Roland jx-10; geluid is foetsie...

joap

Nieuwkomer
Hallo allemaal.
Ik heb een Roland jx-10 (de superjpx) gekocht in 1987. Ik heb er door de jaren heen weinig mee gedaan omdat ik niet veel snapte van de techniek en hoe ik daar mee om moest gaan. Afgelopen jaar ben ik ( 52) begonnen als toetsenist in een coverband. Ongelofelijk leuk om te doen. Een paar dagen terug heb ik geprobeerd om een aantal geluiden uit de Roland op te waarderen. Ik was er eigenlijk zonder enige kennis van zaken mee aan het kloten. Ik heb de geluiden uit de synth weggeschreven naar een M-64-c cartridge. Toen ik ze terug wilde halen waren er een aantal geluiden veranderd, ik dach't; nog eens proberen. Vervolgens komt er helmaal geen geluid meer uit en zie ik merkwaardige tekens in het display. Ik heb geen idee hoe ik die geluiden weer terug kan zetten, ook niet met de manual in de hand. Ik heb ws. de veiligheden overruled, alles, onbedoeld, op off gezet. Is er iemand die me weer op weg kan helpen?
joap.

Was het alleen op de cartridge veranderd? Is de batterij op de cartridge dan niet gewoon leeg aan het raken?

He Bikkel,
het geluid was niet alleen op de cartridge veranderd, er waren een aantal geluiden weggevallen van de synth zelf. de synth gaf wel aan dat het overschrijven telkens goed ging. Ik dacht dat ie geluid kopieerde en dat het origineel bewaard bleef. Nee dus kennelijk. Ik ben technisch echt een leek met de roland. vind het een lastig ding om geluid mee te bewerken, maar hij speelt erg lekker, dat wel. daarom nooit verder gegaan met het ontdekken van wat ie allemaal kan, alleen maar gespeeld. Nooit geweten dat er een batterij in de cartridge zat, kan maar zo leeg zijn na 22 jaar... Weet je hoe ik die batterij vervang?

Zowel de cartridge als de synth hebben interne batterijen. Vaak moeten batterijen om de tien jaar vervangen worden. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar het is volgens deze site een CR-2450, wat een gewone knoopcel is. Dan moet het vervangen meestal wel goed te doen zijn, zolang je de synthesizer maar netjes open maakt.

De cartridge lijkt wat ingewikkelder in elkaar te zitten.

Bikkel, bedankt. Ik ga op zoek naar batterijen en ze vervangen. Ik laat je nog even weten hoe het afliep
joap

Vergeet geen backup te maken door eerst een dump te doen naar bijvoorbeeld je PC! Het is wellicht niet mogelijk om de batterij te vervangen zonder eerst het geheugen te wissen!

Ahhh, goed dat je dit schrijft, ik ben 52, "blond", en kaal! Hoe krijg ik die dump in mijn pc?? Er komt geen enkel geluid meer uit, niet via de cartridge en niet via de interne.
Joap

Tja Bikkel, het vervelende is dat je bij de jx10 alleen maar sysex van en naar de cartridge kan sturen en niet naar het intern geheugen.
Dit is eigen aan de jx10,

Eerst zal de cartridge in orde moeten zijn, dan kan je patchen dumpen op de cartridge via midi, om daarna te copiƫren naar de jx10.

Als er nu iemand met een jx10 of mks70 de catridge weer volzet dan ben je vertrokken.

Staat natuurlijk los van dat er nog verse baterijtjes in gesoldeert moeten worden.

Er zijn ook Forumleden/ professionele synth-herstellers die dat voor een zacht prijsje allemaal kunnen voor je doen. :koffie:

Dus dan gooi je de factory sounds eerst naar de cartridge en daarna naar de synth? Misschien ook een leuk moment om eens naar wat leuke JX-8P, MKS-70 en JX-10 presets op internet te zoeken.

Een beginnetje

Attachments

• cpjxw020.zip
    64,4 KB · Bekeken: 112
Factory patchen en nog wat 8)

Attachments

• JX-10.zip
    14,4 KB · Bekeken: 118
  • jx10gp.zip
    31,3 KB · Bekeken: 118
Tja Bikkel, het vervelende is dat je bij de jx10 alleen maar sysex van en naar de cartridge kan sturen en niet naar het intern geheugen.
Dit is eigen aan de jx10,

Eerst zal de cartridge in orde moeten zijn, dan kan je patchen dumpen op de cartridge via midi, om daarna te copiƫren naar de jx10.

Als er nu iemand met een jx10 of mks70 de catridge weer volzet dan ben je vertrokken.

Staat natuurlijk los van dat er nog verse baterijtjes in gesoldeert moeten worden.

Er zijn ook Forumleden/ professionele synth-herstellers die dat voor een zacht prijsje allemaal kunnen voor je doen. :koffie:

ik zou t ook gewoon effe door iemand / met een jx8p /10 laten doen zijn zat mensen bereid willend
post een vraag wie help mij met backuppen !! post :doei:
moet lukken
music hoiuse winkel in utrecht doet dit soort truukjes ook
zijn wel meer winkels denkik

Bikkel en Vic,
Wat gaaf, dit forum!! Ik heb de batterij in de synth vervangen, die zat gesoldeerd. Met het zweet op de rug er een nieuwe ingesoldeerd. Die in de cartridge moet nog. Effe het goeie batterijtje zoeken. En dan eens met de bestanden van Vic aan de slag! bedankt man! Ik begon deze misie met het zoeken naar een "echte vleugel"voor de Roland en een Hammond. De originele pianogeluiden waren niet echt bijzonder, vandaar, en zo kwam ik in de problemen....

effe updaten.Samen met mijn zoon, ook een liefhebber, nu lekker bezig met de Roland. Er waren een aantal toetsen uitgevallen, we hebben ze er allemaal even uitgehaald, genummerd en op volgorde en nu met alcohol en wattenstaafjes bezig om de printplaat er onder schoon te maken. 22 jaar smeer, hoef niks uit te leggen toch... Straks zetten we hem weer in elkaar, zodat ie fris het nieuwe jaar in kan! Ik houd jullie op de hoogte en wens jullie alvast een heel muzikaal, goed en gezond 2010!
PS, R-ond,ga het eerst eens zelf proberen, niks te verliezen toch, als het niet lukt ga ik hulp vragen, bedankt voor je tip!
joap

Let op dat je de rubber contacten er weer opzet zoals je ze er af hebt gehaald,dus niet omgedraaid o.i.d. anders kun je nog eens(spreek uit ervaring).
Mooie synth hoor,succes!.

he Roetsj, ik heb die rubber contacten er niet afgehaald omdat ik niet kon zien hoe ze bevestigd waren, ze leken gelijmd te zijn, en hoe pruts je dat er dan weer op, weet jij dat? Een aantal van de tonen die het eerder niet deden doen het nu weer wel, een paar nog niet. Ik kon een paar geluidjes van de m-16-c cartridge halen, kennelijk doet dat batterijtje nog wel iets. In de 64 moet nog een nieuwe batterij. Ik heb een batterijtje gezien wat er op leek, alleen de handelaar vroeg of het een oplaadbare batterij was of niet? Weet iemand dat? De vervangen batterij in de synth werkt volgens mij.
Verder sysex gedownload en geprobeerd om de bestanden in de cartridge te laden, lukte niet want geen goede batterij, we hebben wel door hoe het moet. Als die geluiden in de synth zitten, moet ik ze dan nog "onder knoppen zetten", een naam geven etc., of werkt het meteen?
Ik hoor het graag
joap

je moet GEEN oplaadbare variant gebruiken maar het orginele type.

Het is geen oplaadbare batterij,lithium-tonnetje is het.
De contactrubbers van de toetsen kun je er(voorzichtig!,scheuren snel))afhalen door er aan te trekken,zit vast met kleine plastic pinnetjes welke door gaatjes in het rubber steken,let er bij montage op dat je ze er niet omgekeerd op zet,markeer ze anders even voor demontage.
De contactoppervlakken op de print kun je met alcohol reinigen,net zoals de contactjes welke in de rubbers zitten(koolstofstaafjes even poetsen,niet schuren o.i.d.).
Mocht je kapotte rubbers(?!)hebben,deze zijn nog nieuw te krijgen.

Succes!

Back