Kawai K4R: geluid kraakt

Stabby

Ouwe rot
Ik heb mijn Kawai K4R nog niet zo lang. In het begin kraakte het geluid wat met de volume slider (dit werd mij verteld door de verkoper). Nu kraakt de slider niet meer, maar kraakt het geluid altijd, zelfs als de slider stilstaat.

Dit komt bij de meeste patches voor (niet allemaal), enkel als ik 3 of meer noten samen speel. Nu heb ik ontdekt dat het geluid niet langer kraakt als ik het volume van de patch verlaag van 80 of 100 naar 50. Ik heb het over het volume van iedere patch, het geluid van de module verlagen (met de volume slider) helpt hier niet.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

is dit met zelf gemaakte patches of presets?
want als je sources te luid zet gaan die kraken

Dit is een bekend euvel met de K4(r). Als je van de envelope van het filter de attack de snel hebt staan, gaat de boel kraken. Of als je het volume van de amplitude van de VCA te hoog hebt staan. Gewoon een beetje spelen met deze parameters en je komt er wel achter wat de gunstigste settings zijn om kraken te vermijden.
Ook krijg je gekraak trouwens als het volume naar het effecten deel te hoog staat. De effecten zijn zeer gevoelig voor hoge signalen.

Dat gekraak kun je ook als een soort distortion gebruiken, heb ik ook voor mn laserharp geluid gedaan.
Maar inderdaad je levels terugschroeven om het geluid niet te laten kraken...

het lijkt wel een novation!
Heel irritant ja, het uitgangssignaal is al zo ernstig laag (indien je het boost op de KS krijg je kraak), ik moet er standaard een subtiele compressor/limiter bijgooien om mee te komen met een Polysix etc. :bekdicht:

Back