Korg M1 of Roland D- 50

oh jaaa de V50, ik heb nog een oude claviers magazine met reclame voor dat ding...

hoe klinkt die anno 2010? dat was geloof ik maar 4 OP FM sounds toch?

Ik heb em nog steeds, het is maar 4 operators maar dan wel met meerdere waveforms per operator + multitimbraal wat em snel een stuk beter doet klinken dan alle 4OP voorlopers en veel 6OP synths

Daarnaast is het een workstation zoals een M1, sequencer, effecten....de hele handel :P
De drum sectie zijn samples.

De V50 was Yamaha's antwoord op de D50 en de M1 (die een paar maanden eerder in de winkel lag)
Ze waren hopeloos te laat en de M1 kon veel beter akoestische instrumenten nabootsen, en daaraan was nu eenmaal veel behoefte toen (een piano en trompet klankje)

Ik dacht dat de M1 nog steeds de "best selling synth ever" is.
Er zijn er meer van verkocht dan dx7, d50 etc.

De V50 was een flop, De V70 is er nooit gekomen (6OP broertje)
Ook de sy77 kon het korg geweld niet stuiten :biertje:

Eind jaren tachtig stond ik voor de keuze: D-50 of ESQ-1. Het werd even doorsparen en een SQ-80. Die had geen effecten maar klonk warmer.
De M-1 en de D-50 zijn beide rom-synths; er zit wat overlap in het golfvormenpalet; verder zijn het heel verschillende synths. Ik kreeg een M-1 in 1990. Daardoor kon ik opeens beschikken over effecten als delay. Later heb ik hem verkocht en uit heimwee een T-3 gekocht. Die heeft hetzelfde geluid, maar een grotere sequencer een een disk drive en meer midi-uitgangen. Die blijft, omdat ik er zo veel geluiden voor heb gemaakt. Het geluid is zeker zeer herkenbaar. Je moet ervan houden. Maar ook met de M-1 engine zijn eigenzinnige geluiden te maken.
Ze hebben minder karakter door het gemis van een analoog resonant filter, maar het is te doen. Ik had begin jaren negentig niets anders dan een M-1 als ik andere effecten dan galm wilde. En beperkingen maken creatief.

ja die Korg T-serie hoor je ook bijna niets van hier en op internet

De T serie, dat is hetzelfde als de M1ex, dus een m1 met extra samples erin (2mb dacht ik ?)
en een beetje andere fikfak

@bradly

Defecte m1 +- €40
De m1 die je omschrijft is geen fluit waard, die is teveel gemarteld
Goed werkend, mooie staat 120-150 eury's

Laat je niet naaien hé, ;)

VZ-10m is niet goed, laat die zeker maar staan, het is op z'n best een slechte dx-7 wannabee

Dat hele workstation gebeuren op de M1 is nog vrij minimaal. Het is volgens mij de allereerste workstation die op de markt kwam.

Volgens mij was de eerste workstation de D20 van Roland, die had zelfs ook een diskdrive waar je sequences in kon opslaan.

Kan me herinneren dat de T-1 het professionele vlaggeschip was destijds. Hij was een stuk duurder en werd vooral on stage gebruikt door professionele toetsenisten. Daarom denk ik ook dat er over de T-1 niet zoveel te vinden is op Internet.

Back