De eerste stapjes

Dacide

Ouwe rot
Het was ergens in 2004 dat ik lid werd van dit forum.... Ik stelde mezelf voor en gaf aan te willen beginnen met producing...

Inmiddels is het 2010 en heb ik nog helemaal niks geproduceerd :p

Heb me al die tijd toegelegd op het draaien van muziek (voornamelijk minimal, techhouse, clickhouse)

Nu, zoveel jaren later, heb ik een eigen huis, ben ik afgestudeerd en woon ik samen... ben bijna een grote jongen nu :)

Dj gear sta ik op het punt van verkopen... Ik heb een jaar of 6 met veel plezier gedraaid, maar voor nu is het ff goed geweest.

Tijd voor een nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Wil in ieder geval een midi controllertje gaan aanschaffen en deze koppelen aan iets qua software... Geen idee waar ik moet beginnen?

cubase? reason? traktor?

Wie heeft een paar goeie handvaten voor me om een start te maken op produceer gebied?

qua sound wil ik graag de richting op van minimal.... alhoewel ik absoluut hou van de muziek uit de postpunk, new-wave, goth, 80's scene.

Favo band is toch echt Depeche Mode.

Zij die gaan produceren groeten u!

Ik zou gewoon de namen die je net opnoemt ff in google intikken en de demo's downloaden. :) Advies van iemand anders gaat maar zo ver, het belangrijkste is toch wel wat jij het lekkerst vind werken.

Nee hoor, kan prima zonder midicontroller. Natuurlijk mis je wat gebruiksgemak maar al die programmas zijn prima te doen zonder. Ik zou lekker die demo downloaden en gewoon gaan kutten, de vragen komen dan vanzelf wel. :)

Nu zag ik op de site van Steinberg dat er ook iets bestaat als:

Steinberg Sequel 2

Dit is gericht op de beginner... Stelt dit iets voor om mee te beginnen? Of raden jullie toch aan om direct met de "serieuze" versies te beginnen? (cubase etc)

En ik zag dit midi controllertje: E-MU X Board 49
2e hands voor 70 euro....

is dat wat?

Probeer ook eens de demo van Ableton.

Gaat je als newbie misschien wel makkelijker af gaan dan Kjoebees. Want Ableton was voor mij toch wel veel intuitiever om mee te beginnen. En die hebben nu ook een mega-light versie uit voor starters.

ableton is erg goed om simpel en snel loops te bouwen en die dan achter elkaar te plakken.

cubase is erg goed als je van plan bent veel daadwerkelijk in te spelen.

als je net begint is fruityloops denk ik ook helemaal geen slecht idee (zie ableton).

Ik vind Cubase niet echt een geweldig inspirerend programma. Een boekhoudprogramma voor MIDI noem ik het altijd maar. Duits, degelijk (sinds kort) en saai.

Waarschijnlijk de grootste fout die beginners maken is dat ze geen grondslag hebben qua muziektheorie. Natuurlijk zijn er zat natuurtalentjes met doorzettingsvermogen die het wel maken, maar waarom zou je geen instrument leren spelen?

Ableton is zeker een fijne DAW om mee te starten net als Fl Studio, persoonlijk raad ik het gebruik van een midi controller ook zeker aan. Heb zelf een Oxygen 49 en deze werkt gewoon perfect met Logic :okdan: (Wat ik gebruik om mijn herrie mee te maken 8~).

Ben zelf overigens geen fan van Cubase, vind het zelf geen fijne DAW om mee te werken ook dit is weer persoonlijk uiteraard. Je zult zelf even moeten kijken wat het best bij je past.

Succes

ik ben ook sinds kort begonnen (zonder midi controller) met een uitgeklede versie van cubase, en mij bevalt het prima! ik wil er ook wel ableton bij gaan betrekken i.v.m eventuele live acts enzo.

Dj gear sta ik op het punt van verkopen... Ik heb een jaar of 6 met veel plezier gedraaid, maar voor nu is het ff goed geweest.
Krijg je er dan nog genoeg voor terug dan?

Wil in ieder geval een midi controllertje gaan aanschaffen en deze koppelen aan iets qua software... Geen idee waar ik moet beginnen?

cubase? reason? traktor?

Traktor is voor DJen, dus nee. Reason is leuk, maar vergeet het gebruik van andere plugins die er standaard niet in zitten maar.

Cubase, Ableton, FL Studio, Sonar, Reaper - het draait allemaal VST plugins. Allemaal geen probleem. Wat verschilt is de werkwijze. Pak datgene wat het best bij je past, en da's lastig.

Wie heeft een paar goeie handvaten voor me om een start te maken op produceer gebied?

Met een sequencer doe je een tijd. Wat je sowieso wel nodig gaat hebben is een controller en een audio interface, en een setje monitors. Wat je daar voor uit kiest hangt volledig van je budget af.

Download de demo-versie van elke sequencer en focus voor een week of zo lang, gewapend met tutorials en de handleiding, op elk exemplaar om te zien of je een liedje in elkaar gedraaid krijgt. Vervolgens kun je kijken welke je qua workflow het beste bevalt - want dat is het belangrijkste, je moet iets hebben dat vrijwel "met je mee denkt" bij muziekmaken, en die kies je dan uit. Dat is juist datgene wat niemand hier voor je kan bepalen. Ik ben het helemaal eens met Ableton intuitiever dan Cubase, maar voor jou kan het precies andersom zijn; het ligt er maar aan wat je onder intuitief verstaat.

Je hebt ook vaak niet de allerduurste en dikste versie nodig (Ableton Intro is wel gestript, maar met bijv. Cubase Studio 5 kun je al veel meer).

qua sound wil ik graag de richting op van minimal.... alhoewel ik absoluut hou van de muziek uit de postpunk, new-wave, goth, 80's scene.
Ja, maar laat dat nou juist het minste uitmaken in die zin. Je kunt precies dezelfde synths kopen als je helden uit die tijd, en dat kost een lieve cent, maar dan ben je er nog niet.

Kijk eens naar

Een heel aantal geluiden die hij hier maakt kun je ook op andere machines doen; de kunst is te leren hoe :). Maar da's een tweede studie.

Je kunt dan al beginnen met een hele ris gratis plugins (Kore Player free, Proteus VX, Synth1 en wat er allemaal nog bij je sequencer zit).

Krijg je er dan nog genoeg voor terug dan?

Nou, laat ik het zo zeggen.. het spul gaat op marktplaats... En als de waarde die ik ervoor kan krijgen mij niet bevalt... dan hou ik het zelf.

Traktor is voor DJen, dus nee. Reason is leuk, maar vergeet het gebruik van andere plugins die er standaard niet in zitten maar.
Cubase, Ableton, FL Studio, Sonar, Reaper - het draait allemaal VST plugins. Allemaal geen probleem. Wat verschilt is de werkwijze. Pak datgene wat het best bij je past, en da's lastig.

Na een beetje gespeeld te hebben denk ik dat Reason het prettigst werkt (lees: laagdrempelig en leuk om mee te spelen).. Ik begrijp wel dat ik met Reason tevens een groot zwak punt heb.. namelijk geen VST's.

Nu vraag ik me af of je die VST uberhaubt wel gaat missen in het eerste jaar? Alles is nieuw en alles is leuk. En ik heb echt geen verwachtingen dat ik binnen een jaar iets "kan".

Met een sequencer doe je een tijd. Wat je sowieso wel nodig gaat hebben is een controller en een audio interface, en een setje monitors. Wat je daar voor uit kiest hangt volledig van je budget af.

Ik heb nog een setje monitoren uit mijn DJ tijd (Syrincs M3-220)... Die wilde ik in eerste instantie verkopen... maar kan ze ook houden om te gebruiken bij het produceren.

Midi controller wil ik 100% zeker kopen op korte termijn (binnen maandje of 2 a 3)... Ik wil er zo'n (ongeveer) 200 euro aan uitgeven. 2ehands vind ik ook prima. Kan ik ergens een soort van "best-buy-guide" vinden voor midi controllers?

Download de demo-versie van elke sequencer en focus voor een week of zo lang, gewapend met tutorials en de handleiding, op elk exemplaar om te zien of je een liedje in elkaar gedraaid krijgt. Vervolgens kun je kijken welke je qua workflow het beste bevalt - want dat is het belangrijkste, je moet iets hebben dat vrijwel "met je mee denkt" bij muziekmaken, en die kies je dan uit. Dat is juist datgene wat niemand hier voor je kan bepalen. Ik ben het helemaal eens met Ableton intuitiever dan Cubase, maar voor jou kan het precies andersom zijn; het ligt er maar aan wat je onder intuitief verstaat.

Dat dus gedaan... Cubase ziet er kil en klinisch uit. Maar ik begrijp wel degelijk dat Cubase op de lange termijn veel "beter" is dan Reason (vanwege de VST's)

Nu zou ik zeggen dat ik Reason prettiger vind. Maargoed.. ik heb geen ervaring.

In ieder geval hartelijk dank voor je reactie! Appreciating it!

Grootste vraag voor nu is... Welke midi controller voor rond de 200 euro... (25 toetsen lijkt me voldoende om te beginnen)

nieuw of 2e hands... mij maakt het niet uit.

Download gewoon wat software en probeer het uit. En download ook wat sample-cds (je komt OM in de minimal samplaars op t moment) en ga daar mee pielen.
Dat is volgens mij toch de manier om feeling te krijgen voor hoe de muziek in elkaar zit. Daarna ga je wel begrijpen wat nodig is om 'iets' te doen.

Ableton, Ableton, Ableton.

Ik heb met veel verschillende software gewerkt maar ableton is veruit het meest gebruiksvriendelijke programma. Ik wil je dan ook echt dit programma aanraden. Zeker als je techno met vst's en loops wil gaan maken. Ik heb een tijdje met met reason gewerkt maar vergeleken met ableton een onhandig programma.

Het is stabiel, overzichtelijk en het haalt alles uit je creativiteit. Youtube staat vol met tutorials over dit programma.

Ik ben nu al de hele avond aan het spelen met de Ableton 8 demo.

Wat een ongelofelijk fijn programma. Ik had het programma al eens eerder geprobeerd maar ook net zo snel weer afgesloten omdat ik er geen chocola van maken kon.

Nu eens doorgezet met de manual en de ingebouwde lessen. En ik moet zeggen dat ik het echt een heerlijk programma vind (voor zover ik nu geprobeerd heb)

Het bevalt me nu al beter dan reason en cubase. Ik ga deze hele week nog spelen met ableton. Maar als het programma zo heerlijk blijft aanvoelen zal dit mijn DAW worden waarmee ik de eerste stappen ga zetten. Daarnaast is het ook nog eens zeer betaalbaar.

Qua midi controller ga ik me richten op een (evt 2ehands) M-Audio Axiom 25/49 of een Novation nocturne 25/49

Ik voorspel nu al een hoop tekort aan slaap (en ruzie met mijn vriendin :p )

Verslavend is een grote understatement....

Mijn baard was nog nooit zo lang... en mijn vriendin nog nooit zo kribbig ;)

maar ff serieus.... Ableton is echt te gek. Vind de interface echt heerlijk. Ondanks dat ik een absolute newbie ben kan ik nu langzaamaan mijn weg in het programma vinden.
Zal niet lang meer duren voor ik mijn midi controller heb. Daarnaast heb ik nu de beschikking over de Ableton lessons van MacProVideo.

Back