gijs
.
ik heb nog te weinig gewerkt met de autotune in cubase om hier goed antwoord op te kunnen geven (staat nog wel op mijn planning om die audiotuning module eens goed te bekijken, maar het leek nogal omslachtig met die knoppen die je in moet drukken en posities van je muis per noot voor verschillende functies).
in melodyne is het niet moeilijk, meestal doe ik de volgende stappen:
- eerst alle noten selecteren, en dan met 1 druk op de knop in de toonladder zetten waarin de track staat (ruw op zijn plek zetten)
- vervolgens de noten 1 voor 1 controleren terwijl de track speelt en ruwweg de pitch veranderen zoals ik het in mijn hoofd heb.
- dan komt het moeilijkere werk, nootlengtes, vibrato en overgangen tussen noten. Vibrato problemen zijn vaak op de wat langere noten. Als je daar de vibrato reduceert klinkt het al snel robot-achtig. Wat ik doe is de langere noten opdelen in meerdere segmenten. Per segment reduceer ik de vibrato minimaal. de pitch naar de segmenten en tussen de segmenten pas ik aan tov de vorige noot. Dit voorkomt dat je 1 lange robot noot krijgt op 1 toon.
- dan kopieer ik de vocal track, en maak op basis daarvan de adlibs en 2e en 3e stemmen. Dit te samen worden de nieuwe vocal tracks, en daaromheen wordt de nieuwe productie gezet. Om de edits min of meer onhoorbaar te maken gebruik ik gewoon de gangbare FX truuks op de vocals zodat ze overgeproduceerd (waar ik echt wel van hou hehehe) gaan klinken.
Natuurlijk is het wel zo dat als je een acappella versie gaat maken met een gitaartje en een melodie van michael jackson bijvoorbeeld zoals trijntje oosterhuis nu heeft gedaan dat je hiermee totaal niet wegkomt. Elke edit is dan genadeloos hoorbaar. Maar voor de lekkere gladde dance producties of ambient producties kan dit prima vind ik.
zou je eens een voorbeeldje kunnen posten van zo'n compleet ver-edite zangtake? ik ben benieuwd hoe het klinkt. Zeker t.o.v. het origineel.

(ik lijk balkenende wel van vanacht hehehe). Ik heb gezegd: 'als ze een beetje kunnen zingen'