Masterkeyboard + Pianosounds

johann3s

Nieuwkomer
Zo, al een tijd geregistreerd, veel gelezen maar nog niet gepost.. Daar komt nu verandering in

Op het moment speel ik op een schraal instap-keyboard, en het is tijd voor iets nieuws. Daar ik slechts een arme student ben is mijn budget eigenlijk maximaal 400 euro (nieuw of 2ehands maakt niet uit), en daarvoor wil ik vast teveel ;)

Ik zoek een masterkeyboard met een fatsoenlijke rij van 88 gewogen toetsen, met het liefst ook wel interne pianogeluiden voor als mijn pc niet aanstaat.

Wat ik tot nu toe gezien heb:

m-audio keystation 88 pro - Matige toetsen, en geen interne klanken
fatar sl990 - goede toetsen, maar dat is dan ook het enige
ik zag laatst een yamaha kx8 in deze prijsklasse, dat lijkt me zonder klanken wel de beste optie.

Maar zoals gezegd, eigenlijk wil ik wel interne klanken :) Dan kom ik op de alesis qs8 deze heeft nu denkik mijn voorkeur. Wat denken jullie daarvan, zie ik nog alternatieven over het hoofd?

Verder nog een aantal vragen
* Zou ik ook een yamaha s80 kunnen vinden in deze prijsklasse, of is die nog een slagje duurder?
* als keyboards als de qs8 of de s80 als masterkeyboard worden gebruikt, zijn er dan naast de toetsen en de sliders ook nog buttons die je kan toewijzen aan functies, zoals het wisselen van instrumenten bijvoorbeeld? En hoeveel buttons zijn dit dan? Ik kan hierover niet zoveel vinden op internet...

Alsvast bedankt!

Ken de QS8 niet, maar de S80 wel. Heel veel functies, ook program change functies. En fijne geluiden en een full pool synthesizer engine. Is nog wel wat duurder dan EUR 400, denk ik, maar m.i. het sparen/wachten waard.

Oke, daar was ik zelf inderdaad ook al bang voor...

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met de qs8, en iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de pianogeluiden, en de midimogelijkheden?

Ik heb de S80 met PLG-150PF piano plugin board.

Het is een DIJK van een synthesizer en masterkeyboard. Zo eentje waarvan je je afvraagt waarom er nog opvolgers zijn gekomen. (in het geval van de S90 vindt dan ook niet iedereen dat een vooruitgang...) Het is soms een beetje menuutjes duiken, maar ik vind het veruit het beste masterklavier en beste niet (virtueel) analoge synth die ik onder mijn vingers gehad heb.

Met enkel de S80 kom je qua akoestische piano's al ruimschoots aan je trekken (onthoud dat het een synth is, dus je kan de piano's helemaal naar je hand zetten!); met het PLG-150PF plugin board krijg je er nog heel veel akoestische piano's bij. Dat hoeft op zich niet echt, de S80 is daar al erg sterk in. Maar nooit teveel piano's natuurlijk. Maar met die plugin krijg je er ook nog schitterende EP's, CP's, rhodessen enzo bij.

Anyway, ik hou er normaal niet van om iets boven het genoemde budget voor te stellen, maar in dit geval stel ik toch voor door te sparen voor een S80. Je haalt er zoveel moois mee in huis, ook zonder plugin board. Je hebt je masterkeyboard, je piano's, en nog een hele berg andere akoestische en synthsounds erbij + een mooie synthengine om ermee te doen wat je wil.

Kopen! :D

Oh ja, mocht het een S80 worden: bekijk bij de S80 ZEKER wel even welke velocity curve je het beste ligt, anders blijf je gefrustreerd spelen. Sommigen houden van lekker gevoelige toetsen, anderen rammen er liever op. Kan je netjes instellen.

Ik word eigenlijk wel enthousiast van de s80, nu ik me er een beetje in verdiep. Misschien toch maar even doorsparen.

Worden deze vaak te koop aangeboden? en wat is hier een mooie richtprijs voor?

Ik heb een S80 gehad. Mooie bak! Supermultifunctioneel.
Alleen qua sounds wel wat verouderd. Ik heb 'm weggedaan omdat ik betere pianosounds zocht en een compactere en lichtere plank wilde.
Maar het is een geweldig instrument. Je kunt inderdaad alle patches/samples tot in de diepste diepte editten. En het toetsenbord speelt erg lekker.

Ik heb 'm destijds gekocht voor € 700,- en verkocht voor € 600,-.

Bereid je vast voor op een betoog met 'ballen' van Manu over de S80 :).

Ik ben benieuwd naar het betoog ;)

Het lijkt me ook mooi om een mo8 te hebben, maar die is echt te duur voor mij. s90es en verder kan ik alleen maar van dromen ;) Maarja, het belangrijkste blijft toch de fun van het spelen, en die heb ik zelfs nu al ;)

Ik ben benieuwd naar het betoog ;)

Het lijkt me ook mooi om een mo8 te hebben, maar die is echt te duur voor mij. s90es en verder kan ik alleen maar van dromen ;) Maarja, het belangrijkste blijft toch de fun van het spelen, en die heb ik zelfs nu al ;)

Gast! Waarom zou je in vredesnaam iets anders willen?

Gast! Waarom zou je in vredesnaam iets anders willen?
Ja, nu breng je me weer aan het twijfelen. :p

Ik zou hem ook kunnen ruilen voor dit? Dat scheelt weer een sloot geld. Enige nadeel is dat er geen midi op zit ;)

Ik hoorde van sommigen dat ze de S80 beter vonden klinken dan de S90. Ik heb ze niet kunnen vergelijken.

Wat verouderde sounds betreft: dat vind ik relatief. Ik hoor er niks verkeerd aan. De piano's (niet die van de pluginkaart, die zijn wat anoniemer) zijn misschien herkenbaar "S80 piano", maar dat vind ik eerder omdat ze karakter hebben dan omdat ze verouderd zouden zijn.

Tja...ik ben er enthousiast over. En eigenlijk heb ik het niet eens voor menuutjes duiken, dus dat zegt al veel! Overigens valt het wel mee; ik heb de manual nog nooit vast gehad en kan toch behoorlijk doen wat ik wil ermee.

Veel succes met het sparen!

Zoals ik zei, ik ben niet iemand die vaak iets boven budget voorstelt, maar in dit geval zou ik er echt voor doorsparen.

Ik heb nog niet gezocht maar er stond recentelijk ook nog een Korg SGproX op Marktplaats. Volgens mij kon je die voor 250,- weg slepen, maar weet ik niet meer zeker. Ik ga zo ff zoeken. Is ook een erg mooie bak, zowel qua sounds als qua ermee werken en het klavier zelf

Zou de rd-600 ook een goede optie zijn? en een kurzweil pc88?

Laatst gewijzigd:
Het is tijd om knopen door te hakken ;)

In het kort wil ik dus een mooi gewogen 88-toetsen masterkeyboard met fatsoenlijke pianoklanken. Let wel: Ik ben geen echte kenner. Ik speel nu op een yamaha-keyboard van 300 euro, en die vind ik qua klank al best prima klinken. Waarschijnlijk is het dus al snel beter ;)

Wat ik op dit moment kan kopen:

Yamaha S80 - 650 euro (Als ik eerlijk ben: Echt te duur voor mij. Jammer, maar het is niet anders ;))
Roland XV88 - 500 euro (Dit is best goedkoop, of niet?)
Kurzweil PC88 - 500 euro
Alesis QS8 - 350 euro (Valt eigenlijk af, wat ik ervan gehoord heb klink niet heel lekker)

Op dit moment neig ik naar de Roland. Is dat een goede keus? Is er iemand die wat kan zeggen over de Roland vs de Yamaha en de Kurzweil?

Ik blijf maar spammen, sorry. Dat betekent alleen maar dat ik er zin in heb ;)

Ga voor de Roland, niet te veel over nadenken...in jouw overweging tellen bijna geen goede argumenten mee zoals ik het lees behalve BANG FOR THE BUCK en veel plezier van een apparaat. Dat heb je met die Roland. Alesis te verouderd en te omslachtig, S80 boven je budget, PC88 wel te gek maar qua ermee werken niet zo doorzichtig als die Roland en die XV88 heeft ook heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel klanken, uit te breiden met een extra pianoboard mochten de piano's die er in zitten niet voldoende zijn!
Doen voordat hij weg is!

Da's een goeie, en voor jou beste, deal!

Back