School of Audio Engineering

Als je echter gewoon zelf thuis (electronische) muziek maakt achter je computer, dan zou ik geen SAE gaan volgen. De prijs/kwaliteit verhouding is dan een beetje zoek......

Hoezo ?

De link tussen 'prijs/kwaliteit' en 'thuis muziek maken' ontgaat mij helemaal.

Heb je de opleiding gevolgt, zodat je een advies kan geven ?

Origineel geplaatst door Negative Plus
Hoezo ?

De link tussen 'prijs/kwaliteit' en 'thuis muziek maken' ontgaat mij helemaal.

Heb je de opleiding gevolgt, zodat je een advies kan geven ?

Nee, ik heb de opleiding niet gevolgd. Ik heb het indertijd wel overwogen. Ik weet dus een (klein) beetje wat ze daar doen. Verder ligt mijn huidige opleiding er bij in de buurt...

Wat ik met prijs/kwaliteit bedoelde, is dat ik mij afvraag in hoeverre het het geld waard is als je alleen thuis met een sequencer en synths/samplers/vst(i)'s werkt. De opleiding richt zich meer op recording/mixing dan productie/mixing zover ik weet. Ook heel interessant, maar niet direct datgene wat je als "thuisproducer" zoekt. denk ik althans....... Als je echter bandjes opneemt enzo (wat natuurlijk ook thuis kan :) ) dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het heel interessant gaat zijn.

Maar als ik de plank volledig mis sla dan hoor ik het graag....

Sowieso denk ik dat je bij het uitgeven van dit soort bedragen goed moet nadenken of het echt zinvol is. Als je gewoon thuis wilt hobby-en en het kan betalen, vooral doen. Zo niet, dan kom je met een bibliotheek en internet ook een heel eind. Als je in studio's aan de slag wilt als engineer is het zeer zinvol en waardevol op je CV (terecht of niet). Als je een beroemde producer wilt worden, dan gaat dit je op z'n allerbest marginaal vooruit helpen.

gr,
Marc

Mavn, je slaat de spijker precies op zn kop. Als je hard doorwerkt, kan je in een paar maandjes je lesgeld weer terugverdienen, als je serieus bent in de muziekbusiness, dan is het zinvol.

Ze hebben voor (thuis) producers trouwens een EMP course (electronic music production) die 3 maanden duurt, en ook stukken goedkoper is.

Origineel geplaatst door IJsman
Ze hebben voor (thuis) producers trouwens een EMP course (electronic music production) die 3 maanden duurt, en ook stukken goedkoper is.

Ok, die was er nog niet toen ik ging kijken. (in nederland tenminste)

Ik heb het wel eens overwogen om af te schrijven van mijn belasting en toch wat kennis op te doen maar toen dacht ik, pffff...hahaha

De muziek industrie daar rol je in en als je er niet in rolt dan moet je iets anders gaan doen...En de meeste mensen richten zich op de "standaard" baantjes in de industrie, recept voor falen...

Ik heb geen SAE maar RBS Sound Seminar gedaan. Ik was al jaren bands aan het opnemen, muziek aan het maken etc.
Maar als uit- en thuisproducer weet je gewoon nog weinig van wat er op geluidsgebied is, hoe het werkt en
geluidtechniek-theorie. Je weet niet hoe je van alles kan oplossen en wat echt helpt.
Je kan het niet beredeneren. Want je hebt de basiskennis niet.
Dat merk ik op dit forum.
En veel mensen hebben ook geen technische opleiding, bijvoorbeeld MTS elektronica of elektrotechniek.
Dus op het Sound Seminar wordt het dan al lastig om van alles te begrijpen.
En een groot aantal lessen zijn in het engels. Vanwege de docenten.
Een AKG-er komt er soms niet meer uit en gaat dan over in duits, dat is wel lachen.

Bij RBS kreeg ik les van vakidioten en cracks. Mensen die hun sporen verdiend hebben.
Je kon ze echt ALLES vragen, er werden soms zelfs extra lessen ingelast.
De lessen duurden ook langer dan aangegeven.
Het was de leukste school van mijn leven.
Je zit ook in de klas met allemaal audiogekken en muzikanten. Je weet niet wat je meemaakt!
Ik ben daarna een maand op vakantie gegaan, want je krijgt een volledige info-shock.
En slaaptekort...2 uur s'nachts thuis en om 6 uur er weer uit...

Alle soorten werk, vakgebieden in audioland worden behandeld. En je krijgt praktijk van mensen die het echt weten en snappen. Theorie- en praktijkmensen.
Je zit ineens met een wereldberoemde producer te kletsen. Mensen die eerst geluidstechnicus zijn geweest.
Dan krijg je leuke combinaties...want ze weten ook nog hoe je die sound kan maken...
Ik kreeg ook bijvoorbeeld les van vijf akoestische experts die de hele dag niks anders deden dan overal ter wereld
studio's bouwen...
Ga je vragenlijstje alvast maar maken...ze weten alles.

In 1987 werkten nog niet zoveel mensen met midi.
Maar wel kwam P. vd Sande vertellen hoe hij zijn laatste ster-spot gemaakt had....
Een jaar later had ik ook een Atari en Pro 24 thuis...

Alleen al bij de aanschaf van apparaten weten mensen niet waar ze op moeten letten.
Een set up samenstellen is al lastig.
Dat komt omdat men de regels niet weet. De basisprincipes.
Je kan tien jaar tegen een muzikant aan lopen kletsen, maar dan snapt ie nog weinig van techniek.
Omdat ie die basiskennis niet heeft.....
Als je echt iets wilt leren ga dan eerst even elektronica doen.
Dan kun je in ieder geval communiceren en beredeneren.
Het moet niet, maar is wel handig!
Want je wereld blijft zo klein. Er is nog veel meer!

SAE lijkt mij hartstikke gaaf, al vraag ik me af wat je daar te zoeken hebt als je al niets van grafieken lezen
weet, om maar eens iets te noemen...maar misschien is de toelatingsdrempel daar wel iets lager en
leren ze je daar iets van?
Voor het maken van een hit hoef je nog steeds niets te weten van elektronica.
Als je een vak wilt leren moet je echt naar een gestructureerde school!
Wat is dat lesgeld waard?
Vergis je niet: er zijn ook nog betere dagscholen hierin. En opleidingen via de omroepen.
Je moet alleen niet gaan vragen wat dat kost!
Een MTS-leerling kost ook 50.000 euro per jaar minimaal.
Alleen dat betaalt de staat.
Maar al die kosten bestaan wel....
Het lijkt mij dat ze bij SAE daar echt wel over na hebben gedacht.

Ik was destijds voor RBS 7.500 piek kwijt, alles opgeteld.
Eten, vervoer, lesgeld...en ik kreeg, denk ik, meer uren/dagen les dan tegenwoordig.
Die basiskennis gebruik ik dagelijks nog steeds.
Ik heb ook nog steeds mijn naslagwerken en mijn aantekeningen.
De kosten zitten ook in de praktijklessen.
Ze kwamen met een NOS-mobile langs bijvoorbeeld, of je kreeg een band mixen in een echt theater, of je nam ze
op 24 sporen op in studio en dag erop mixen...etc etc.
Overzicht en inzicht, dat leer je daar. En 80.000 trucs.
Vier avonden compressor-limiters, door verschillende leraren...
En die kosten verdien je zo weer terug.
Goede investering! Kijk of het in je levensplan past, ook als aanvulling.
Ik ben daarna een jaar stage gaan lopen in een goede geluidstudio.
Prachtig!
Het is een goed begin. Daarna ga je verder bouwen.
Daarna een eigen bedrijf.
Vergeet niet, je gaat tien keer zo hard dan een ander. Ze halen je nooit meer in.
Leren, altijd doen. Zo snel mogelijk.
Ik denk dat het heel wijs is om vele vakgebieden te leren in audio.
Een produktie bestaat immers meestal niet alleen uit synths.
En hoe krijg je nou een goede mix?
Dat zit zo complex in elkaar....dat leer je echt niet alleen uit de music maker ofzo.
Dat duurt jaren.
Toon zet tenminste een vakliteratuur-tip op dit forum.
Als je wat wilt, moet je dat echt gaan spellen.
Want in boeken zetten mensen zaken goed op een rijtje.
Daar doe je op synthforum zonder basiskennis gewoon veel langer over.
Mensen zitten vaak al 20 jaar te klooien, voordat ze bekend worden of meer gaan verkopen etc.
Omdat dit wereldje zoveel facetten heeft.
Er bestaan ook cursusssen verkoop-techniek bijvoorbeeld.
Als het maar aansluit op wat je al weet en wat je verder wilt gaan doen.

Bij een cursus krijg je literatuurlijsten of je kan erom vragen.
Want het leven begint pas als je daar klaar bent en de deur uitloopt.
Ik weet het ook niet, je moet gewoon een beetje ernstig verliefd zijn op dit vak.

En bij SAE ,ik ken ze niet, ben er helaas nooit geweest. Maar ik ga er wel kijken!
Misschien hebben ze een andere werkwijze dan RBS. Die weten jullie nu ook een beetje.
Het is geweldig om van begeestigde mensen les te krijgen.
Dat heeft heel weinig te maken met dagscholen als LTS, MAVO, HAVO etc.....
Ik ga maar eens wat downloaden van SAE.
Daar lopen ze vast ook rond!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mixmannetje
Je kan het niet beredeneren. Want je hebt de basiskennis niet.
Dat merk ik op dit forum.
Als je hier wilt weten hoe je je keyboard via midi aan wilt sluiten ben je snel klaar.
Als je (veel) meer wilt dan dat dan ben ik het met je eens dat je die basiskennis gewoon moet kennen. Anders blijf je daar keer op keer over struikelen.

Kennis is ook bagage...mensen die alles maar met parate kennis afdekken zijn ook vaak de mensen die creatieve processen blokkeren..Ik heb alleen de MAVO gedaan en ik vind het een hele fijne situatie..Ik heb geen boodschap hoe anderen mensen dingen doen in standaard gevormde idiomen en gedachtes...Ik zoek altijd waar anderen niet kijken dus waarom zou ik daar een opleiding voor nodig hebben...Al die MTS/HTS gastjes die al heel mijn leven irritant lopen te roepen "heb je hem weer" of "je bent maar een aparte" en "doe niet zo raar"...
Zoek je eigen weg...koester je gebreken en werk naar een eigen manier om die gebreken op te lossen en je krijgt een eigen stijl..Het internet staat bol van kennis/soundclips/reviews en interviews, ga er gewoon 10 jaar obsessief mee aan de gang en je komt er wel...

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Kennis is ook bagage...mensen die alles maar met parate kennis afdekken zijn ook vaak de mensen die creatieve processen blokkeren..Ik heb alleen de MAVO gedaan en ik vind het een hele fijne situatie..Ik heb geen boodschap hoe anderen mensen dingen doen in standaard gevormde idiomen en gedachtes...Ik zoek altijd waar anderen niet kijken dus waarom zou ik daar een opleiding voor nodig hebben...Al die MTS/HTS gastjes die al heel mijn leven irritant lopen te roepen "heb je hem weer" of "je bent maar een aparte" en "doe niet zo raar"...
Zoek je eigen weg...koester je gebreken en werk naar een eigen manier om die gebreken op te lossen en je krijgt een eigen stijl..Het internet staat bol van kennis/soundclips/reviews en interviews, ga er gewoon 10 jaar obsessief mee aan de gang en je komt er wel...

Voor wat betreft MTS-mensen heb je wel een beetje gelijk, maar zeker wat betreft HTS deel ik je mening niet. Goede mensen in hun vak accepteren dat de kennis die ze hebben het begin is, en snappen dat om echt verder te komen je out-of-the-box moet denken. Het koste wat het kost vasthouden aan de kennis die je hebt is een teken van onzekerheid.

Ik ben persoonlijk wel heel blij met mijn kennis-bagage. Het helpt me om door marketing blurb heen te prikken en de essentie van de technologie te snappen, en er is een oud spreekwoord (wat ik hier ga parafraseren) dat stelt dat je de regels moet kennen om ze te kunnen breken, en daar ben ik het mee eens.

Origineel geplaatst door winchester
en er is een oud spreekwoord (wat ik hier ga parafraseren) dat stelt dat je de regels moet kennen om ze te kunnen breken, en daar ben ik het mee eens.

Niet om vervelend te zijn, maar laatst reed ik ergens 120 terwijl ik op dat stuk maar 100 mocht, zonder dat ik dat wist..flits. 8D

Mixman, dank ik had het niet duidelijker kunnen verwoorden.

Ik heb zelf een jaar of acht geleden bij de SAE in Rotterdam het 'Studio Sound Certificate' gedaan, als ik het goed heb begrepen is deze later omgedoopt in 'Electronic Music Production' course. De SAE raad volgens mij wel aan om minimaal Mavo / Havo niveau te hebben, al wordt dit niet getoetst. Grafieken en schema's lezen en een beetje abstract kunnen denken zijn wel de dingen die je nodig hebt. Ik moet zeggen dat Dennis Beentjes, docent en manager van de Rotterdamse vestiging van de SAE, wel de tijd neemt om iedereen mee te krijgen maar desondanks blijft de vaart er wel inzitten.

De cursus was een half jaar lang twee avonden in de week, en in die periode heb ik letterlijk vele schriften volgeschreven met aantekeningen, veel tekst, begrippen, afkortingen, etc. Tekeningen van grafieken, polar patterns, microfoon opstellingen, signal flows, absorbers, bass traps, diffusers, noem maar op. Ik had op dat gebied al wel de nodige voorkennis waardoor niet alles helemaal nieuw was, maar het is een hele pittig hoeveelheid kennis en kunde die je daar krijgt voorgeschoteld. Het mooie is dat er allemaal structuur en samenhang in zit, iets wat je met zelf aanrommelen gewoon niet lukt, dan krijg je te veel kleine eilandjes van kennis en met deze cursus worden de gebieden daartussen opevuld zodat het een groot aaneengesloten stuk wordt. Dat is voornamelijk waarom het voor mij zo goed is geweest.

Je krijgt betere resultaten omdat je weet hoe de gereedschappen te gebruiken en niet af te moeten gaan op giswerk. Natuurlijk kun je aan de hand van alle kennis online de meeste dingen wel te weten komen, maar dan zijn het te veel die eilandjes waardoor er nog te veel blinde vlekken blijven.

Ik heb niet op creativiteit ingeleverd, sterker nog ik kan meer en sneller de dingen doen zoals ik ze voor ogen heb, het is voor iedereen die op een min op meer serieuze manier met muziek bezig is een absolute aanrader om een soortgelijke cursus te doen.

Origineel geplaatst door demian
Niet om vervelend te zijn, maar laatst reed ik ergens 120 terwijl ik op dat stuk maar 100 mocht, zonder dat ik dat wist..flits. 8D
Wat mij nu even niet duidelijk is, wist je er van dat je daar maar 100 mocht of was je in de veronderstelling dat het een 120 km/h wegvak is. In het laatste geval gaat het spreekwoord niet op, in het eerste geval is het gewoon en kwestie van pech gehad, joe-win-som-joe-loes-som. Bij een vern3*kte mix doe je dan Undo of Total-recall en begin je opnieuw om verolgens niet de zelfde fout opnieuw te maken dan wel er op een creatieve manier omheen te werken.

je moet de regels kennen om ze te kunnen breken
Ken je de regels niet dan ben je bezig met trial and error, dat is ook best leuk op z'n tijd, maar een trial wordt wel makkelijker wanneer je de errors kent en weet waarom ze ontstaan. Dat is pas toegepaste kennis!

iedereen is anders...somige mensen absorberen kennis direct..ik leer heel slecht..info komt ineens 3 jaar later weer boven..Verder val ik immer uit de boot bij de middenmoot..zoek liever mijn eigen weg...

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
iedereen is anders...somige mensen absorberen kennis direct..ik leer heel slecht..info komt ineens 3 jaar later weer boven..Verder val ik immer uit de boot bij de middenmoot..zoek liever mijn eigen weg...
Toch denk ik dat het een enorm verschil maakt of je een middelbare school, beroepsopleiding of een specifieke cursus zoals deze volgt. In mijn beleving is er namelijk een heel groot verschil.

Origineel geplaatst door FrankH
Wat mij nu even niet duidelijk is, wist je er van dat je daar maar 100 mocht of was je in de veronderstelling dat het een 120 km/h wegvak is. In het laatste geval gaat het spreekwoord niet op,
Ik wist dat ik onvolledig was, ik was in de veronderstelling dat ik 120 mocht. De flits was trouwens in Frankrijk, ik moet nog zien dat ik een bon krijg.

Maar volgens mij ben ik ook typisch het soort persoon dat regels breekt zonder ze te kennen.
Mijn 'pad' is ook niet echt casual..Tevens ben ik MTS-er met een onvoltooide HTS opleiding.. :D

in het eerste geval is het gewoon en kwestie van pech gehad, joe-win-som-joe-loes-som. Bij een vern3*kte mix doe je dan Undo of Total-recall en begin je opnieuw om verolgens niet de zelfde fout opnieuw te maken dan wel er op een creatieve manier omheen te werken.

Ken je de regels niet dan ben je bezig met trial and error, dat is ook best leuk op z'n tijd, maar een trial wordt wel makkelijker wanneer je de errors kent en weet waarom ze ontstaan. Dat is pas toegepaste kennis!

Toepassen van kennis kan erg efficient zijn en middels discipline tot de meest fantastische dingen leiden, daar ben ik het wel mee eens, maar ook met het gegeven dat mensen talent van zichzelf hebben en zonder het hebben van die bewuste kennis in staat zijn tot grootse dingen. Maar dan moet je dat talent wel hebben idd..

Ja het is de invalshoek, waar je uit vandaan komt.
Ik ben begonnen met gitaarspelen toen ik zeven was. En toen ik elf was, speelde ik in mijn eerste bandje.
Dus ga je dan naar een MTS, zit je daar ook met creatieve oogjes te kijken.
Ik volg de SF thread over de GSSL op mijn sloffen.
Dat zet ik lachend in elkaar. En gaat het stuk, dan kan ik veel beredeneren en oplossen.
Ik kan nog steeds oude berekeningen opzoeken en erop loslaten.
Want ik heb me sufgerekend destijds op school.
En dat geldt dus niet alleen voor de SLL.
De meeste dingen kan ik dus zelf repareren en ik laat me ook geen oor aannaaien mocht het
extern moeten gebeuren.
Ik heb zo door of ze lopen te zwammen....laat staan in muziekwinkels...
Zonder die basiskennis kan je dat echt wel vergeten.
Je kan dus beter inkopen dan voorheen, bouwen, investeren, repareren en laten repareren.

En je leert de zin en onzin van specs veel sneller.
Dat kan je anders inschatten.

Natuurlijk heeft iedereen weerstand tegen mensen die de creatieve regels de grond in trappen.
In veel bedrijven kunnen ze niet eens brainstormen...slaan ze elkaar bijna de hersens in.
Spelletjes en nog eens spelletjes...vanwege geld, de niveauverschillen en visies.

En kan je op een dag maar een bepaalde hoeveelheid lesmateriaal aan.
Maar een cursus is een enorme tijdswinst. En de scholen van nu zijn anders dan die van vroeger.
Ze kunnen je vaak op veel leukere manieren informatie geven.

Er zijn ook filmclubs/videoclubs die gratis of goedkope curssussen geven, waar je audio-visueel gezien heel wat van opsteekt.

Dat wil niet zeggen dat je op scholen ook alles leert wat je interesseert of nodig hebt. Misschien maar een klein deeltje.
Ik zou even goed het lesprogramma checken. Of dat ook bij je plannen past.
En kijken hoe en op welke manier er wordt lesgegeven.

Internet is geinig, maar je zoekt je suf en daar gaat veel tijd mee verloren.
Ik denk niet dat bepaalde kennis op internet staat. Je zit gewoon het zwarte garen uit te vinden dan.
Echte vakkennis zetten ze er niet op. Helemaal niet in verband met elkaar.
Want kennis kost geld en is macht. Dus je zal natuurlijk wel dingen vinden die er mee
te maken hebben, maar in kleine dosis.
En op wiki staat ook een hoop (goedbedoeld) geklets.

Ik leef maar kort, dus ik vind cursussen best handig! En ik ben helemaal niet nieuwsgierig!
Ik zie ook gitaristen van het conservatorium afkomen die allemaal dezelfde gitaristen
als voorbeeld hebben gehad. Maar de kennis die zij hebben, heb ik niet.
Maar ik heb wel een aparte stijl. Daar gaan zij mee beginnen en aan sleutelen.
Dus muziektheorie bijspijkeren is voor mij altijd
behoorlijk lastig geweest. Ik heb die basis-overdosis nooit gehad.
Gelukkig wel muziekschool. En jaren bandervaring en studio's.
Maar ik stoei er mee verder, want ik wil meer weten.
En ik heb al jaren geleden manieren van akkoorden en solo's opschrijven bedacht die veel effektiever zijn, dan
dat notenschrift. Bij mij waaien de blaadjes niet van mijn standaard en ik speel de juiste volgorde en liggingen.
Je moet ze de kost geven....of er je brood mee verdienen. De lakse sloddervossen, ha
Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar ik heb al veel meegemaakt.

Op een technische school wordt je iets punctueler opgevoed: Lul niet, zet een goed produkt neer!
Dat is wat anders dan creatieve vrijheid en lap alle regels aan je laars om creatief te zijn natuurlijk.(?)
Als je de regels niet doorbreekt zal er nooit iets nieuws ontstaan of worden uitgevonden.
Ontstaan er nooit nieuwe stromingen.
Mensen blijven gewoon anderen creatief blokkeren. Er zijn vast mensen die beter bij je passen,
zonder dat je een opvoedkundige hoeft te zijn. Er anders naar kijken houdt ook een keer op.
Ik snuffel van alles af. Ga naar bepaalde conservatorium-uitvoeringen lichte muziek.
Ik zie leuke, nieuwsgierige mensen en leuke werksferen. Dat inspireeert.
Kop op!
Gaan er nog mensen naar de IBC?

Deze zou wat mij betreft in het welkomstpakket van alle nieuwelingen hier mogen...

Ralph, misschien heb je hier iets aan:

Ik was eens op een weekend cursus scenario-schrijven/film-analyse.
Zat met 28 mensen in de klas. Kreeg les van een filmacademie docent.
Er zitten allemaal amateur-filmers in de klas dus.
We zien een stukje opening van een film en moesten opschrijven, wat
we gezien hadden.
Dat leverde dus 25 foute en 3 goede beschrijvingen op....

Zit ik op een andere cursus met dezelfde mensen...alleen andere lerares.
Les van een docente filmacademie.
Ze kwam voor de les even aan de bar met de leerlingen praten.
Aardige vrouw.
Tijdens de les geeft ze een schriftelijke opdracht.
Ik snap er geen bal van. Steek mijn hand op.
Kunt u dat nog eens uitleggen, ik snap het niet....waar gaat dit in godsnaam over?
Zegt ze, ja sorry voor jou is het dat en dat....ik zeg oooooooohhh , simpel dus.
Ga ik na de les naar haar toe en vraag: hoe zit dit?
Zegt ze: ja jij werkt anders, auditiever dan de meeste visueel ingestelde mensen hier.
Daar heb ik les in gehad en omdat er maar 3 auditieve mensen in de klas zaten en 25 anderen
, ben ik mijn les begonnen met meer visueler te praten....anders krijg ik de aandacht niet.
Huh? Ze zegt, ja daar ben ik in opgeleid. Dat was vroeger niet.
Er zijn mensen op scholen in het verleden geweest met hoge IQ's etc die door de 'verkeerde leraar' jarenlang
hebben moeten lijden onder dat aantal.....
Daar zijn hele volkstammen aan ten onder gegaan en hebben andere vakken zelfs gekozen....
Dat is dus het voordeel van een hedendaagse dagschool en goed opgeleide docenten tegenwoordig...
Als mensen niet op dezelfde golflengte zitten, moet je langer met ze praten, want je stopt al je kennis steeds in een ander laatje bij elkaar...knap vervelend! Alsof je tegen een muur zit te kletsen. NLP-cursus.

Toch denk ik dat het een enorm verschil maakt of je een middelbare school, beroepsopleiding of een specifieke cursus zoals deze volgt. In mijn beleving is er namelijk een heel groot verschil.

Ik heb allles al geprobeert...MCSE, Werkplaatstimmerman pff weet ik veel..ik snap er allemaal geen hout van...
Ben heel blij dat ik ondernemer ben geworden...Heeft mij geheel verlost van de middelmaat en hun standaard probleempjes.
Maar ik denk dat de SAE best wat kennis met zich meebrengt...
De illusie dat het een ticket is naar de muziekindustrie is wel een beetje vals...Vroeger werd je tape operator, was je cool mocht je eens een submix doen etc...de rest kwam vanzelf..
Ik denk dat de SAE mensen uiteindelijk meer in de "toeleverings/AV" industrie terecht komen..
Mischien zijn er uitzonderingen maar producer en mixer ben je dat kan je niet leren...Tenminste je kan het wel leren maar het is feeling en er is geen school die je dat leert...
Net als fotomodel, dat ben je en er is geen school waar je dat kan leren..
Scholen die dat wel pretenderen zijn zakelijke constructies om geld mee te verdienen...eigenlijk net als de SAE

Back