Hoe lang duurt een album?

meneerzweerbeer

Stamgast
Hoi

Ben bezig met mijn debuut en vroeg me eigenlijk af...
zometeen heb ik 12 tracks van allemaal ongeveer 3 minuten.
Dat komt neer op slechts 40 minuten

Is dat niet wat kort voor een album?
Of maakt dat niets uit, ik ben over het algemeen kort van stof.

Wat vind jij? Wat is een normale lengte van een album?
Maakt dat uit of is kwaliteit belangrijker en maken die 3 interludes niets uit.

Ik luister over het algemeen ook maar 7 tracks van een album, staat ook altijd troep op...
Waarom zetten mensen niet alleen maar bangers op een album eigenlijk:frons:

Verschilt heel erg.. De ene artiest/band heeft aan een dubbel CD van elk 79 minuten nog te kort, de ander heeft net een schijfje van 40 minuten vol.

Hangt er gewoon vanaf wat JIJ (de artiest) wil. Voel me wel soms een beetje bekocht als ze allebei 20,- kosten... Al heb ik uiteraard liever 40 minuten super muziek dan 10 minuten super en dan nog een uur met vulmiddel... :erm:

Minder dan 10 tracks op een album en ik neem het niet serieus. Die 70 minuten komt ook alleen maar door de oude capaciteit van cd's. Maak anders gewoon nog 10 nummers en kies dan de beste uit het totaal.

Ik heb genoeg albums liggen waar maar zes of zeven nummers opstaan, die ik echt nooit zou willen missen. Het gaat inderdaad om de kwaliteit en de visie van de artiest, niet zozeer om de kwantiteit. Als echte "Hollander" kijk ik soms ook wel naar hoeveel minuten muziek er op een CD staat, maar het is gewoon totaal niet doorslaggevend voor mij. Volgens mij ben je ook echt niet serieus met muziek bezig als dat wel het belangrijkste voor je is :)

Waiting for Cousteau van Jean Michel Jarre heeft slechts 4 nummers erop en duurt toch een hele cd lang. Komt ook door het laatste nummer dat 45 minuten duurt.

Ach ja, het eerste album van Dire Straits duurt ook niet zo heel lang, dus voor een debuut zou het toch niet erg zijn als ie 40 minuten duurt?

Die 70 minuten komt ook alleen maar door de oude capaciteit van cd's.

70 minuten is zelfs alweer een relatief nieuwe capaciteit. Toen ze net op de markt waren was dat 60. Ik weet in ieder geval nog precies mijn eerste cd die langer was (in 1987): 63 minuten, en nog niet alle spelers konden die toen afspelen, ook de mijne niet.

De ca. 45 minuten van oude albums komt ook meestal puur door de beperking van 33 toeren vinyl.

Het ligt eraan wat de artiest er mee wil "zeggen". Een album is een soort verhaal, als het genoeg is is het genoeg. Of er nou 40 of 70 minuten opstaan. Op zich is 12 nummers meestal wel goed.

uiteindelijk danken we het formaat van de cd ook alleen maar omdat ze heel Beethoven zijn album erop wouden zetten..

Bob Katz heeft daar wel eens iets over geschreven, hoe de perceptie van muziek veranderd is door technologie.
De single was vroeg een 7", daar paste maar een beperkt aantal minuten op.

Ik denk ook dat ik me niet laat tegenhouden om in totaal 40 minuten vette muziek erop te zetten. Ik irriteer me ook altijd aan die interludes op hiphop-albums.

Persoonlijk zie ik een album als een concept, een verhaal. Geen verzameling liedjes. Arts the beatdoctor had op zijn debuut Transitions alle liedjes aan elkaar gemikst. Dat soort werk is vet.

Ik persoonlijk ben een groot fan van ep's, een lange cd is vaak gewoon minder sterk, er staan gewoon vaak wat fillers op, die opzich niet superslecht zijn...maar mn lievelingsalbums zitten vaak ergens tussen de 40-60 minuten in (dubbelaars niet meegerekend, hoewel die dan per schijf ook in die regio vallen vaak)

ik weet wel dat mn eerste release of een EP zal zijn of onder de 45 minuten zal blijven, gewoon kwestie van de vaart erin houden en een soort restrictie, alleen t beste van t beste mag erop

ik betaal liever 18 euro voor een cd van 40 minuten die op repeat kan dan 18 euro voor een cd van 65 minuten waarvoor ik moet programmeren persoonlijk. Eerste Nas? Tien tracks, die kan gelijk op repeat. Soul Assassins 2 van Muggs? 13 tracks, ook ver onder t uur die plaat. Die tweede van Amy Winehouse? zat net boven de 35 minuten...allemaal heel sterke albums

@TS dus ik zou me niet druk maken over de lengte van je cd, maar over de muziek die erop staat. Als je 40 minuten ijzersterke muziek hebt kan dat alleen maar in je voordeel werken, hoevaak staat er wel niet in cdrecensies 1) jammer dat het zo vroeg afgelopen is of 2) de cd gaat net iets te lang door. Dan kun je in mijn ogen beter situatie 1 hebben, houd je luisteraars ook benieuwd naar eventueel toekomstig materiaal.

Back