overstappen PC naar Mac

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ja als je het zo bekijkt is iedere computer over 4 jaar oude meuk , Het jagen naar het snelste
en het beste is meer een hobby geworden van mensen.

Na 4 jaar pas................

Als ik een computer koop voor recording, blijf ik er mee werken tot hij echt door de knieën gaat. Pas dan koop ik een andere. Anders kun je bezig blijven, en loop je altijd achter de feiten aan. Heeft helemaal geen nut trouwens. Elke paar maanden komt er weer sneller spul uit. En als jouw comp kan wat 'ie moet kunnen, waarom zou je dan upgraden?
Zelf deed ik het tot 9 maanden terug met een PIV 2,53GHz. Maar die trok het echt niet meer. Met mijn nieuwe hoop en verwacht (ervaring!) ik weer 3/4 jaar vooruit te kunnen.

Bericht door een moderator:
Er zijn beweegredenen om zowel voor een mac te kiezen als voor een pc. Dat is een persoonlijke keuze die bediscussieerd kan worden, maar ik stel voor dat we die discussie even laten rusten. De starter van deze discussie heeft aangegeven voor een bepaald soort mac te kiezen. Dat dit voor- en nadelen heeft tenopzichte van andere macs heeft is inmiddels ook duidelijk, dus dat punt zou ik ook graag willen laten rusten.

Dan gaan we bij deze terug naar de oorspronkelijke vraag, namelijk of de interne geluidskaart van de Mac voldoet voor gebruik met Cubase.

Het leukste aan deze discussie vind ik nog wel dat niemand zo helder is geweest om eens echt te informeren hoe de TS muziek maakt.
(...)

Maar waarom begint iedereen meteen firewire-interface te roepen? Dat hangt zo van je situatie af. Ik werk bv. voornamelijk ITB. Soms neem ik een vocal of een synth op, dus aan 2 inputs heb ik voldoende. En daarom is de USB1.1 waar mijn Mbox gebruik van maakt prima. Heb je 8 inputs nodig is het natuurlijk een ander verhaal, maar laten we dat de TS eerst eens vragen voordat we onze eigen voorkeuren hier gaan spammen.

Daar ben ik het met je eens. 2 I/O gaat prima via USB (en is misschien nog wel gemakkelijker ook, aangezien je dan niet met de willekeur van firewire chipsets te maken hebt).

Ik deed het impliciet al, maar nog even echt antwoord op vraag TS: de onboard kaart van de Macs zijn best aardig, maar als je hem naast een beetje audiokaart zet (bv. al de geluidskaart uit mijn xstation), hoor je duidelijk het verschil in kwaliteit van de converters.

Ik heb zelf een Mac mini (snelste van de modellen najaar 2009) als mediacenter op m'n tv aangesloten staan. Ik heb er voor de grap Logic op geïnstalleerd, puur om te kijken of dat een beetje werkt. Tot m'n verbazing ging dat bijzonder goed. Lage latency, veel plugins ingeladen en geen haperingen what-so-ever.

Waarom naar OSX? Alleen omdat de icoontjes d'r strakker uitzien? Koop voor hetzelfde geld een strakke i7 met brute soundcard... Ben je nog minder kwijt dan dan voor een goede Mac zonder geluidskaart. Ervanuitgaande dat je nu een legale versie Cubase hebt moet je er ook nog Logic bijhalen. De bijgeleverde Garageband is wat je neefje van 15 wil i.p.v. Cubase...

Het enige dat boeit is de software. Wat er in zit is nu toch hetzelfde; het gaat om de programma's die je op de ene wel kunt krijgen en op de ander niet.

Van dat oogpunt uit gezien is een G5 kopen niet slim, omdat je dan software misloopt. Voor een aantal zaken is er in die jaren tussen de Intel transition en nu echt wel behoorlijke vooruitgang geboekt.

Daar ben ik het met je eens. 2 I/O gaat prima via USB (en is misschien nog wel gemakkelijker ook, aangezien je dan niet met de willekeur van firewire chipsets te maken hebt).

Heb nog nooit problemen gehad met FW chipsets op de Mac. Sneeuwpeos schijnt wel problemen te geven op sommige combi's maar dat heeft te maken met software.... schijnt.

USB wil wel, maar je bent zeer snel klaar met je resources. Ondanks dat bijv, Lexicon een aantal prachtige USB oplossingen heeft heb ik na testen toch voor de firewire gekozen. Net even wat lagere latency en geen grappen met andere USB apparaten.

Conflicten met andere usb apparaten kan altijd n punt zijn, maar de rest is volslagen onzin. Die extra resources die n snellere dataoverdracht levert is in t geval dat ik als voorbeeld noemde volstrekt overbodig. Mensen blijven graag denken in termen van "fijn als ik nog een beetje over heb" maar dat gaat hier echt niet op. Maar we dwalen weer af :)

Fijn dat je mijn bevindingen als volslagen onzin neerzet. Je hebt op dit forum inmiddels wel het monopolie op de absolute waarheid verworven, merk ik...

Het enige dat boeit is de software. Wat er in zit is nu toch hetzelfde; het gaat om de programma's die je op de ene wel kunt krijgen en op de ander niet.

Van dat oogpunt uit gezien is een G5 kopen niet slim, omdat je dan software misloopt. Voor een aantal zaken is er in die jaren tussen de Intel transition en nu echt wel behoorlijke vooruitgang geboekt.

Het is maar net wat je zoekt , wil je alles in de Box doen dan zal ik idd voor
een Intel Mac kijken.
Heb je echter veel hardware en je wilt af en toe wat plugins draaien en
wat audio opnemen dan kun je ook voor minder een Mac kopen.
Verder moet je Cubase Versie wel op het nieuwe OSX kunnen draaien
anders moet je die ook nog nieuw kopen :)

Fijn dat je mijn bevindingen als volslagen onzin neerzet. Je hebt op dit forum inmiddels wel het monopolie op de absolute waarheid verworven, merk ik...

Huh? Die kan ik ff nie plaatsen, ik lijk toch helemaal niet op manu? :-)

Apples zijn duur in verhouding (echt waar Champ).

Nou, dat Apple duur is valt wel mee, zo ontdekte ik tot mijn eigen verrassing. Ik draai Final Cut Studio op een Mac Pro en dacht dat het misschien wel aardig zou zijn om Avid op een HP of Dell te draaien. Maar een pc die aan de spec eisen van Avid voldoet, is gewoon bijna net zo duur als een Mac. Goed, het gaat in dit voorbeeld om computers voor video toepassingen en niet om audio, maar toch. Het geeft m.i. wel aan dat Apple misschien duur lijkt, maar als je echt 1 op 1 puur op vergelijkbare prestaties gaat kijken valt de prijs misschien nog best mee.

Verder, een G5 zou ik niet nemen. Daar heb je echt weinig meer aan, wordt langzaamaan net zo obsolete als Atari of Amiga :) Niet dat dat verkeerd is, maar het is ook niet onbelangrijk.

PC's lijken goedkoop maar het is de betekenis van het woord goedkoop wat juist het nadeel is van pc's... het is doorgaans goedkope troep tenzij je allerbeste componenten neemt en dan ben je duurder uit dan een mac pro... en dan zit je ook nog eens vast aan dat verschrikkelijk smaakloze windows met bijkomstige virussen... dus pc's?? niet doen want goedkoop is duurkoop. maar ok, nu gaan we weer offtopic.

cubase op de interne geluidskaart van mac mini was de vraag niet?
volgens mij is die ook al beantwoord dus :slotje:

PC's lijken goedkoop maar het is de betekenis van het woord goedkoop wat juist het nadeel is van pc's... het is doorgaans goedkope troep tenzij je allerbeste componenten neemt en dan ben je duurder uit dan een mac pro... en dan zit je ook nog eens vast aan dat verschrikkelijk smaakloze windows met bijkomstige virussen... dus pc's?? niet doen want goedkoop is duurkoop. maar ok, nu gaan we weer offtopic.

cubase op de interne geluidskaart van mac mini was de vraag niet?
volgens mij is die ook al beantwoord dus :slotje:
Absoluut niet mee eens. Ik ben sinds jaar en dag fan van Apple maar hun producten zijn gewoon duur. Zie: hier bijvoorbeeld. Januari 2008 heb ik een pc gekocht met betere specs dan deze Mac pro heeft (i7 quad 920, 6gb ram, 2TB disks) en heb er destijds 1100eu voor betaald.
Het "smaakloze Windows" is natuurlijk geheel persoonlijk en hoewel ik ook liever met osx werk dan Windows, kan ik me wel prima vinden in Windows, zeker nu versie 7 uit is.
Wat betreft virussen... de oorzaak daarvan zit nog altijd tussen de stoel en het toetsenbord.

ik zat maar wat te plagen :P met pc's zal ook vast wel te werken zijn, ik heb me er alleen nooit aan gewaagd en heb er wel wat extra euro's voor over om het ook nooit te zullen hoeven :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back