Lage tonen.

Stan112

Ingeburgerd
Hallo,

Ik heb een vraag wat betreft de lage bass tonen.
Nu is het zo dat ik een bassline heb en een beat. Beide zijn erg laag.
Probleem is echter dat het dermate laag is, dat het klote klinkt.
Echter zijn er genoeg nummers waar een diepe, lange en zware bass wel te horen is.

Wat doe ik verkeerd of hoe kan ik het aanpassen.
Zou ik bijvoorbeeld een limiter er aan moeten koppelen of met de EQ aan de slag gaan?

Een voorbeelde je van een lage diepe bass.

(waarschijnlijk zijn er wel betere voorbeelden denkbaar, maar deze kwamen zonet in mij op.)

Stan

Sidechain was ook het eerste wat in me opkwam, mocht dit niet helpen kun je t best een stukje van je muziek posten zodat iedereen kan horen wat je probleem precies is.

kun je niet gewoon met een EQ iets van het diepste laag af halen? Laat ik zeggen zo onder de 100 hz aflopend

ik vind het overigens best lekker klinken, maar wel iets te veel in het laag dat ben ik met je eens

Wah... onder de 100Hz filteren... dan heb je dus helmaal geen laag meer.
Bij mij gaat alles onder de 27Hz eraf. Voor kickdrums vaak rond de 55Hz tenzij er op de kick geen basnoot zit. Ik gebruik nooit compressie op m'n bassen en kicks.

idd,.. EQ,.. maar 100 hz lijkt me een beetje overdreven,..Wat dubcreator zegt,. da's veel bas dat je weg haalt.
Maar als je aflopend filtert zou t vanaf de 50 ofzo zeker kunnen.
En sidechainen,.. niet overdrijven,.. maar een beetje "druk" weghalen is in dit geval zeker een oplossing.

Moet je eens cd's van Missy Elliott door een analyzer halen en dan checken wat je ziet en hoeveel laag je ervaart. Er wordt echt te weinig met geexperimenteerd denk ik in het mid-laag/laag-mid gebied. Met live-sound en mixxen in de studio zit daar ook een groot deel van de push die je in een bass-sound wil halen, zowel synthbass als basitaar. Probeer eens met een piekje te zoeken in het gebied grofweg tussen de 120 en 400/500 waar je de push ervaart. Dat in combi met, indien gewenst, wat laag/sub. En voor definitie afhankelijk van stijl, je bass track splitten in een laag en hoog gedeelte. Laag mono, hoog stereo. Kan je ze processen en balansen

Het gaat vooral om de sound zelf. Idd presence rond 400/500 en punch tussen de 90 en 150. Dat is waar je je bassen 'hoort' maar onder de 60 tot 30 is waar je hem voelt en waar de energie zit. Je zal dus een sound moeten zoeken die dat in zich heeft of idd zoals manu zegt 2 sounds gebruiken.

Ik ben zelf nooit zo van meerdere bassounds gebruiken omdat je dan ook al die tracks moet balansen, bewerken enz...
Gewoon 1 hele dikke sound, en die splits ik dan op (lees: kopieer meerdere keren) en gebruik daarvan dan 1 track voor het sub gedeelte (MONO), 1 track voor het laag/mid-laag (vooral dat laatste en wederom MONO), en een STEREO track met alleen het hoog. Je hebt dan echt een minimum aan plugins nodig om hem lekker te krijgen, is vooral balansje maken en goed EQ'n, beetje compressie (afhankelijk van de stijl) alleen op het laag/mid-laag vaak. That's it. Ik heb bijna nooit problemen daarmee.
Hoe meer processing stappen hoe langer je bezig bent terwijl een goede basis sound, balans en eq eigelijk voldoende is. En je compressie om de dynamiek te controleren of om een bepaalde gewenste sound te krijgen.

Wah... onder de 100Hz filteren... dan heb je dus helmaal geen laag meer.
Bij mij gaat alles onder de 27Hz eraf. Voor kickdrums vaak rond de 55Hz tenzij er op de kick geen basnoot zit. Ik gebruik nooit compressie op m'n bassen en kicks.
ik zeg ook niet dat je alles onder de honderd herz af moet filteren, aflopend vanaf, dat kan ook 1db zijn. Zelf afstellen natuurlijk, ik denk niet dat de topicstarter er bij gebaat is een precieze eq setting te vinden in de comments eerder een beginpunt. Volgens mij is men het er redelijk over eens dat er ge-EQt moet worden.
Onder de 27 herz alles weghalen is ook zonde, want zo'n track als deze mag best wel sub laag hebben
Overigens voor mijn basgitaar filter ik vaak tussen de 100 - 150 om het zompige weg te krijgen, dan zit je dus al boven de 100hz., dat is dus ook zeker nog geen bovengrens.

Onder de 27Hz is geen probleem. Er is geen speaker die het weergeeft. Vreet alleen maar power van amps en je krijgt flapperende conussen zonder dat je het hoort (of is het coni ?). EQ gebruik ik wel maar dan nog vrij minimaal. Dat is ook het enige dat ik doe op m'n bassen, geen plugins of andere processing. Uitgezonderd dat ik het eerst door een buizen preamp trek. Dat idee van Manu ga ik trouwens ook eens proberen.
Belangrijkste is iig dat je initiele sound al dik is en presence heeft. Wat er niet is kan je ook niet bijmaken.

Onder de 27Hz is geen probleem. Er is geen speaker die het weergeeft. Vreet alleen maar power van amps en je krijgt flapperende conussen zonder dat je het hoort (of is het coni ?). EQ gebruik ik wel maar dan nog vrij minimaal. Dat is ook het enige dat ik doe op m'n bassen, geen plugins of andere processing. Uitgezonderd dat ik het eerst door een buizen preamp trek. Dat idee van Manu ga ik trouwens ook eens proberen.
Belangrijkste is iig dat je initiele sound al dik is en presence heeft. Wat er niet is kan je ook niet bijmaken.

+1

Same here, mijn bass-tracks zijn ook bijna altijd kaal. Heb nog nooit de nood gezien er iets meer mee te doen dan eq en, WAAR NODIG of gewenst om een specifieke sound te krijgen, compressie.
Dat splitsen is een makkelijke manier om ballen, punch, body en plaatsing in je mix te krijgen. Als je tussen die kanalen een mooie balans kan krijgen zit ie er altijd lekker in. En mis je wat dan kan je ook veel makkelijker en duidelijker ingrijpen, meestal ook weer kwestie van volume omhoog of naar beneden. Met je stereokanaal met het hoog uit je sound blend ie lekker, gewoon ff uit elkaar pannen that's it.

ik zou ven 1 noot van je bass in een tracker stoppen ook je kik en dan met volume automatian uitfaden daar waar de kik stopt die bassample renderen en in verschillende noten zetten viola!

ik zou ven 1 noot van je bass in een tracker stoppen ook je kik en dan met volume automatian uitfaden daar waar de kik stopt die bassample renderen en in verschillende noten zetten viola!

Maar je haalt 2 dingen door elkaar nu. Productie technische hulpmiddelen en technieken of gewoon domweg mixtechnieken om toe te passen op een compositie en arrangement dat staat.

Ik snap wat je bedoeld maar gewoon een liedje mixen dat al staat, met een baslijn die al staat is iets anders dan jouw manier om een baslijn te creeren. Productie technisch of mixtechnisch zijn 2 verschillende dingen

De meeste basslijnen in tracks lijken heel laag, maar zijn t niet. Als je een basslijn hebt die te laag is, haal m dan een octaaf omhoog, en zet er bijvoorbeeld een Rbass van Waves op, dit zorgt voor een extra harmonie in de octaaf eronder, maar doordat het aan te passen is in volume, kun je dus zelf regelen hoeveel laag er extra bij komt (mits je dit natuurlijk wel in de plugin goed instelt, en niet als een wild west cowboy gaat gebruiken!)

Back