Voeding en volt

Jos Pos

Ouwe rot
Ik ken niets van stroom en aanverwanten, maar als ik een synth uit het buitenland koop (vintage) bv usa of japan, kan ik die dan hier aansluiten op het stroomnetwerk? Aangezien we hier met ander volt werken.

Of is het een kwestie van gewoon een andere kabel eraan te knallen?

Knallen kan die zeker !!!! ..............

Goed kijken op welke voltage die werkt.
Dit staat vaak op de achterkant/manual of type plaatje.
Amerikaanse 110 volt apparaten vinden het niet echt leuk om op onze 230 volt netwerk te hangen.
En daarbij blaas je minimaal de voeding dus mee op.
Bij de betere onderdelen zaken zijn adapters of omvormers te koop.

Dus...nooit zomaar wat aansluiten !!!

ok, maar het is altijd op te lossen met een adapter? Zag iets staan dat werkt op 90-130v

Tegenwoordig hebben apparaten vaak een voeding die op zowel 110 als 230 werkt maar vroeger was dat veel minder het geval. Bij apparaten met een externe voeding is het geen probleem en koop je gewoon een andere adapter maar als je pech hebt zit er een ingebouwde voeding in die alleen 110V aankan zonder dat er een schakelaartje bij zit om hem om te schakelen naar 230. Dan zul je inderdaad een converter moeten kopen die van 230V naar 110V gaat. Let daarbij wel heel goed op wat voor capaciteit die heeft. Ik heb hier zo'n ding van een paar Euro liggen (niks mis mee hoor) en daar mag je max een apparaat van 45Watt op aansluiten. Maar er is keus genoeg.

Back