Korg Electribe Er-1

Dionysius

Nieuwkomer
Hallo,

Ik wilde graag deze drumcomputer (Korg Electribe Er-1) aanschaffen en wilde weten wat zo een ding tegenwoordig nog moet kosten?

Daarnaast vroeg ik me nog af, ik heb een Roland sh201 maar kan nergens ontdekken op hoeveel BPM mijn arpeggio is afgesteld. Ik heb dus moeite om het ritme van de arpeggio op andere percussie af te stellen...Bestaat er een mogelijkheid dat de drumcomp en mijn synth zich op elkaar afstellen qua ritme?

waarom wil je een er1 en niet die er2 kopen??

wil je een nieuwe of 2e hands ? 150 euro is volgens mij normaal.
kep er ook 1 maar ik vind het meer een fluitmachine dan een drumcomputer. :)
elecstripe.jpg

;)

Een fluitmachine? Zitten er zo weinig 'base' sounds in dan?

Maar kun je hem koppelen aan een synth of hoe werkt dat?

Ik zie op marktplaats veel, zoals ook de tr 909 enzo..Maar als ik zoek bij nieuwe apparatuur bij winkels, vind ik zeer weinig. (Roland/ Korg)

Laatst gewijzigd:
prima drumcomputer om mee te beginnen... als je wil weten wat voor een geluidjes je er mee kunt maken moet je m anders even opzoeken op youtube ofzo.

Hallo,

Een noob vraag: Ik zag nu ook een Kaoss Pad 3 en vraag me het verschil af tussen een kp3 en een drumcomp?

Een KP3 is een effectapparaat waar je ook wat samples in kunt zetten maar het is in de verste verte geen drumcomputer (= doos met percussieve geluiden + sequencer om ritmes mee te programmeren)

Voor percussie is de er-1 prima, niet echt voor de kicks, vindt ze niet mooi. Ben je zo op uitgekeken. Maar ik heb er wel 1 voor je voor 100 euro (zonder adapter).

Hallo,

Ik wilde graag deze drumcomputer (Korg Electribe Er-1) aanschaffen en wilde weten wat zo een ding tegenwoordig nog moet kosten?

Daarnaast vroeg ik me nog af, ik heb een Roland sh201 maar kan nergens ontdekken op hoeveel BPM mijn arpeggio is afgesteld. Ik heb dus moeite om het ritme van de arpeggio op andere percussie af te stellen...Bestaat er een mogelijkheid dat de drumcomp en mijn synth zich op elkaar afstellen qua ritme?

Zo'n apparaten zijn echt ideaal om mee te beginnen. Je haalt er altijd wel bruikbare dingen uit, en ze kosten tegenwoordig geen bal meer. De bediening op die electribes is enorm intuitief en logisch. Er zijn genoeg mensen die deze bakken in hun livesetup steken hoor!

Hoe je de arpeggio van je SH201 op je drummachine kan synchroniseren is door middel van MIDI. Je moet maar eens kijken achteraan je SH201 heb je een midi in poort. Als je de uitgang van de drumbak aan de ignang van je SH201 hangt dan lopen deze machines perfect gelijk met elkaar. Je kan dan op de SH201 wel instellen of hij rekening houdt met het tempo van de drumbak of niet (even in de handleiding kijken, er zal wel een voorbeeldje instaan met bv een MC808 ofzo)...

Nog leuke goedkope drumbakken zijn: MC505 - SP606 - RM1X - en alle TR bakken (tr 505, tr 707, enz ... maar deze hebben een beperkt aantal klanken)

Wat fijn om zoveel feedback te krijgen. Wat ik me wel afvraag, is ie ook geschikt voor iets 'hardere' dance beats? (dus dat je kicks kunt tweaken zodat het echt harde beats worden?)
Ik hoop dat mijn Roland sh-201 de mogelijkheid heeft tot synchronisatie...even zoeken voor de handleiding

Iedere synthesizer heeft die synchronisatie opties, zeker de SH201!

p68:
1. Hold down the CANCEL button and press the TAP button

2. Press the PRESET button and then press the BANK B button

3. Press a NUMBER button (1–4)
1: PATCH, 2: SYSTEM, 3: MIDI, 4: USB

4. Press the CANCEL button

* Don’t set this to “MIDI” or “USB” unless you need to synchronize the SH-201 to the MIDI clock from an external de- vice. With these settings, the arpeggiator, recorder, tempo- synchronized LFO, etc., will not work correctly.

Vette kicks? Jazeker...

en t kan ook heel naar en vies als je de ringmodulator gebruikt met een kick en noise... ;) moetje wel ff eentje aanschaffen natuurlijk

De Korg ER-1 werd neergezet als "Rhythm Synthesizer" en eigenlijk vind ik die term ook beter passen dan "drumcomputer". Het is een leuk apparaat, ik heb er zelf ook een, en als je ermee gaat stoeien kan je er echt inspiratie van krijgen. Hangt er natuurlijk wel van af, wat voor soort muziek je maakt. De ER-1 vind ik vooral geschikt voor electro / abstracte electronische muziek.

Als op zichzelf staande drumcomputer vind ik hem minder geschikt, zeker als het je enige drumcomputer zou zijn. Hij heeft toch wel een aantal beperkingen namelijk - het delay effect hangt over je totaalinput bijvoorbeeld; je kunt daarmee maar 1 instelling maken die geldt voor al je drumsounds. Hij heeft daarnaast maar 1 stereo output dus je kunt je geluiden niet apart bewerken op je mengtafel (tenzij je maar 2 geluiden gebruikt en links en rechts dus als individuele kanalen beschouwt). En als je dikke kickdrums / snaredrums wilt, kun je ook maar beter verder kijken. Voor de doorsnee dance / house muziek is hij niet geschikt en ik denk dat je daarvoor beter een samplebak zou kunnen kopen.

Maar het is en blijft een aparte bak en ik zou hem niet kwijt willen. Sterke punten zijn o.a. de step-sequencer waarmee je zo lekker snel de gekste rhythms kan uitproberen en natuurlijk de motion sequencer.

Okee, interesse gewekt..:)

Even een paar vraagjes:
1. Is er ook een mogelijkheid om hem te 'programmeren' zodat hij bijvoorbeeld A en B schema's achtereenvolgens kan afspelen als begeleiding? (zonder dat je zelf handmatig voortdurend van alles moet aanpassen)
2. Ik zie dat mijn synth Roland SH201 2 soorten MIDI heeft, 1 via USB en 1 via dikke pluggen, welke moet ik koppelen aan de Korg en wat kan ik dan nog met de andere?
3. Hoe kan het dat ik voortdurend vetraging heb als ik mijn Roland via MIDI op mijn pc aansluit: is dit mijn pc of de synth?

bvd.

gr.

Vraag 1: daar is hij voor gemaakt.
Vraag 2: USB dient om aan de computer te hangen. Daardoor wordt de SH201 eigenlijk een geluidskaart én midi-interface voor je computer. M.A.W je kan dan een casettespeler aansluiten aan je SH201 en je casette's opnemen op de computer... om maar een voorbeeld te geven. Je kan ook je boxen aansluiten aan de SH201 en je muziek uit iTunes beluisteren op die manier.

De midi interface doet zowat hetzelfde, je kan een extern toetsen bord aan de MIDI-ingang (dikke plug) aansluiten om je software mee aan te sturen of een geluidsmodule zoals de ER die je dan vanuit de computer kan gaan besturen. Je kan die geluidsmodule ook stand-alone gebruiken, maar toch aansluiten om je tempo te synchroniseren met je muziekproject op je computer. Dit kan je ook doen zonder de SH met de computer te verbinden, maar dan koppel je enkel de SH201 en de ER aan elkaar.

Interface is eigenlijk de 'verbinding' tussen je computer en de externe apparatuur. Ik heb een aparte audio-interface (geluidskaart) en een aparte midi-interface, die werken allebei via usb. Jij hebt een SH201, die is synthesizer, controller, midi én audio-interface in één.

3) Die vertraging heeft te maken met latency. Dat is de vertraging die optreed doordat je audio-interface de signalen moet verwerken vooraleer ze worden afgespeeld. Je kan deze instellingen wijzingen zodat je maar een paar (3-30) milliseconden latency hebt, en dus voor het oor geen vertraging meer.
Hoé je dat moet doen, moet je normaal kunnen lezen in de handleiding.

Ten eerste, harstikke bedankt voor het zo adequaat beantwoorden van mijn vragen...ten tweede, waar ik me wel aan 'stoor' bij mijn SH 201 is dat het volgens mij onmogelijk is om een arpeggio te 'splitten' , ik bedoel dat ik op lower of upper een arpeggio kan instellen en op de andere een vaste klank, zodat ik arpeggio en klanken kan combineren met twee handen. Dit is toch onmogelijk op de sh 201?

Okee, thanks...Ik zie het al, het kan helaas niet met de Roland zelf...ik moet het wijzigen in de pc editor...wel jammer..Maar kan ik dit dan opslaan op mijn Roland of is het alleen mogelijk in de editor?

Laatst gewijzigd:
Okee, thanks...Ik zie het al, het kan helaas niet met de Roland zelf...ik moet het wijzigen in de pc editor...wel jammer..Maar kan ik dit dan opslaan op mijn Roland of is het alleen mogelijk in de editor?

Ik heb geeeeeeeen idee.
Als je nu eerst je begeleiding opneemt in je muzieksoftware (daw), en dan de arps erbovenop...

Ow, bestaat er trouwens ook een mogelijkheid om de begeleiding op de Sh 201 op te nemen?

Back