Dynamics processing bij synth leads

Rutger

Continuous Learning
Voor die mensen die met synth leads werken, zoals in trance, hardhouse, hardcore.

Wat doen jullie aan dynamics processing om je lead strak te krijgen?
Wat voor compressor (singleband/multiband)?
Waarom juist een compressor en geen limiter?

En is dynamic processing belangrijker voor hardware synths dan bij software synths? De ervaring die ik met softsynths heb is dat ze niet zulke uitschieters hebben in db op bepaalde freq.

Ik ben benieuwd wat jullie inzichten zijn...8D

ben ik ook wel benieuwd naar, ik gebruik namelijk nooit een compressor of limiter op mijn leads :)

Vind t zelf over t algemeen niet echt nodig op synths, omdat t geluidsniveau van je leads toch meestal t zelfde is. op piano is een compressor bv wel handig.
Maargoed als je t zou willen (mocht je bv dynamic leads gebruiken, of met veel velocity in je leads spelen) zou ik voor een compressor gaan, houd je nlk t meeste aan dynamiek over in je track.

anders moet je het meeste dynamiek bij het masteren pas weghalen.

Bizarre uitspraak eigenlijk. Het laat uitschijnen dat dynamiek iets slecht is dat zoveel mogelijk vermeden moet worden... ;)

daarbij zal je dynamiek in de master weghalen dus ook consequenties hebben voor d'andre sounds

ow en ik zou ene compressor gebruiken wanneer je hem denkt nodig te hebben en zo ook limiters ed
er is geen regel voor
experimenteer gewoon

Ik gebruik niet echt een compressor op mijn leads. Vaak komen ze met 100% sustain uit de synth dus is er uberhaupt geen dynamiek om te processen. Soms kan een compressor (ik gebruik een single band) wel een lekkere tick geven aan een sound waardoor hij wat meer knalt.
Een limiter slaat de boel alleen plat, en geeft niet echt een sound. Als je je sound als een rechte streep wil hebben kun je dat gewoon met de amp envelope op je synth doen.
Tussen hard en software is er naar mijn idee geen verschil wat dynamic processing betreft. Al hebben veel hardware synths wel preciezere envelopes waardoor ze meer attack hebben. Veel softsynths hebben 'sloppy' envelopes en met een compressor kunnen die weer wat meer punch krijgen.

Wat doen jullie aan dynamics processing om je lead strak te krijgen?
Wat voor compressor (singleband/multiband)?

waarom ?, heb zoveel instellingsmogelijkheden op m'n synth zelf. als het me niet bevalt stel ik bv de velocity anders in of iets met de envelopgenerators .

Laatst gewijzigd:
ik heb juist het probleem dat er wijnig dynamik in zit ookal ist niet gecomprest

de revrb en delya helpen ook niet echt

wat meer toewijzen aan velocity, misschien eens wat andere velocitycurve proberen, envelops wat meer mee spelen, en probeer eens wat phasing /chorus etc
en bij het mixen ruimte maken voor de lead/ wegfilteren bij andere instrumenten.

Als je peak meter elke keer ver uitslaat kan je ervoor kiezen je geluid te compressen.
Stel je treshold in op het volume waar jij wilt dat de compressie begint, stel je ratio in en met die verhouding gaat ie als je volume de treshold bereikt, vanaf de threshold compressen.
Een limiter hakt alles boven de ingestelde treshold af.
Zowel compressen als limitten veranderen je dynamic range wat betekend dat je het volume harder kan zetten zonder dat het gaat clippen (gain reduction).
Zorg niet dat je alle dynamiek hierdoor weghaalt (wat bij limitten snel gebeurt), als je de juiste verhouding hiervan weet kan je iets perfect in je mix laten klinken.
Soms is dat bij leadsounds niet nodig, maar dat merk je snel genoeg.
let er wel op dat als je voor je compressor een eq hebt hij de instellingen toepast op het met eq bewerkte geluid.
Als je geluid er in je mix niet lekker doorkomt is het daardoor soms handig om je eq na je compressor in de schakel te plaatsen.

Het verschil tussen analoog en digitaal in deze situatie is dat als je met analoge apparatuur werkt of iets met een microfoon hebt opgenomen, je dan ook te maken krijgt met noise. (noisefloor)
Als je iets met heel veel dynamiek (verschil tussen geen geluid en 0dBfs) niet luid genoeg hebt opgenomen en daarna heel erg gaat compressen kan je de noisefloor ook harder laten klinken.
Dit is in de meeste gevallen met software niet mogelijk...

Succes

Voor de lead gebruik ikzelf alleen maar wat delay en reverb. Vooral bij een lead is het mooi dat het soms wat harder klinkt. Lekker analoog juist dat bepaalde toetsen/noten harder klinken dan anderen. Mocht dat teveel van het goede zijn kun je altijd nog de keyboard-tracking van het filter bijregelen. Soms krijg je meer volume in het hoog doordat het filter teveel open gaat.

Gewoon via midi velocity uit je seq. ?????

En als het daar niet aan ligt dan ligt het aan de patch.

Back