hoe maak je goeie muziek?

niet helemaal juist

niet helemaal juist

Origineel geplaatst door johanms1
Er bestaat natuurlijk geen afdoende antwoord op deze vraag,

...NIET HELEMAAL JUIST

Muziek heeft veel/alles te maken met wat gerelateert is aan elkaar.. & wat niet.
Dit alles in een combinatie van emotie & mathematiek (theorie)
In een goed nummer zijn deze beide factoren in evenwicht. Zo zijn er heel veel "trukjes" die in de muziekwetenschap staan beschreven van : "wat werkt, wat werkt niet... & waarom dan wel ?".
Van deze laatste stelling hebben velen onder ons nog niet veel kaas gegeten.. & daar ligt het probleem nou juist.

Velen staan sceptisch t o v die theorie. Met het argument: "muziek komt uit het hart & niet uit je hoofd".. & dit is niet waar. Muziek komt uit het hart & uit het hoofd.

om een stom voorbeelf te geven: "er zijn regels over de zwakke & sterke plaatsen in een rithmiek"... met 1001 randregels over: "hoe word er het mooist geanticipeert naar deze plaatsen.." enz.
Zo kan je jezelf de vraag stellen: "waarom valt in dance het accent van de clap of snare op de 2 & 4 ?. Waarom heeft dance meestal een 4/4 beat & geen 5/5, 6/6, 7/7,..."
Vervolgens zijn er ook velen die bv vergeten dat de bassln & akkoorden,..enz ook deel uitmaken van de rythmesectie

Dus je krijgt het resultaat dat men denkt eens iets nieuws gaan maken & het geweldige idee krijgt dance in een 5/5 met de clap op de 1 & 3...enz. ( & dit een eigen styl gaan noemen)... maar het werkt niet.

De boodschap is: véél (maar niet alles:erm:) valt binnen een gedefinieerde vorm waar je je bewust van zou moeten zijn.
Net zoals het gedefinieerd staat dat wij mensen 's morgends opstaan, dan eten, vervolgens de rest van onze dag onze taak/functie gaan beöefenen, ten gepaste tijden eens ontspannen, doen alsof we willen voortplanten, & terug gaan slapen.
!!!! Terwijl iedereen nog altijd wel z'n eigen filosofie & manier heeft om deze dingen uit te voeren of te interpreteren

Anyway.. er is geen regel van "ZO! maak je goede muziek", maar er zijn wel gedefinieerde wegen die je muziek beter maken

gr jzz

Laatst gewijzigd:
Re: niet helemaal juist

Re: niet helemaal juist

Origineel geplaatst door JazzMann
...NIET HELEMAAL JUIST

Muziek heeft veel/alles te maken met wat gerelateert is aan elkaar.. & wat niet.
Dit alles in een combinatie van emotie & mathematiek (theorie)
In een goed nummer zijn deze beide factoren in evenwicht. Zo zijn er heel veel "trukjes" die in de muziekwetenschap staan beschreven van : "wat werkt, wat werkt niet... & waarom dan wel ?".
Van deze laatste stelling hebben velen onder ons nog niet veel kaas gegeten.. & daar ligt het probleem nou juist.

Vervolgens zijn er ook velen die bv vergeten dat de bassln & akkoorden,..enz ook deel uitmaken van de rythmesectie

gr jzz

hier een klein voorbeeldje om dit aan te tonen.
.. een funk-loopje dat 'k met een paar basic regeltjes op een kwartiertje in mekaar is gestoken (let niet op de mix)

als je toch met regeltjes bezig bent, maak dan gelijk van die bass een slap bass :)

een funk-loopje dat 'k met een paar basic regeltjes

Het leuke van muziek is dat het niet aan regels is gebonden. Je kan namelijk doen wat je echt leuk vindt. De meeste mensen breken ook door als ze echt iets vernieuwends neer zetten of als ze iets mega-commercieels neer zetten. Kies zelf.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Het leuke van muziek is dat het niet aan regels is gebonden. Je kan namelijk doen wat je echt leuk vindt. De meeste mensen breken ook door als ze echt iets vernieuwends neer zetten of als ze iets mega-commercieels neer zetten. Kies zelf.

ja ok
het leuke aan het leven is dat je daar ook aan geen regeltjes bent gebonden.
als je wil mag je ook 8 maanden wakker blijven & de rest van't jaar slapen (een mens slaapt toch 1/3 van z'n leven)
& in mixen zijn er ook geen regels, van mij mag jij je hhts loeihard zetten, je baslijn door een high-pass filter sturen & op je kick een vette chorus zetten....

maar...

volgens mij heb je mijn standpunt niet goed gelezen.
--> bij "goede" muziek (wat op zich héél subjectief is) is er een evenwicht tussen de mathematiek & de muziekant zijn emotie.

regels (wat op zich wel een vies woord is...) openen wegen op punten waar je normaal vast zou zitten & geen uitweg vind

je moet de regels niet volgen, je moet (/mag) ze interpreteren
hoe meer kennis je hebt hoe makkelijker je je muziek naar je hand zet

Origineel geplaatst door BananaWorld
De meeste mensen breken ook door als ze echt iets vernieuwends neer zetten

mensen kunnen doorbreken als ze een vernieuwde interpretatie (met lichte afwijking) van een reeds voor-gevormd concept hebben.
Trouwens "De meeste" zou ik eerder veranderen naar "enkelen of sommige"

gr jzz
no hard feelings... ik doe alleen maar een poging jullie verder te helpen, op vraag van deze topic

Origineel geplaatst door Pjotr G
als je toch met regeltjes bezig bent, maak dan gelijk van die bass een slap bass :)

..had ff geen zin om me bass aan te sluiten.. op te nemen..
..ben lui (regel 31415926: muziekanten moeten lui zijn !) ;)
& trek vervolgens liever ff een plugje open

:gaap:

je moet de regels niet volgen, je moet (/mag) ze interpreteren
hoe meer kennis je hebt hoe makkelijker je je muziek naar je hand zet

Ik moet eerlijk toegeven dat je daar wel een puntje hebt............ waarschijnlijk wel een heel erg groot puntje.
:halleluja :biertje:

95% van mijn nummers / opnamen is allemaal on the fly mix- en filterwerk.
Dan alleen kan ik de energie vangen die ik probeer over te brengen.

En het gaat ook wel es goed mis soms tijdens een opname... Hangende superbassstation bijvoorbeeld *jammerzeuurrrr*

Nee. Doe je ding, en niet wat je wilt dat je ding is.

Ik heb heel lang alleen maar ambient achtig spul kunnen maken. De laatste tijd kom ik terug via electro en breaks.

Ik kijk wel wat het wordt...

Re: hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door bounce
.ik heb wel een paar dingen gemaakt die ik wel ok vind maar niet goed genoeg
(op een paar nummers na op verzamel cd verschenen.)

ik zit gewoon vast als producer

help mij!

Wat voor dingen zijn er van jou op cd verschenen ??

Ben heel benieuwd, misschien vinden anderen het wel helemaal geweldig...

Wat ook helpt is om je eigen loops(bitz, geknipte songs) op te slaan en een eigen lib te creeren. Heb je een keer geen inspiratie gooi eens wat samples van jezelf bijelkaar in bijvoorbeeld Ableton Live. Geen zin in een compleet nummer te maken, maak dan alleen eens een vette drumloop, bassloop, lead, whatever... Ben je in ieder geval bezig met uitbreiden van je eigen sample library. Keep on growing! :-D Greetz

:peukie:

Laatst gewijzigd:
Hmm...s'ochtends om 9.00 beginnen en s'avonds om 23.00 nog steeds aan het zelfde nummer zitten werken.
En dan is ie nog steeds niet af en de volgende dag is de inspiratie weg....bareuh....
Tsja wat doe je dan....ik leg de track maar ff terzijde en begin maar met wat nieuws. Het gevolg daarvan is dat ik nu zo langzamerhand heel wat onafgemaakte nummers heb liggen.
Ik ben dan wel erg nieuwsgierig wat anderen er van zouden vinden. Mischien kan er een samenwerking onstaan om het nummer wel af te krijgen ?

Groeten

Goos

Zag iemand eens posten dat produceren 20% creativiteit is, en 80% hard werken . Volgens mij de waarheid.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Zag iemand eens posten dat produceren 20% creativiteit is, en 80% hard werken . Volgens mij de waarheid.

Mwah..... die percentage valt over te discussieren, maar in grote lijnen eens. Creativiteit is het begin van een nummer: het idee erachter, zeg maar. Dat idee vervolgens uitwerken tot een goede track da's hard werken! Verwoord ik het zo goed?

Origineel geplaatst door shortwave
Mwah..... die percentage valt over te discussieren, maar in grote lijnen eens. Creativiteit is het begin van een nummer: het idee erachter, zeg maar. Dat idee vervolgens uitwerken tot een goede track da's hard werken! Verwoord ik het zo goed?

Zeker, enkelt men heeft vaak (ik ook) de neiging om teveel met het creative bezig te zijn, het het harde werken te laten voor wat het is (zie stelling: Muzikanten zijn lui).

Wouw ben dus niet de enigste die tijdelijk zonder insperatie zit.

Heb er al zo beetje het hele jaar al last van. Elke avond weer voor m`n cputje en proberen prpberen en maar proberen, niks lukte er kwam echt niks meer uit en daar werd ik dan weer gek en gefrusteerd van en zo.
Maar goed elke dag weer opstaan met de zin "vanavond gaat het echt lukken" en dan kom je weer thuis en daar zit je dan voor je cpu zonder ideeën maar wel g.v.d. fucking veel zin om muziek te maken, en niks lukt meer.

Maar goed ik had m`n probleem voorgelegt aan colega muziekanten en ze zijden allemaal:"gewoon stoppen met muziek maken totdat je gevoel weer terug is. Je insperatie is gewoon op en moet worden aangevult."
Dat heb ik dan gedaan, niks geen programma meer geopent of maar iets met muziek gedaan alleen maar veel geluisterd en ook naar andere muziek, en het helpt (bij mij dan) het is ff doorzetten want een avond niet klooien met muziek vind ik het zelfde als een avond niks doen maar het heeft wel gehoplen.;)

Origineel geplaatst door metatron
Wouw ben dus niet de enigste die tijdelijk zonder insperatie zit.

Heb er al zo beetje het hele jaar al last van. Elke avond weer voor m`n cputje en proberen prpberen en maar proberen, niks lukte er kwam echt niks meer uit en daar werd ik dan weer gek en gefrusteerd van en zo.
Maar goed elke dag weer opstaan met de zin "vanavond gaat het echt lukken" en dan kom je weer thuis en daar zit je dan voor je cpu zonder ideeën maar wel g.v.d. fucking veel zin om muziek te maken, en niks lukt meer.

Maar goed ik had m`n probleem voorgelegt aan colega muziekanten en ze zijden allemaal:"gewoon stoppen met muziek maken totdat je gevoel weer terug is. Je insperatie is gewoon op en moet worden aangevult."
Dat heb ik dan gedaan, niks geen programma meer geopent of maar iets met muziek gedaan alleen maar veel geluisterd en ook naar andere muziek, en het helpt (bij mij dan) het is ff doorzetten want een avond niet klooien met muziek vind ik het zelfde als een avond niks doen maar het heeft wel gehoplen.;)

Helemaal niks aan toe te voegen. Ik ben maar eens wat nieuwe apparatuur gaan kopen, wie weet helpt dat wel......

Mee eens. Nieuwe gear zorgt bijna altijd voor inspiratie. Jammer dat het nieuwe er vaak al snel van af is. Voorheen verkocht ik dan direct een apparaatje om weer iets anders te halen. Ik weet nu gelukkig wel wat ik wel en niet wil hebben(en houden !).

Als ik geen inspiratie heb ga ik gewoon geluiden programmeren. Inspiratie om sounds te programmeren heb je niet echt nodig vind ik. Je maakt altijd wel een paar goede sounds als je een avondje gaat zitten. Die sounds kun je dan gebruiken als bron van inspiratie voor de volgende avond. Works for me.

Back