Shuffle/groove in Logic 9

sadistian

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik ben al een redelijke tijd met muziek bezig. vooral house en techno. Vaak ben ik er ook weer mee gestopt en vervolgens voelde ik weer de drang om te beginnen. Op zich ben ik redelijk tevreden over wat ik maak maar ik mis altijd iets. iets wat er wel is als ik met loops werk van sample cd's.

Ik ben er nu achter wat ik mis en dit heeft te maken met het groove & shuffle verhaal. Ik mis dat gevoel in mijn beats wat in loops van sample cd's al voor je gedaan is. Ik werk met logic studio 9. waar kan ik hier meer informatie over vinden. Ik werk voornamelijk met audio. ik neem stukjes op van mijn hardware synths en zet ze dan in logic. ik doe niks met midi.

hier ben ik zelf al achter gekomen.

Logic_Piano_Roll_and_Event_list.png

Als ik de position aanpas krijg ik een andere "groove "

Wat mij ook interessant lijkt is om de groove van een bestaand nummer over te nemen en op je eigen loop te zetten ( niet zo concreet sorry )

Is er een pluggin die dit kan analyseren?

Ik zou het heel erg leuk vinden als iemand mij een beetje op weg kan helpen met dit verhaal.

Alvast super bedankt!!!:halleluja

In 't engels, dat wel, maar wat je mist zal groove zijn denk ik.
Heb wel meer 'tips' hierover (gevonden, niet van mezelf), maar dan krijg je zo'n lomp stuk engelse tekst.
Je krijgt geen groove door enkel met de velocity te klooien bv.

If you analyse a human drum performance, for example, you’ll find that some notes are always louder than others, some notes are always earlier than others. Other notes are always quieter, others are always later. This is groove.

Wat heeft je topictitel in godesnaam te maken met wat je wil doen?

Anyway, wat je bedoelt is "groove extraction". Een stukje software analyseert de loop die je hebt, kijkt wanneer de plotselinge volumepieken optreden, en noteert daarvan de positie. ReCycle kan dit, Ableton Live kan dit, Cubase kan dit, Beat Detective kan dit en er zal vast ook wel een manier zijn om 't zo in Logic te doen zonder dat je wat anders nodig hebt. Anders kun je 't altijd nog handmatig doen :).

Je ziet ook in je stukje dat je geselecteerd hebt dat er precies 16 onderverdelingen zijn. Zet dat eens voor de gein op 24 en doe dan eens opnieuw kwantiseren.

Andere trefwoorden zijn "shuffle" of "swing". Op 50% heb je precies 16 stappen en zit alles daar aan vast; bij 66% krijg je het gewenste effect (zie ook in 24 stappen kwantiseren), en bij 75% zit je tegen de 2-step/speed garage aan.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb iets nieuws geleerd.

ik zet een loop neer van een nummer met een lekkere groove en maak daar een groove template van. Verdeel de midi noten en en zet mijn audio bestanden gelijk aan die noten.

Dit is nog redelijk wat werk, kan dit nog sneller? Bv door mijn audio in een sampler te laden en niet alle midi noten op 1 spoor te hebben maar gelijk te verdelen?

Bedankt voor de tips!!!!

OK ik snap ut effe niet.... je zegt in audio te werken, en niets met midi te doen, maar toch zie ik midi noten staan..
:?
enfin
boven in je piano roll staat 0ff/3840, en daarnaast een Q. (onderste deel van jouw plaatje)
Zet de setting van dat 0ff/3840 eens op bijv 16c. dan zul je de noten zien verschuiven.
als die 16c al is ingesteld dan druk je gewoon op de Q knop, ernaast om de boel te quantizen (wel eerst de boel selecteren natuurlijk).
Er zijn verschillende grooves mogelijk, en je kunt in logic bijv ook grooves gebruiken die van bijv FXpansion GURU ofzo vandaan komen.

met audio kan het ook wel..
Als je naar mijn plaatje kijkt, dan zie je dat er recht boven in (toegankelijk via de ''List" optie, in de bovenbalk) ook een quantizefunktie zit. deze kan je ook met audio gebruiken. zorg dan wel dat je de boel echt op de noot hebt geknipt. Noten met een wat langere attack kun je dan beter schuiven, maar tonen die snel beginnen kun je strak knippen, en met quantize verschuiven in de juiste groove.

Ik hoop dat je dit verhaal een beetje snapt...tis effe in een notedoppie :)

Attachments

• Schermafbeelding 2010-05-31 om 11.26.00.jpg
    Schermafbeelding 2010-05-31 om 11.26.00.jpg
    89,6 KB · Bekeken: 111
Probeer 16C Groove eens bij de informatie die je van Rubbah hebt gekregen, dat geeft altijd wel een lekkere Swing ;)

Wow!

Wow!

Heren Bedankt,

Geweldige info het gaat nu als een tiet!

Toevallig heb ik de guru ook. Hoe krijgen jullie die guru grooves dan in Logic?

Nogmaals Super Bedankt!!!!

Back