Wat is een goeie bass-synth

raoul

Stamgast
Wat is een goeie synth om te gebruiken als vervanging van de 'echte' bassist in een band? Het mag af en toe heel 'synthi' klinken, maar moet soms ook gewoon eenvoudig bas klinken. daarbij moet ie aanslaggevoelig zijn om muzikaal mee te kunnen doen met de rest van de band.
Ik kan nu een nord lead gebruiken, maar daar weet ik niet zo goed hoe ik die aanslaggevoelighied moet instellen.
Wie heeft er tips & tricks????
groetjes,
Raoul.

Check ff Youtube filmpjes van Soulive zoals bijvoorbeeld deze:

Hij gebruikt een Roland XV-5080 met Bass & Drums expansion die hij mono route naar een basinstallatie, volgens mij een Ampeg. Kan ook nog een JD-990 gebruiken en dan daar de synthbass sound uit halen en uit de expansion de electrische bassen. Werkt te gek.

Met een FM synth kan je vrij goed electrische en acoustische bassen nabootsen, en eveneens lekker "synthi" gaan.

Luister eens naar de mp3 voorbeelden op www.synthmania.com

bv http://www.synthmania.com/dx7.htm

andere fm synths DX100, dx200, TX81z enz..
Behlave de DX7 en nog wat varianten, kan het zijn dat je een masterkeyboard zal moeten aanschaffen, hetgeen het voordeel heeft dat als je een goed masterkeyboard hebt, je niet moet aanpassen wil je een andere module.

Maar niet in de buurt komen van wat je nodig hebt om een bassist te kunnen vervangen. Dynamisch reageert zo'n DX of FM-bak lekker, maar het is een synthetisch klinkende simulatie van eigenschappen van een electrische bas, niet vergelijkbaar met een goede gesamplede basgitaar sound qua spel/articulatie en blenden met een gemiddelde bandbezetting.

Je zou ook nog een Korg TR Rack kunnen proberen daarvoor met een masterkeyboardje eraan. Die heeft de ballen in z'n overall sound die je nodig hebt qua bas(sist)

1 tip, ga niet pianistisch denken in je benadering maar ga echt denken als bassist en de functie die je hebt als bassist. Check instructie vids op Youtube als je daar niet zoveel van weet. Maar hier valt of staan je baspartijen mee. Leer goed wat je wel kan, wat je niet kan met een basgitaar, de verschillende sounds van de verschillende type bassen. Dit helpt je wel allemaal. Het gaat zoooo vaak fout als een toetsenist baspartijen gaat spelen, dat wordt meestal een soort van bas-achtige vrije inpro op het schema van het nummer. Ga ook samen met je drummer werken en zitten om het echt tight te krijgen en oefen de partijen met beide handen als het ff kan.

Maar de TR-rack mist weer die leuke articulatie-trucjes die je met een Trilian of Scarbee J-Bass weer wel hebt.

Belangrijkste: houd 't eenvoudig maar interessant. Alleen maar de grondtoon doen met wat groove werkt vaak al heel goed, maar je krijgt bonuspunten als je out of the box weet te denken zonder oeverloos te gaan rondknoeien. De bas en drums vormen de fundering van de track, en funderingen moeten lomp, sterk, zwaar en betrouwbaar zijn :D.

Uit vrijwel iedere synth valt wel een lekkere bas te halen. Dat is een beetje het probleem; gaat iedereen zijn synth ophemelen vanwege de bassen. De mooiste bassen als geld geen probleem is: MiniMoog, Arp 2600 (modulair) en vooral leuk als je dol bent op knopjes draaien enzo. Overigens niet aanslaggevoelig. Als geld wel een probleem is: Roland Juno Di of ander keyboard van Roland (GW-8, E-09 ofzo). Juno Di is splinternieuw model en zelf heb ik hem een paar weken nu en bevalt waanzinnig goed en niet alleen vanwege de bassen.

Maar de TR-rack mist weer die leuke articulatie-trucjes die je met een Trilian of Scarbee J-Bass weer wel hebt.

Belangrijkste: houd 't eenvoudig maar interessant. Alleen maar de grondtoon doen met wat groove werkt vaak al heel goed, maar je krijgt bonuspunten als je out of the box weet te denken zonder oeverloos te gaan rondknoeien. De bas en drums vormen de fundering van de track, en funderingen moeten lomp, sterk, zwaar en betrouwbaar zijn :D.

+1!

Alleen zijn onstage de articulatie trucjes van Trilian of Scarbee weer verwaarloosbaar mijns inziens...en mijn grootste probleem daarmee is die laptop die mee moet. Je wilt absoluut 0,00000 latency met de bassounds en 1000% stabiele werking en zekerheid dat er niets gebeurt. Mis je een padje of leadje als toetsenist terwijl je aan het rebooten bent is dat geen ramp, valt echter je bas weg door wat voor reden dan ook, stort er echt een onmisbaar deel in van je track. Ik zou daar niet aangaan. Ik heb ook een Macbook erbij gehad onstage en het draait wel maar heb toch ook, juist op essentiele momenten gezeur gehad ermee. Zonder idiotproof backup waar ik per direct over kan schakelen ga ik nooit meer het podium op.

Bas moet op alle vlakken een solide basis zijn waar je op kunt bouwen

Uit vrijwel iedere synth valt wel een lekkere bas te halen. Dat is een beetje het probleem; gaat iedereen zijn synth ophemelen vanwege de bassen. De mooiste bassen als geld geen probleem is: MiniMoog, Arp 2600 (modulair) en vooral leuk als je dol bent op knopjes draaien enzo. Overigens niet aanslaggevoelig

Als je gaat kijken naar analoge synthbass partijen dan is aanlaggevoeligheid overbodig, de articulatie haal je uit andere speltechnieken.

Verder gaat het bij geluidjes niet alleen om de 'uiterlijke' kenmerken van instrumenten maar ook om de body en ballen van de output en overall sound. Daarom is de bewering dat je uit iedere synth een lekkere bas te halen is niet helemaal waar, sommige apparaten lenen zich daar totaal niet voor. Maar goed jij hebt qua geluiden een redelijk unieke, lees goed ik zeg geen foute of stomme maar unieke visie op het forum hier volgens mij.

Akai AX80 heb ik ook: analoog uit de jaren 80 en aanslaggevoelig. 3 a 400 euro en de bas komt in de buurt van een Moogje. Dit kan een hele lange draad worden want iedereen gaat zijn synth ophemelen vanwege de bassen.

Akai AX80 heb ik ook: analoog uit de jaren 80 en aanslaggevoelig. 3 a 400 euro en de bas komt in de buurt van een Moogje. Dit kan een hele lange draad worden want iedereen gaat zijn synth ophemelen vanwege de bassen.

Ehm...nee jij doet dat, de rest heeft tot nu toe gericht advies gegeven n.a.v. de vraag van de topicstarter. Lees die zelf ook goed eens voor jij al je apparatuur, en met name de oude, gaat opnoemen. Hij zoekt een vervanger voor een bassist onstage in bandsituatie. Ik hemel mijn XV-5080 niet op want die heb ik weg gedaan omdat ik hem niet gebruikte. Voor de toepassing die Raoul zoekt zou ik hem zo blind terugkomen, wel in combi met een bas backline.

Volgens de mensen van Roland schijnt de TB303 een hele goede vervanger te zijn voor een bassist in een band. Ik vind dat zelf eigenlijk ook wel, hellaas is de bassist er zelf niet mee eens 8o)

Hij heeft al een Nord Lead, dus waarom er andere bakken gesuggereerd worden vind ik wat vreemd, de Nord Lead is ontzettend veelzijdig dus 't is imo nergens voor nodig om de TS aan te moedigen geld uit te geven..

@Raoul : Zoek naar de term "Velocity" op je Nord Lead, en in het manual vanaf blz. 25..

De aanslaggevoeligheid op de Nord Lead kan worden gekoppeld aan zo'n beetje alle parameters van de Nord Lead middels de Morph functie :)

Wil je dat de oscillator van pulse naar saw gaat als je harder aanslaat? prima, en hoever? prima.. oh en het filter ook een beetje open als ik harder aansla, en een beetje volume ook? prima. Alles is mogelijk, lees het manual maar eens goed.

http://www.vintagesynth.com/manuals/NordLeadV2_XManual.pdf

Ik vind verder dat je uit de meeste synths prima bassen kan halen, alleen is het wat de band ermee doet of het past of niet en andersom (of wat jij doet past bij de band). Met externe apparatuur/effecten kan je het aandikken als het moet, of de synth aansturen met een extern keyboard, en de midi van dat externe keyboard gebruiken om een VCA (o.i.d.) aan te sturen zodat de analoge bak toch velocity krijgt.. filter tekort? dan zet je er een los filter achter.. alles is mogelijk.

Laatst gewijzigd:
Zelf geef ik ook de voorkeur aan een 303 boven een echte bassist maar ik heb dan ook geen bandleden ;-) Ja die Juno Di heeft 16 verschillende 303's aan boord en dat in combinatie met die D-beam en de rest... klinkt bijna net echt hoor. Die Nord Lead is voor zijn rechterhand denk ik en hij zoekt voor links nog een basje.

Zelf hou ik gewoon niet van die plastic VA-klank uit zo'n Nord Lead of Acces Virus.

Bij Roland hebben ze beter begrepen dat je zo weinig mogelijk aan de samples moet kunnen (ver)prutsen.

Hij heeft al een Nord Lead, dus waarom er andere bakken gesuggereerd worden vind ik wat vreemd, de Nord Lead is ontzettend veelzijdig dus 't is imo nergens voor nodig om de TS aan te moedigen geld uit te geven.. anders had hij wel gevraagd "welke synth moet ik kopen?"

@Raoul : Zoek naar de term "Velocity" op je Nord Lead, en in het manual vanaf blz. 25..

De aanslaggevoeligheid op de Nord Lead kan worden gekoppeld aan zo'n beetje alle parameters van de Nord Lead middels de Morph functie :)

Wil je dat de oscillator van pulse naar saw gaat als je harder aanslaat? prima, en hoever? prima.. oh en het filter ook een beetje open als ik harder aansla, en een beetje volume ook? prima. Alles is mogelijk, lees het manual maar eens goed.

http://www.vintagesynth.com/manuals/NordLeadV2_XManual.pdf

Om voor mezelf te spreken geef ik andere opties vanwege de eerste vraag die hij stelt. Ik heb ook een Nord Lead 2, naast andere spullen maar vind die niet geschikt om een bassist te vervangen. Daarvoor heb je andere type sounds ook nodig. Je kunt te gekke bassounds programmeren in een Nord Lead, don't get me wrong ik heb veel Nord maar daarvoor niet.

Ik heb naast toetsen veel als bassist gewerkt ook in de soul/R&B/Nu-Soul/hiphop hoek en altijd een combi bas en synthbass gebruikt. Elk apparaat heeft zijn eigen charme maar ik ga ook niet een Hofner Vioolbas gebruiken als ik een Precision sound zoek, of een contrabass als ik een Musicman sound zoek. Nord Lead is een goede synthbass allrounder, Moog de ideale classic voor jawel Moog bass sounds, wil je oldskool R&B dan een JD-800 of 990 of Alpha Juno 1/2, wil je mee met de gemiddelde nu-soul mensen vliegen de Nasty Bass presets en andere synthbass geluiden uit de Korg Triton je om je oren en wil je goede electrische bas geluiden zij de "Pick Bass" uit Korg bakken favoriet samen met XV-reeks Roland sounds, met name met expansion Bass & Drums

Boven werd het al gezegd: heel veel synths doen goede bassen, dus het is vooral persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een tijdje baspartijen gespeeld op een Novation Bass Station: goedkoop, bijzonder portable en klinkt erg goed. Maar dat zijn dan wel eindeloze variaties op analoge bassen; een geloofwaardig klinkende electrische bas emulatie ga je hier niet uithalen. Een combinatie van een Yamaha DX7 of ander DX-synth (let op: zijn niet allemaal aanslaggevoelig) en een analoog filter lijkt me daarvoor een hele fijne combi.

Ik zou in ieder geval voor bas niet virtual analog of sample-based synths grijpen, juist in het laag valt mij dat tot nu toe altijd tegen. Al haal je uit de laatste natuurlijk wel snel de meest realistisch klinkende electrische bassen.

Ik vind die xv5080 met bass exp. in de eerste post toch de beste!
Superbassen en je hebt r maar 1 echt nodig! Koop daarnaast zo'n line6 bass bakje.
Veel realistischer als dat wordt t niet,.. en voor synth bassen,.. tsja,.. dan kun je met zowat iedere synth wel uit de voeten!

Ik zou in ieder geval voor bas niet virtual analog of sample-based synths grijpen, juist in het laag valt mij dat tot nu toe altijd tegen. Al haal je uit de laatste natuurlijk wel snel de meest realistisch klinkende electrische bassen.

Blijf het zeggen hahaha (goed bedoeld hoor) maar een Roland JD800 of JD990 is helemaal de shot op dit gebied. Het probleem met het sompige laag in veel moderne synths zit m niet in de modellen of samples maar puur 'goedkope' hardware qua output circuit of DA's...Leg de sound van een Korg Trinity & Triton Studio naast die van een Triton Extreme of M3. Leg de sound (niet de sounds maar de overall sound) van een JD990 naast die van een Fantom X...als het gaat om ballen zijn er zoveel goede apparaten, ook romplers, VA's enz. Net zo veel troep als bij analoge bakken. Daar heb je ook piek knor bakken zonder definitie in hoog of laag, sompige etc...maar ook een heleboel te goede.

en voor synth bassen,.. tsja,.. dan kun je met zowat iedere synth wel uit de voeten!
Dit is echt niet zo...vergelijk de output maar eens van verschillende synths uit je verzameling en kijk hoeveel verschil er zit in druk, definitie, body, energie geef het maar een naam. Neem eenzelfde soort sound, in dit geval bas, misschien basic 1 OSC gefilterde zaagtand uit je sampler, rompler, VA en analoog en check het eens. Je zal echt schrikken. Dit verschil is live nog meer merkbaar!! Liever een standaard Korg MicroKorg of MS2000 dan slechte Moog MiniMoog voor mij, om maar een voorbeeld te noemen.

Waarom zou dit namelijk wel zo zijn voor synthbassen, maar wel een expliciet verschil zijn als het gaat om pads of leads uit verschillende synths? Dat hoor je bijna nooit iemand zeggen.

Is echt de test waard hoor

Manu, sleutelwoorden waren natuurlijk "ik" en "mij", ik zal zeker niet zeggen dat er geen geweldig laag uit digitale bakken kan komen, inclusief uit m'n Trinity. Toch grijp ik dus zelf voor bas het liefst naar analoog. Tja zoals verwacht wordt dit dus een persoonlijke voorkeuren-draad, vooral.

Back