Gezocht: Leuke zangeres met eigen style.

ik heb nog te weinig gewerkt met de autotune in cubase om hier goed antwoord op te kunnen geven (staat nog wel op mijn planning om die audiotuning module eens goed te bekijken, maar het leek nogal omslachtig met die knoppen die je in moet drukken en posities van je muis per noot voor verschillende functies).

in melodyne is het niet moeilijk, meestal doe ik de volgende stappen:
- eerst alle noten selecteren, en dan met 1 druk op de knop in de toonladder zetten waarin de track staat (ruw op zijn plek zetten)
- vervolgens de noten 1 voor 1 controleren terwijl de track speelt en ruwweg de pitch veranderen zoals ik het in mijn hoofd heb.
- dan komt het moeilijkere werk, nootlengtes, vibrato en overgangen tussen noten. Vibrato problemen zijn vaak op de wat langere noten. Als je daar de vibrato reduceert klinkt het al snel robot-achtig. Wat ik doe is de langere noten opdelen in meerdere segmenten. Per segment reduceer ik de vibrato minimaal. de pitch naar de segmenten en tussen de segmenten pas ik aan tov de vorige noot. Dit voorkomt dat je 1 lange robot noot krijgt op 1 toon.
- dan kopieer ik de vocal track, en maak op basis daarvan de adlibs en 2e en 3e stemmen. Dit te samen worden de nieuwe vocal tracks, en daaromheen wordt de nieuwe productie gezet. Om de edits min of meer onhoorbaar te maken gebruik ik gewoon de gangbare FX truuks op de vocals zodat ze overgeproduceerd (waar ik echt wel van hou hehehe) gaan klinken.

Natuurlijk is het wel zo dat als je een acappella versie gaat maken met een gitaartje en een melodie van michael jackson bijvoorbeeld zoals trijntje oosterhuis nu heeft gedaan dat je hiermee totaal niet wegkomt. Elke edit is dan genadeloos hoorbaar. Maar voor de lekkere gladde dance producties of ambient producties kan dit prima vind ik.

zou je eens een voorbeeldje kunnen posten van zo'n compleet ver-edite zangtake? ik ben benieuwd hoe het klinkt. Zeker t.o.v. het origineel.

Moet je ook niet willen, ja willen kunnen maar niet willen doen. Terwijl de ene op les zit, neem lekker een andere zangeres. En dan bedoel ik nemen in de zin van uitnodigen he;-)

Je vocaltake en sound gaan met te veel moeten editten nooit worden wat een goede zangeres kan doen met je track!! Daar kan geen Melodyne tegenop, en ja ik gebruik het ook maar dan ter correctie van kleine irritante dingen in je take die je over het hoofd heb gezien of om een bepaalde onnatuurlijk sound te creeeren, verder niet. Er moet muziek gemaakt worden niet ge-edit

ja precies... daar ben ik ook mee bezig. Deze had in een film gespeeld en had wel de uitstraling om op het podium te staan, dus ik dacht "ah joh, dat trek ik wel ff recht".. maar ff werd een week tijd per nummer voor edit op edit, na 4 dagen poging na poging inzingen :)

@quif: ja, zo doe ik het ook ongeveer.. maar ik wilde ook vibrato toevoegen op noten die ik te dood vond klinken (die geen vibrato hadden eigenlijk) maar dat is echt geen doen :)

@quif: ja, zo doe ik het ook ongeveer.. maar ik wilde ook vibrato toevoegen op noten die ik te dood vond klinken (die geen vibrato hadden eigenlijk) maar dat is echt geen doen :)

nee, toevoegen is inderdaad geen doen. Dat is mij ook nooit gelukt met acceptabele resultaten

ja precies... daar ben ik ook mee bezig. Deze had in een film gespeeld en had wel de uitstraling om op het podium te staan, dus ik dacht "ah joh, dat trek ik wel ff recht".. maar ff werd een week tijd per nummer voor edit op edit, na 4 dagen poging na poging inzingen :)

Hahaha...ja ene sorry maar dat is killing voor amateurs, hobbyisten en pro's hoor;-) LOL
En ben je blij met het eindresultaat na editten? Je kan een goede take wel beter maken en daaruit dingen creeeren maar de fabel van 'je hoeft tegenwoordig niet eens meer te kunnen zingen' gaat gewoon niet op. Je kan ver komen met editten maar krijgt nooit mee wat 1 goede take heeft

Succes met je zoektocht

Oh ja, ene niet iedereen hier is met dance bezig. Maar juist in de dance zouden ze meer aandacht moeten besteden aan de zanger(e)s(sen) vind ik.

Hahaha...ja ene sorry maar dat is killing voor amateurs, hobbyisten en pro's hoor;-) LOL
En ben je blij met het eindresultaat na editten? Je kan een goede take wel beter maken en daaruit dingen creeeren maar de fabel van 'je hoeft tegenwoordig niet eens meer te kunnen zingen' gaat gewoon niet op. Je kan ver komen met editten maar krijgt nooit mee wat 1 goede take heeft

Succes met je zoektocht

Oh ja, ene niet iedereen hier is met dance bezig. Maar juist in de dance zouden ze meer aandacht moeten besteden aan de zanger(e)s(sen) vind ik.

uiteindelijk was ik er dus niet blij mee, wat je zegt: het klinkt gewoon te geknutseld en mist "soul".

ik ben al met een paar andere dingen bezig ook, maar ik heb zo iets nu al 3x gehad.. ook 1x met een goede vriend van me waar ik nummers mee schreef en die opeens z'n stem niet wilde laten vervangen door een goede zanger omdat hij gewoon te trost is (een dood zonde :) ). Wat zonde is, want die nummers zijn best leuk, maar op deze manier gebeurd er echt helemaal niks mee.. zonde van de tijd maar dat krijg ik zn kop niet in..

ik heb ook nog een keer een meisje over de vloer gehad die echt goed mensen na kon zingen, maar als ik ook maar iets van eigen inbreng vroeg snapte ze er helemaal niks meer van.. vaag is dat..

Je kan een goede take wel beter maken en daaruit dingen creeeren maar de fabel van 'je hoeft tegenwoordig niet eens meer te kunnen zingen' gaat gewoon niet op.

dat heb ik niet gezegd natuurlijk :D (ik lijk balkenende wel van vanacht hehehe). Ik heb gezegd: 'als ze een beetje kunnen zingen'
Kijk, als iemand zo vals als een kraai zingt en een zeer onprettig geluid heeft, dan is dat niet te editten. En natuurlijk is het een open deur, dat hoe beter je bron materiaal is, hoe beter / makkelijker je tot een goed eindresultaat komt.

Mijn reactie was voornamelijk gericht op de topic starter die duidelijk de volgende 2 dingen aangaf in zijn post:
- maakt progressive house
- is een beginnende producer.

Als hij nou aan had gegeven dat hij een live band wilde beginnen met hoge kwaliteit zangnummers dan krijg je compleet andere antwoorden natuurlijk, aangezien je daar hele andere kwalificaties aan kunt geven.

dat mensen de zang in de huidige dance cultuur niet geweldig vinden kan ik me overigens wel voorstellen, net zoals ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die het helemaal geweldig vinden. Dat maakt het overigens ook leuk om die verschillende invalshoeken te lezen van mensen.

ga maar eens een discussie aan bijvoorbeeld over live optredens :), neem britney spears of madonna, is dat nou te classificeren als een live optreden of niet?
De hele show is geplaybacked, maar staat als een huis. Ik zie dat persoonlijk liever als bijvoorbeeld de laatste show van george michael, die wel live zingt, maar vaker de microfoon naar het publiek richt dan er zelf doorheen zingt omdat die het bereik van de songs niet meer haalt.

discussievoer ten over hahaha :D

overigens heb ik nog wel een tip voor de topic starter.

Download eens een accappella van het internet en probeer daar een een compleet ander nummer van te maken (dus zelf een complete productie van te maken en niet naspelen).

Op die manier kun je al veel leren hoe je met vocals om kan gaan en tegen welke problemen je aanloopt als je hier eigen producties mee gaat maken.

dat heb ik niet gezegd natuurlijk :D (ik lijk balkenende wel van vanacht hehehe). Ik heb gezegd: 'als ze een beetje kunnen zingen'
Kijk, als iemand zo vals als een kraai zingt en een zeer onprettig geluid heeft, dan is dat niet te editten. En natuurlijk is het een open deur, dat hoe beter je bron materiaal is, hoe beter / makkelijker je tot een goed eindresultaat komt.

Mijn reactie was voornamelijk gericht op de topic starter die duidelijk de volgende 2 dingen aangaf in zijn post:
- maakt progressive house
- is een beginnende producer.

Als hij nou aan had gegeven dat hij een live band wilde beginnen met hoge kwaliteit zangnummers dan krijg je compleet andere antwoorden natuurlijk, aangezien je daar hele andere kwalificaties aan kunt geven.

dat mensen de zang in de huidige dance cultuur niet geweldig vinden kan ik me overigens wel voorstellen, net zoals ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die het helemaal geweldig vinden. Dat maakt het overigens ook leuk om die verschillende invalshoeken te lezen van mensen.

ga maar eens een discussie aan bijvoorbeeld over live optredens :), neem britney spears of madonna, is dat nou te classificeren als een live optreden of niet?
De hele show is geplaybacked, maar staat als een huis. Ik zie dat persoonlijk liever als bijvoorbeeld de laatste show van george michael, die wel live zingt, maar vaker de microfoon naar het publiek richt dan er zelf doorheen zingt omdat die het bereik van de songs niet meer haalt.

Ik heb ook nooit gezegd dat jij dat hebt gezegd, maar in het algemeen!

Ene dan moet je ook nog het verschil maken tussen een live-optreden en een live-show;-)
Wat betreft George Michael hahaha tja dan zou je denken dat die MTV Unplugged-sessie wel erg goed gezongen is he live...tot je weet dat ie dat compleet in de studio over heeft gedaan (z'n zang dan). Alsnog goed gezongen maar toch.

Ik had met oud&nieuw een deel van dat optrede van madonna bekeken.. ik vond het wel erg vet hoor. lijkt me wel een kick om aan zo'n project mee te werken.

volgens mij was het niet allemaal playback, ze zong nl ook een nummertje uit de oude doos tussendoor "op aanvraag".

dat zijn dus ook de producties waar ik op het moment heel erg tegen op kijk: beyonce, britney spears, timbaland...veel mensen zeggen commerciele rotzooi, maar het is ZO STRAK dat ik niet anders kan dan respect voor die mensen hebben en hopen in de buurt van dat te kunnen komen..

dat zijn dus ook de producties waar ik op het moment heel erg tegen op kijk: beyonce, britney spears, timbaland...veel mensen zeggen commerciele rotzooi, maar het is ZO STRAK dat ik niet anders kan dan respect voor die mensen hebben en hopen in de buurt van dat te kunnen komen..

ben ik helemaal met je eens.
Overigens heb ik dat ook met die laatste track van Robbie Williams (bodies). Die vind ik briljant geproduceerd kwa sound en arrangement. Vooral die modulatie naar het refrein, als ik daar ooit zelf eens op zou kunnen komen dan zou ik echt heeeeeeeeeeeeeeel blij zijn.

Succes met je zoektocht, je moet toch ergens beginnen, en wellicht geldt dat ook voor de zangeres.. kan je mekaar prima helpen, jij ervaring met zang-opnames, zang-bewerken, zang inpassen etc en zij krijgt ervaring met studio-werk.. wat behoorlijk confronterend kan zijn, en een test op jullie geduld.

Niks mis mee om zo laagdrempelig en vrij pretentieloos (=positief) te werk te gaan, juist goed.
Dat je er niet gelijk een nr1 hit mee verkrijgt, en dat het bij de bron al wellicht niet OK zit, lekker boeiend, daar gaat het je volgens mij ook niet om (is ook een slecht uitgangspunt).. lekker lol maken en chemie creeeren met iemand die een idee heeft, en de ander die het direct kan uitvoeren is super. Als laatste, als je het -zoals de ervaringen gedeeld door o.a. Manu- het op een gegeven moment zat bent te editten etc., dan heb je voor jezelf een beter beeld wat je vooral niet zoekt in een zangeres en wat wel, waar kan ik wat mee?

beyonce, britney spears, timbaland...
commerciele rotzooi is het.. ik kan die k*tstem van Beyonce niet meer aanhoren, irritant mens.. daar hoor je nu volgens mij een super-neppe toegevoegde vibrato, zo niet, dan vind ik het geen mooie vibrato, te overdreven, te vaak gebruikt door haar.

Vind het allemaal weinig verrassende muziek, er zit vrijwel nooit een spetterende solo in.. waarom niet?? zijn de muzikanten dan zo ondergeschikt aan die popi-jopi's? het mist.. ziel! En dat vind ik van veel nieuw gemaakte muziek, waar blijven die solo's ? waar blijven die verrassende wendingen ?

Laatst gewijzigd:
commerciele rotzooi is het.. ik kan die k*tstem van Beyonce niet meer aanhoren, irritant mens.. daar hoor je nu volgens mij een super-neppe toegevoegde vibrato, zo niet, dan vind ik het geen mooie vibrato, te overdreven, te vaak gebruikt door haar.

Vind het allemaal weinig verrassende muziek, er zit vrijwel nooit een spetterende solo in.. waarom niet?? zijn de muzikanten dan zo ondergeschikt aan die popi-jopi's? het mist.. ziel!

Spetterende solo? LOL...de 80's revival is weer geweest hoor. Ene kijk anders even naar hun live-shows. Ik ga niet lopen twisten over smaak, ieder z'n ding maar Beyonce is wel een erg goede live zangeres en performer, nogmaals los van of je er van houdt of niet.

Je hebt het over artiesten en muzikanten in een industrie die draait om geld. Veel is ondergeschikt aan de bizz en zakelijke kant, that's how it is...neemt niet weg dat er daar ook erg goede dingen gebeuren en uitkomen.

Spetterende solo? LOL...de 80's revival is weer geweest hoor
Of is-ie veel te snel overgegaan? Naar mijn mening vind ik alles na 80' veel te snel gegaan, we zijn te snel verziekt/verwend (ik geef hierbij niets of niemand de schuld). En dat vind ik jammer, had nog veel langer willen genieten van bepaalde dingen.. ok, van sommige dingen het is het maar goed dat ze snel verleden tijd waren (rick astley achtige dingen.. yuch)

Vind het onzin dat solo's passe zijn, ik gok dat het merendeel van de mensen (leeftijd 20-70?) in de "muziek-kast" afdeling mainstream, niet grijpen naar de laatste Beyonce CD, maar wel naar bijv. een U2, een Genesis of een Queen, en een onnoemlijk lange lijst van andere artiesten waar solo's een plek krijgen.. waar muziek een plek krijgt die het verdient. Kan het even niet anders zeggen, maar dat gevoel krijg ik absoluut niet bij Britney Spears en Beyonce en Rohanna enz ..

ik gok dat het merendeel van de mensen (leeftijd 20-70?) in de "muziek-kast" afdeling mainstream, niet grijpen naar de laatste Beyonce CD, maar wel naar bijv. een U2, een Genesis of een Queen, en een onnoemlijk lange lijst van andere artiesten waar solo's een plek krijgen.. waar muziek een plek krijgt die het verdient. Kan het even niet anders zeggen, maar dat gevoel krijg ik absoluut niet bij Britney Spears en Beyonce en Rohanna enz ..

Ik denk dat de meeste muziekliefhebbers, of mensen die echt van muziek houden misschien zelfs al die dingen wel in hun kast hebben staan en luisteren? En uiteenlopende stijlen of artiesten wel kunnen waarderen om wat zij brengen. Grappig om te zien dat veel van die artiesten elkaar onderling wel respecteren.

Ik had met oud&nieuw een deel van dat optrede van madonna bekeken.. ik vond het wel erg vet hoor. lijkt me wel een kick om aan zo'n project mee te werken.

volgens mij was het niet allemaal playback, ze zong nl ook een nummertje uit de oude doos tussendoor "op aanvraag".

True... je moet die tracks van britney maar eens loeihard in de auto afspelen, het klinkt echt allemaal zo vet in de mix. Madonna van hetzelfde laken een broek, ze kan totaal niet live zingen maar telkens opnieuw slagen ze erin om haar muziek dat tintje te geven waardoor ik toch ga zeggen dat het een leuk nummer is... Heeft het temaken met de afmix, wijze van composeren... geen idee! :)

Heeft het temaken met de afmix, wijze van composeren... geen idee! :)

Is ook erg moeilijk echt een goede artiest/muzikant/zanger(es) te vinden hoor...like them or not, 't is fokking knap en dat niveau is zo hoog. Ook tijdens het componeren en produceren heb je aan, om even bij de genoemde voorbeelden te blijven, aan Madonna en Beyonce ook een goede hoor. Vooral die laatste, die heeft zo veel van haar eigen tracks geproduceerd zelf, zij Logic'd of Protools'd veel mensen hier eruit inmiddels. Ook te gek aan Lady Gaga btw...die produceerd en schrijft ook al jaren voor anderen.

En voor de mensen die willen gaan zeuren, nee dit is niet waar ik de hele dag naar luister en mee bezig ben, maar vind dit zeker OOK te gek zo. Met name de live-uitvoeringen en shows. Productie technisch zijn dit ook wel acts om te volgens soundwise om op de hoogte te blijven. m.b.t. Timbaland en Missy moet je maar eens naar hun mixen gaan luisteren, dat gecontrolleerde laag is niet normaal net zoals hun stereobeeld

ff ONTOPIC btw:

als je iets met een zangeres wil doen meneer de topicstarter check ook zeker even de MBO muziek opleidingen in Rotterdam (Zadkine Popacademie) en Utrecht (Nederlandse Popacademie). Lopen mensen rond die toch ook wel gretig zijn om projecten aan te gaan en te leren meer dan op de popafdeling van het conservatorium.

Back