niewe synth, clavia modular

poul

Stamgast
ik wil een ieuwe synth gaan aanschaffen (mn eerste). en nu zat ik te denken aan een micro modular die op het moment voor E450 bij feedback te koop is. maar is het niet zo dat de nord modular rack met de 2e verie op komst niet een stuk goedkoper zal worden binnen een korte tijd? dat ik dus beter daar op kan wachten? niet dat ie ook 500 zal gaan kosten ofzo, misschien 1000. maar ik ben wel bereid om daar even voor te sparen.
en is het erg slecht gesteld met de micro kwa polyfonie? ik vind het toch wel een vereiste dat ik met redelijk grote patches toch wel minstens een polyfonie van 3 heb.

puol

voor 800 tot 1000 koop je een nord modular keyboard of rack, net wat je wil, tweedehands. en die prijs zal nog wel zakken ook. dan heb je wat.
zeker als je complexe patches met polyfonie wil combineren schiet de micro modular tekort.
als het idee van knoppen zelf toewijzen, controllers benoemen op de pc etc je niet tegenstaat, zou ik voor een modular gaan. als je het liever simpel houdt, kan je nu ook een nord rack 2 kiezen.

Als het je 1e synth wordt zopu ik sowiezo gaan voor een synth met meerdere uitgangen.
De micro heeft maar twee uitgangen (1 stereo dus) daar heb je al snel tekort aan als je aan de slag gaat.
De (grote) modular heeft er vier (2 stereo, je kunt dus 2 sounds tegelijkertijd afspelen. met de micro maar één) en 2e hands heb je hem inderdaad voor een prijs die jij bereidt bent ervoor te betalen.
Ik ga ervan uit dat je al een toetsenbord hebt, zoniet dan is het natuurlijk handig om een (1e) synth met toetsenbord uit te kiezen. De Ks4 en 5 van Novation is ook erg leuk en te betalen.

Succes,

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Als het je 1e synth wordt zopu ik sowiezo gaan voor een synth met meerdere uitgangen.
De micro heeft maar twee uitgangen (1 stereo dus) daar heb je al snel tekort aan als je aan de slag gaat.
De (grote) modular heeft er vier (2 stereo, je kunt dus 2 sounds tegelijkertijd afspelen. met de micro maar één) en 2e hands heb je hem inderdaad voor een prijs die jij bereidt bent ervoor te betalen.
Ik ga ervan uit dat je al een toetsenbord hebt, zoniet dan is het natuurlijk handig om een (1e) synth met toetsenbord uit te kiezen. De Ks4 en 5 van Novation is ook erg leuk en te betalen.

Succes,

gr. Tom

Even kleine correctie
je kan op een synth met maar 1 stereo uitgang zeker wel meerdere geluiden tegelijk afspelen, dit heeft te maken met het aantal Part dat de synth heeft (multitimbraal) en het aantal stemmen (polyfonie).
Verder zijn meerdere outputs zeker handig, maar dus niet vereist.

Je eerste synth, tja, wat wil je gaan doen? heb je al iets om ritmes mee te maken? of maak je geen ritmes en gaat het puur om soundscapes enzo, of ambient achtige dingen?

Zoiets is erg persoonlijk, maar als eerste synth een micro modular lijkt me onhandig, neem zeker iets met toetsen, OF koop er een leuk midi klavier bij.
Tja, verder is de polyfonie erg afhankelijk van de patch in de micro modular, de modular rack G2 is natuurlijk zeker vaal mooier, gaat rond de 1000 euro kosten, MAAR heeft geen enkel draaiknopje, dus heb je weer een goede midi controller nodig met draaiknoppen.

Suycces.

De MicroModular is natuurlijk een heel veelzijdig stukje technologie, luister maar eens naar Changeling Edit van Andy Allder, volledig met de MicroModular (en computer en veel geduld wellicht) gemaakt.

Als eerste en enige synth kan het dus wel maar bedenk wel dat je er lang over zal doen om zoiets in elkaar te steken. Ik zie de MicroModular eerder als synth voor 'erbij' maar niet als enige.

Hoiii

3 stemmig polyfoon heb je alleen met simpele patches, als je er een paar andere modules ingooit dan zakt ie al gauw naar monofoon.
De uitgangen zijn apart toe te wijzen, dus met een keysplit zou je in principe 2 geluiden kunnen bouwen, die elk een uitgang hebben. Het zit dan wel in 1 program.
Bijkomend nadeel: beide patches zijn (heel erg) waarschijnlijk monofoon. Tik er per ongeluk een nootje bij aan de ene kant van de split, en aan de andere kant verdwijnt een noot.

De micro is inderdaad leuk voor erbij. Ik heb de mijne ook pas gekocht toen ik al een paar andere dingen had voor een vol klankpalet.
Misschien is een software variant zoals reaktor te overwegen in combinatie met een midi controller met knopjes en schuifjes?

In ieder geval veel succes met je zoektocht :)

Een modular G2 rack met een losse controller erbij is wel errug vet trouwens... ;)

ik heb al een yamaha psr 620 keyboard. dus ik red het met een rack. ook al is zo'n mini keyboard wel handig voor op een bureau waar ook al een grote mixer opstaat. en verder had ik het idee dat ik als beginner, ook met "simpele beginners patches" kan beginnen. en het is ook zo dat ik vooral rare soundscapes en drones wil gaan maken. maar ook andere dingen, met inderdaad meerdere geluiden. maar die kan ik ook uit mn softsynths halen en zelfs mn yamaha, al moet ik dan wel rare effecten gebruiken, geeft nog een leuk geluid.

dus dat ik zo'n modular wil kopen staat al vast. een vriend van me heeft de keyboard versie en ik ben gewoon erg onder de indruk van wat hij er allemaal mee kan.
maar hoeveel moet ik er 2ehands maximaal voor betalen? bij de musichouse staat hij nu voor E1700 gheloof ik. dus dan wordt hij 2e hands 1000 ofzo?

kga nu wel even op marktplaats en hier op het forum kijken. (btw, kennen jullie nog meer plaatsen, hoeft niet online)

en bedankt voor jullie reacties.

puol

Origineel geplaatst door ><i
Je eerste synth, tja, wat wil je gaan doen? heb je al iets om ritmes mee te maken? of maak je geen ritmes en gaat het puur om soundscapes enzo, of ambient achtige dingen?

Zoiets is erg persoonlijk, maar als eerste synth een micro modular lijkt me onhandig, neem zeker iets met toetsen, OF koop er een leuk midi klavier bij.
Tja, verder is de polyfonie erg afhankelijk van de patch in de micro modular, de modular rack G2 is natuurlijk zeker vaal mooier, gaat rond de 1000 euro kosten, MAAR heeft geen enkel draaiknopje, dus heb je weer een goede midi controller nodig met draaiknoppen.

Suycces. [/B]

1000 euro voor de rack G2, maar 1 kost nu 1500?? of heb je het meteen al over 2e hands ofzo. en een midi controller heb je voor 100-150 euro, dus dat is geen probleem.

ik heb trouwens ook een drumstel, twee gitaren, een basgitaar, keyboard, sampler, keyboard, computer met VSTi's. dus ik red me wel met verschillende geluiden voor een nummer.

EDIT: net even research gedaan. en de nord G2 engine (rack?) gaat rond de 1000 euro kosten (oja? ;) ) en de keyboard versie 2100. maar dan heb je alleen geen mic input, kan ik dan wel vocoderen door een line ingang? wel toch?

maar dan moet ik dus tot juni wachten begrijp ik... das dan weer wat minder...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door poul
ik heb trouwens ook een drumstel, twee gitaren, een basgitaar, keyboard, sampler, keyboard, computer met VSTi's. dus ik red me wel met verschillende geluiden voor een nummer.

Oh, je bent een polyinstrumentalist ;) , dan is de MicroModular nog zo gek niet want wellicht zal je hem willen gebruiken voor bepaalde passages of zo en niet als enigste instrument. En met harddisk recording kom je ook al aardig ver, luister maar eens naar Changeling Edit (slechts 1 MicroModular, computer en veel geduld).

De Modulars, hudige of de nieuwe G2, zijn natuurlijk nog veelzijdiger maar kosten uiteraard meer. Waarschijnlijk zal je bankrekening mee je beslissing helpen maken vermoed ik.

Zelf kijk ik ook al een tijdje uit naar een Modular en waarschijnlijk zal ik er een kopen zodra de nieuwe G2 op de markt is, ik hoop dan dat de huidige Modulars nog goedkoper worden.

Welke je ook zal kopen, al de Clavia Modulars zijn veelzijdige instrumenten. En als je besluit om te wachten op de G2 kan je misschien nu reeds op specifieke Nord Modular forums informatie opdoen, dan ben je al een beetje gewapend tegen de tijd dat zo'n rood monster bij jij staat te schitteren.

Veel succes met je beslissing.

Er is natuurlijk ook een 'voice expansion' verkrijgbaar voor zowel de micro als de de grote modular.
Dan gaat er echt een wereld open; als dat al niet het geval was. De gekste/complexe patches die je maar kan verzinnen met een polyfonie van gemiddeld 8 < bij hele grote patches, en dan moeten de andere slots leeg zijn want die slurpen ook polyfonie mee.

Ik heb +/- 1100E neergeteld voor een 2e hands Nord Modular met voice expansie; dus MH is weer eens vreselijk aan de prijs :( tenzij die echt nieuw in doos is

Maar die G2 engine van 1000E is idd rack.

Origineel geplaatst door Sander02
Er is natuurlijk ook een 'voice expansion' verkrijgbaar voor zowel de micro als de de grote modular.

Die voice expansion is er toch alleen voor de "grote" modular? Althans dat dacht ik.

wat is beter: een G2-rack en een oxygen 8. dat kost 1100 euro i.p.v. 2000 euro voor de G2 met keys. ofwel zijn die 900 euro's extra die keys, pre-amp, etc. waard? wat vinden jullie?

hmm, lijkt me geen makkelijke keuze, maar de g2 keys is meer live performance georienteerd volgens mij em de engine is een studio monster van 1 unit hoog, ideaal voor de studio performer lijkt mij!!
bij de keys vind ik de modulation en pitch knoppen wel ongepast trouwens, erg lelijk!!(zal wel modern zijn!)
oh ja, en de ouwe modular uitbreiding is er inderdaad alleen maar voor de modular en niet voor de micro

Die modulation en pitchbendknop zijn overigens een van de meest heerlijke in hun soort. Lekker belangrijk hoe dat er verder uitziet.
De G2 dsp gaat overigens standaard al wat beter dan een uitgebreide Modular van de huidige generatie. Persoonlijk zou ik de extra 1000 euro graag neertellen voor een versie met de toetsen. Niets is toch fijner dan een synth ook zonder pc nog te kunnen editten (lees editten, want nieuwe patches van het begin af aan kun je niet maken zonder pc).

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Persoonlijk zou ik de extra 1000 euro graag neertellen voor een versie met de toetsen. Niets is toch fijner dan een synth ook zonder pc nog te kunnen editten (lees editten, want nieuwe patches van het begin af aan kun je niet maken zonder pc).

ja, maar 1000 euro extra daarvoor? ik bedoel, kan je niet gewoon voor 150 euro een oxygen 8 kopen, dan heb je evenveel draaiknoppen? ik begrijp trouwens dat je dit het beste kan uitvinden door m even te gaan proberen maar ik vind het gewoon al fijn om er nu al een beetje over te praten. verhoogd de pret als ik m straks koop. (maar eerst mijn doepfer verkopen...) ;)

Ik zal uitleggen waarom ik het ervoor over heb. Op de Musikmesse heb ik begrepen dat de rackversie specifiek bedoeld is voor de pc. Niet om stand alone te gebruiken. Maar goed, ik ga ervanuit dat hij niet alleen usb zal hebben maar ook midi in en midi out.

Stel dat ik nu eens een patch maak met de G2 Rack. Daarin betrek ik een 9-tal modules. Deze staan aan elkaar gelinkt en ik wijs ook diverse knoppen op de modules toe aan CC's zodat ik hem met de Oxygen kan besturen. Weet je wat, we maken nog 14 presets erbij. Een mens wil immers wat te freaken hebben tijdens de live show ;)

Nu ontkoppel ik de rackversie van de pc en sluit daar alleen de Oxygen op aan. Maar hoe duidelijk is het welke preset je hebt gekozen? De Oxygen ingesteld zal dat wel goed gaan. Belangrijker nu is hoe weet ik welke knoppen van de Oxygen aan welke knoppen van welke modules van ieder van de 15 presets zijn toegewezen. Immers, je zult geen 15 presets maken welke elk uit dezelfde modules bestaan en waarvan bij ieder ook nog eens alle CC's hetzelfde zijn toegewezen.

Imho betaal je dus 1000 euro extra voor de vele lcd's, de endless dials (en dat zijn geen goedkope broeders), de toetsen, een leuke microfoon zodat je lekker kunt vocoden, een heerlijke pitchbend en modulatiewheel en misschien nog wel meer. Maar het allerbelangrijkste is dat je gebruiksgemak koopt.

De nieuwe Modular gaat de huidige meer dan overtreffen in de userinterface. Minder knoppen, maar je weet nu wel waar elke knop voor dient omdat je het kunt aflezen in het display. Bij de huidige modular is het leuk dat je een 18 tal knoppen hebt, maar zonder pc weet je soms nog niet waar je aan draait tot je er aan draait. Met de G2 Rack hou je dit probleem. Maar de keyboardversie zal een verademing zijn. Let op m'n woorden 8o)

Back