School of Audio Engineering

Nee, ik volg dus geen cursus bij SAE, maar heb die gasten die daar een opleiding volgen wel meegemaakt... Sommige podia halen die jongens van de SAE als soort stagaires om "zogenaamd" het geluid te doen. Vrij triest. ;{

Toen ik het geluid deed voor een paar bands, waren er ook een paar leerlingen. En ik weet niet wat ze daar leren, maar het had weinig te maken met de geluidstechniek bij een live-optreden. Ze luisterden meer naar het geluid over een koptelefoon, dan naar het geluid in de zaal en of dat wel klopte. Het zullen wel beginners geweest zijn.

Over studio-engineering kan ik niets zeggen. Maar ik zou zeggen, ga d'r is langs. Heb ik ook ooit gedaan. Je wordt keurig ontvangen en krijgt mooie folders mee.... En een prijslijst voor hun opleidingen: voor een gemiddelde cursus kun je een halve midi-studio aanschaffen!!

Wat ik er maar mee wil zeggen is: wat is je ervaring met geluidstechniek? Is die al vij fors, dan is de SAE wellicht geen goed idee. Heb je weinig ervaring, en je hebt er de euro's voor over, dan is het wellicht iets. je leert er vast heel veel. Bedenk wel dat je in eerste instantie in een soort brugklas terecht komt, waarbij je bijvoorbeeld na afloop van elke sessie alle faders en pot-meters in een neutrale positie moet plaatsen, en dergelijke nutteloze tijdverspilling.

hey Dex,

dacht dat je niks wilde leren over de "ware" techniek?!

Ik heb het uiteindelijk ook niet gedaan, als je die tijd/geld in je studio steekt met internet ernaast (en dit forum!) als je iets moet weten kom je volgens mij veel verder.

Ik vond ook sae veel te duur.
Het gaat uiteindelijk gewoon om ervaring. Trail and error.
Sluit jezelf op in je studio!

uhhh... dextah heeft een jar of 10 geleden op de SAE gezeten, de reden dat ie het vraagt is wat anders.
SAE zou niks voor mij zijn, ben ik te eigenwijs voor (dextah ook trouwens weet ik uit ervaring, regels zijn er om doorbroken te worden)

Origineel geplaatst door da goose
uhhh... dextah heeft een jar of 10 geleden op de SAE gezeten, de reden dat ie het vraagt is wat anders.

Heb ik nu dat antwoord helemaal voor noppes zo zorgvuldig zitten intypen terwijl ik al lang in mijn bed had willen liggen, maar toch een forum-lid wilde helpen, terwijl de vuilnis nog op straat gezet moest en die nieuwe track nu een dag later af is dan gepland en ik mijn tanden nog moest poetsen??? 8o)

Ik ben net begonnen met deze cursus maar dan in Rotterdam. Kan er nog niet heel erg veel over zeggen omdat ik pas 1 les heb gehad, maar ik denk dat ik er toch veel aan zal hebben (ook voor mn eigen producties) omdat je geluid leert te begrijpen. Dat werd mij de eerste les wel duidelijk.

Het was inderdaad om een andere reden .
Heb een jaar of tien geleden die opleiding gedaan (yep ik ben van de oldschool) en zou het nooit meer doen .
Het was wel leuk .
Ik heb mezelf veel meer geleerd dan dat ik daar heb geleerd .
Maar de reden waarom ik deze vraag stelde is niet meer nodig dusssssss .

Origineel geplaatst door shortwave
Heb ik nu dat antwoord helemaal voor noppes zo zorgvuldig zitten intypen terwijl ik al lang in mijn bed had willen liggen, maar toch een forum-lid wilde helpen, terwijl de vuilnis nog op straat gezet moest en die nieuwe track nu een dag later af is dan gepland en ik mijn tanden nog moest poetsen??? 8o)

Even goed bedankt shortwave . Zo hoort het ook te zijn . Mekaar helpen niet waar ?

Nee, ik volg dus geen cursus bij SAE, maar heb die gasten die daar een opleiding volgen wel meegemaakt... Sommige podia halen die jongens van de SAE als soort stagaires om "zogenaamd" het geluid te doen. Vrij triest. ;{

Toen ik het geluid deed voor een paar bands, waren er ook een paar leerlingen. En ik weet niet wat ze daar leren, maar het had weinig te maken met de geluidstechniek bij een live-optreden. Ze luisterden meer naar het geluid over een koptelefoon, dan naar het geluid in de zaal en of dat wel klopte. Het zullen wel beginners geweest zijn.

We zijn dan ook geen live-opleiding, maar een studio opleiding. Studenten krijgen een heel klein stukje live en dat wordt in praktijk gebracht door ze los te laten in een zaal. Dit is ook een (al genoemde) 'trial and error' methode, uiteraard. Als je live-sound wilt leren, zijn er veel betere scholen dan de SAE, er zit er eentje in Utrecht als ik me niet vergis.

En de discussie wel of geen opleiding doen is erg persoons-afhankelijk: de 1 heeft het wel nodig, de ander absoluut niet. Die mensen kunnen met boeken, handleidingen en het internet een hele boel leren.

Ik heb op SAE gezeten en het was best nuttig, volgens mij kun je die school het beste doen als je al werkzaam bent in de audio industrie want het is niet zo dat je er een baan door kan krijgen ofzo, bij mij niet tenminste en er word idd niet echt veel aand8 gegeven aan live geluid..

De school opzich is gewoon vet en je leert echt wel veel basiskennis, eerder gokte ik altijd maar wat met m'n fx enzo maar na het sae ben ik wel wat slimmer gaan werken..Je leert veel over de studio, leert werken met vette tafels waar je waarschijnlijk nooit meer de kans toe krijgt...ik weet niet in hoeverre dat nuttig is maar het is wel leuk iig:)

ik heb nog les gehad van Aux da protools master:)

Origineel geplaatst door ratzavlatz
Je leert veel over de studio, leert werken met vette tafels waar je waarschijnlijk nooit meer de kans toe krijgt...ik weet niet in hoeverre dat nuttig is maar het is wel leuk iig:)

Haha, dat geloof ik wel.... dat het lachen was. Als ik de centen zou hebben, zou ik me zo aanmelden. Just for fun! En om nog iets bij te leren, natuurlijk!

toch niet weer een 'ga wel/niet naar de SAE' discussie he?
daar zijn er al genoeg van, gebruik de zoekfunctie maar.

dextah, wat wil je weten?
aux geeft daar les/draait daar aan knopjes/rookt daar shag, dus hij zal je vraag wel kunnen beantwoorden dunkt mij

Origineel geplaatst door cyan_circle

aux geeft daar les/draait daar aan knopjes/rookt daar shag, dus hij zal je vraag wel kunnen beantwoorden dunkt mij

Hahahaha, helemaal mee eens! Die discussie staat gelijk aan de:

- Mac/PC discussie
- analoog/digitaal opnemen discussie
- Cubase/Logic discussie
- Cola/Pepsi discussie
- billen/borsten discussie
- Beatles/Stones discussie

Etc etc.

Origineel geplaatst door cyan_circle

Ik hoef nix te weten . En zeker niet over opname techniek . Ging om iets anders en is niet meer nodig
mods gooi er maar een slotje op .

Ik heb een thread die ook over deze school gaat, een jaar na dato geopent :D beetje dom van mij, ik wou graag weten of dit nut heeft voor een jongen die een enorme drive heeft maar vrij weinig zeg maar basic kennis nog heeft over het hele technische gebeuren, en nee ik verwacht niet dat ik hierna een super producer te zijn maar ik hoop idd dat ik mijn ideeen beter van mijn creative brein naar de koude kille computer kan zetten...

Beter laat dan nooit posten zeg ik maar altijd!

Grtz Mike

Ik heb de cursus ongeveer een jaar geleden afgerond. Als je het geld hebt en de motivatie zou ik het zeker aanraden. Zo'n beetje alles wat met audio te maken heeft komt wel een keer voorbij. Hoe geluid 'werkt', het hele midi gebeuren, opname technieken, afmixtechnieken, protools, cubase/logic, klein beetje live-geluid, sacd/dvd audio, bioscoop en surround geluid, de basis van synthese, en een hele hoop meer. Je begint op een vrij simpel niveau, wat vervolgens steeds meer uitgebreid en ingewikkelder wordt. Als je de grondbeginselen van geluid en alles wat ermee samenhangt wilt leren zou ik het zeker doen. Je krijgt een aantal uren per week les, en daarnaast moet je een aantal opdrachten afronden die je zelf kan inplannen. Je moet zoals je zelf al zegt niet verwachten dat je een superproducer bent als je de cursus hebt afgerond. SAE leert je de basis van alles, en laat zien wat je mogelijkheden zijn met geluid en apparatuur, zowel technisch als op creatief gebied. Na de cursus ben ik een stuk wijzer geworden, weet nu wat ik doe als ik aan de knopjes draai, in plaats van wat aan te klooien. Je kan altijd ff een afspraak maken en kijken of het wat voor je is. Ik heb er in ieder geval een super leuke en informatieve tijd gehad.

Bedenk wel dat je in eerste instantie in een soort brugklas terecht komt, waarbij je bijvoorbeeld na afloop van elke sessie alle faders en pot-meters in een neutrale positie moet plaatsen, en dergelijke nutteloze tijdverspilling.

Dat vind ik zeker geen nutteloze tijdverspilling, maar wel het aanleren van ordelijkheid en discipline.
Of is het soms zo leuk voor de volgende klasgroep (of studio-klant) als die steeds hun sessie *moeten* beginnen met het neutraliseren van alle knoppen, gewoon omdat de vorige groep zo slordig (of lui) was?! Dàt zou pas tijdverlies zijn. Overigens niet aan de orde als ze met digitale tafels zouden werken...

Back