Juno DI of Juno G?

lennaerttol

Ingeburgerd
Ik ben van plan om over een tijdje een synth te kopen. Mijn budget is niet zo groot: ik ben van plan om €600 uit te geven, maar als het een erg mooi ding is kan het maximaal €900 worden. Ik zit te twijfelen tussen juno Di en juno G. Kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen die 2 is en of er misschien nog een andere goede synth voor ongeveer die prijs? (niet hoger dan €900, het liefst zo rond de €600.)

Alvast bedankt,
Lennaert

Groot verschil. Juno G is een workstation, Juno Di een synth met beperkte mogelijkheden.

Juni Di is volgens mij portable versie van Juno D. Wel wat mogelijkheden om de sounds aan te passen, maar volgens mij geen volledige controle over de synthese van de sounds. Bovendien andere wave-samples, dus andere sounds dan de Juno G (wave ROM niet identiek aan, maar wel vergelijkbaar met de Fantom-serie).
Juno G heeft mogelijkheid opnemen audio-tracks, een sequencer, ik denk ook een sampler, en volledige toegang tot de synthese-engine. En uitbreiding met een SRX-kaart is ook mogelijk.

Ik zou altijd gaan voor (c.q. doorsparen voor) een Juno G, maar het hangt van je doel af en dat meldt je post niet. Een Fantom Xa zou - qua Roland - ook wat kunnen zijn (2e hands dan).

Succes.

Ik gebruik hem meestal om thuis te spelen, meestal gebruik ik pianogeluiden of orgels, maar ik wil ook mooie dance geluiden. En ik wil de geluiden kunnen aanpassen naar mijn smaak. Ook moet ik hem soms meenemen naar een optreden.

Ik zou beginnen met de handleidingen van beiden doornemen, dat geeft wel wat informatie over de twee synths.

Surf naar www.rolandce.com of zoiets ;-) (of tik in bij google 'roland central europe' dan kom je der ook wel) vervolgens klik je op Nederlandse taal en het land België.
Eenmaal op die pagina aangekomen, zie je bovenaan een menu waar het woord 'ondersteuning' staat. (kan nie missen) daar klik je op, en dan krijg je een invul formulier, dat moet je negeren, maar je krijg ook een submenu te zien bovenaan en daar staat 'handleidingen' naast het woord 'servicecenter' Eenmaal daar op geklikt, kies je (bij alfabetische volgorde) je handleiding (die overigens in het Nederlands is. Staat ie er niet bij? Check dan even de algehele Roland Website (dus niet van centr. eu.) Wat je ook kan doen is naar de site van Roland surfen, daar het desbetreffende product opzoekn en dan op 'technische fiche' drukken. En zo kun je ze ook min of meer vergelijken. However zo'n technische fiche zegt niet alles en voor mensen die niet gekend zijn met bepaalde termen leest het chinees.

Hoop je te hebben kunnen helpen... :-p

Greetzz

Ik zou zelf voor een Juno G gaan. Zit er zelf ook nog aan te denken om tegen het einde van het jaar de Juno G aan te schaffen. Voordeel van de G is dat je 16 sporen tot je beschikking hebt + 4 extra audiosporen erbij. En je kunt de SRX soundcards natuurlijk ook in de G kwijt, dacht dat de Di die niet kon herbergen.

Phochos

kiezen tussen Juno Di en Juno G is simpel, dan ga je toch voor de Juno G
veel leuker voor thuis, met de recorder, audio in/out, sampler
daarvoor heb je wel nog een RAM expansie nodig om die functie ten volle te benutten
ik heb er ook een tijdje aan zitten denken om de Juno G aan te schaffen, maar heb me toch bedacht toen ik de Juno G naast een Korg M50 heb getest
Die M50 heeft ongelooflijk goeie sounds aan boord, wel geen sampler of opnamemogelijkheden, voor het overige is ie compleet, en klinkt stukken beter
De Juno G vond ik de allereerste keer best goed klinken, maar een tweede keer viel ie me erg tegen, erg dun en ongeïnspireerd, en het klavier voelt heel goedkoop aan

tja, ik heb dan ook naar de Fantom Xa gekeken, en dat is best wel een goeie bak, zeker qua prijs/kwaliteit verhouding, 2dehands voor minder dan 500 euro te vinden...

heb uiteindelijk zelf ook de knoop doorgehakt en een 2dehands Fantom X6 genomen, had 'm getest en vond het zo'n beetje de gulden middenweg, klonk niet zo vet als de M50, maar toch al wat beter dan de Juno G, en heeft alle functies van de Juno G en lijkt toch wat degelijker en "mooier"

De Juno G is wel lekker licht en compact, let wel, je leest wel vaak dat mensen problemen krijgen met de displays, maar inmiddels zou Roland dat probleem aangepakt hebben.

de M50 61 keys 2dehands moet zeker te vinden zijn binnen je budget
ga'm gewoon eens testen in de winkel en overtuig jezelf
op papier heeft de M50 minder polyphony als een Juno G, maar toch klonk ie veel warmer en dikker dan de Juno G, ik was de allereerste keer redelijk te spreken over de Juno-G, maar toen ik er wat langer op heb zitten spelen, heb ik alle synthsounds eens afgegaan en dat viel erg tegen, en al die wereldmuzak klanken konden me ook in het geheel niet bekoren, de audio in/out, sampler en opname mogelijkheden leken me dan weer een pluspunt, dus qua doe-het-al is de Juno-G wel een goeie, maar als het om sounds gaat, dan steekt de M50 er echt wel met kop en schouders bovenuit, ook de piano's orgeltjes, clavis, wurlis, maar zeer zeker ook de acoustische instrumenten en de drumkits, maar bovenal de synths, die waren helemaal top

Zelf heb ik een Juno Di en zou die nemen omdat de sounds op zich identiek zijn (1350 bij de Di). Als je hem aansluit op de pc of laptop kun je ook sequencen maar dan lekkerder.
Die sampler (werkt alleen met softwareversie 2) en de samples kun je alleen op de bank-knopjes gebruiken en niet via het keyboard.
Van het uigespaarde geld koop je dan een Roland E-09 (nog mooier is een Korg Electribe) nemen ofzo en de E-09 (keyboard/workstation) heeft ook een 16 track recorder.
Vergeet hoe dan ook niet een EV-5 expressiepedaal te bestellen en kun je op alle parameters (vibratie/filter/resonantie/volume enzo) gebruiken.

Nogmaals: de sounds uit de G zitten ook in de Di.

http://www.roland.com/products/en/JUNO-G/specs.html
Nee wacht (kwam net mijn bed uit), de Di heeft meer sounds nog als de G.
Overigens kun je de fabriekspresets niet overschrijven en je "eigen sounds" wel gewoon opslaan. In Banks als Brass en Strings enzo helemaal achterin ook synthsamples natuurlijk.

Filter/cutoff open of dicht, effecten (via de pc-editor kun je nog veel meer instellingen veranderen) veranderen enzo.
Eigen samples maken kun je niet met een Di nee.
Alesis Fusion (workstation met hamertoetsen en 80 Giga harde schijf en vette sampler), Korg MicroStation enzo zou je ook nog kunnen overwegen.
Zelf overweeg ik om er ook nog een Microstiation plus Microsampler bij te nemen.
Best moeilijk nog een keuze te maken he?

Ik denk dat ikzelf in juni nog een Korg MicroStation en een Roland Di aanschaf.

Phochos

Een keuze maken is erg moelijk, want ik heb er geen verstand van en ik weet niet welke synths wat kunnen.

Ga naar een muziekzaak in de buurt en test ze uit zou ik zeggen! De beste manier om erachter te komen wat goed voor je is :D

Back