Cubase CPU load

coltivatore

PUNCH
Sinds kort heb ik een vreemd probleem in Cubase SX3. Wanneer ik een project open loopt het de eerste minuten soepel. Na een minuut of 3 begint de CPU vol te lopen en begint het project enorm te haperen en te kraken totdat het gewoon niet meer werkbaar is. Dit gebeurt dus zonder dat ik plugins toegevoegd heb. Het vreemde is, projecten die een paar dagen geleden soepel liepen hebben nu ook hetzelfde probleem. Het kan dus in principe niet aan de plugins in de projecten liggen want met precies dezelfde projecten speelde dit probleem eerst niet.

Wanneer ik in windows taakbeheer kijk zie ik dat de CPU load verdwijnt zodra ik uit Cubase ga. Het ligt dus niet aan taken die op de achtergrond veel CPU innemen, maar echt aan Cubase zelf. In een andere sequencer heb ik het probleem niet. Het lijkt dus aan Cubase te liggen, terwijl er geen settings in Cubase veranderd zijn. Het vreemde is dus vooral dat alles soepel loopt wanneer ik een project opstart maar de CPU langzaam hoger wordt, zonder dat ik plugins toevoeg. Ik gebruik SX3 al meer dan een jaar zonder problemen tot nu. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Anders zie ik geen andere optie dan een format :erm:

Dit lijkt op een "probleem" dat ik ook heb. bij XP kun je maar 15 midi ports hebben en als je rond de 15 zit checkt cubase af en toe of je midi ports nog wel kloppen.

bij mij geeft dit ook zulke problemen als ik de device panel van 1 van mijn midi drivers open heb. (of op de achtergrond heb draaien in de taskbar). Dit gaat om IPmidi.

probeer ff dat soort programmatjes te sluiten en anders je midi ports terug te brengen naar 12 oid

Dit lijkt op een "probleem" dat ik ook heb. bij XP kun je maar 15 midi ports hebben en als je rond de 15 zit checkt cubase af en toe of je midi ports nog wel kloppen.

bij mij geeft dit ook zulke problemen als ik de device panel van 1 van mijn midi drivers open heb. (of op de achtergrond heb draaien in de taskbar). Dit gaat om IPmidi.

probeer ff dat soort programmatjes te sluiten en anders je midi ports terug te brengen naar 12 oid

Ook in een project met slechts een paar midi poorten gebeurt het, en bovendien had ik dit probleem eerder niet terwijl ik toen ook al projecten had met veel midi ports. Uit het programma Process Explorer blijkt dat het grootste deel van de CPU load komt door Deferred Procedure Calls. In DSP Latency checker zie ik dat mijn latency inderdaad erg hoog is.

Ik dacht eerst dat dit kwam door mijn Fireface 800, maar het uitschakelen van firewire in apparaatbeheer hielp ook niet.:erm:

Misschien worden er geen MIDI poorten bedoeld, maar USB poorten. Dat verhaal met XP ken ik wel, maar MIDI poorten beperking heb ik nooit van gehoord.
Dat met de USB poorten zou dan gelden voor 15 gedefinieerde aansgesloten (kan ik in het verleden geïnstalleerd en gebruik zijn) apparaten. Dus, heb je er veel USB aan hangen, dan kan het mis gaan.
Maar of dat in jouw geval het probleem ook is.................

midi ports

midi ports

dat van die midi ports in XP is echt waar.. het gaat om het aantal geinstalleerde midi ports. bv als je met loopback devices 8 extra midi ports aanmaakt en er al 8 op je motu oid hebt. dan snapt xp het dus allemaal niet meer.

dus ga even in je configuratie scherm na bij "geluid" hoeveel je er hebt.

vista/win7 hebben dit probleem niet.

midex 8 heeft toch 8 in en 8 uit? dat zijn er dus 8. als die er 16 heeft zou dat idd zo zijn ja... ik ben er achter gekomen doordat ik te veel poorten aanmaakte en ipmidi toen de hele computer liet haperen doordat cubase checkte of ik er wel 15 had (en misschien loops creeerde ofzo)

die gast van ip-midi vertelde me toen dat dit een bug in xp is en dat ik dus de controll panel van ip-midi moest sluiten om hier geen last van te hebben als cubase de poorten ging checken..

Back