beste manier om drums e.d. te reversen?

Snaek

Ouwe rot
ik maak er meestal eerst een wave bestand van en reverse de hits bij de nabewerking. kent iemand betere/ snellere/leukere manieren?

reverse drums

reverse drums

Nog idealer is om, nadat je ze gereversed hebt, aan het begin stilte toe te voegen in functie van de bpm die je gebruikt. Dan is het einde van je reversed sample sync met de beat.
Stel, je werkt aan 120 bpm, en je reversed sample is 872ms lang. Als je dan 128ms (1000-128=872) stilte voorvoegd, dan kan je het sample triggeren op de beat, en klinkt alles perfect. Als je aan een ander tempo werkt, dan moet je de totale tijd natuurlijk wel aanpassen. in de naam van je sample kan je het tempo weergeven waarop de syncing perfect is, bvb RevSnare3_120

Nog idealer is om, nadat je ze gereversed hebt, aan het begin stilte toe te voegen in functie van de bpm die je gebruikt. Dan is het einde van je reversed sample sync met de beat.
Stel, je werkt aan 120 bpm, en je reversed sample is 872ms lang. Als je dan 128ms (1000-128=872) stilte voorvoegd, dan kan je het sample triggeren op de beat, en klinkt alles perfect. Als je aan een ander tempo werkt, dan moet je de totale tijd natuurlijk wel aanpassen. in de naam van je sample kan je het tempo weergeven waarop de syncing perfect is, bvb RevSnare3_120
oké de bedoeling is dan dus om er een rond getal van te maken, zodat je 'm makkelijk aan de bpm aan kan passen?

thanks voor de replies

oké de bedoeling is dan dus om er een rond getal van te maken, zodat je 'm makkelijk aan de bpm aan kan passen?

thanks voor de replies

Nee; het komt toevallig op een rond getal uit voor 120bpm omdat bij 120bpm 1000ms precies gelijk is aan 2 tellen. Je wil hem juist afronden op een veelvoud van 60000/bpm milliseconden. Voor 130bpm zou dat dus 461ms of 922ms worden.

bedankt

hoe kom je dan bij die 6o.ooo als ik vragen mag uit nieuwsgierigheid?

"milli" betekent duizenste, dus 60 seconden = 60 x 1000 = 60000 milliseconden. Leren ze tegenwoordig niks meer op school over het metrieke stelsel? :P

Wat die stilte betreft, da's niet verplicht, maar heeft er volgens mij eerder mee te doen dat sequencers over het algemeen wel toelaten dat je het startpunt van een wave-bestand gelijk zet met een grid maar niet het eindpunt. Plus, bij het met MIDI triggeren van een sampler werkt dat natuurlijk ook niet.

"milli" betekent duizenste, dus 60 seconden = 60 x 1000 = 60000 milliseconden. Leren ze tegenwoordig niks meer op school over het metrieke stelsel? :P
Ik dacht later al dat ik het daar ergens moest zoeken 8~

ik zet ze op gehoor goed, komt voor dat ik verschillende samples bij verschillende bpm's wil gebruiken, dan heb je al die moeite voor jan smit gedaan.

Ook leuk, aanzuigreverb:
Reverse de sample, laat het achterstestukje een galm meegeven, draai de boel dan weer om. Dan zwelt de reverb aan tot de daadwerkelijke sample begint.
Dat trucje heb ik toegepast bij de stemsamples van deze remix 9 jaar geleden:

aanzuigreverb klinkt ook cool

het probleem wat ik altijd enigszins heb met reversen in gewoon een volledige drumtrack als wave bestand, is dat de hits soms niet helemaal eindigen op een zero-crossing, [door bijv. reverb of een andere drum hit die er vlak na klinkt], hoe zou je dat het beste op kunnen lossen, ik denk aan fade outs/ins? anders krijg je namelijk natuurlijk enigszins van die klikjes in het geluid

Oké, zijn er hier ook mensen die nog audio reversen zonder digitale hulpmiddelen (zoals DAWs en samplers etc.)? Stel dat je met tape iets (een specifieke drum hit) wilt reversen? Dit kan eigenlijk alleen door middel van letterlijk knippen en plakken zeker? :P

Ik zit de hele tijd na te denken over een makkelijke manier om specifieke gedeeltes om te draaien op tape, maar ik strandt telkens wel ergens. Waarschijnlijk omdat het gewoon niet makkelijk kan. Misschien was dit een heel domme reeks vragen, maar misschien heeft iemand toch een goede methode?

Alvast bedankt.

Back