Logic 9. Beter of slechter dan Cubase4?

Pimpampeter

Muziekfabriek
De kogel is bij mij zo goed als door de kerk. na lang twijfelen ga ik toch over op Logic waarschijnlijk, omdat Cubase en met name Steinberg bij mij (op PC) niet goed (zacht uitgedrukt) functioneert.

Wat ik nu graag wil weten van mensen die met Logic 9 werken, is wat bij hun de bugs zijn, en waar ze op stuk lopen met Logic? Dan bedoel ik dus:

Welke plugins werken niet?
Zijn er dingen in logic die niet werken?
Is een MAC met logic efficienter in gebruik van werkgeheugen en CPU?
Werkt Logic echt veel stabieler dan Cubase?
Hoe staat t met de geluidskwaliteit van Logic? beter of slechter?

Ben benieuwd

Je kan er (theoretisch) natuurlijk ook voor kiezen om Cubase 4 gewoon op je Mac te draaien. Je license staat dit toe (en de installatie cd werkt op beide platforms).
Overigens mis je dan wel wat technische features van het Apple platform die Steinberg niet ondersteunt / gebruikt (maar wat precies, ontschiet me even, het was op technisch niveau).
De look en feel is vrijwel gelijk, in ieder geval, als schijnt Cubase dan weer behoorlijk sloom te draaien vergeleken met Logic.

Overigens heb ik zelf altijd gewerkt met Cubase (tot aan 4.5.2) en ben ik nu de overstap naar Logic aan het overwegen. De dingen die ik van Logic 9.1 heb gezien waren behoorlijk positief, ik vond het niet meer zo 'unlogic' werden als ik me herinner van Logic 5 op de PC, wat ik ooit eens probeerde.
Verder is de massa aan content en ook de bijgeleverde synths die je bij Logic Studio krijgt best mooi. Ik weet alleen niet of ik het prijsverschil met Logic Express ervoor over zou hebben, aangezien het verschil met name in die extra content zit.

T idee is eigenlijk om producten van Steinberg liefst na de overstap nooit meer aan te raken, omdat ik er te veel nare ervaringen mee heb.

Ook al is een nieuwe mac pro met logic een hele investering, het "blauwe schermen" turen met Cubase en PC heb ik wel gehad.

Meteen nog een extra vraag: Hoe is Logic 9 met audio opnamen/audio bewerking?

Tja,

Een kleine opsomming dan maar:

- Werkgeheugen PC loopt vol, waardoor na elk project opnieuw opstarten vereist is.
- Preferences in Cubase kunnen zomaar ineens weg zijn
- Projecten kunnen zonder aanwijsbare reden corrupt raken, en niet meer fatsoenlijk af te maken zijn.
- Sommige softsynths lopen hopeloos de soep in met Cubase en PC
etc etc
- Support Steinberg is niet goed (koop maar Cubase 5, dan ben je van al het gezeik af.... Yeah right!!!)

het kwam na een korte rekensom op het volgende neer: elk jaar ben ik zoveel uren kwijt aan het niet stabiel draaien van Cubase met mn pc, dat als ik t om zou rekenen met mijn normale uurtarief, ik elk jaar een nieuwe octacore MAC pro kan kopen.

Kortom: een goede motivatie om de PC (en steinberg in zn geheel) vaarwel te zeggen.

met versie 5 is het nu al wat beter, maar de vorige versie was inderdaad vreselijk. ik heb er alle begrip voor

Ik draai hier Cubase 5 op een mac, en dat loopt als een zonnetje.

dus geen:
- Werkgeheugen dat vol loopt
- Preferences die zomaar ineens weg zijn
- Geen Projecten die zonder aanwijsbare reden corrupt raken,
- Softsynths ook geen problemen mee

Ik ben ook redelijk bekend met logic, en dat loopt als een zonnetje.
Wellicht dat het een PC issue is ? ....kweeni....

ik zou voor het programma gaan wat de fijnste workflow heeft voor je.
als Cubase je gewoon zit tegen te werken, zou ik op cker de stap naar Logic maken. !

Success met je keuze

De kogel is bij mij zo goed als door de kerk. na lang twijfelen ga ik toch over op Logic waarschijnlijk, omdat Cubase en met name Steinberg bij mij (op PC) niet goed (zacht uitgedrukt) functioneert.
Heb je http://www.presonus.com/products/SoftwareDetail.aspx?SoftwareId=11 al eens geprobeerd voordat je overstapt?

Welke plugins werken niet?
Dat staat op de doos van de plugin. Geen AU-versie = pech gehad in Logic.

Zijn er dingen in logic die niet werken?
Schijnbaar is de AU-standaard nog niet helemaal fan van plugins die iets doen met binnenkomende MIDI-stromen.

Hoe staat t met de geluidskwaliteit van Logic? beter of slechter?
Wilde verhalen over summing engines zijn wel het laatste waar je je druk over moet maken.

Hey peter!

Meteen overgaan! Ik ben eigenlijk nog niet echt bugs tegengekomen in Logic. Soms een crash dat ik iets te snel wil zijn met dingen en Logic zegt van HOOOO even rustig aan. Maar dan krijg je mooi een crashfile en kun je meteen verder. Dan zit ik al meer dan 2 jaar op Logic en vind nu nog nieuwe dingen uit waardoor het een ontzettend interessant programma blijft. En dan over de mac.. ja als je er eenmaal mee gewerkt hebt en aan gewend bent dan wil je niet meer anders.. Heb mijn mac nu 3 jaar en hij loopt tot nu toe nog als een zonnetje. Ik wil nooit meer anders! Als je eens met logic wilt stoeien kom je maar langs.. Het is misschien even ietsie anders als cubase maar als je er eenmaal je draai in gevonden heb dan zeg je cubase voorgoed de mazzelssss...

Zoals Frank Boeijen zei, denk niet zwart wit. Ik klaag vele keren, naast vele collega muzikanten, over de kut-bugs (pardon my french) in Apple Logic 9.1 die maar geen updates krijgen. Maar aan de andere kant, als je ziet wat je uitgeeft aan Logic Pro, who gives a f*ck. ProTools HD heeft misschien meer en betere klinkende plugins maar als je ziet waar men daarvoor betaalt, is dat een bedrag dat zelfs professionele muzikanten die niet altijd op zijn budget kijken achter zijn oren doet krabben. Als je, zoals ik, meerdere keren hebt beloofd om geen Windows meer te gebruiken na zovele Windows 95 en XP herinstallaties is Logic een goede keus. Op Apple Laptops hoef je totaal niets te missen t.a.v. Windows PC's en als je één of andere k*tapplicatie hebt die alleen op Windows loopt kun je Windows heel eenvoudig virtualiseerd lopen met bv. VMware. In plaats van 15K uit te geven aan een windows/mac gebaseerde ProTools HD systeem zou ik 3K uitgeven aan een 17" Mac laptop met Logic Pro 9.1 (die extra ruimte op het scherm en in de 7200rpm harddisk betalen zich terug, SSD drives zijn nog steeds veel te duur) en een extra 2K aan een UA Xpander met een paar plugins met bv. Neve channel-strips, Roland RE-201, CE-1 en de Dimension D. Ik zou nu nooit meer zonder die plugins kunnen, zeker nadat de kwaliteit van die plugins mij heeft doen besluiten de originele Roland machines de deur uit te doen.

Laatst gewijzigd:
Ik zit ook nog te twijfelen :) ben cubase 5 gewend.

Logic vind ik maar moaaaah :P Heb idee dat cubase gewoon sneller werkt. Maargoed.
Zit te wachten tot me vervangend exemplaar van de mac eris :) dan ga ik ook weer is testen met logic :)

Nou, automation is ook zeer goed geregeld bij Reaper anders.
Je hoeft maar te klikken @ een symbool naast een track of je krijgt ze allemaal in beeld, vervolgens krijg je een envelope in beeld van degene die je gebruikt.
Lijkt me in ieder geval erg simpel..

zelfde als bij logic alleen druk je dan op de a van automation :D en dan kan je selecteren van welke plugin je welke knop wil envelopen, en tevens een intelligente snap to functie die de punten net voor de noot neerzet ipv op de eerste tel samen met de noot waardoor je nog wel is irritante cuts kan krijgen bij het aan en uitzetten van inserts

Ik heb zelf jarenlang met PC & cubase gewerkt, ben zelfs begonnen op een atari st & cubase, maar ben nu ongeveer twee jaar geleden overgestapt op mac & logic.
Wat een verademing, mac werkt gewoon zoveel soepeler en um.. ja "logischer", hoewel het in het begin natuurlijk wel even wennen is.

Logic voelt qua structuur en werkflow een stuk intelligenter aan op een of andere manier. Het werkt stukken stabieler, en bij een sporadische crash kun je in de meeste gevallen gewoon je werk recoveren en doorgaan, vaak geeft logic zelfs aan dat hij op het punt staat te crashen en laat je dan nog snel even saven.

Het enigste minpunt (behalve die soms irritante smart snap..) is de audio editing, die is niet optimaal in logic. Misschien ben ik gewoon nog steeds niet gewend geraakt aan het audio gedeelte in logic, maar naar mijn mening is het gewoon niet erg handig in gebruik.
Maar, voor de meeste audio toepassingen gebruiken we ableton op rewire, en dat werkt fantastisch en super stabiel.

De logic plugins zijn ook van zeer hoge qualiteit, EQ, compressie, tapedelays, synths, we hebben een zeer volledig software pakket, maar toch gebruik ik heel vaak gewoon de interne logic plugins.
En, hoewel ik het niet helemaal goed kan vergelijken, heb ik het gevoel dat de geluids qualiteit van logic beter bij mijn smaak past. Zowel qua opnames als bounces.
Maar dat kan ook liggen aan de overstap van een motu 2408 systeem op PC, maar RME fireface op de mac.

Thanks voor de feedback mensen! De overtuiging om over te gaan word alleen maar groter als ik bovenstaande dingen lees.

Nog even een toelichting: Ik ga zeker niet over naar andere programma's (behalve protools eventueel, maar zoals al gezegd protools HD is wat aan de prijzige kant), puur omdat ik mijn brood verdien met het produceren van muziek. Ik maak momenteel elke week 3 platen, en moet dus vlekkeloos kunnen werken. Stabiliteit en duurzaamheid, gecombineerd met goede kwaliteit is dus waar ik voor moet gaan.

Nu zat ik gisteren te kijken welke plugins er allemaal op AU ook werken, maar zoals ik t begreep werken zelfs hypersonic en Virtual gitarist 2 van Steinberg op AU? Dan is er namelijk helemaal geen reden meer om niet per direct zo'n appeldoos te gaan halen!

Thanks voor de feedback mensen! De overtuiging om over te gaan word alleen maar groter als ik bovenstaande dingen lees.

Nog even een toelichting: Ik ga zeker niet over naar andere programma's (behalve protools eventueel, maar zoals al gezegd protools HD is wat aan de prijzige kant), puur omdat ik mijn brood verdien met het produceren van muziek. Ik maak momenteel elke week 3 platen, en moet dus vlekkeloos kunnen werken. Stabiliteit en duurzaamheid, gecombineerd met goede kwaliteit is dus waar ik voor moet gaan.

Nu zat ik gisteren te kijken welke plugins er allemaal op AU ook werken, maar zoals ik t begreep werken zelfs hypersonic en Virtual gitarist 2 van Steinberg op AU? Dan is er namelijk helemaal geen reden meer om niet per direct zo'n appeldoos te gaan halen!

Virtual Guitarist werk gewoon op Mac als AU dat kan ik met zekerheid vertellen. Bij een maat van mij loopt die vlekkenloos. En geloof me je hebt jaren plezier van je investering. Het is het echt waard!

grtz Bryan

Ik maak momenteel elke week 3 platen, en moet dus vlekkeloos kunnen werken. Stabiliteit en duurzaamheid, gecombineerd met goede kwaliteit is dus waar ik voor moet gaan.

Ik ben exact hetzelfde pad als jou doorgegaan met cubase 4. Ook ik had veel verplichtingen en was afhankelijk van de betrouwbaarheid van de sequencer. Cubase 4 was niet stabiel, crashes die volstrekt onvoorspelbaar waren en elk project wat je opstartte was maar weer de vraag hoelang die het volhield voordat je weer eruit klapte.

ik heb toen serieus allerlei alternatieven geevalueerd en stond op het punt om daar maar een mac te kopen met logic (zoals jij nu ook wilt).

Ik heb zelf teveel moeite met het overstappen op een andere DAW omdat cubase zo in mijn vingers zit dat ik serieus maanden kwijt zou zijn voordat ik weer productief zou zijn. Als jij daar minder moeite mee hebt dan zou ik echt overstappen.

cubase 4 is niet te gebruiken in een professionele productieomgeving. Cubase 5 is een heel ander verhaal, deze is echt megastabiel vind ik (in ieder geval zoals ik hem gebruik). Je zou het kunnen overwegen om toch te upgraden en dat nog uit te checken.

Maar als je eigenlijk al zover bent dat je wel naar een mac met logic wilt gaan, dan zou ik dat echt doen in jouw geval.

Back