Voor de Aphex Twin kenners...

psylo

Huh. Waar zit ik nu weer?
Dag allemaal....

Liefhebbers van Aphex Twin weten vast wat ik bedoel... Hoe maakt hij die blikkerige rouwe (klinkend als een machine achtige) beats, die je bijvoorbeeld hoort op de Girl / Boy EP en een nummer als huppeldepup Bouncing Bal (zit het ff op m'n werk te tikken, kan niet op de precieze naam komen ;) ). Zijn deze te maken met een speciaal soort effect of filter na een drumcomputer, of gebruikt ie hier specifieke apparatuur voor?

Tja, ik heb wel eens gehoord dat ie ook eigen apparaten bouwd maar goed... Venetian Snares bijvoorbeeld heb ik ook wel eens dat soort sounds horen maken...

We'll see :D

Mazzel Caspar

ik weet precies welke geluiden je bedoelt maar hoe hij het precies maakt... ik heb geen idee.

voor zover ik weet bouwt ie inderdaad wel zijn apparaten zelf, maar of dit daar dan ook uit komt... ik zou het niet weten.

als je nou 's wat ging circuit benden. :)

www.dobaudio.net

Er zijn geen vaste truucks, gebruik goeie filters en zoek verder naar drummodules en drumcomputers dan de 808/909 lang is.
Probeer 's wat 12-bits of 8-bits.
Rauw en recht door zee, fx'tje/filter eroveren je bent al een eindje op weg, en jawel; veel, maar precies goeie, compressie.
En circuit bending. Ik geloof niet dat afx zelf gebouwd heeft, maar he sure as hell did some nice bendings....
De echte typische afx geluiden waar jij op doelt zijn denk ik allemaal bends.

succes... :D

Origineel geplaatst door dob
als je nou 's wat ging circuit benden. :)

www.dobaudio.net

De echte typische afx geluiden waar jij op doelt zijn denk ik allemaal bends.

En bewerkte (zelfgemaakte) samples (van vanalles en nog wat)!

R.

dat zelf apparatuur bouwen is een legende uit vervlogen tijden... tegenwoordig is het allemaal computer, schijnt, programma's zoals wavewarp enz... kweenie. Experimenteer zelf 'es wat. Er is een leuke VST plugin die heet Bouncy (gratis) en geeft ook van die pingpong delaydingen.

Een filter die Aphex Twin heel veel gebruikt zijn de filters op
z'n Korg MS20 (Eh, eigenlijk de filters op z'n 3 Korg MS20's).

Dat kan je ook wel horen in z'n songs, de filters op de MS20
hebben een bepaald geluid.

Hier is een andere truuk die ie ook doet op z'n MS20:
(van vintagesynth.org)
There's also a Pitch-CV converter, which is a VERY unusual feature
on any synthesizer. Aphex Twin makes quite a bit of use of this,
feeding the input stage of his MS-20s with drum sounds and other
untrackable audio to get the synth to make a wide variety of
crunch/squawp/screech noises by mistracking the filters, etc.

Dit, met een beetje circuitbending zou je al een eind op weg
moeten helpen...

Mvg.

CoolRunning

Dag IDM-kenners...

Hmmm, ik geloof best dat je met curcuit bending vette noize geluiden kan produceren... Wat moet ik me er precies bij voorstellen? Electronische schakelingen in de synth zelf: veranderen, uitbereiden en componentjes omzeilen of zo? Gezien ik niet zo technisch ben, lijken extra filters me een betere oplossing voorlopig hahaha ;) !!! Dat van die MS-20 had ik idd ook al gelezen ergens...

Misschien leg ik dat curcuit bending wel voor aan een vriend van mij die electro studeert, die weet er vast meer vanaf (ik zag een thread waarin het onderwerp uitvoerig behandeld is)... Maaruh eerst idd ff kloten met een keyboardje van 20 euro, waar wat drum samples in zitten hahaha!

Trouwens, ik geloof nooit dat Afx de computer gebruikt bij het maken van z'n shit.... Die gast rijdt rond in een omgebouwde tank en woont in dat gare flatgebouw uit die vlip van Come to daddy! Bij z'n instrumentarium stel ik me dan ook echt een verzameling van bizarre (omgebouwde) synths en stuff voor geen software-programma's

Mazzel :D

Origineel geplaatst door psylo

Trouwens, ik geloof nooit dat Afx de computer gebruikt bij het maken van z'n shit.... Die gast rijdt rond in een omgebouwde tank en woont in dat gare flatgebouw uit die vlip van Come to daddy! Bij z'n instrumentarium stel ik me dan ook echt een verzameling van bizarre (omgebouwde) synths en stuff voor geen software-programma's

ik zou het toch niet al te hard roepen. het zou me niets verbazen als de helft of meer van zijn geluiden eerst de computer ingaan om vet bewerkt te worden alvorens er weer uit te komen om gebruikt te worden.

Dit is een afx forum: xltronic

Hier las ik laatst iets over de apparatuur die hij gebruikt.
Wat ik begreep is dat hij tegenwoordig met computers werkt (een zootje macs met logic.
(Als ik het fout heb dan vergeet deze post..)

Verder zou ik eens goed luisteren naar die geluidjes die hij maakt.
Vooral bucephalous bouncing ball (als ik het niet verkeerd tiep, ik zit namelijk ook op mijn werk) kun je mooi horen hoe ie het gedaan heeft :):):)

:P

gefilter, gedraai, ring modulatie, geluiden dat je met micro samplet, Fm synthese,
..... en zo gaat het rijtje maar voort
zoek je eigen sounds, beter zelf je rare sounds te creeren dan die te kopieren van anderen!

circuit bending? is leuk, met oud speelgoed or tr-505jes of whatever. . is wel riskant, maar leuk..
Je moet es ne search doen naar ene Reed Ghazala, meester van het circuitbenden.
http://www.anti-theory.com/ is zijn site

Aphex Twin heeft inderdaad vorig jaar een interview
gegeven waarin hij aangaf dat ie tegenwoordig haast
alleen de puter gebruikt... maar ja, hij is natuurlijk ook
wel zo gek als een deur, dus of het waar is?

Als het waar is, dan mag ie z'n spulletjes wel ff op
eBay zetten (anoniem natuurlijk). :D

Persoonlijk zou ik het wel jammer vinden als ie alleen
maar met de puter werkt, vooral met alle gear die hij
zegt te hebben!

Mvg.

CoolRunning

Aphex Twin gebruikt volgens mij het programma 'SuperCollider'. Dat is een programma waarmee je met programmeren enzo leuke sound kan maken en bewerken. Dat programmatje die Aphex Twin gebruikt knipt de beat in stukjes en plakt het weer aan elkaar (zoiets ongeveer) met filters enz. Ik heb het gehoord en het is echt errug gaaf.

de piano op drukqs is een roland digitale piano die ie kan sequencen
heeft hij gezegd in een interview.
der was meer aan, hij heeft een procédé gebruikt van een of ander bekende pianist
maar dat is even weg uit mijn geheugen (was vroeger te vinden op warp)

aphex twin (autechre op vorige cd's ook trouwens) doet ontzettend veel met metasynth, dat heeft ie ook meerdere malen in interviews laten weten. en de laatste keer dat ik de man live zat lag ie op het podium met alleen een powerbook voor zich, dus dat zegt ook wel wat...

voor de genen die niet bekend zijn met metasynth: metasynth (mac only) is een stuk software waarbij je kan "tekenen" met geluid. je geluid wordt grafisch weergegeven en hier kan je dan ook weer met behulp van photoshop achtige filters en tools in gaan editten, met zeer bijzondere resultaten...

verder schijnt ie inderdaad veel met de ms20 te doen (en dat hoor je ook), en inderdaad wel eens een bend te hebben gemaakt. maar alle verhalen over dat ie zelf zijn apparatuur zou bouwen zijn zwaaaaaaaaar overtrokken...

als je de case van je 606 afhaalt en die blauw spuit wil dat nog niet zeggen dat je zelf apparatuur aan het bouwen ben. natuurlijk zal hij het zelf nooit tegenspreken, maar hij vind het dan ook veel te leuk dat iedereen hem als een half-god beschouwd...

Aphex Twin werkt en programeerd veel met Maxx (software a la Reaktor). De uiteindelijke waveform bewerkt hij uiteindelijk. Veel reverse en andere vette shit. Hij gebruikt ook wel zo'n programma waar je een spectrum tekent met bijvoorbeeld airbrush of een kwast. Zo heeft hij bijvoorbeeld dat nummer gemaakt waarbij je, als je hem bekijkt op een oscilloscope, een animatie van een duiveltje ziet. Erg vet allemaal...

Een manier om hele blikkerige/metaalachtige geluiden te krijgen is trouwens:

1.Je pakt een reverb bak...
2.Je jaagt een willekeurige drumsound of iets dergelijks er doorheen....
3. Draai de size van de hall bijna op zijn kleinst...
4. Draai de decay knop bijna helemaal open...

Dit is ook erg leuk als je tijdens de opname kleine stapjes van de size veranderd....

Al met al een hoop programma's op Richard z'n computer ondertussen :D

Ik heb nog een A4tje bij een van z'n platen met een R.I.P. 909 statement :P

...Ik weet uit een erg betrouwbare bron dattie ook veel geluid(en) uit z'n vier(!) Fenixen haalt...:D

Origineel geplaatst door marten
...Ik weet uit een erg betrouwbare bron dattie ook veel geluid(en) uit z'n vier(!) Fenixen haalt...:D
Bedankt! Nu ben ik weer een paar weken droevig...

Maar inderdaad, hij heeft er vier.. Laatst nog eentje voor 3500 EURO gekocht.

nou, na deze fijne opsomming kunnen we wel concluderen dat het geen ruk uitmaakt wat je onze grote vriend in z'n handen drukt, hij maakt er steeds z'n eigen sound mee... maw: het gaat om het gebruik, niet om de apparaatjes

Back