Werken met 2 schermen op 1 PC?

Steve303

aka WOLF
Hoi hoi,

In vele studio's zie ik 1 PC waarop 2 schermen zijn aangesloten. De 2 schermen lopen in elkaar over een geven zo een extra groot beeld. Wat ik graag zou willen weten is hoe men dit doet en of er mensen zijn die dit thuis in hun homestudio ook hebben.

Mijn bedoeling is om op mijn pc thuis ook met 2 schermen te werken. Moet men hiervoor een speciale beeldapapter hebben met 2 vga out's of kan dit ook door gewoon 2 beeldkaarten in 1 pc te gebruiken.

Zo zou ik de mixer en fx en andere apparatuur in reason op 1 scherm kunnen zien en dan op het andere scherm mijn piano roll, enz; lijkt best wel :halleluja

alvast bedankt

Best wel simpel. Wat je nodig hebt is een grafische kaart met 2 monitor outputs, dualhead dus. Zelfs de nieuwe budgetkaartjes hebben dat tegenwoordig.

Als je niet hoeft te gamen op de betreffende bak, koop dan een Matrox G550 Millenium. Tweedehands koop je ze voor 75 a 80 euro. Perfecte 2d kwaliteit, veel beter dan nVidia en zelfs Ati, passief gekoelt, dus geen irritant fannetje, maar geen 3d, gamen kan je er niet mee. Bovendien is de dualheadsoftware erg goed.

Een goede 2de keus is een Ati dualhead kaart. Hier kan je keigoed mee gamen, de beeldkwaliteit in 2d is beter dan nVidia, de software is redelijk en voor hetzelfde geld als bij nVidia heb je betere prestaties.

Nog steeds een goede keus, maar duidelijk minder dan de andere 2, is een nVidia dualhead kaart. Lekker gamen, 2d is redelijk op de nieuwere modellen, en de software is iets beter dan Ati.

Een laatste mogelijkheid is altijd om naast je huidige (AGP) videokaart een 2de PCI videokaart te gebruieken voor het 2de scherm. Dit werkt meesal heel redelijk, maar dan moet je voor alle 'fancy' mogelijkheden wel software van derden gebruiken.
Als je een PCI kaart gaat gebruiken, regel dan 2dehands een 8MB kaartje van Matrox. Kost niks en geeft goede beeldkwaliteit.

Een dualheadkaart heeft natuurlijk de voorkeur omdat je maar 1 kaart gebruikt, en dus maar 1 driver installeert en dus je systeem wat schoner en stabieler houdt. bovendien scheelt je het een pci slot.

In de instellingen van Matroxkaarten trouwens altijd busmastering uitzetten. Voorkomt problemen met je audio.

Kan op beide manieren, maar denk er wel aan dat de meeste moederborden maar 1 AGP slot hebben, dus zul je naar een oude PCI kaart op zoek moeten.

als je dan een tweede monitor op je videokaart hebt aangesloten, kun je in de eigenschappen voor het beeld kiezen voor de optie je bureaublad uit te breiden. Ik heb zelf een ATI kaart. Die heeft een analoge uitgang voor een gewone monitor en een digitale uitgang om een tft aan te kunnen hangen. Voor die digitale uitgang kun je gewoon een stekkerverloop kopen zodat er ook een gewone monitor aangesloten kan worden. Werkt prima voor mij.

Mocht je toch een nieuwe kaart willen kopen, dan zijn de ATI's idd erg goed, zeker in prijs/kwaliteit verhouding. De Radeon 9000 serie is dan waarschijnlijk het beste. Deze zijn nagenoeg gelijk aan de duurdere 8500 serie, maar met iets minder hardware features. Toch nog steeds een hele snelle 3d kaart én dualhead. Ook lekker om op je tv aan te sluiten en DVD's te kijken :) Ik heb zelf de Radeon 9000 Pro (met 128 mb i.p.v 64 mb).

Ik heb 'em voor 133 Eurotjes gekocht.
De 64 mb versies zijn waarschijnlijk nog wat goedkoper dan dat...

juist ja, die heb ik dus ook maar dan de 64Mb versie. Werkt goed

In de audiowereld wordt veelal gebruik gemaakt van de Matrox kaarten zoals de G450 en de G550 dual heads.
Eerst had ik ook 2 videokaarten, maar dat kost je een interrupt meer, en dat kan weer voor hardware-conflicten zorgen. Om die reden heb ik zelf de G550 aangeschaft. Kost iets van € 120 tot € 130.

Hee interessant allemaal. Maar hoe werkt zoiets in de praktijk. Ik bedoel kun je gewoon je schermpjes verslepen naar de ander monitor, bijvoorbeeld de mixer links en de pianoroll rechts?

Lijkt me een heel leuke optie. Ik werk met Sonar 2, en zou wel meer schermen tegelijk open willen hebben!

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Hee interessant allemaal. Maar hoe werkt zoiets in de praktijk. Ik bedoel kun je gewoon je schermpjes verslepen naar de ander monitor, bijvoorbeeld de mixer links en de pianoroll rechts?

Lijkt me een heel leuke optie. Ik werk met Sonar 2, en zou wel meer schermen tegelijk open willen hebben!

Inderdaad, je creeert een "extend desktop" je kunt dus gewoon meer schermen kwijt. Voor meer info moet je hier ff kijken.

Ik gebruik een Matrox G550 met 2 Philips TFT'tjes. Je kan bijvoorbeeld op een scherm SX draaien en het andere Gigasampler. Wat ook kan, en zo werk ik, is om SX te maximalizeren over 2 schermen. Links heb ik dan mijn project en rechts Kontakt en de SX mixer. Het werkt echt lekker!
Wat ook kan is links SX en rechts synthforum.nl!

Laatst gewijzigd:
Ik heb een Radeon 9000 Pro en 2x een TFT schermpje (15 inch). Werk geweldig. Samen met het programma "Ultramon"(http://www.realtimesoft.com/ultramon/)Is echt het beste multimonitor programma, veel beter dan wat er vaak wordt meegeleverd met een grafische kaart. De meeste screensavers werken bv niet op 2 schermen, maar wel met Ultramon. Met mijn grafische kaart kan ik ook nog best erg goed spelletjes doen.

Ik maximaliseer Cubase SX altijd op 2 schermen, met links mijn arrangement window en rechts mijn mixer. Ik heb wel spijt dat ik geen 17 inch monitors heb gekocht.

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door arnomusicman
Screensaver?
Op een audio PC?
:confused:

Ben je net lekker een vette track aan het inspelen, gaat je scherm op de saver. Wow!
Bij de vorige generatie PC´s (450MHz enzo) was het altijd:
Les 1: zet je screensaver uit.
Toch?

Volgens mij ook niet zo handig nee. Ik heb ook wel eens gelezen dat beeldschermen tegenwoordig steeds beter en beter worden dat het inbranden in het beeldscherm haast niet meer gebeurt. Is dit ook echt zo?

Hoe zit het met screensavers op TFT beeldschermen? Ik heb ook wel eens gelezen dat je helemaal geen screensaver voor dit type beeldscherm nodig hebt, omdat het volgens een totaal ander principe werkt. Wat is hier van waar?

Je hebt ook screensaver waarbij je monitor in enconomy mode springt en die zou niet moeten storen op je systeem.

Maar goed, ik kan me vroeger ook nog wel herinneren dat ik de monitor gewoon uit moest zetten om minder op de mixer te storen. (spirit folio dingetje) :D

Maar idd werken met 2 monitoren is wel fijn hoor, zeker als je zo'n softwareharrie bent. ;)

Trouwens als iemand hier nog win9x gebruikt en een PCI kaartje wil (Diamont stealth) dan kan hij hem gratis op komen halen. (werkt gegarandeerd niet op win2k/xp)

Vroeger was het inderdaad zo dat screensavers niet goed waren op muziekPC's. Ik heb zo'n snelle PC dat ik er geen last van heb, en als je hem op 15 minuten zet is het ook prima. Bovendien doet mijn screensavers iets ontzettend cools in 3D en het oog wil ook wat als je dat op 2 schermen ziet 8)

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door fuse
Je hebt ook screensaver waarbij je monitor in enconomy mode springt en die zou niet moeten storen op je systeem.

Maar goed, ik kan me vroeger ook nog wel herinneren dat ik de monitor gewoon uit moest zetten om minder op de mixer te storen. (spirit folio dingetje) :D

Maar idd werken met 2 monitoren is wel fijn hoor, zeker als je zo'n softwareharrie bent. ;)

Trouwens als iemand hier nog win9x gebruikt en een PCI kaartje wil (Diamont stealth) dan kan hij hem gratis op komen halen. (werkt gegarandeerd niet op win2k/xp)

Thnx voor de info.
Werk zelf met zo'n diamond stealth pci kaartje voor de 2e monitor. Werkt perfekt !!
(wel ff in de bios instellen welke video-kaart de master is...)
Zat erover te denken om van win98 over te stappen op XP, maar als zo'n kaartje niet
werkt onder XP zal ik dat maar uit m'n hoofd laten....

Origineel geplaatst door gemmetje
Thnx voor de info.
Werk zelf met zo'n diamond stealth pci kaartje voor de 2e monitor. Werkt perfekt !!
(wel ff in de bios instellen welke video-kaart de master is...)
Zat erover te denken om van win98 over te stappen op XP, maar als zo'n kaartje niet
werkt onder XP zal ik dat maar uit m'n hoofd laten....

Voor 10 euro scoor je 2dehands een Matrox pci kaartje die wel werkt onder XP en ook nog eens 100X zo goede 2d (beeld)kwaliteit biedt. Hmmm, moeilijke keus...

Back