DIY Thomas Henry MPS (Mega Percussive Synthesizer)

Klopt bovenstaande gedachte? de lijn van de 16F84 is de trigger uit

Nee, want je trigger moet gereferenced zijn aan ground, lijkt me. En er moeten wat weerstanden in, in ieder geval naar de basis van de tor.

Maar ik weet eigenlijk zo snel niet wat voor uitgangen een 16F84 heeft. Misschien is de interne buffer genoeg en kom je weg met alleen een weerstandje van 1k tegen teveel stroom bij kortsluiting.

Nee, want je trigger moet gereferenced zijn aan ground, lijkt me. En er moeten wat weerstanden in, in ieder geval naar de basis van de tor.

Maar ik weet eigenlijk zo snel niet wat voor uitgangen een 16F84 heeft. Misschien is de interne buffer genoeg en kom je weg met alleen een weerstandje van 1k tegen teveel stroom bij kortsluiting.
Dat weerstandje was ik idd vergeten, maar voor de rest komt dit zo van google af, dus zou het zo moeten werken toch? En hoe doe ik em anders aan ground referencen? Ik maak em nu op een breadboard, dan kan ik beter testen.

Wat ik bedoel is dat de MPS waarschijnlijk een trigger verwacht van (bijvoorbeeld) 5V ten opzichte van z'n eigen ground. Als je die aan zou sluiten zoals je nu voorstelt hangt de ground van de MPS aan de collector van die transistor. Als beide aan dezelfde voeding hangen gaat dat niet helemaal goed.

Wat ik zou doen is collector aan +5V, emiter via een weerstand (10k ofzo) naar ground en dan de MPS trigger aansluiten aan de emiter. En dan dus een weerstand van 10k ofzo tussen de PIC en de basis. Mocht de MPS een hogere trigger nodig hebben dan kun je overwegen de collector aan +15V te hangen, zodat de transistor gelijk fungeert als level converter tussen de 5V uitgang van de PIC en trigger ingang van de MPS.

ik trigger de MPS nu via m'n DR-220E, dus als ik intern de midi-trigger aan de trigger-in jack hang moet het nog steeds werken toch, want de ground van de DR en de MPS hangen ook niet aan elkaar?

Ik ga het iig proberen, de MPS heeft ook een sensitivity potmeter om de trigger te levelen. Kan de MPS beter gebruiken als deze midi-trigger heeft aangezien ik verder geen trigger/CV apparaten heb. Iig bedankt voor het meedenken.

DIY project

DIY project

Hey.

Kijk voor je behuizing en mogelijkheden eens op www.frontplaten.net van forumlid Richard. Denkt goed met je mee. wie weet...

Groet

Mocht de MPS een hogere trigger nodig hebben dan kun je overwegen de collector aan +15V te hangen, zodat de transistor gelijk fungeert als level converter tussen de 5V uitgang van de PIC en trigger ingang van de MPS.

Helaas dit werkt niet, de transistor als emitorvolger zoal je voorbeeld volgt dan de basis, die krijgt 5 volt van de PIC dus komt er uit de emitor ook 5 v.

Hey.

Kijk voor je behuizing en mogelijkheden eens op www.frontplaten.net van forumlid Richard. Denkt goed met je mee. wie weet...

Groet
Ey da's ook een goeie, al eerder tegengekomen, maar nooit meer aan gedacht. Tnx

Helaas dit werkt niet, de transistor als emitorvolger zoal je voorbeeld volgt dan de basis, die krijgt 5 volt van de PIC dus komt er uit de emitor ook 5 v.

Ja, dat klopt inderdaad niet. Maar ik ben ook niet zo'n ontwerper :D Maar het ging met er met name om dat het me niet zo'n goed idee leek om de ground van de MPS aan de collector van de buffertransistor te hangen (en de trigger in dan aan +5V). Als ergens anders in het circuit dan de ground van de midi-to-trigger ook aan de ground van de MPS hangt gaat dat mis.

Hmm, doet nog niet wat ik wil. Als ik de scoop aan de trig out van de DR-220E hang krijg ik mooi een 5v puls te zien van 8-10ms. Als ik de scoop aan de uitgang van de pic hang heb ik meteen 5V dus zonder puls.

Gebruik nu de midi in met optocoupler en de trigger direct uit de pic.

Yepz, zal het nog eens opnieuw doen. Het originele bestand is trouwens een ASM file. Die heb ik wel moeten converteren naar HEX met MPLAB. Gebruik deze programmer, vandaar de hex file.

Ja, dat klopt inderdaad niet. Maar ik ben ook niet zo'n ontwerper :D Maar het ging met er met name om dat het me niet zo'n goed idee leek om de ground van de MPS aan de collector van de buffertransistor te hangen (en de trigger in dan aan +5V). Als ergens anders in het circuit dan de ground van de midi-to-trigger ook aan de ground van de MPS hangt gaat dat mis.

Daar heb je idd gelijk in, het is idd beter om jouw idee voor buffering te gebruiken.

d'oh, geen 5V uit de pic, zat aan de verkeerde uitgang te meten, RA0-3 worden als uitgang gebruikt, maar die doen dus niets.

Ok, had nog een zelfde pic en heb die ook geprogrammeerd, maar gebeurt nog steeds niets.

Hier de link: http://chip.aeug.org/midi4_0.asm

zou het aan deze regel onder het "schema" kunnen liggen:

Code:
list    p=16c84
 radix   dec
 include "p16c84.inc"
Dat ik dus ook echt die .inc file nodig heb?

Die inc heb je inderdaad nodig, want die vertelt de assembler van MPLAB welk model PIC hij voor bezig is (van belang met name om te weten welke waar de fuse bits precies staan). Die includes zitten echter bij MPLAB, dus zou je al moeten hebben. Ik zou daar wel 16f84 van maken voor de zekerheid.

mplab geef geen errors bij het compilen naar HEX, maar wel een melding:
Message[302] C:\blabla\COPY OF MIDI4_0.ASM 153 : Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\blabla\COPY OF MIDI4_0.ASM 155 : Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\blabla\COPY OF MIDI4_0.ASM 157 : Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.
Ik neem aan dat daarom de pic niet goed werkt. In de asm file zijn dit de regels die de melding geven:
Code:
movwf   OPTION_REG      ;/
movwf   TRISA
movwf   TRISB
Vond dit wel met google:
My source assembles with the following message: Message[302] myfile.ASM 136 :Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.

What am I doing wrong? This isn't an error, but it obviously means that something doesn't look right to mpasm and I am not trying to do anything unusual at all. Answer:

Its just a warning that you need to select the correct bank since you are addressing a Register over 0x7F, however, even if you have inserted the banksel command, you will still get the same warning (not an overly intellegent assembler here).
Helaas heb ik van dit spul geen kaas gegeten, dus misschien dat iemand met verstand van zaken nog iets weet?

Laatst gewijzigd:
Is er iemand die misschien ervaring heeft met zelf programmeren van pic's en die ASM file zou kunnen bekijken en dan een nieuw programma voor de PIC16F84 kunnen schrijven of kunnen kijken waar de fout zit mbt de foutmelding uit eerder bericht?

Aangezien ik nu de rest ook zelf heb gemaakt, wil ik eigenlijk niet alsnog die print van engineers@work moeten kopen.

Niemand die me kan helpen?

Back