Gave geluiden in de echte wereld

Hmmm...

Wel ja iederen die wil leren hoe je deze geluiden kan maken
kan bij ons terecht. Ja excuus voor de reclame maar dit
is toch echt wel een uitdaging.
(zie website bij mijn profiel audio collage)

Joris
dit lijkt me ook bijna gepast voor een waarschuwing, gewoon vette spam
op de voorpagina lijkt me nog genoeg ruimte voor reclame, dit geluid past hier toch niet bij, dan liever die zacht kreunende golven

Vorig jaar herfst, het meest fantastische ruisgeluid, het meest fantastische stereo dat ik ooit heb gehoord en dat afkomstig leek uit honderden boxen: het geluid van een gigantische kudde schapen, dicht opeenlopend over een boslaan die bezaaid lag met kurkdroge bladeren.

proestende paarden

proestende paarden

Nog even een ander waanzinnig geluid.
Toen ik nog bij de Waalkade (Nijmegen) woonde, maakte ik 's avonds laat altijd nog even een wandelingetje langs het water. Op een zeer mistige novembernacht hoorde ik, niet ver van de spoorbrug, het geluid van snuivende paarden - de enige, beetje onnozele verklaring die ik in de gauwigheid bedenken kon was: "zijn zeker aan het oefenen voor de Sinterklaasintocht overmorgen". Maar toen ik dichterbij kwam en de vage contouren van de spoorbrug begon te zien, bleek de kade volledig uitgestorven, geen mens, geen paard, niks. Dat geluid van de snuivende paarden had inmiddels iets proestends gekregen, en het was duidelijk afkomstig van het lager geleden deel van de kade. Ik ging het trapje af, maar ook daar was niets of niemand te zien, hoewel het geluid nog sterker en duidelijker was. Nu klonk het als een roedel rochelende, natverkouden walvissen.
Het geluid werd veroorzaakt door de ijzeren beplating van de de kade-muur zelf. De verticale zigzag-platen waren aan de bovenkant voorzien van horizontale hoek-strip, zodat een soort luchtkamers ontstaan die alleen aan de bovenkant zijn afgesloten. Bij een bepaalde waterstand sluiten golven ook de onderkant af en ontstaat een balg die door de waterkracht zelf op overdruk komt. Lucht kon ontsnappen door een paar lasgaten in de bovenkant. Daar spoot dan een een mengsel van water en lucht uit. De balg zelf heeft door het steeds veranderende volume de werking van een tijdvariant akoestisch filter, dat inderdaad in "long-achtige" frequentie-gebieden werkt. Het was dus een heel effectieve akoestische synthesizer!

Mooi verhaal WaveGuide7.

Heeft nog niemand het geluid van de branding genoemd? Is toch ook een heel mooi natuurgeluid van laag (bulderen van de golven) tot hoog (knisperende schuimkoppen). En als je met je gezicht naar de zee staat levert dat ook natuurlijk een zeer mooi stereo effect op, al dan niet aangevuld met zeemeeuwen.

Dit geluid is op zich ook goed na te maken met een synth, even los van de stereo effecten dan. Paar noisegenerators door verschillende (variabele) filterstanden, VCA envelope die je kan moduleren met bijvoorbeeld een modwheel, en je komt een heel end. Ik heb geloof ik zelfs op mijn EMU Classic Keys wel eens een overtuigende zee gemaakt....zonder meeuwen dan :)

Regen op het dak
Doppler effect
De verminderende spanning van de banden van een bus aan een halte
Stappen in een dikke laag sneeuw (kan je nu opnemen!)
Brandend hout

Vraag me ook wel af of iemand al eens een track heeft gebouwd rond het geluid van een hartmonitor!

Vraag me ook wel af of iemand al eens een track heeft gebouwd rond het geluid van een hartmonitor!

"rond" is misschien wat veel gezegd, maar op Natural Born Deejays - A Good Day gebruikt men in het intermezzo een sample uit Flatliners waarbij de hartmonitor terug overgaat in de muziek. Hij wordt verder in het nummer ook gebruikt, in het tempo van de muziek natuurlijk. En dat gecombineerd met een ritmetrack op basis van ademhaling.

Maar er valt op zich nog veel meer mee te doen.

Wat ik zelf schitterend vind is een oude hartmonitor. Dat geluidje van de "the machine that goes PING" sketch. Fantastisch! Zo simpel en toch niet echt eenvoudig na te maken. Ik moet altijd lachen als ik dat iele, twijfelende pingetje hoor.

Het geluid van aluminium gevelplaten met profiel, zoals je die bij gebouwen op bedrijventerreinen wel ziet.

Een tik ertegen met bijvoorbeeld sleutel en je hoort een heel 'spacy' geluid dat door de hele plaat zingt.

Het lage gegrom van een leeuw (dus niet het gebrul). Een olifant kan ook zo'n laag 'gegrom' maken. Echt geweldig!! :)

waterpaarden

waterpaarden

Je weet dat aan de beide kanten van de Waal al jarenlang gedurende de lente en zomer paarden vrij lopen te grazen? Nu weet ik niet of ze er in november nog staan...

FYI :D

Nog even een ander waanzinnig geluid.
Toen ik nog bij de Waalkade (Nijmegen) woonde, maakte ik 's avonds laat altijd nog even een wandelingetje langs het water. Op een zeer mistige novembernacht hoorde ik, niet ver van de spoorbrug, het geluid van snuivende paarden - de enige, beetje onnozele verklaring die ik in de gauwigheid bedenken kon was: "zijn zeker aan het oefenen voor de Sinterklaasintocht overmorgen". Maar toen ik dichterbij kwam en de vage contouren van de spoorbrug begon te zien, bleek de kade volledig uitgestorven, geen mens, geen paard, niks. Dat geluid van de snuivende paarden had inmiddels iets proestends gekregen, en het was duidelijk afkomstig van het lager geleden deel van de kade. Ik ging het trapje af, maar ook daar was niets of niemand te zien, hoewel het geluid nog sterker en duidelijker was. Nu klonk het als een roedel rochelende, natverkouden walvissen.
Het geluid werd veroorzaakt door de ijzeren beplating van de de kade-muur zelf. De verticale zigzag-platen waren aan de bovenkant voorzien van horizontale hoek-strip, zodat een soort luchtkamers ontstaan die alleen aan de bovenkant zijn afgesloten. Bij een bepaalde waterstand sluiten golven ook de onderkant af en ontstaat een balg die door de waterkracht zelf op overdruk komt. Lucht kon ontsnappen door een paar lasgaten in de bovenkant. Daar spoot dan een een mengsel van water en lucht uit. De balg zelf heeft door het steeds veranderende volume de werking van een tijdvariant akoestisch filter, dat inderdaad in "long-achtige" frequentie-gebieden werkt. Het was dus een heel effectieve akoestische synthesizer!

het geluid van een oude elektrische op en neer schuifdeur van 5 meter breed, als je binnenin een lege RDM hal staat (300 meter lang, 40 meter hoog?) staat.
Eerst totale stilte, daarna zet je hem aan om te openen "tak, HUUUUUUUUUUUUUUUU" alsof het een oude schoolmeester betreft die boven de klas probeert uit te "he!" -en.
Dan laat je de knop los en hoor je "tak" met een kort aflopende pitch die wordt overgenomen door de galm van de "huuu" die door heel de hal na blijft klinken.

Dit moet ik nog eens een keer opnemen, zolang de mogelijkheid er nog is.

Wat feitgeneuzel:
Het gaat om deze hal (googlesatelietfoto): 51.897968,4.414786
Enieg wat in de buurt komt is de reverb op de piano van muse-space dementia, aan het begin

Laatst gewijzigd:
Je weet dat aan de beide kanten van de Waal al jarenlang gedurende de lente en zomer paarden vrij lopen te grazen? Nu weet ik niet of ze er in november nog staan...

FYI :D

Beste stadgenoot, For Your Information (ik moest je afkorting even opzoeken), ik heb gedurende de 58 jaar dat ik in of vlakbij het Nijmeegse centrum woon, nog nooit paarden op de kade (1 km lang) "vrij zien lopen grazen" en denk dat dit ook de komende eeuwen niet het geval zal zijn. Als je mijn post nog eens goed naleest zul je vaststellen dat ik met geen woord heb gerept over paarden die, in of rond Nijmegen, al dan niet staan grazen of steigeren of hinniken of wat dan ook doen. Ik heb slechts een geluid beschreven dat de indruk wekte alsof zich ergens op de kade paarden bevonden. Daar heb ik aan toegevoegd dat ik dit zelf direct al een nogal onnozele gedachte vond, maar dat dit geluid zo enorm suggestief was dat ik er toch in begon te geloven. En deze draad gaat over echte geluiden en die hebben vaak die wonderlijke eigenschap. Ook de oorzaak ervan vind ik heel boeiend en zeker het vermelden waard op een forum over klanksynthese.

Laatst gewijzigd:
Beste stadgenoot, For Your Information (ik moest je afkorting even opzoeken), ik heb gedurende de 58 jaar dat ik in of vlakbij het Nijmeegse centrum woon, nog nooit paarden op de kade (1 km lang) "vrij zien lopen grazen" en denk dat dit ook de komende eeuwen niet het geval zal zijn. Als je mijn post nog eens goed naleest zul je vaststellen dat ik met geen woord heb gerept over paarden die, in of rond Nijmegen, al dan niet staan grazen of steigeren of hinniken of wat dan ook doen. Ik heb slechts een geluid beschreven dat de indruk wekte alsof zich ergens op de kade paarden bevonden. Daar heb ik aan toegevoegd dat ik dit zelf direct al een nogal onnozele gedachte vond, maar dat dit geluid zo enorm suggestief was dat ik er toch in begon te geloven. En deze draad gaat over echte geluiden en die hebben vaak die wonderlijke eigenschap. Ook de oorzaak ervan vind ik heel boeiend en zeker het vermelden waard op een forum over klanksynthese.

Shiiiiiit, wat een woord keuze.

- Het motorgeluid bij het optrekken van een oude Plan-V/T trein: In real life in het begin een enorme zware dreun.

Shiiiiiit, wat een woord keuze.

Alleen als je inhoudelijk helemaal geen ene moer te melden hebt, ga je druk maken over iemands taalgebruik - volkomen offtopic.
Over en uit.

digitaal versus analoog,
ook hier weer

Back