Gave geluiden in de echte wereld

Nap

Nieuwkomer
Ter inspiratie een draadje over echte geluiden. Zet je recorder ernaast of probeer het na te maken op je synth ... doe er iets mee.

- Geluid van diepgevroren snacks in een frituurpan ... het geborrel uit het vet dat je hoort als je ze er net in gooit klinkt nog vetter dan een 303
- Het geluid van een inductie motor in een afschiet-achtbaan zoals de oude 'Superman' is beter dan de meeste 'whoosh' sounds in trance
- Vrachtwagens die over een viaduct rijden
- De sirene op de eerste maandag van de maand

Meer?

(echt gebeurd)
Bestelbus van een glasbedrijf (zo eentje met de glasplaten achterop) die de bocht wat te krap neemt en omslaat.

Dat zijn van die momenten dat je wou dat je non-stop een recorder had lopen...

thuisby my op de gang
vette reverb
en idd lang sscheurende motoren / vracht wagen lastig opnemen aleen

Een maat van me heeft eens een piezo microfoontje op verwarmingsbuizen geplakt, en het getik opgenomen. Vreemd resultaat, er zaten allemaal gekke bijgeluiden in.
Persoonlijk vind ik het huilen van een Ferrari V12 nog wel het mooist denk ik...

Als die klotedingen je wakker maken vind ik ze minder leuk. Ik heb een tijdje ergens gewoond waar ik 's morgens alleen maar kraaien en meeuwen en kutduiven hoorde! De leuke vogeltjes zaten denk ik in het betere deel van de stad...

Na een nacht feesten en dan in de trein naar huis zitten. Het geluid van de wielen over de rails die net als de beats klinken zoals je ze een uur geleden voor t laatst gehoord had..:D

Het openen van een bierflesje klinkt mij ook altijd als muziek in de oren..
Het geluid van het vol laten lopen van een glas bevalt me ook heel erg.

Dat is zeker zo idd!

Ik ben zelf gestopt met bier te drinken een tijdje geleden maar ik vind het geluid nog steeds fantastisch. :D

Een van mijn favoriete geluiden is het horen van krekels in de nacht, als het een beetje een zwoele nacht is in een verder helemaal stille omgeving is het geluid van duizenden krekels om je heen een van de meest gave stereo effecten wat ik ken.

spelen met het lipje van het geopende bierblikje
de vork die schraapt met de puntjes over het bord

Krekels inderdaad....die kunnen met z'n allen ook ineens zo gek stilvallen door de een of andere onbekende oorzaak, om later weer voorzichtig in te zetten.

En kikkers, vind ik ook wat hebben. Niet zo'n brulkikker onder je slaapkamerraam natuurlijk, maar gewoon een stuk of wat in een vijvertje in de verte. Op de een of andere manier klinkt dat als een fijne analoge synth met een diepe patch :)

Sowieso zijn de mooiste geluiden vaak op een afstand, zodat de omgeving meedoet (demping van hoge frequenties, galm / delay). Net als onweer in de verte, ook zo mooi :halleluja

Het d.m.v. van langzaam draaien ontkurken van een whisky-fles. Zoiets als: skrie-skrie-skrie-THUMB.

Het kwinkeleren van een Merel.

Het klappen van de sluiter van een spiegel reflex camera (het liefst Sony).

Maar er iets mee doen... waar zie je me voor aan zeg :D.

Het tikken van dameshakken op een houten vloer.

Oh en het geluid van geknikker.

Het geluid van het water aan de kade in een haven. De geluiden in de haven zelf.
Het geluid van auto's langs de snelweg. En het gebrom van de trafo van een tl-buis.
Mooiste geluid uit de natuur vind ik het geluid van een zoogdier(walvis of dolfijn) onder water.

Back