School of Audio Engineering

Origineel geplaatst door aux
Hahahaha, helemaal mee eens! Die discussie staat gelijk aan de:

- Mac/PC discussie
- analoog/digitaal opnemen discussie
- Cubase/Logic discussie
- Cola/Pepsi discussie
- billen/borsten discussie
- Beatles/Stones discussie

Etc etc.

Doe mij maar :
- Mac
- digitaal
- Logic
- Cola
- billen
- Beatles
8~

Billen of borsten? Die discussie kan ik me niet meer voor de geest halen hoor. En dat zou ik me zeker nog moeten kunnen herinneren. ;)

Weet nog wel dat na al die discussies ik voor mezelf had opgemaakt dat ik beter mezelf bij kon gaan leren dan via zo'n opleiding. Maar da's voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Maar denk dat een aantal mensen hier best wel een inleidende cursus goed zou doen. Ook op het gebied van software bediening overigens.

Ik ben zelf naar de open dag geweest en heb (bijna) besloten om de opleiding te gaan doen. Zou zeker eens gaan kijken bij de volgende open dag. Dan kan je eventueel al in september(?) beginnen.

je heb eerst een "curses" van 3 maanden waarin een soort basis wordt gelegd. Deze bevat niet alleen audio maar veel andere creatieve vormen zoals bv 3d-tekening films enz. Als je deze heb afgerond kan je aan de echte audio gaan beginnen. Aan de hand van jou eigen keuze duurt dat 9 maanden of 1.5 jaar (weet ik niet helemaal zeker).

Ik heb 6 maanden geleden Electronic Music Production afgesloten op de SAE in R`dam en ik moet zeggen dat je ervan kan maken wat je zelf wilt.
Ik heb er erg veel geleerd over de al eerder genoemde onderwerpen en loop nog steeds regelmatig ff langs voor vragen of om zelf wat op te nemen zie Pro Control (-;

De sae heeft mij zeker een grote duw in de goede richting gegeven en ben nu zekerder over de wat technischere vragen!

:)

Ik denk niet dat het zo zeer met pepsi of cola te maken heeft maar meer een geld kwestie is.
Dat je met de SAE-cursussen veel leert is logisch. Het is echter de vraag of het geld wat er tegenover staat het waard is...
Natuurlijk, kennis is onbetaalbaar maar dat is ook een beetje cliché.
Theorie is oké, maar we kunnen lezen toch? Internet, boeken, etc. daar kom je een heel eind mee.
Als je voor een cursus geld wilt uitgeven dan kun je het beste ééntje nemen waar veel praktijkervaring bij zit. Zien is nog steeds kunnen.
Helaas zijn die praktijkworkshops het duurst voor de cursusgevers dus is de verhouding theorie/praktijk helaas doorslaggevend naar theorie. Dat je als antwoord krijgt dat theorie 'de basis' is, is een clichématig geldbesparend dooddoenertje. En nee, SAE is niet zo duur omdat zij wel veel praktijklessen hebben, bij hen is het ook meer klaslokaal zitten dan knoppie's draaien.
Mocht je toch een studie willen doen, en dat kan best handig zijn als je weinig basis kennis hebt, kies dan voor een cursus met de meeste praktijklessen.
Oh ja, en val niet op dure bekende namen die af en toe een lesje komen geven. Is natuurlijk erg leuk maar die mensen moeten wel betaald worden... .

gr. Tom

Ik krijg nu niet het idee van, dit is echt een HBO georienteerde opleiding, maar meer dat het om bij te leren is. Meer zo van ik heb HBO bedrijfseconomie gestudeerd, ik ben nu 23 en wil een opleiding doen, die ik echt leuk vindt, ik ga nu aan mijn hobby werken.. Zo'n gevoel krijg ik erbij.
Bovendien hoor ik verschillende mensen roepen je kan ook zelf dingen gaan lezen onderzoek verkennen etc. Ook heb ik nog geen idee van het prijskaartje. Daar kijk ik zo dalijk nog ff na. Ik dacht dat dit was wat ik zocht, maar begin nu steeds meer te twijfelen helaas.

Grtz Mike

Je zult er alleszins veel leren denk ik, op SAE. Maar het is gewoon superduur. Ik heb zelfs in Hilversum op de audiovisual academy of zoiets gezeten, was een pak goedkoper, maar het blijft nog steeds EASY MONEY. Het was echt super leuk, 3 maanden op en af naar Hilversum en enkel met muziek bezig zijn, maar daarna, als alles gedaan is besef je dat je nog altijd niks hebt/bent. Je moet het zelf doen hé. Als je een maand ergens in een goede Allround studio zou kunnen meedraaien, waar je zowel eigen produkties meemaakt als opname, leer je denk ik zeker zoveel en ben je misschien 1/3 van je geld kwijt (welke studio wil nu niet voor wat geld een hulpje in huis hebben?) Lees daarbij nog een paar goede boeken, Bob Katz, Nika Aldrich ... en je gaat er misschien zelfs meer van kennen dan een SAE student.

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Ik krijg nu niet het idee van, dit is echt een HBO georienteerde opleiding, maar meer dat het om bij te leren is. Meer zo van ik heb HBO bedrijfseconomie gestudeerd, ik ben nu 23 en wil een opleiding doen, die ik echt leuk vindt, ik ga nu aan mijn hobby werken.. Zo'n gevoel krijg ik erbij.
Bovendien hoor ik verschillende mensen roepen je kan ook zelf dingen gaan lezen onderzoek verkennen etc. Ook heb ik nog geen idee van het prijskaartje. Daar kijk ik zo dalijk nog ff na. Ik dacht dat dit was wat ik zocht, maar begin nu steeds meer te twijfelen helaas.

Grtz Mike

Ik ga een gooi doen naar een plekje op die nieuwe Dance/dj opleiding aan de rockacadmie. hbo dus.
Kost waarschijnlijk net zoveel (2500 p/j) als SAE, is fulltime en leer je ook veel over de zakelijke kanten van het vak.
Iets wat mij bij muziektechnologie (HKU) nogal tegenviel, ik verwacht dat de sae ook puur technisch zal zijn.

Kijk ook even op deze site: www.mpc-rotterdam
Als je vragen hebt kan je altijd bellen of mailen of een afspraak maken om een keer te komen kijken.

Groeten, Jochem

Ik ben Ex-SAE student, en heb wel een boel opgestoken. Ik wist al best een hoop vooraf, en had geproduceerd/opgenomen/gemixed, etc. Ondanks dat heb ik heel veel geleerd, en ze gaan best diep qua theorie, en wat voor veel mensen nutteloze info is (akoestiek, etiquette, goeie verhalen vanuit de praktijk, etc) is voor mensen als ik wel belangrijk.

Voorbeeld is dat tafel-neutralizeren verhaal. Heel simpel, als je een producer bent, met je eigen studio, cool. dan kan je alles lekker ingepatched laten, de EQ's aan op je favoriete setting, etc etc-logisch ook, dat is nou eenmaal praktisch. In de studiowereld, de job waar je voor getrained word, is het echt wel zo dat die console neutraal moet zijn, en die patch leeg moet zijn als de nieuwe klant komt. In die wereld is etiquette wel belangrijk omdat je met allerlei mensen moet dealen.

Feit blijft dat de "business" klein is, het aantal nieuwe banen per jaar minimaal, en de ingredienten voor een successtory erg nauw luisteren, maar mijn punt is dat SAE je daarbij zeker op de goeie weg kan helpen.

Trouwens, vanuit mijn eigen ervaring kan ik direct zeggen dat ik mijn fulltime studiojob nu niet had gehad door sae. Ik kwam binnen door mn muziek, kreeg een kans door mn initiatief, en kreeg de baan omdat ik Protools HD en SSL tafels kende, zonder SAE was ik niet verder gekomen dan een kans.

en NU ga ik slapen

.
Bedenk wel dat je in eerste instantie in een soort brugklas terecht komt, waarbij je bijvoorbeeld na afloop van elke sessie alle faders en pot-meters in een neutrale positie moet plaatsen, en dergelijke nutteloze tijdverspilling

Nou ik weet het niet hoor maar ik heb dit nog nooit hoefen doen.

Bevalt me wel hoor de opleiding.
De prijs is natuurlijk hoog, ik denk dat dat vooral komt de studio's.
Ik weet niet wat voor tafels ze hebben staan bij andere opleidingen?

Je moet na elke sessie de tafel neutralizeren. niet voor anderen, na je eigen sessies. zodat als de volgende persoon kom, en aan het opnemen is, en een eq wil op de vocal die hij aan het opnemen is op de SSL, en op "mon" druk, hij niet per ongeluk al 15 db gain om zijn oren en die van de zanger krijgt. daarom.

Volgens mij is een het volgen van een opleiding ook afhankelijk van je doelstellingen: Als je SAE op je CV hebt staan dan kom je op sommige plekken (als studiotechnicus bijv.) makkelijker binnen. Terecht of niet, het is wel zo. Als je echter gewoon zelf thuis (electronische) muziek maakt achter je computer, dan zou ik geen SAE gaan volgen. De prijs/kwaliteit verhouding is dan een beetje zoek......

gr,
Marc

Origineel geplaatst door shortwave
Heb ik nu dat antwoord helemaal voor noppes zo zorgvuldig zitten intypen terwijl ik al lang in mijn bed had willen liggen, maar toch een forum-lid wilde helpen, terwijl de vuilnis nog op straat gezet moest en die nieuwe track nu een dag later af is dan gepland en ik mijn tanden nog moest poetsen??? 8o)

ik zal je berichtje wel even doorsturen naar iemand die er wel wat aan heeft. :D

dat voelt vast een stuk beter.

Back