MIDI Mengtafel

sh1000

Stamgast
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dus misschien een domme vraag...

Zijn er mengtafels die goed via MIDI kunnen worden bediend, bijv. AUX, FX en toch werken als een analoge tafel?

Volgens mij is bijvoorbeeld de Yamaha 01V96 (of een oudere versie hiervan) een mixer waar je dan op uitkomt. Tascam heeft ze ook DM 4800, tikkie duurder. Of een Behringer DDX3216... Er zullen er nog vast wel meer zijn, maar dit is wat me nu zo vroeg te binnen schiet.

Sommige grotere analoge Soundcraft Spirit mixers hebben MIDI voor channel volume (en mute geloof ik). Leuk voor wat automation en zo, maar verder ook niet. De Korg Zero8 heeft ook MIDI toch? Maar da's niet echt een serieuze mixer...

Veel oudere grote studio tafels hebben midi mutes, geen level instellingen. Wel hebben bijv de oudere toendertijd dure sountracs en soundcraft tafels een zgn trackmix systeem. Was een losse computer based op 8086 of 68000 processors die de tafel kon aansturen. Bijv de ingebouwde compressors/gates en faders. Zonder fader bewegingen maar ze sturen de vca's aan. Daar kon je dus wel level automatisering doen. Maar weer geen EQ.
PMX heeft zon tafel in de aanbieding.
DSC03000-1.JPG

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf een Niche ACM-8 hier en keer gescoord op SF. Is een goedkope oplossing om de volumes van 8 kanalen midi te automaten.

Is gewoon een 19 inch bakkie met 8 jacks in en 8 jacks uit en midi. Kostte volgensmij 25 euro. Niet helemaal nog wat je wilt, maar wel een begin. kun je natuurlijk ook auxen doorheen halen, noem maar op.. en je kan er ook meer scoren hehe...

Ik heb zelf een Niche ACM-8 hier en keer gescoord op SF. Is een goedkope oplossing om de volumes van 8 kanalen midi te automaten.

Is gewoon een 19 inch bakkie met 8 jacks in en 8 jacks uit en midi. Kostte volgensmij 25 euro. Niet helemaal nog wat je wilt, maar wel een begin. kun je natuurlijk ook auxen doorheen halen, noem maar op.. en je kan er ook meer scoren hehe...

Heb je deze al eens gebruikt en zo ja, is er kwaliteits verschil?

Net gegoochelt en dit kwam ik tegen:

Quote:Originally Posted by u b i k
i've been meaning to clue people in to this for a long time.

before i got a nicerizer, i used a little green passive summing box from niche called the 'audio control module'. it has 8 ins, 8 outs and a stereo mix. it does level automation on each input via midi (with zero zipper artifacts) and sonically beats the pants off of anything that doesn't cost 10x more.

it's almost completely transparent, although it does lighten the bottom octave by .5db or so. being passive, it also drops the level by 12db or somesuch, so running it out into a pair of pre's is advisable.

when i got mine from audiomidi.com a few years ago, they apparently had a warehouse full of them for around $80 a pop. don't forget to get the 9v adaptor as well.

so for those who've wanted to try analog summing, this is a no risk way of getting your feet wet. i preferred mixing into it a LOT more than itb, which, if it's not already clear, i never could make peace with.

enjoy!

gregoire
del ubik

I've reworked those for years. Poor man's plug in automation done cleanly with MDAC's. Replace the coupling caps with 220 uf 25 volt Panasonic FM caps and the low end won't go away. Replace the TLO84 quad opamps with LT1359's and the noise and grit will go away.

Jim Williams
Audio Upgrades

----

Wat zal je grofweg kwijt zijn om deze mod te laten doen?

Groeten Bruce

@brz;

Ik hoor geen kwalitieitsverschil, maar heb ook niet hele goede oren moet ik erbij zeggen. Echt verschil hoor ik wel, dus als het er al is, is het minimaal.. Daarnaast heb ik wel eens ergens gelezen dat de handige harry snel een aantal componenten in de Niche kan vervangen door de betere variant...

Adapter moet trouwens zijn een 12 V AC adapter, die is voor 12 euro bij conrad te krijgen... (niet de 9v zoals hierboven genoemd)

Ik lees dingen over een volume drop van 12dB, als je dit met je gains op de mixer compenseert komt er dan niet veel ruis bij?

Groeten Bruce

Je zet er weer een preamp achter, normaliter. Ruis etc. is dan weer een gevolg van de kwaliteit van de preamp.

Ik heb geen last van ruis, maar ook niet van lagere uitgangsvolumes geloof ik. Zal es' testen..

Ik heb een yamaha 03d en die is voor zga iedere parameter midi controllable. Het zijn inmiddels best wel oude beestjes dus meestal redelijk wat kuren, maar voor chique digitale mixers zijn ze inmiddels heel betaalbaar.

Ik heb een yamaha 03d en die is voor zga iedere parameter midi controllable. Het zijn inmiddels best wel oude beestjes dus meestal redelijk wat kuren, maar voor chique digitale mixers zijn ze inmiddels heel betaalbaar.

Dat is inderdaad een mooi ding, ik zou hem zo kopen :). Dus gelijk maar eens op marktplaats gekeken en ja hoor... Maar een kleine 1500 euro (incl BTW) in die staat (het betere gooi en smijt werk) vind ik nog wel een hoop geld hoor...

Als je ff de kat uit de boom kijkt vind je ze voor rond de 600-700 euro (ik zelf heb er 1 voor 550 op de kop kunnen tikken. Incl ADAT extentie & een gaar kanaal)

Back