Welke computer moet je kopen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: Re: Re: linda

Origineel geplaatst door MadR
ik wil ook nog effe toevoegen dat je bij een compleet systeem bij problemen gewoon je doos compleet en al terug kan brengen wat wel een erg groot voordeel is ...

maar dat terzijde .. ;)

het mooie van een zelfgebouwd systeem is dan weer dat je het specifieke onderdeel wat problemen oplevert kunt vervangen, je niet je harddisk hoeft te wissen, je niet de hele kast moet sjouwen, inpakken in een doos met ps-schuim et cetra;)

Origineel geplaatst door MadR
ik wil ook nog effe toevoegen dat je bij een compleet systeem bij problemen gewoon je doos compleet en al terug kan brengen wat wel een erg groot voordeel is ...

maar dat terzijde .. ;)

Als jij je computer koopt bij een goeie computerzaak waar ze zelf alles bouwen (even reclame maken: Paradigit bijvoorbeeld), dan kan dat net zo goed, zelfs nog beter! Je gaat zonder afspraak naar de winkel toe, en je wordt direct aan de balie geholpen (tenzij het probleem zo groot is dat ie moet worden ingenomen, maar dan is het meestal nog een kwestie van 1-3 dagen). Als jij met je bij Dixons gekochte Compaq (of een ander kant-en-klaar-merk van een andere witgoedzaak) een probleem hebt, dan heb je of service aan huis (is natuurlijk mooi), maar als er echt was mis is moeten er spullen terug naar de fabriek (vaak zelfs de hele PC!), en dan ben je hem 2-3 weken kwijt... vind ik nogal een verschil. En reken er maar niet op dat je tijdelijke vervangende leen-onderdelen krijgt todat je repataties terug krijgt; iets wat ze bij sommige bouwers nog wel eens willen doen...

We hebben het hier over klonen en niet over kant en klare kasten die je in de witgoed, dixon of aldi koopt.
Daar hoef je nl. geen diepgaande discussies over te voeren. Die kun je meestal maar in een paar uitvoeringen kopen klaar.

linda

linda

Ik ben toch wel blij met al jullie hulp.
maar ik heb m'n centjes bij elkaar gespaard en eind Mei wil ik gaan beginnen met m'n nieuwe systeem, Cubase SX

Ik denk toch dat ik het systeem wat de winkel me aanraadde( en Fuse sprak er ook goed over) , de Atlon neem.
Wat ie er allemaal precies in gaat stoppen weet ik niet, maar heb afgesproken dat ik probleemloos wil werken, en hij garandeerd me dat.

Ik werk nu ook vlekkeloos met m'n Pentium 111, en dat was ook een kant en klaar systeem uit de winkel.
Alleen hebben ze er toen een ander moederbord ingezet, en meer geheugen.

Maar ik begin nu echt te kort te komen, vaak zit ik met een hoop plugins, en 24 sporen vol.
En op is op natuurlijk.

:)

als fuse er goed over spreekt, dan zal het wel goed zijn, hij is hier de computervakman :geslaagd:

ik heb ook een athlon :luv: en dat draait zeer prima, en vlekkeloos
hmm eind mei? dan is je vakantiegeld binnen? :)

LOL!

Geen systeem zo snel of ik overclock hem wel!

Of was het nou.

Hoe sneller je machine draait hoe meer plugins je graait?

Nou ja, er zit altijd wel een maximum aan wat je kunt. Al heb je nog zo'n retesnel systeem. Maar nog steeds kun je door slim om te gaan met riemen die je hebt er het maximale uithalen. Dat heb je ook met je andere apparatuur zo. Maar in dit geval is het wel fijn om een stabiel systeem te hebben. Want dan heb je minder snel 'gedoe' als je dat randje op gaat zoeken tot waar het gaat. Trouwens dan weegt de kwaliteit van je geluidskaart heel zwaar en worden dingen als latency etc heel belangrijk.
Soms is het gewoon dan even kijken hoeveel hij aan kan en wanneer het fout gaat. Dan weet je wanneer je tegen die grens aan kunt lopen en dan een oplossing gaat zoeken zodat je toch je ding kunt doen.

Een tweede systeem ernaast gebruiken kan heel goed hoor. Daar heb je niet perse Cubase SX voor nodig. Wat wel belangrijk is, is de koppeling tussen die twee systemen. Het enige wat bij mij goed werkt is digitaal, dus Adat of spdif. En je hebt niet perse die Steinberg hardware nodig maar wel iets met lage latency. Wat dat betreft jammer dat Steinberg geen kaartje maakt met digitaal in en uit en verder niks en dat voor weinig op de markt brengt zodat je een budget linkup kunt maken. Wie weet dat mLan hierbij een oplossing kan zijn. (dit hoop ik al een hele tijd trouwens, maar nog niets van gezien)
Maar je hebt het niet perse nodig, maar is altijd handig. Zeker als backup voor projecten en data of gewoon dingen uit te proberen. Dan is een PCI kaart met DSP's erop zoals UAD/Powercore/Creamware waarschijnlijk goedkoper en makkelijker om mee te werken.

mjah. m'n ouwe celeron 700 , die al weg is, kon ik geen velden of wegen overlokken, lag aan de bios. [Nee , geen bioscoop.] groeten, en tot zover mijn zinvolle bijdrage aan deze discussie,
uw Naton.:L

Linda

Linda

Van die SPdif kabel schreef ik omdat dat volgens verhagen muziek op de site staat dat dat nieuw is in cubase.
www.verhagen-muziek.nl

Maar ja EQ heb ik toch echt wel nodig om mijn basedrum en bas lekker vet te maken, ik werk vrij veel met EQ.
Dus snippppppp straks toch vastlopen haha

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VST System Link

Hét grote nieuws van Steinberg, als eerste op onze website !

VST System Link gaat een revolutie veroorzaken in de manier waarop computers, ongeacht het platform, met elkaar zullen gaan communiceren!

Stel je eens voor: Zou het niet fantastisch zijn indien je bepaalde taken door verschillende computers in een keten kunt laten uitvoeren ?

Voorbeeldsituatie: Stel, je hebt 2 PC's en 1 MAC en deze worden gekoppeld via VST System Link. Dan wordt ondermeer het volgende mogelijk:

Audio Multitrack opnamen op PC 1
VST Instruments en Plugin's op de MAC
Midi arrangementen en Mastering op PC 2
Alles in RealTime en Sample accuraat
Hoe wordt VST System Link toegepast ?

Verbindingen d.m.v. een simpel SP/DIF kabeltje.
Zowel de aansturing (1 bit) naar de diverse PC's als het transport van de werkelijke data (audio, midi, ASIO), vindt plaats door dat éne kabeltje.
Meerdere personen kunnen op hetzelfde moment werken in verschillende delen van de VST engine.
Wanneer is VST System Link beschikbaar ?

Bij de eerstvolgende update van Cubase en Nuendo, omstreeks eind februari 2002.

Re: Linda

Re: Linda

Origineel geplaatst door linda
[............]
Wanneer?
Bij de eerstvolgende update van Cubase en Nuendo, omstreeks eind februari 2002.

eind februari! dat is om precies te zijn, nu :)

zozo goed op onderzoek uitgeweest ... hmm klinkt op zich interessant dat meerdere pc's met elkaar kunnen samenwerken! dan is de kans op _alles_ vastlopen meteen met een behoorlijk percentage gedaald
:W al loopt mijn pc eigenlijk nooit meer vast

Re: Re: PC configuraties

Re: Re: PC configuraties

Origineel geplaatst door fuse

Je mist de hele intentie van deze thread.
En laat dat computergedoe maar over aan iemand over die er echt verstand van heeft. Jij hebt meer verstand en ervaring van muziek en ik meer van computers. Wat jij doet is alleen maar napraten van Tommie zonder ook maar eigen inzicht te tonen en schijnt te vergeten dat er zat alternatieven zijn die minstens zo goed werken voor een redelijke prijs. Of die wil je niet weten. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom om mensen te helpen met moeilijke beslissingen te maken zonder dat ze worden afgezet door een of andere verkoper. En wat jij doet is alleen maar nog meer verwarring zaaien.

Origineel geplaatst door fuse

En je hebt niet perse die Steinberg hardware nodig maar wel iets met lage latency. Wat dat betreft jammer dat Steinberg geen kaartje maakt met digitaal in en uit en verder niks en dat voor weinig op de markt brengt zodat je een budget linkup kunt maken.

Liefste Fuse,
Stel dat ik niks ken van computers, waarom weet jij als 'kenner' dan niet dat een aantal moederborden zoals de Asus p4G8X al standaard een Spdif-interface heeft ? Daar is je budget linkup. Jij moet je beter informeren, want het betreft erg 'basic' informatie.

De vraag die werd gesteld was: 'welke computer kopen ?' Mijn antwoord was erg duidelijk, en zonder verwarring te zaaien is mijn conclusie en raad aan Linda : zelf bouwen! En zo Linda dat niet kan, wel dan bouw ik hem voor Linda. OK? Op voorwaarde dat ik de componenten kies waarmee ikzelf wil werken. Ik heb daar zo mijn reden voor. En die is om Linda een hypersnelle, maar ook uiterst stabiele computer te kunnen garanderen zodat ik niet om de haverklap telefoontjes krijg over problemen met 'goedkope alternatieven'
Zwijg alsjeblieft over goedkopere alternatieven die minstens evengoed werken want dat is pas verwarring zaaien.
Als goedkope alternatieven dan even 'goed' zouden zijn, wat is dan het bestaansrecht van moederborden die na heel veel tests door verschillende organisaties als topkwaliteit worden bestempeld?
Dat heeft niets te maken met 'na-praten', maar met heel veel lezen en dan opmerken dat een aantal organisaties tot dezelfde besluiten komen. En als je zou twijfelen aan de absolute kwaliteit inzake snelheid en stabiliteit van pakweg een Asus P4T533C, schrijf dan aan Extreme-tech dat hun tests op niets slaan en dat er veel goedkopere alternatieven zijn. Zijn kunnen ongetwijfeld de wetenschap van een 'kenner' als jij best gebruiken.

Met vriendelijke groet.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: PC configuraties

Re: Re: Re: PC configuraties

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nou bedankt Fuse!

Graag gedaan :)

Stel dat ik niks ken van computers, waarom weet jij als 'kenner' dan niet dat een aantal moederborden zoals de Asus p4G8X al standaard een Spdif-interface heeft ? Daar is je budget linkup.
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4G8X Deluxe

Kijk eens goed naar de link. D'r staat bij dat die spdif optioneel is. En als je bijv een RME kiest dan kun je er nog geen spdif naast gebruiken voor een linkup tussen Steinberg programma's. Dat ondersteunen de ASIO drivers niet. Sterker nog, voor die spdif heb je helemaal geen ASIO drivers en we weten inmiddels wel dat de gebruiker Cubase SX gaat gebruiken.
Misschien dat ik toch iets meer wist dan je dacht?

De vraag die werd gesteld was welke computer kopen ? Mijn antwoord was erg duidelijk, en zonder verwarring te zaaien is mijn conclusie en raad aan Linda : zelf bouwen! En zo Linda dat niet kan, wel dan bouw ik hem voor Linda. OK? Op voorwaarde dat ik de componenten kies waarmee ikzelf wil werken. Dit om Linda een hypersnelle, maar ook uiterst stabiele computer te kunnen garanderen.

Als je dan zo graag die computer wil bouwen dan lijkt me ook dat je er garant voor moet staan. En ik zelf heb al genoeg mensen geholpen en ben op dat vlak ook zeer beducht omdat ik niet als een halve systeembeheerder een grote groep mensen constant bij kan staan als er iets loos is. Ik ben nl. al eens systeembeheerder geweest en niet voor niets ben ik daar mee opgehouden omdat ik het niet meer leuk vond en het nivo te laag voor me was. Want ik vind als je het systeem bouwt je ook moet helpen als er problemen zijn, want dat is immers ook het geval met een winkel. Die moet ook service bieden als er iets loos is. Dat sommige winkels dat niet doen is een tweede, die moet je dan ook mijden als de pest.
En ik wil af en toe best wel mensen helpen, als het maar vrijblijvend is. Meer kan ik nl. niet bieden. Daarom (dit is al de 3e keer dat ik het zeg trouwens) dat ik die lijst met componenten heb opgesomd als zijnde een goede oplossing.
En ik heb inmiddels ook wel vertrouwen dat het gros van de mensen zichzelf kan helpen. En daar schiet je ook meer mee op op de lange termijn. En men voelt zich daar ook prettiger bij als men niet afhankelijk is van anderen.

Maar ik zou het wel heel tof vinden als je dat supersysteem voor Linda wilt bouwen en je e-mail/telefoonnummer achterlaten om vragen te kunnen beantwoorden mocht het nodig zijn. :okdan:

P4G8X DELUXE

P4G8X DELUXE

Ik weet niet hoe het komt, maar in die link die je postte staat een fout.Ik weet niet waar men vandaan haalt om 'optioneel' bij de audio te zetten, want dan was de doos die ik afgelopen week bij Forcom.be kocht wel echt betoverd. Er zat wel degelijk Spdif standaard op het bord. Onbegrijpelijk, want dit geldt ook voor de SATA, RAID, LAN waar ook 'optioneel' in hun pagina bijstaat maar toch standaard in de Deluxe uitvoering zitten. Verwarring dus.

Wat de Asio drivers betreft is er geen enkel probleem met de Spdif poort. Die draait intussen net zo goed op MME of Direct Sound. De tijd dat enkel Asio 'betrouwbaar' was of lage latency bood is lang door...

Bij de 'Standaard' uitvoering van de P4G8X is zowat alles optioneel wat op de 'Deluxe' uitvoering standaard bijgeleverd zit...begrijpe wie kan, maar dat is nou juist de manier waarop men met goekopere alternatieven steeds de klant oplicht.
Je bent dan misschien wel goedkoper af, maar op het eind is de rekening duurder uitgevallen

http://www6.tomshardware.com/mainboard/20021125/intel_granitebay-05.html

Lees hier ook waarom men een beetje teleurgesteld is over de snelheid van dit bord, zeker in vergelijking met op 850E gebaseerde chipsets. Maar dat is ook niet moeilijk. 850E chipsets blijven tot nader order de snelste (als je tenminste al dat overklokken niet in acht neemt) en vooral stabielste borden.850 gebaseerde borden worden toch dikwijls als maatstaf gebruikt in tests. Overklokken duurt zolang tot je chip opfikt dus dat kan je nooit als standaard hanteren. Het is nu wachten op de nieuwe 875i chipsets met 800 FSB...

Een volledige config bouwen op basis van een 850 chipset met 512 meg RIMM kost ongeveer 1150 euro, daar waar men voor een Compaq op basis van datzelfde 850 bord met slechts 256 Rimm al snel 1800 euro en meer vraagt !!!!

En tot slot gaat het mij niet zozeer om een 'supersysteem' dan wel over het gebruik van een aantal mobo's waarvan ook jij Fuse, ongetwijfeld weet dat je er het minst problemen mee hebt. Ik denk dan dat Asus, Gigabyte en Intel goede voorbeelden zijn. Wat niet wegneemt dat je voor pakweg 600 euro iets in elkaar klooit dat mits een dosis geluk ook werkt, maar ik neem dat risico persoonlijk liever niet.
Bovendien zijn er steeds mensen die er ongeacht welk systeem dan ook, er steeds weer in slagen om op enkele weken tijd heel hun systeem plat te leggen omdat ze stomweg een aantal zaken hebben 'getrashed' die het OS helemaal in de war sturen. Bij sommige klanten merk ik dat ze nog niet eens weten dat er ook functies onder de rechter muisknop zitten...Systeembeheer en het onderhoud van je OS is inderdaad bijna een vak appart en is misschien nog veel belangrijker dan de hardware. Want zonder die kennis stuur je eender welke hardware-config binnen de kortste keren in de war...

Laatst gewijzigd:
Linda

Linda

Ik heb er geen verstand van maar ik heb me laten vertellen, dat die spdif op een geluidskaart zit.

??????????????????????

Maar ik zal even opnoemen wat voor componenten erin komen, want dat had ik nog niet gedaan.

MSI gigabyte v7axp
AMD athlon 2600 + 333 FSB
Cooler Rock11
memory 2x 512
CDRW 48x24x48
Windows XP
DVD 16x48

Ik betaal ervoor 1430 Euro zonder harde schijven en zonder Dual kaart, en de memory wil ik toch 2x 1024

Een dual kaart heb ik nog van mijn andere PC

voor de cubas SX 820 Euro
Aardvark Direct pro Q10 1199 Euro
steinberg Midex 3 120 euro
Halion 358 Euro

Linda:
Hmmm... ik zou zeggen. Dump dat MSI moederbord en die CPU en vervang het voor een Asus NForce2 moederbord en een athlon XP2800+ Barton. Is iets duurder maar die configuratie is sneller en je hebt meer uitbreidingsmogelijkheden.
Die MSI was 3 maand geleden nog hot maar nu niet meer. En die DVD kun je makkelijk vervangen voor een DVD (re)writer van zo'n 250€. Dan kun je projecten van de groote van 4.6Gb gewoon op DVD's branden om te backuppen.

Waarom je zoveel geheugen denkt nodig te hebben weet ik niet maar met Halion zou je het nog wel eens hard nodig kunnen hebben. Want harddisk recording en streaming samplers gaan volgens mij helemaal niet zo goed samen.

sKeLeTvM:
Cubase SX werkt het beste met ASIO. Want die S in ASIO komt van onze vriend Charlie Steinberg. Die andere drivers is leuk als je Sonar gebruikt of wilt gamen. Wel zijn multiclient WDM drivers behoorlijk stoer(straf) maar jammer genoeg is die ondersteuning van Steinberg (nog) niet optimaal.

En ja Intel is ook goed spul en qua prijs niet zo gek veel duurder. Alleen is jouw oplossing met dat dure en snellere geheugen zonde van het geld. Helemaal als je op 2Gb geheugen uit wilt komen. En als je voor die paar procenten tientallen procenten meer geld wilt uitgeven dan lijkt me dat niet slim. Immers heeft dit geen invloed op de geluidskwaliteit of het prettiger kunnen werken. Dan kun je dat geld beter investering in zaken die wel significante invloed hebben op je setup.
En qua gokken doe je dat met elke oplossing. Niet voor niets dat menige computerwinkel eerst een 'proefrit' maakt met de gekozen setup en kan bewijzen dat het werkt. Maar als je bij A merk onderdelen houd dan is die kans al vele malen kleiner en is het het extra geld dubbel en dwars waard. En dan nog kun je de plank mis slaan. Zoals ik toendertijd met m'n Asus P2B-LS systeem heb gedaan. Als server wellicht goed te gebruiken, maar als studiocomputer heeft het me teveel tijd en moeite gekost om hem goed te krijgen terwijl je op papier een fantastisch systeem zou moeten hebben.

En qua bediening durf ik wel te zeggen dat het merendeel van de gebruikers zich uitstekend kan redden met Windows XP. En mochten ze behoefte hebben aan bijscholing op dat vlak ik nog wel wat adresjes weet om cursussen te volgen. (let wel, dat is niet goedkoop)

Origineel geplaatst door bambamstudio
1430 euro??.....beetje te veel betaald ben ik bang......

Het is incl Windows XP, dan valt het wel mee denk ik.

Voor de rest bemoei ik me nergens meer mee, want ik krijg altijd de kriebels van dit soort topics :)
Gelukkig ben ik zelf (nog) tevreden met mijn geweldige beruchte VIA KT133A chipset! Hij doet het prima! :)

linda

linda

klopt deze offerte is van 2 maanden geleden.

Maar deze man is ook erg eigenwijs, en denkt dat hij alles het beste weet.
Zogauw je over andere componenten begint of intell ,zegt ie dat het op eigen risico is, en dat ik dan niet bij hem aan moet komen als het niet werkt.

Dit is ook de reden dat ik nog steeds zit te wachten met de aanschaf.
Ik heb 2 jaar geleden Digi001 aangeschaft met PC , en was ook geld genoeg, en vind het zonde als ik nu weer iets koop wat ik na 2 jaar weer weg kan doen.

Hij zegt steeds ik gebruik het zelf ook en loopt nooit vast, maar als ik kijk wat hij doet, is een midifile met een paar tracks, en EQ en andere plugins vind ie al overbodig.

Maar ik gebruik nu al 24 tracks vol en dan ga ik nog vaak verder door dingen bij elkaar te zetten zoals koren omdat ik sporen te kort kom. en gebruik toch redelijk veel compressor limiter EQ reverb , en wil er straks nog meer effecten bij.

Maar ook over Halion hoor ik wat problemen, maar er schijnt nog een goede softwarematige sampler te zijn.

Ik kan het niet laten om toch me ermee te bemoeien :)

Staat er op die offerte dat het een "MSI gigabyte v7axp" moederbord is? Als dat zo is dan mag je hard gaan twijfelen aan z'n verhaal. Want dat moederbord bestaat niet. Tenminste, het is niet van MSI, maar van het MERK Gigabyte en dan is het type 7vaxp. (dus niet V7axp) Met Gigabyte is trouwens niks mis zover ik weet, prima moederborden. MSI heeft hier en daar ook goede borden, maar over het Nforce 2 moederbord van ze heb ik nog niet veel goeds gehoord. Gigabyte heeft volgens hun eigen site geen nForce2 moederbord. (vreemd!)
Ik verwacht geen problemen met de VIA chipset op de 7vaxp, maartoch... het zekere voor het onzekere nemen is niet verkeerd zou ik zeggen.

Wat je ook zou kunnen doen is digidisign (of zoiets) vragen om een advies, aangezien je een geluidskaart hebt van hun. (waarschijnlijk zullen ze je een Intel aanraden...)

Re: linda

Re: linda

Linda, doe je zelf dit niet aan ;)

zoek gewoon iemand hier op het forum, of bij een muziek-zaak die ook audio-PC's doen (bv die tent in eindhoven van de acidjunkies?) en laat die een offerte voor je in mekaar knutselen..... die meneer waar je nu zaken mee doet is niet echt professioneel bezig lijkt me..... als je een Intel chipset niet durft te verkopen dan is er iets niet in de haak....

Olaf

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back