpje zie je ook dat terwijl dat loopje wordt afgespeeld David Paich gewoon dat pianostukje speelt.

Hij speelt dat dingetje zelf niet, dat wordt door de toetsenist achter de schermen (John Jessel) afgespeeld als sample. Gregg Phillinganes doet het ook niet zelf bij toto (of deed, eigenlijk). In dit filmpje zie je ook dat terwijl dat loopje wordt afgespeeld David Paich gewoon dat pianostukje speelt.
Klopt helemaal. Je wordt gewoon genept bij die "live" shows van Toto...

Ach..ja het zijn niet allemaal live wizards. Maar hij heeft die shit wel bedacht.
Dus mijn respect heeft hij..:halleluja

:engel:

Nouja, ik denk dat Steve Porcaro dat bedacht heeft, aangezien hij wat meer met synths bezig was dan David Paich. En ik denk ook dat het in de tijd dat ze nog twee toetsenisten hadden het wel gewoon live gespeeld werd. Zoals ik al zei, het is teveel voor 1 toetsenist om te spelen.

Mits je drie handen hebt.. Dat riedeltje is gewoon een toonladder, overigens. Klinkt alleen vreemd door het gekozen geluid.

Als je een setup geluidje maakt met 3 programs. Eerste geluidje sinus ...hier speel je het riedeltje naar beneden. 2e geluidje sinus met een vertraging erop en de 3e die komt nog later met de lead sound.
Dan is het een kwestie van strak de eerste toonladder spelen en de rest hobbelt er achteraan...
Mocht je het niet strak spelen dan hoor je dat 3 keer...ook wel humor:D

Geen idee of het technisch mogelijk is met je synth en of de 3 loopjes identiek zijn.

Ga in wavelab,.. adjust tempo,.. zet m op de helft,. en dan lekker pielen tot je in de buurt zit.
Al zie ik persoonlijk niet wat de meerwaarde is van het kunnen naspelen van die solo.
Tenzij je natuurlijk in een totocoverbandje zit ofzo.
Leer je theorie oefen je suf en ontwikkel je eigen stijl.

De tip van redsky101 is wel een goeie waarbij ik verschillende vst's kan layeren in een bepaalde keyrange. Dan kom ik volgens mij wel aardig in de buurt. Kan evt. ook een uitdaging zijn om zelf een riedel te bedenken die veel beter klinkt maar dat wordt wel flink oefenen ben ik bang. :maffia:

Back