Logic 9. Beter of slechter dan Cubase4?

Logic zit naar mijn idee zo logisch in elkaar dat je echt niet langer dan 2 weken erover doet om hem goed in de vingers te krijgen, zeker als je andere daws gewens bent.

ben zelf bij mac/logic beland na een cubase en Protools (m-powered) avontuur, en kan niet anders zeggen dan dat logic erg makkelijk te begrijpen is tov de rest.

niet meer peinzen dus, maar uberstapfen!

Als je kunt lezen en schrijven met Cubase zou ik nooit overstappen naar Logic.

Is toch even anders en op sommige gebieden is Cubase gewoon makkelijker te gebruiken.

Ja, dat is t nou juist. Ik kan idd alles met Cubase, alleen het vertrouwen in hun producten is weg, en ik geloof er helemaal niets van dat ze ooit bug free software zullen maken. Ongetwijfeld heeft logic ook rare dingen, maar t hoeft maar een paar procent minder ellende te geven als Cubase4 om zn geld al op te leveren!

Bovendien blijf ik in ieder geval het eerste jaar mijn oude systemen gewoon nog mee laten draaien, gewoonweg omdat er een enorme berg projecten van klanten in Cubase gemaakt is.

Het lijkt me slim om Logic uit te proberen voor je volledig overstapt. Wat Acidfever al zegt: Je workflow en het programma moeten wel goed matchen.
Je weet wat je nu hebt en blijkbaar werkt het wel. Als je nu gewend bent om standaard tig keer per dag een pc opnieuw op te starten dan weet je wel (hoe vervelend ook) waar je aan toe bent en daar kan je dus op plannen.

Ga eens bij een een collega Logicaan meekijken als hij/zij met een project bezig is. Dan krijg je vast een veel beter beeld dan alleen internet.

Ik woon in Tilburg, je kunt s'avonds bij me langskomen om het eens te checken...

Als je niet van senseo-koffie houdt, dan neem je je dolce gusto apparaat mee :)

Software is nooit bugvrij, ook logic heeft bugs.
Probeer eerst Cubase 5 eens, dat is echt een 100% verbetering tov 4.

Gezien de reserve "beta testing" die ik destijds bij Cubase 4 heb gedaan, ga ik zeker geen tijd meer steken in het aanschaffen/installeren/testen van Cubase 5. Net als destijds zal ik wel weer dingen tegenkomen die niet werken, en uiteindelijk met steinberg een hele mailwisseling gaan krijgen over waarom iets niet werkt. Dan ben ik uiteindelijk NOG meer tijd kwijt dan t me gekost heeft, en al zouden ze me 5 kado doen, dan zou ik t nog niet meteen overwegen.

Te veel slechte ervaring met Steinberg om nog te geloven in hun producten.

Ik kan het me voorstellen alhoewel cubase 5 echt een wereld van verschil is hoor. Maar goed, als het vertrouwen echt compleet weg is, dan gewoon overstappen op Logic :)

Gezien de reserve "beta testing" die ik destijds bij Cubase 4 heb gedaan, ga ik zeker geen tijd meer steken in het aanschaffen/installeren/testen van Cubase 5. Net als destijds zal ik wel weer dingen tegenkomen die niet werken, en uiteindelijk met steinberg een hele mailwisseling gaan krijgen over waarom iets niet werkt. Dan ben ik uiteindelijk NOG meer tijd kwijt dan t me gekost heeft, en al zouden ze me 5 kado doen, dan zou ik t nog niet meteen overwegen.

Ik snap je negatieve ervaring maar je gaat er nu op basis van een aanname vanuit dat Logic beter is terwijl je daar een enorme investering voor moet doen.
Verder melden meerdere gebruikers hier dat Cubase 5 veel beter en stabieler is dan 4, ongeacht jouw ervaringen met 4.

Ik vind het vreemd dat je hier om meningen vraagt als je die van jezelf al hebt gevormd. Je wilt namelijk overduidelijk naar logic.

Ik vind het vreemd dat je hier om meningen vraagt als je die van jezelf al hebt gevormd. Je wilt namelijk overduidelijk naar logic.
tsja, het enige wat ik vreemd vind is dat iemand niet 179 euro wil investeren in een test voor de nieuwe cubase versie die wel door bijna iedereen als stabiel wordt bestempeld. Zeker bij 3 producties per week, zijn dat soort investeringen toch volstrekt verwaarloosbaar.

Ik vrees ook wel dat bij de overstap naar een nieuw platform met een nieuwe DAW je tegen een heleboel problemen gaat aanlopen (zoals ondersteuning / werking / licenties/ van je plugins bijvoorbeeld). Natuurlijk zijn er voor de meeste zaken wel workarounds, maar dan nog, dat moet ook maar allemaal stabiel werken en betaald worden natuurlijk plus dat je het moet uitzoeken (tijd) hoe het allemaal aan de praat gebracht moet gaan worden.

Maar kostentechnisch gezien:
update naar 5 voor testen en productie: 179 euro

update naar logic:
Mac
Logic
Licentie changes
Workaround wrappers
Midi drivers voor je hardware?

lijkt me nogal duur om zo maar mee te beginnen omdat je boos bent op steinberg (wat iedereen wel kan begrijpen overigens dat je dat bent).

Maar als iemand echt over wilt naar iets anders vind ik het prima :)
Alleen hou in het achterhoofd dat het gras niet altijd groener is bij de buren ;)

Het gras is niet altijd groener bij de buren, maar verandering van spijs doet wel eten :)
En af en toe is een radicale ommezwaai juist wel lekker. Als je al gaat overstappen van pc naar mac, dan zal dat ook nog wel even wennen zijn.

Welke plugins heb je?
Al gekeken of ze AU's ondersteunen?
Gebruik je bijv Trilogy of atmosphere? dan zullen die niet meer werken zonder wrapper, of ander rosetta trucje.

om nog even aan te geven hoe simpel het programma eigk is: ik moest mijn cd rerecorden op 24 bit, was tijdens mijn overstap naar mac, het hele uitmixen moest dus ook opnieuw gedaan worden. zondere enige kennis in het programma gesprongen uitgaande van mijn kennis van andere daw's. ik denk dat ik met 4 maanden wel klaar was met 12 nummers opnieuw opnemen en uitmixen (naast mijn verdere activiteiten als vj en dj). heb 1 tutorial gekeken en dat was het

Werk al 3 jaar met logic. Zelden hangers, vooral logic 8 is enorm stabiel. 9 nog geen ervaringen mee. Zelfs met rewire opties is 8 stabiel. Basis plugs zijn enorm stabiel en bovengemiddeld goed. Top of the bill is toch de compressor in logic, fijn dingetje en makkelijk sidechainen. Alles vreet zeer weinig cpu. Onderschat ook de basis audio instrumenten van logic niet. Bij goed gebruik kun je hier creatieve volle (hardware benadering) dingen mee maken. Automations editen is nog nooit zo relaxed geweest. Mijn enige minpunt aan logic is het toewijzen van midi en controllers aansluiten.. Ging dat maar zo easy als in ableton.

Ik snap dat updaten naar 5 de beste optie zou zijn. Echter, ik vermoed (en er is niemand die het kan bevestigen, omdat de leverancier er ook al diverse malen naar gekeken heeft, en niets heeft kunnen vinden) dat mijn PC al niet de meest stabiele is (vanaf het moment van aanschaf is t al af en toe rare dingen). Dan is dus een overstap naar een andere computer logisch.

Natuurlijk zou een update voor dat geld wel een optie zijn om in ieder geval te proberen, maar als t NIET werkt, ben ik weer extra geld kwijt

Omdat je met Windows 7 eigenlijk alleen de maximale belasting van je processors kunt behalen, in combi met Cubase 5, zou dat dus al een flinke investering zijn. Ook dan draaien een aantal plugins niet, omdat ze simpelweg niet geschreven zijn voor windows 7. Dat maakt dus al niets uit.

Voor zover ik nu kan zien, zou ik inderdaad wat dingen moeten updaten (trilogy bijvoorbeeld). Maar zelfs dan nog, is de overschakeling naar een nieuw systeem prima te doen. Alles bij mekaar zal ik waarschijnlijk 5000 euro kwijt zijn, maar alleen t voor t gevoel zou het al prima zijn. De onzekerheid of een project waar je (onder deadline) aan aan t werken bent wel blijft draaien, is zo'n beetje het horror scenario van elke producer.

good point Quif.
CuBase 4 was echt verschrikkelijk.
Er kwam toen wel die 4.5 update die al ietsie pietsie beter liep.

maar sinds 5 loopt ie weer als een zonnetje. !

ENNNNNN en +- September komt 5.5 uit met hele toffe updates erin !

Voor zover ik nu kan zien, zou ik inderdaad wat dingen moeten updaten (trilogy bijvoorbeeld). Maar zelfs dan nog, is de overschakeling naar een nieuw systeem prima te doen. Alles bij mekaar zal ik waarschijnlijk 5000 euro kwijt zijn, maar alleen t voor t gevoel zou het al prima zijn. De onzekerheid of een project waar je (onder deadline) aan aan t werken bent wel blijft draaien, is zo'n beetje het horror scenario van elke producer.

Ik snap je heel goed, maar overstappen op een windows 7 i7 systeem is echt een stuk goedkoper, maar goed, dat is een hele andere discussie.

Ik ben overgegaan op een i7 64 bits systeem met 8 gig. totaal heeft me dat inclusief licenties ongeveer 1400 euro gekost. Dat verschilt nogal met de 5000 van jou. De plugins die het niet doen onder windows 64 bits zijn praktisch allemaal eenvoudig om te zetten naar 64 bits via Jbridge (kosten 15 euro). Daarna werkt het foutloos.

Niet dat ik je probeer over te halen hoor. Ik snap heel goed dat met name het crashen een totaal onzeker gevoel geeft over het maken van je tracks. Maar als je veel geld investeert zou ik in ieder geval goed nadenken over de alternatieven.

Je moet het helemaal zelf weten wat je doet.
Feit is wel dat het voor jou als pro producer van 3 tracks per week het niet heel erg slim is geweest om zolang bij Cubase 4 te blijven hangen want dit heeft je als het goed is nogal wat tijd geld en ergernis gekost. En zeg nou niet dat dat achteraf praten is want dat is het niet. Een maand na de release van Cubase 5 was het al zonneklaar dat die versie zeer goed draaide, zeker ten opzichte van Cubase 4.

Maar goed, een Mac pro met Logic 9 is ook een mooi product. Alleen niet als je op de centen let. Als je Ron een Nieuwe PC doos in elkaar laat zetten met Cubase 5 erop dan draai je ook stabiel, heb je ook goede support als je het nodig hebt, en ben je ongeveer 3K euro eerder klaar.

Feiten zijn feiten en keuzes maak je zelf.

Ik snap dat updaten naar 5 de beste optie zou zijn. Echter, ik vermoed (en er is niemand die het kan bevestigen, omdat de leverancier er ook al diverse malen naar gekeken heeft, en niets heeft kunnen vinden) dat mijn PC al niet de meest stabiele is (vanaf het moment van aanschaf is t al af en toe rare dingen). Dan is dus een overstap naar een andere computer logisch.

Natuurlijk zou een update voor dat geld wel een optie zijn om in ieder geval te proberen, maar als t NIET werkt, ben ik weer extra geld kwijt

Omdat je met Windows 7 eigenlijk alleen de maximale belasting van je processors kunt behalen, in combi met Cubase 5, zou dat dus al een flinke investering zijn. Ook dan draaien een aantal plugins niet, omdat ze simpelweg niet geschreven zijn voor windows 7. Dat maakt dus al niets uit.

Als je PC al niet de stabielste was, en C4 ook niet, snap ik dat je een heleboel problemen had. Overstap naar een andere computer is dan idd noodzaak.

Met quifster ben ik het ook eens dat een i7 PC met Windows 7 64 bit heel stabiel is. Zelf draai ik C5 op 32-bit, waarbij je ook geen problemen hebt met je plugins, die draaien gewoon probleemloos op W7. En met Jbridge inderdaad waarschijnlijk ook probleemloos op 64-bit.
Plugins hoeven dus niet "geschreven te zijn" voor Windows 7.

Zelf had ik vorig jaar mei een nieuwe PC laten bouwen en deze draait probleemloos met Cubase 5. Pas 1 crash gehad in een jaar tijd, en dat lag toen mijns inziens niet aan Cubase. Verder probleemloos.

Maar als je zeker weet van een Mac met Logic gelukkiger te worden ;) moet je dat natuurlijk gewoon doen!

P.S. Vorig jaar een aantal keer bij iemand met een Mac (+Mac OS, welke weet ik niet, toen de allernieuwste) geweest (nee, niet met Logic erop...met Cubase;{) die de keren dat ik er was vaker crashte dan dat mijn PC tot nu toe heeft gedaan. :D

Laatst gewijzigd:
Back