Yamaha AN1X

:?
Wil je dat eens aantonen die vertraging ?

De AT op de AN1x is best gevoelig, dus:

Note on (en per ongeluk iets te hard drukken)
AT 1
AT 2
AT 3
AT 4
AT 5
AT 6
Note on

Daar zitten dus een hele ris AT-messages tussen die allemaal voor die 2e Note On komen vanwege het feit dat MIDI serieel is. MIDI is niet zo gruwelijk snel, en ook al is het netto effect op het geluid nul, het kan wel vervelend zijn om het er tussen te hebben.

Als ik het nu verkeerd begrijp, voel je vrij om dit te corrigeren.

Als je geen AT wil moet je een PLG-An nemen en een klavier aansluiten zonder AT.
Ja, daar was ik achter gekomen, maar het leven is te kort, de beurs te leeg, en de zolder te vol ;) Ik had een CS6x met AN PLG (en eerder een AN200) maar de CS6x was zelf niet mijn ding en te groot om als houder voor de PLG dienst te doen, en de AN200 had zelf ook nog wat dingen.

Ik ben een groot voorstander van plugins, maar ik ben geen voorstander van editors die vitaal zijn om alles te bewerken verplicht op de computer hebben. Alles moet via de UI van het apparaat zelf ook te bereiken zijn en de software moet mijns inziens een extra'tje zijn - vandaar dat ik daarom dus geen MM, geen Pro-12 en geen AN200 meer heb.

Ik lees hier berichten over dat de aftertouch zo overgevoelig is, maar ik merk daar dus helemaal niks van.
Ik heb de factory presets in mijn AN1x geladen, maar geen enkele patch reageert op aftertouch.
Als ik een toets wat dieper indruk lijkt er helemaal niks te gebeuren.
Weet iemand een patch in de factory presets waarop ik de aftertouch zou moeten horen? Of zijn de factory patches gewoon zonder aftertouch geprogrammeerd?

Laatst gewijzigd:
Ja, de An1x heeft een batterij voor het geheugen. Ik heb hem een jaar geleden vervangen en dat ging heel simpel.
Bedoel je dat mijn CS2x, die al 7 jaar op zolder ligt wegens plaatsgebrek, waarschijnlijk al m'n presets vergeten is ? :stupid *de trap op rent terwijl "neeeee"door het huis galmt*

De AT op de AN1x is best gevoelig, dus:
...
Als ik het nu verkeerd begrijp, voel je vrij om dit te corrigeren.
Ik vrees dat de weergave van MIDI in windows-software-objecten (listbox etc.) meestal trager is dan de MIDI-apparatuur die de data uitstuurt.
Verder wijst die AT-data niet op een vertraging, al lijkt meer info meer tijd in beslag te nemen, wss eerder subjectief.
Bovendien gaat de AT-waarde overigens meestal gewoon terug naar 0 omdat het 'AT-mechanisme' registreerd dat de druk minder wordt vooralleer je de toets loslaat.
Ik ben een groot voorstander van plugins, maar ik ben geen voorstander van editors die vitaal zijn om alles te bewerken verplicht op de computer hebben. Alles moet via de UI van het apparaat zelf ook te bereiken zijn en de software moet mijns inziens een extra'tje zijn - vandaar dat ik daarom dus geen MM, geen Pro-12 en geen AN200 meer heb.
Die mening deel ik ook, maar ja sommige synth's kunnen nu éénmaal niet alle knoppen bevatten en toch nog werkbaar blijven. Maar meer knoppen op de hardware mag best wel (minimum 16 bvb.)
(Dat is deels ook een reden waarom ik niet happig ben op OS-upgrades...)

En waar zitten die PLG's in?
In MU128 (2 MU's elk o.a. 1 An).
Ik lees hier berichten over dat de aftertouch zo overgevoelig is, maar ik merk daar dus helemaal niks van.
Ik heb de factory presets in mijn AN1x geladen, maar geen enkele patch reageert op aftertouch.
Weet iemand een patch in de factory presets waarop ik de aftertouch zou moeten horen?
Hoe de aftertouch instellen ?
Ik (en Stephen) hebben in deze topic al uitgelegd hoe je dit doet, met de prentjes erbij. Wat wil je nog meer ?
Je hoort het pas als die ingesteld is en je bij een sustained klank het klavier harder indrukt...
Of zijn de factory patches gewoon zonder aftertouch geprogrammeerd?
De meeste, misschien wel allemaal zijn zonder aftertouch geprogrammeerd.
En net daarom heb ik deze tool gemaakt :) : An1x Matrix Control
Je kan met de demo ook een search doen naar patches met aftertouch geprogrammeerd (ik wist al niet meer dat ik dat ook voorzien had).
Je dient wel eerst de bank in te laden natuurlijk.
An1x%20MC%201.jpg

Bedoel je dat mijn CS2x, die al 7 jaar op zolder ligt wegens plaatsgebrek, waarschijnlijk al m'n presets vergeten is ? :stupid *de trap op rent terwijl "neeeee"door het huis galmt*

Dat ligt eraan, als de batterij echt leeg is ben je al je presets kwijt. Bij mijn An1x gaf de synth het zelf aan dat de batterij aan het leegraken was. Ik heb toen de batterij vervangen en had toen weer een An1x met de fabrieksinstellingen. Ik was wel al mijn presets kwijt maar dat boeit me niet zoveel omdat ik altijd from scratch geluiden maak zoals Bass beschreef. Eerst een preset initialiseren en vandaaruit verder werken.

Idem.
En echt zoveel dieper kan je je toetsen toch niet duwen...
Toch niet zoals op de Jx8p (die mij nog altijd een perfecte aftertouch heeft! )

Natuurlijk zijn niet alle synths gelijk. Maar een AN1X kan voor 95% overeenkomen met een CS-1X; dezelfde kast, dezelfde electronica, dezelfde outputs. Met een andere klankchip krijg je toch een heel andere synth.

Je zegt 'kan overeenkomen' inderdaad. Want ze komen werkelijk niet overeen qua sound. De An1x klinkt echt veel vetter dan de Cs1x, die altijd een beetje van dat digitale in zijn sound heeft.

Dat ook; maar ook de marketingafdeling van Yamaha zat behoorlijk stil. De Roland JP-8000 werd met veel bombarie gepresenteerd en van de AN1X werd amper het bestaan vermeld. Zo ging het ook met de fantastische FS1R module. Wie kent hem nog, of weet überhaupt van zijn bestaan af?

Als ik ooit die FS1R module kan bemachtigen dan doe ik dat meteen inderdaad! Ik snap er ook niks van hoe marketingafdelingen soms werken. Kijk eens hoe Roland in de jaren tachtig met de TR909 is omgesprongen!

Hoe vaker ik deze discussie over de an1x voorbij zie komen, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik toch eigenlijk ook maar eens een AN1X moet proberen. Niet dat ik m echt nodig heb natuurlijk, maar toch... :D

Dat gevoel ken ik, en aangezien deze topic bijna dagelijks omhoog komt... Kriebelt het des te meer.
En als je dan wat gaat joetoepen dan ben je helamaal klaar: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=V5r-PBBNsng#t=188s
Daar kan ik wel wat mee! Lekker bassje!

Eigenlijk moeten al die CS1X-en en CS2X-en (en MC303's, JV1010, JV1080 en andere rompler bende) door de shredder gehaald worden,of b.v. met een grote hamer in stukken slaan. Die dingen blijven opduiken in discussies en op de 2e hands markt. Beetje jammer....

AN1X is een fijne synth, ik vind alleen de klank niet altijd passen in een mix met andere synths, karakter is in mijn oren wat afwijkend.

Eigenlijk moeten al die CS1X-en en CS2X-en (en MC303's, JV1010, JV1080 en andere rompler bende) door de shredder gehaald worden,of b.v. met een grote hamer in stukken slaan. Die dingen blijven opduiken in discussies en op de 2e hands markt. Beetje jammer....

AN1X is een fijne synth, ik vind alleen de klank niet altijd passen in een mix met andere synths, karakter is in mijn oren wat afwijkend.

Wat is dit nou?

Ik gebruik liever een CS2x dan een TR-808 / TR-909, echt veel makkelijker en de kwaliteit is super

Helemaal mee eens, de TR808 en TR909 horen in een museum thuis ofzo. Ik heb mijn 909 verkocht omdat hij totaal niet te integreren was in mijn setup. Hij stond daar maar een beetje met een laagje stof.

De Cs2x heeft trouwens hele leuke drumkits.

Mooie geluiden, maar ik vraag me af hoe je zonder editor de Free EG-grafieken kan maken/gebruiken (ik werk met de PLG's)

??
ik gebruik gewoon het fronpaneel met de gebruikelijke elementen

Je zegt 'kan overeenkomen' inderdaad. Want ze komen werkelijk niet overeen qua sound. De An1x klinkt echt veel vetter dan de Cs1x, die altijd een beetje van dat digitale in zijn sound heeft.

Dat zei ik ook: de sound is 100% verschillend, alleen de hardware kan voor 95% overeenkomen. Je neemt een CS1X, sloopt daar de XG-chip uit, plaatst er een AN VA-chip voor terug et voilà. Het werkelijke proces zal wel iets ingewikkelder gaan. Maar het geeft aan wat ik met die 5% bedoel dat hardwarematig daadwerkelijk anders is.
Je kunt het vergelijken met de AN-200 en de DX-200. Met een DX-chip zou er van de CS1X en AN1X vast vrij makkelijk een DX-1X te maken zijn. En ja, ook die klinkt 100% anders dan een CS1X.

Laatst gewijzigd:
Ik snap je hier wel in, ik heb alleen geen verstand van die 'groene plaatjes' in synthesizers. Het blijven natuurlijk allebei digitale synthesizers, dus allebei hebben ze die 'groene plaatjes'. Maar of je van een Cs1x een An1x kan maken vraag ik me af. Maar nogmaals, op dit terein ben ik NOG een dummie.

Idem.
En echt zoveel dieper kan je je toetsen toch niet duwen...
Toch niet zoals op de Jx8p (die mij nog altijd een perfecte aftertouch heeft! )

Ik wist niet eens dat 'ie aftertouch had! Who cares, ik gebruik het toch niet.

Nah, ze hebben hun nut wel hoor.

Gewoon kopen een An1x, maar bereid je wel voor op een lastige interface met veel verborgen menu's.

Onzin!

??
ik gebruik gewoon het fronpaneel met de gebruikelijke elementen

Dat dus!

Maar of je van een Cs1x een An1x kan maken vraag ik me af.

Nee dus!

Back