De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Deze heb ik dus ook ooit eens gekocht, maar het nare is dat hij alleen + spanning geeft.
En juist met audio dingen heb je vaak + en - spanningen nodig....
Beetje stom natuurlijk er staat duidelijk 0-30v, maar die gnd is een chassis ground!!
Verder prima ding hoor....
Maar heb er uiteindelijk zelf maar een gebalanceerde gebouwd :)

Dat is bij alle voedingen van zo rond de €100 het geval.
Je kunt een negatieve spanning krijgen door je + van de voeding aan de GND van je schakeling te zetten. De - van de voeding geeft je dan de negatieve spanning. Maar voor 1 schakeling zowel + en - kan zo natuurlijk niet. En dat vind je ook echt niet in een goedkope voeding tenzij het zo'n dubbele is die Vic heeft. En met 2 van die €40 voedingen kan het uiteraard ook wel.

Ik heb deze vorig jaar aangeschaft.

http://www.eleshop.nl/troniq-psu303dx2-dubbele-labvoeding-p-499.html

PSU303DX2.jpg

Lees deze draad even: http://www.circuitsonline.net/forum/view/102955/1/PSU303DX2

Ik ben zelf zeer tevreden met deze.

Als je betere specs nodig hebt en programeerbaar kijk eens naar RIGOL dp832 of dp832A

:biertje:

hè die heb ik ook! had ook nog een korting gekregen. voor het geld eene prima dingetje.

Je bedoelt het gevaar ervan :-)
Jezelf aarden aan de aarde met een draad..... je hebt ook speciale polsbandjes met draad eraan..
Maar statische lading voorkom je door niet te wrijven op niet geleidende materialen (zoals kunstof/tapijt)
Dus met kunststof schoenen op een (kunststof)vloerkleed wordt het snel statisch opgeladen....
Heb er zelf nog nooit echt veel last van gehad... even je hand ontladen aan aarde en dan een IC/etc.. pakken.

Zo'n antistatisch polsbandje kost weinig en is handig. Ik gebruik het met name als ik in echt gevoelig spul bezig ben zoals in een V-Studio (=halve PC) ofzo.

Nou ja, je weet niet wanneer je statisch bent (behalve als je haar omhoog gaat staan)
Dus in feite elke keer als je een gevoelig onderdeel vastpakt..... (voor cmos etc)

Ok even een vraagje...

Ik ga een midi-kit inbouwen in mijn Mono/Poly, en nu heb ik 'last' van een potmeter die in het onderste gedeelte van het bereik een beetje vies is zeg maar...

Nu wil ik dit gelijk even schoonmaken, maar hoe pak ik dat het best aan? Om hem voor 1 potmeter weg te brengen naar een reparateur lijkt me ook weer wat overdreven...

bij voorbaat veel dank!

zal je toch open moeten maken denk, had ik ook bij m'n Poly-61. Volume knop kraakte behoorlijk, potmeter los solderen en dan kun je vaak de achterkant loshalen door lipjes open te vouwen. Dan kun je bij de koolstofbaan. Deze voorzichtig schoonmaken met een wattenstaafje en een beetje IPA (Iso Propyl Alcohol) apotheek flesje van 150ml ofzo.

Ik krijg nog al eens apparatuur onder handen die al eens eerder uitelkaar is geweest.
De schroeven zijn door de vorige techneut vastgeschroefd met een elektrische schroevendraaier.
De schroefdraad van de meeste van deze schroeven zijn beschadigd geraakt hierdoor.Ook is vaak het kruisje zo beschadigd geraakt dat ik er geen goed passende schroevendraaier meer voor kan vinden.

Als zo'n beschadigde schroef niet meer te verwijderen is door het toedoen van een vorige 'techneut' dan kan je door een stukje rubber (bv binnenband van een fiets) tussen de kop en een schroevendraaier te plaatsen de schroef er meestal nog uit krijgen.

Deze tip heeft me buitengewoon veel tijd en ellende bespaard. :okdan:

Als zo'n beschadigde schroef niet meer te verwijderen is door het toedoen van een vorige 'techneut' dan kan je door een stukje rubber (bv binnenband van een fiets) tussen de kop en een schroevendraaier te plaatsen de schroef er meestal nog uit krijgen.

Deze tip heeft me buitengewoon veel tijd en ellende bespaard. :okdan:

Die ga ik eens proberen --> ben benieuwd.

En terecht om "techneut" als 'techneut' te reciteren want eigenlijk dus een techneuk.

En als het nou echt niet lukt met die tip dan: met een miniboormachine met een dun slijpschijfje erop uitslijpen voor een grote gewoon schroevendraaierblad.

Of een schroevenverwijderboor gebruiken (even intikken op google & afbeeldingen).

groet,

Marc

ik heb een alesis hr16 waarvan de knoppen vrijwel niks meer deden.
opengemaakt, bleek dat de geleidende chijfjes onder de knoppen geheel versleten waren.
deze schijfjes en de printbaantjes waar ze contact mee maken schoongemaakt met alcohol en de schijfjes opnieuw gecoat met grafiet, werkt als een trein.

het opnieuw coaten heb ik gedaan door wat grafietspray in een bakje te spuiten en dit met een wattenstaafje aan te brengen. door goed te wrijven krijg je een harde glimmende laag grafiet. een paar keer herhalen en je drukknoppen kunnen weer een flinke poos mee!

"het opnieuw coaten heb ik gedaan door wat grafietspray in een bakje te spuiten en dit met een wattenstaafje aan te brengen. door goed te wrijven krijg je een harde glimmende laag grafiet. een paar keer herhalen en je drukknoppen kunnen weer een flinke poos mee!"

Klinkt goed!
Maar uhhh: hoe weet je dat het weer een flinke poos mee kan?

dat vraag ik me ook af, het kan zijn dat de grafietspray veel sneller afslijt.
er zijn van die speciale stiften voor te koop, maar erg duur. daarbij vraag ik me ook af hoe lang het blijft zitten.

Ik heb laatst een 2 componenten pasta gekocht voor een vergelijkbare reparatie.
Het spul heb ik nog niet gebruikt en ik weet ook niet of het lang meegaat.

Nadeel:
Duur (50 euro ofzo), en volgens de gebruiksaanwijzing moet je alles in 1 keer mengen opdat je de goede verhouding zeker hebt.
En je kan het spul maar 72 uur lang na mengen verwerken.

Ik sta nu dus voor het dilemma: doe ik meteen alle toetsen, (daarvoor heb ik genoeg pasta) of enkel de toetsen die nu niet meer werken?

Ik ben op zoek naar iemand die een Neve channel strip kan ombouwen tot een stand alone channel strip.
Wil hem gebruiken als insert of direct verbonden met de soundkaart, liefst via xlr in/out.

Alle info vind je via volgende link;

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=176269

Is er iemand die dit kan en wil doen, PM me even aub!?

grtz
R

Back