Synth in een Band

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik kom nog maar sinds een paar dagen op dit forum, en ik krijg het idee dat het vooral gaat over het gebruik van synths en samplers door DJ-s. Ikzelf ben keyboard-speler binnen een band; zang, gitaar, bas en drums, en ben me aan het oriénteren op het gebruik van PC-sequencing. Heeft iemand daar ervaring mee, met name het probleem om "gelijk in te zetten" en de synchronisatie te houden (met name met de drums). Graag een reactie over dit probleem en de oplossingen.

Groeten,
Pjeut.

Hoi Pjeut,

Alvast welkom hier. Dit is inderdaad DE plek waar je je hartje kan ophalen aan info over synths, oscillatoren, drumcoputers,..en nog van dat leuks, kortom het DSF.

Misschien kan je even vertellen hoe je nu je toestellen met elkaar hebt verbonden, welke MIDI-aansluitingen e.d., dat geeft alvast een beeld van je setup en kunnen we je vraag beter beantwoorden.

De synthgoden zullen je vast goed gezind zijn vandaag, zal je wel zien.

:erm: Ay Homer,

Daar was ik al een beetje bang voor, toen ik al die instrumentariums van iedereen zag. Ik durf het bijna niet te zeggen,maar ik heb alleen maar een Kawai K1 van ± 15 jaar oud, en verder niets. Ik koppel hem wel geregeld aan m'n PC via de MIDI in en out om patches te maken en te uploaden en ook om in Cakewalk nummers te schrijven.
Het is dus mijn idee om de PC ook in de band te gebruiken, met name als sequencer maar ook als software-synth die door het keyboard wordt aangestuurd. En juist daarover zou ik graag ervaringen willen horen van anderen. Heb je bepaalde hardware absoluut nodig? Ik heb ook wel 'ns gehoord van speciale software voor life PC-sequencing; wie kan me daariets over vertellen?
Een ander punt van zorg is om de drummer aansluiting te laten houden met de maat van de sequencer. Ik heb via Google wel dingen gelezen over een lichtsignalenbak waar de drummer z'n tempo op kan aanpassing, maar ook mogelijkheden om juist de snelheid van de sequencing aan te passen aan het ritme van de drummer (hoe doe je dit in hemelsnaam).

Vragen, vragen, vragen,.... en nu nog antwoorden, antwoorden, antwoorden....

Ik hoop dat ik m'n intenties een beetje duidelijk heb gemaakt. Het is dus allemaal behoorlijk low-profile in verhouding tot dat hard- en softwaregeweld wat ik op de andere threats tegenkom.

Groeten, Pjeut.:doei:

Homer?

Homer?

Homer?

Who the :kont: is Homer?

Sorry Hover.

hmm volgens mij heeft je synth geen midi clock dus volgens mioj kan hij dan niet sync lopen met je pc... denk dat je gewoon de clock van je pc moet gebruiken en zo alles moet verzenden...

Als je live een drummer in de maat wil houden dan zal zij toch een signaal moeten binnenkrijgen. Dat kan bijv door een clicktrack. Dwz een koptelefoon met daarop de aangegeven maat. Dat kan een loopje zijn met een ritme of 'tikjes' of zo.
Belangrijk is wel dat de drummer het goed hoort en er goed mee kan werken. (kan even duren om daar aan te wennen)

Uitgangen van synths/geluidskaarten zijn over het algemeen niet hard genoeg om een koptelefoon te voeden of je moet echt bliepjes gebruiken. Anders zul je toch op een of andere manier die koptelefoon moeten versterken. En die zijn stuk voor stuk redelijk aan de prijs.

Maar anders kan je het ook met 'dit' toestelletje doen? Echt, heb ooit al eens een optreden gezien waar dat ding mee stond te swingen en de maat aan te geven (En het was geen optreden van Wibbi hoor)

img26.jpg

Alhoewel, met de dB's die tegenwoordig menig zaaltje vullen zal je hem misschien niet horen, maar je kan er altijd nog naar kijken :D

Nee, dan toch maar die cliktrack.

Re: Homer?

Re: Homer?

Origineel geplaatst door pjeut
Homer?

Who the :kont: is Homer?

Sorry Hover.

Alvast geen familie van mij want mijn familienaam is gelukkig niet Simpson :D

Origineel geplaatst door Slipperman
hmm volgens mij heeft je synth geen midi clock dus volgens mioj kan hij dan niet sync lopen met je pc... denk dat je gewoon de clock van je pc moet gebruiken en zo alles moet verzenden...

Een stokoude Atari is anders ook niet slecht hiervoor maar wie zeult dat tegenwoordig nog mee het podium op. Goede timing, dat wel

PS: Mocht ooit iemand een STacy spotten, mij ff laten weten :halleluja

Dag Pjeut,

Ook ik speel in een band, vooral rock georienteerd. Tegenwoordig speel ik alles live. Voorheen hadden we echter een aantal nummers waarbij dat niet mogelijk was. Wat we deden was een aantal partijen opnemen op minidisc, waarbij de synth. partijen de zaal in werden gestuurd en een clicktrack (vanaf diezelfde minidisc) naar de drummer ging. Op die manier kun je alles zo uitgebreid maken als je maar wil, en kun je kiezen welke partijen je zelf gaat spelen.
De reden dat we dit niet meer doen is dat je op het podium weing ruimte overhoud om te improviseren, en juist die improvisatie kan live zo'n grote toevoeging zijn.

kijk ook eens op www.undesire.nl

Re: Synth in een Band

Origineel geplaatst door pjeut
het probleem om "gelijk in te zetten" en de synchronisatie te houden (met name met de drums). Graag een reactie over dit probleem en de oplossingen.

Groeten,
Pjeut.

tja euh...
dat is net hetzelfde als in een studiosessie zeggen: "help ! de metronoom wil de drummer ni volgen !"
...
dus on hover & fuse maar ff te herhalen herhalen ...de boodschap is een clicktrack

gr jzz

Wat we met de juno60 (oude analoge synthesizer) weleens deden was een microfoon bij de bass en de snare plaatsen, en dat wordt naar de juno gestuurd als audio-trigger. Erg grappig wel
Alleen het wordt wel erg 'random' in de zin van de noten. Je kan op deze manier geen ingewikkelde akkoorden schema's meer spelen; Maar je zit met midi, dan wordt het uiteindelijk toch die click-track en een strakke timing van de drummer. :)

Reactie op dbXposed

Reactie op dbXposed

Origineel geplaatst door dbXposed
Dag Pjeut,

Ook ik speel in een band, vooral rock georienteerd. Tegenwoordig speel ik alles live. Voorheen hadden we echter een aantal nummers waarbij dat niet mogelijk was. Wat we deden was een aantal partijen opnemen op minidisc, waarbij de synth. partijen de zaal in werden gestuurd en een clicktrack (vanaf diezelfde minidisc) naar de drummer ging.

Klinkt goed en logisch dbXposed. :okdan:
Maar even voor de duidelijkheid. Hoe doe je dat dan met die minidisk? Zet je dan de clicktrack op één van de stereokanalen en de synthpartijen op de andere? en waar bestaat die clicktrack dan uit; is dit ook gewoon een geluid dat je met je MIDI-editor hebt toegevoegd? :confused:
Ik ben zeer benieuwd naar je antwoord, want dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn. In het geval van de band waar ik in zit, gaat het niet zozeer om ruimte voor improvisatie, maar gewoon om synthpartijen die te gecompliceerd zijn om live zélf te spelen. Hierdoor dreigen die op de plank te blijven liggen, en dat wil ik proberen te doorbreken.

Groeten !:doei:

Inderdaad, Click op de ene kant en muziek op de andere. Nadeel hiervan natuurlijk is dat je je stereo-effecten helemaal kwijt bent, iets om rekening mee te houden met het opnemen.
Welke click je gebruikt kun je denk ik het beste van de drummer af laten hangen, hij is tenslotte degene die hem goed moet kunnen horen, en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Multitrack

Multitrack

Wat natuurlijk nog makkelijker werkt (en vaak wordt gedaan) is een multitrack-minidisc (bijv 4 kanalen): 2 kanalen muziek (stereo) en één kanaal uitsluitend voor de drummer (met kwart of achtste tel rimshot, of wat maar lekker werkt). Drummer kan een mix van alles (op de koptelefoon) horen natuurlijk. En als ie het livegevoel mist, zet je gewoon een ambience-micorfoon op het podium om die vervolgens een beetje op z'n monitor te zetten (is geen onzin, dit gebeurt echt...) Hoort hij ook het publiek (en de fouten van z'n medemuzikanten; daarom wilde ik dit nooit...)

Ikzelf heb het (als drummer) ook wel vanaf DAT en gwoon minidisc gedaan: op DAT stond dan, naast synths, ook een klein deel vd drumpartij (bijvoorbeeld alléén de hi-hat, of alleen de kick). Moet je een goede degelijke gesloten koptelefoon hebben (bv Sennheiser HD25) en een drummer hebben die kan tellen (vandaar dat ik dit ook met koptelefoon deed, gewone monitoring met sidefills of wedges is niet te doen).... Ikzelf deed dit trouwens natruulijk wel met een elektronisch drumstel, wat het makkelijker maakte om mijn eigen monitormix te maken (met een kleine mackie: drums en DAT; eigen 8-kanaals DI en snake; alles klaar binnen 20 minuten, huppakee, dat lukt een normale drummer nooit). Daarbij kan je makkelijk een sampler aansturen, en opeens heb je 30.000 snares ipv die ene koektrommel. Bijkomend voordeel vond ik nog s dat ik niet doof werd van zo'n enorme sidefill naast m'n oren en niet afhankelijk was van de (vaak matige) venue-monitoring, wat weer vooral een voorsprong op festivals betekende.

Origineel geplaatst door Hover
Maar anders kan je het ook met 'dit' toestelletje doen? Echt, heb ooit al eens een optreden gezien waar dat ding mee stond te swingen en de maat aan te geven (En het was geen optreden van Wibbi hoor)

img26.jpg

Alhoewel, met de dB's die tegenwoordig menig zaaltje vullen zal je hem misschien niet horen, maar je kan er altijd nog naar kijken :D

Nee, dan toch maar die cliktrack.

Ah leuk een metronoom. Ik heb er nog 1 in een luxe houten uitvoering.
vroeger wel eens gebruikt bij piano spelen.

Origineel geplaatst door Exzit
Ah leuk een metronoom. Ik heb er nog 1 in een luxe houten uitvoering.
vroeger wel eens gebruikt bij piano spelen.

wow! :biertje:

Ik hoor hier al tig keer het woord "clicktrack" voorbij komen, maar zag slechts één keer de suggestie van een drumloopje. Bij deze dus een tweede keer!
Ik ben zelf drummer en hoewel ik geen live ervaring heb met één van beiden kan ik me goed voorstellen dat je met een drumloopje veel lekkerder mee speelt dan met een click. Een drumloop groovt, maar een clicktrack niet!

Over click tracks groove problemen gesproken, er stond ooit een interview in de Sound On Sound met de groep Dario G over het opnemen van hun toenmalige album Sunmachine.
Ze hadden eerst alle tracks ingeprogrammeerd en wilden toen op een gegeven moment sommige partijen door echte muzikanten laten spelen. Dus ze hebben een fortuin besteed aan sessie muzikanten die met behulp van de clicktrack één voor één hun partijen inspeelden. Toen alles bij elkaar werd gemixt, bleek het qua groove totaal niet bij elkaar te passen: OEPS! Vervolgens zijn ze ik weet niet hoe lang bezig geweest om met Pro Tools nootje voor nootje alles in de goede groove te zetten....

Back