Hardstyle/Hardcore Lead topic

Heb even een stukje gekeken, haha. Wat doe je dat toch lekker droog! :D

Maar wel effectief voor die typische sound!

Haha het moet toch leuk blijven he. :D Maar...Ik ben gwn mezelf. ;)

Verder hou ik zelfs niet eens van dit soort screeches maar werd uitgedaagd door iemand en kreeg hier echt tonnen vragen over. Waarom niet dan he, mss heeft iemand hier nog iets aan. :)

als je hier kijkt zie je ook niks terug van de supersaw. wel een multisaw, die klinkt heel anders dan de supersaw.
de multisaw vind ik niet terug in mijn diva versie.

http://www.u-he.com/downloads/manuals/Diva-user-guide.pdf

dan pagina 8 bij oscilators

Als je Diva legaal aangeschaft hebt kun je de 1.3(.1) update downloaden. Deze bevat onder andere de nieuwe digitale oscillator. De Multisaw waveform van deze oscillator is toch echt een behoorlijk goede reproductie van de JP8080-JP8000 Supersaw.

Ben bezig met een nieuw brouwsel.

Nu heb ik een soort drop, waarbij ik de top lead even weg laat om het contrast met de kick wat sterker te maken en om ook een klein breakje te geven in de melodie.

Ik heb een bouncje gemaakt. Kijk even door het grapje met de missende 1/4 kick heen. Dat pakte in mijn hoofd beter uit. Wat vinden jullie van de synth combinatie en dus het ontbreken van de melodie de eerste 8 bars?

https://soundcloud.com/conqreet-approach/tba-innertia-preview

@ 2.03 min van de volgende track hoor je een zeer scherpe scheurende sound.
ik ben al tijden bezig met zo,n sound maar ik kom niet echt veel verder.

https://www.youtube.com/watch?v=yraycw0qgBs

ik kwam het dichtst bij met FM als osc's en dan flink distorten en filter met lfo op de cutoff.

en mijn stukje hieronder mis ik toch heel wat heb ik het idee.. het klinkt gewoon niet zo rauw als in de youtube track.
even ter duidelijkheid ik hoef niet persé die sound te hebben maar ik mn vraag is hoe kom ik daarbij in de buurt?
en zit ik met FM synthese op de goeie weg ?
kan je dit op andere manieren ook bereiken?

Attachments

• tikkie harder(preview).mp3
    242,4 KB · Bekeken: 108
Bedoel je gewoon die lead vanaf 2:03?

Dat is volgens mij gewoon een gedetuned square met distortion door een dansend (geautomatiseerd) LP filter met een beetje resonance. Volgens mij moet je met een sylenth1 al heel ver komen + een beetje compressie. En een korte pitch envelope. Er zit een 2e HP filter automation op die de onderkant af en toe weg haalt die samen werkt met de LPF om zo een bandpass effect te krijgen, waardoor de sound vloeiend lijkt over te gaan naar een hogere octaven.

Ik denk ook dat de resonance van beide, of in ieder geval de LPF geautomatiseerd is. Lekker met de hand een paar keer oefenen en dan opnemen.

Dan zit er nog een geluid achter wat volgens mij gewoon een verbtail is van hetzelfde geluid allen dan omgedraaid.

Ik denk in ieder geval dat je op die manier zoiets wel kunt benaderen.

In jouw voorbeeld filter je standaard al teveel van de onderkant weg. Probeer die detuned squares uit 2 oscillators ook even een of 2 octaven van elkaar af te zetten. Dan gaat het al wat meer brommen in de hoge mid frequenties, wat weer ten goede komt voor het distorten en filteren. Beetje drive nog op de filters kan ook geen kwaad.

btw.. zit men tgenwoordig op het harder-state forum? ik zag aftershoq al voorbij komen.. en meerdere nederlanders.
mischien onder een andere naam?

Een typische hardcore/hardstyle lead maken is niet zo heel moeilijk. Waar ik dan meestal meer moeite mee heb, is om die dikke lead dan vervolgens nog steeds goed te laten klinken naast de kick, die bij de harde stylen vaak het hele frequentiespectrum inneemt.

Misschien kunnen jullie daar wat tips en tricks over delen?

Wat ik zelf in ieder geval altijd doe:

- Laag eraf bij de lead
- Kick in tune met lead melody

Een typische hardcore/hardstyle lead maken is niet zo heel moeilijk. Waar ik dan meestal meer moeite mee heb, is om die dikke lead dan vervolgens nog steeds goed te laten klinken naast de kick, die bij de harde stylen vaak het hele frequentiespectrum inneemt.

Misschien kunnen jullie daar wat tips en tricks over delen?

Wat ik zelf in ieder geval altijd doe:

- Laag eraf bij de lead
- Kick in tune met lead melody

Wellicht nog:

- Layering
- Panning

Panning vind ik een beetje tricky. Het klinkt inderdaad goed en gezien je kick meestal mono is, zit een lead die ver naar links en rechts gepanned is hem niet in de weg. Maar soms luister je zo'n track dan mono of op de dansvloer, en dan blijft er niets van die lead over.

Dat blijft een moeilijk ding. Maar inderdaad layeren en spreaden. (niet teveel uiteraard)

Wat je inderdaad doet, de onderkant weghalen wanneer de kick er inklapt. Zo houd je het karakter van de lead boven de 400hz vrijwel volledig en vult de kick het spectrum van onderen volledig.

Ook die onderkant kun je met een andere synth maken zodat je die gewoon uitzet bij de kick.

Goed layeren vind ik nog wel echt een kunst. Elke layer moet wel iets toevoegen, en niet het karakter van de synth uitsmeren.

Layeren doe ik tegenwoordig door VA of VST synths te combineren met een analoge synth. Voorheen deed ik dat met een Alpha Juno 2, tegenwoordig met de DSI Tetra. De leads liggen beter in de mix en zijn meer 'aanwezig'.

Zodra ik tijd heb maak ik wel een paar voorbeelden. Zo heb ik geprobeerd een Tetra patch na te bouwen met mijn Virus B, om toch tot de conclusie te komen dat de Tetra een stukje agressiever kan klinken en meer punch heeft, wat me heeft doen besluiten de Tetra te houden (had hem via een ruil verkregen).

Niet heel bijzonder maar ik vind hem zelf toch wel ok klinken. Gemaakt met de Ambika. En ik kom daarmee toch elke keer uit op een 'niet standaard sound' - lees geen 13 in een dozijn sound. Tenminste, dat is mijn mening :D

Attachments

• Ambika_LeadX01.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 138
En random een paar akkoorden achter elkaar (wel standaard (string) sound):

Attachments

• Ambika_StringX01.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 129
Back