Logic 9. Beter of slechter dan Cubase4?

Ik denk dat de moraal van het verhaal is dat geen enkele DAW de ultieme omgeving bied. Crashes worden vaak veroorzaakt door problematische plugins en DAW's als Logic en Ableton crashen dan ook gewoon.

Ik vind de overstap van Cubase naar Logic (als je altijd met Cubase hebt gewerkt) zeker geen simpele. Ik heb het ooit andersom geprobeerd (ooit begonnen met logic) en ik kon nooit helemaal wennen aan Cubase. Nu weer terug bij logic en het was of ik thuiskwam.

Ik zou dit proces niet onderschatten, zeker niet als er een wekelijkse leverdruk ligt zoals bij de topicstarter.

Ik snap dat updaten naar 5 de beste optie zou zijn. Echter, ik vermoed (en er is niemand die het kan bevestigen, omdat de leverancier er ook al diverse malen naar gekeken heeft, en niets heeft kunnen vinden) dat mijn PC al niet de meest stabiele is (vanaf het moment van aanschaf is t al af en toe rare dingen). Dan is dus een overstap naar een andere computer logisch..

De overstap naar mac is naar mijn idee dan zowiezo onontbeerlijk, omdat je niet weer met een crappy niet werkend crash systeem wilt werken.
Aan gezien je er je poen mee verdient zou ik zeggen; koop een Macpro, en bekijk dan later wat je erop wilt draaien. Een nieuwe Pc kopen is volgens mij echt weggegooid geld (ik probeer geen oorlog te starten). dat ding is de helft minder waard op het moment dat je op de drempel vd winkel staat. een mac niet, en is beter op elkaar afgesteld mbt componenten, waardoor je minder geeikel hebt.

als cubase 4 ook met mac compatible is -zal toch wel?- dan kun je die uitproberen, bevalt het niet, dan weet ik veel, leen je 5 van iemand om te proberen, en als dat niet bevalt, dan check je logic.

Ik heb de sprong in het diepe gewoon genomen, en dat is mij in elk geval super bevallen. Ik had niet de deadlines in mn nek hijgen, dus alle ruimte om de boel te verkennen destijds.

Irritant he? 5 ruggen op zak, en zoveel keuzes die je kunt maken !:D

een mac niet, en is beter op elkaar afgesteld mbt componenten, waardoor je minder geeikel hebt.

Dat is dus precies het punt. Een goede pc samenstellen is niet willekeurig wat componenten aanklikken in een online store. En de keuze is enorm dus dat valt niet altijd mee.

Ik heb hier op mijn werk een standaard off the shelf Dell XPS desktop. Hier draait windows 7 op en ik reboot alleen voor windows updates. Het kan allemaal best maar inderdaad, bij een Mac kun je er meer vanuit gaan dat alles out of the box werkt.

Dat is dus precies het punt. Een goede pc samenstellen is niet willekeurig wat componenten aanklikken in een online store. En de keuze is enorm dus dat valt niet altijd mee.
.

Je elimineert gewoon het "what if" (it doesnt work) syndroom...
en vervolgens moeten zoeken naar welk component er niet goed in het geheel past.

een mac geeft je een hand als je hem aanzet, een pc met windows schopt je in je kloten, rent weg en steekt dan zijn middelvinger op.

Zo heb ik het ook jaren ervaren!
Mooi gezegd!:halleluja

Als mijn (vriendin's) dell laptopje het begeeft, dan komt er mooi een macbookje voor in de plaats (ook als zij dit eigenlijk niet wil :))...een windows bak komt er bij mij nooooooooit meer in. Ook niet om gewoon mee te internetten. (ik ben namelijk degene die alle problemen kan oplossen, dus ik bepaal wat er wordt aangeschaft! heheheh)

dus TS, gewoon een mac kopen! waarom? omdat ik het zeg :) :)

het systeem wat ik nu draai is geen "rommel in een doos" systeem, maar een I7 core van I4 muzique. Erg gerenomeerd dus, en niet zomaar gebouwd.

Wat wel een slimme aanrader is, is inderdaad op n flinke macpro in ieder geval C5 te kopen en te installeren. Voor die 179 euro kan ik in ieder geval geen bult vallen, en t zal inderdaad wel wennen zijn om met logic te gaan werken.

Overigens krijg ik misschien volgende week een mac van n collega producer op proef, met daarop logic om een paar weken s avonds eens mee te gaan kloten om te zien of t wat word...

het systeem wat ik nu draai is geen "rommel in een doos" systeem, maar een I7 core van I4 muzique. Erg gerenomeerd dus, en niet zomaar gebouwd.
ik ken de details van al je problemen niet, maar het zou me niet verbazen dat heel veel van je problemen veroorzaakt worden door de speedstep instelling in je bios. Plus de affinity van je cubase proces. (Want cubase multicore processing en speedstep zijn niet bepaald vriendjes voor stabiliteit en performance :) )

Maar om een problematisch windows i7 systeem specifiek geschikt maken voor audio is een behoorlijke skill niveau nodig, dus ik kan me wel voorstellen dat veel problemen misschien wat moeilijk op te lossen zijn door anderen.

Nou ja, gerenommeerd, maar er is blijkbaar iet mee mis. (?!)
zal met een mac ook wel kunnen gebeuren hoor...

zowiezo effe mee pielen als je de kans hebt.
en als je er genoeg doekoes meer verdient, inderdaad allebei gebruiken, en evt als je er een zat bent verkoop je dat pakket.

zelfde als bij logic alleen druk je dan op de a van automation :D en dan kan je selecteren van welke plugin je welke knop wil envelopen, en tevens een intelligente snap to functie die de punten net voor de noot neerzet ipv op de eerste tel samen met de noot waardoor je nog wel is irritante cuts kan krijgen bij het aan en uitzetten van inserts

Nu je het zegt.. Reaper heeft best veel gemeen met Logic betreft dat en de interface ook wel aardig. 8~

(Offtoppic)

Ik wil van Logic 8 naar Logic 9 overstappen.
Maar zit er in Logic 9 wel een functie die de latency compenseert als je hardware inserts/fx gebruikt?(tussen onderlinge tracks)

niet automatisch denk ik. je kunt wel per track je latency instellen.
inspector moet open staan, dan in een inst. track gaan staan, en bij delay pielen tot ie goed zit.

heb het zelf nog nooit gedaan in logic, heb geen HW meer.
9 draait wel een stuk gesmeerder dan 8, en de flex tool is erg handig, om over "convert to new sampler" maar te zwijgen.

Hoe deed je het in 8 dan?

niet automatisch denk ik. je kunt wel per track je latency instellen.
inspector moet open staan, dan in een inst. track gaan staan, en bij delay pielen tot ie goed zit.

heb het zelf nog nooit gedaan in logic, heb geen HW meer.
9 draait wel een stuk gesmeerder dan 8, en de flex tool is erg handig, om over "convert to new sampler" maar te zwijgen.

Hoe deed je het in 8 dan?

Het is dus zeker 166,- waard om te upgraden?
zijn de EQ's & compressors verbeterd?

Ik heb een Motu 24I/O en deed alle tracks via bussen naar buiten gaan en weer naar binnen. Bij sommige een insert er tussen, andere alleen een draadje. Maar dit zou niet de manier moeten zijn.

ja, dat vind ik moeilijk om voor jou te bepalen wat jij iets waard vind.
Eq's en compressors zijn t zelfde gebleven.
kunt op zich ff checken wat de hele lijst is mbt de upgrade.

Ik doe zowiezo alles indoors, dus geen idee of jouw manier zo ontzettend not done is.
hoe zou je het dan willen?

Logic draait stukken stabieler dan cubase 4 en SX3.
We draaien ze hier beide, en cubase crasht toch significant vaker dan logic.
Cubase 5 hebben we nog niet echt getest.
Super veel native software, synths, soundlibrarys, effecten. Stel je stapt weer over naar windows, kan je logic niet meer gebruiken..
De geluidskwaliteit van cubase is wel beter, maar dit is bijna niet te horen, en dit is ook echt een kwestie van smaak denk ik.. ik vind het persoonlijk beiden prima.
Voor recording only zijn cubase en logic wel ongeveer gelijk, als je ook intern plugins wil gebruiken ligt het er aan wat je zelf al hebt aan software.
Als je zelf al een berg aan compatible plugins hebt voor mac, en daar al helemaal in zit is logic op dat gebied niet veel uitgebreider, behalve dat je er een berg bij krijgt.
Theoretisch gezien kan je logic een stuk soepeler maken door hem in 64 bit mode te laten draaien, moeten wel al je native plugins ook in 64 bit draaien, anders gebruikt ie alsnog 32 bit.
Zou persoonlijk voor logic gaan, is toch logisch ook eigenlijk... (haha....)

Back