Noodzakelijke hardware voor beginnende producer?

Hangt helemaal van je zelf af, werk je bv uitsluitend met een pc? Werk je met hardware? Vertel eens in wat meer detail hoe jou situatie er uit ziet op dit moment. Op het eerste gezicht zou ik zeggen investeer in goeie monitors, die hoeven niet perse heel duur te zijn.

Ik werk met een uitsluitend met een pc. Ik gebruik bijna nooit mijn software om mijn beats te maken, alleen maar mijn keyboard(of bedoelde je dat niet met je vraag: welke hardware werk je mee?). Monitors zijn toch boksen.., srry, heb nog een newb in alle begrippen in de muziekwereld ;) Ik heb al aardig goede boksen ;)

Ik heb geen geweldige computer.. af en toe laggt ie nog wel eens, vooral bij meerdere uitgebreide VST's, maar dat vind ik opzich geen groot probleem. Verder heb ik een mengpaneel van 4 kanalen.

Niets is noodzakelijk! Beats maken kan met software en met hardware.. ook door het gezamenlijk te gebruiken kan je tot een mooi resultaat komen.. Maar het een sluit het andere niet uit..

Als je lekker hardwarematig bezig wilt, zijn er een hoop intuitieve apparaten om mee te werken (MPC serie, vele grooveboxen, drumcomputers etc), teveel om op te noemen..

Maar als je softwarematig wilt blijven werken, ontkom je er niet aan geld uit te geven aan een goede krachtige PC met de juiste software en plugins..

Hoe dan ook.. het gaat je geld kosten, dat is een ding wat zeker is. De volgende stappen hangen daarom denk ik ook grotendeels van je budget af. Als je dan je keuzes goed overdenkt en de juiste beslissing neemt, ben je weer een stapje dichterbij!

In wat voor software maak je die beats dan? Of maak je alles helemaal op je keyboard? En als je met beats hip hop beats bedoelt loont het mischien om je eens te verdiepen in een MPC, niet dat ik je gelijk die kant op wil trekken hoor :)

Monitors zijn idd boksen maar dan boksen die als het goed is je een neutraal geluid geven voor je mix.

Ik denk dat je voor jezelf veel zult moeten gaan lezen, de synthforum wiki kan je hier al goed bij helpen. De link naar de wiki staat bovenaan deze pagina.

In wat voor software maak je die beats dan? Of maak je alles helemaal op je keyboard? En als je met beats hip hop beats bedoelt loont het mischien om je eens te verdiepen in een MPC, niet dat ik je gelijk die kant op wil trekken hoor :)

Monitors zijn idd boksen maar dan boksen die als het goed is je een neutraal geluid geven voor je mix.

Ik denk dat je voor jezelf veel zult moeten gaan lezen, de synthforum wiki kan je hier al goed bij helpen. De link naar de wiki staat bovenaan deze pagina.
Ik maak mijn beats in Ableton live 7.0.3. Ik heb eigenlijk, op FL studio na, geen andere sequencers geprobeerd. HipHop beats spreken me erg aan ja, maar ik moet zeggen dat ik me ook prima kan redden met een keyboard om beats te maken. Wat is er beter aan een MPC dan? Kun je trwns op al die pads andere sounds zetten? Dat zou wel ideaal zijn voor het maken van beats

Ik maak mijn beats in Ableton live 7.0.3. Ik heb eigenlijk, op FL studio na, geen andere sequencers geprobeerd. HipHop beats spreken me erg aan ja, maar ik moet zeggen dat ik me ook prima kan redden met een keyboard om beats te maken. Wat is er beter aan een MPC dan? Kun je trwns op al die pads andere sounds zetten? Dat zou wel ideaal zijn voor het maken van beats

Ik zou eens googlen op MPC, want die kan toch echt net ff wat meer dan een keyboard.. Je hebt verschillende uitvoeringen, maar ze hebben in de basis allemaal 1 belangrijk element: Zeer strakke timing!

Voor je workflow is het echt ideaal en je kan idd op al die pads verschillende sounds zetten, wat je naar wilt.. Je kan er MIDI apparaten mee aansturen, sequencen, alles step editen wat je in je sequence hebt hebt "opgenomen"..

Maar goed, zo kan ik wel ff doorgaan, zoek maar eens en je zal zien wat er allemaal te krijgen is.. Ik heb de voorkeur voor een MPC, maar het hangt er maar net vanaf wat bij je past..

Good luck!

Wat is er beter aan een MPC dan? Kun je trwns op al die pads andere sounds zetten? Dat zou wel ideaal zijn voor het maken van beats

Er is niks beters aan een MPC imo, het gaat erom wat je prefereert, ik zit al achter genoeg grote schermen de hele dag dus is mijn 'studio' een oase aan kleine prielerige schermpjes :D je kan onder de pads zetten wat jij wilt, meestal druk ik op record, ram wat op de pads en als het niks is doe ik het weer opnieuw :P

Voordat je enige beslissingen maakt raad ik je aan echt wat meer te lezen. Internet staat vol informatie, als ik eerlijk ben, je kan eigenlijk alles al wat je zou willen met je huidige set up imo.

Je hebt verschillende uitvoeringen, maar ze hebben in de basis allemaal 1 belangrijk element: Zeer strakke timing!

Wat bedoel je precies met timing? Bedoel je dat je weinig latency hebt, of dat het gewoon makkelijker te "bedienen" is dan een keyboard zodat je zelf beter kan timen??:)

Wat bedoel je precies met timing? Bedoel je dat je weinig latency hebt, of dat het gewoon makkelijker te "bedienen" is dan een keyboard zodat je zelf beter kan timen??:)

Met strakke timing bedoel ik dat elke keer dat je op een pad drukt.. het geluid ook echt exact op dat plekje komt en ook elke keer zo wordt afgespeeld..

Er zijn nogal wat sequencers (of DAW's) die dit minder goed doen.. De MPC's staan om deze kwaliteit bekend.. Ook het bedienen is daardoor lekker, maar het gaat vooral om de seqeuncer die erg nauwkeurig is.

Je hebt Ableton Live, een midi-controller met wat knopjes en een paar redelijke speakers?

Dan heb je verder niets nodig om serieus aan de slag te gaan. Houd je geld in de zak en concentreer je op de (video) tutorials en handleiding van Live. Kijk hoe ver je daarmee kunt komen en geef pas geld uit wanneer je tegen een ongewenste beperking aanloopt (soms zijn beperkingen juist goed voor de creativiteit).

Voor de 'lag' (latency) met VST's: gebruikt je geluidskaart zogenaamde ASIO-drivers? Zo niet, zoek deze op de site van de fabrikant, of gebruik de gratis en algemeen bruikbare ASIO4ALL driver.

VST Cafe bespreekt (soms gratis) plugins, en met KVR kun je op zoek naar bergen gratis en/of commerciële plugins of demo's daarvan. Voor je samples/loops/drumkits/breaks google je rond, er is meer dan genoeg te vinden.

Dit is allemaal wat algemeen, maar er is héél veel te vertellen over de mogelijkheden. Daarom is het ook belangrijk dat je eerst ervaring opdoet met wat je al hebt, en dan kom je hier later terug voor de gerichte vragen (en liefst antwoorden). :kimono:

Zo maak je muziek met een MPC.

Back