Aantal verschillende geluiden in een nummer??

Zeronski

Ingeburgerd
Ik vroeg me af hoeveel verschillende geluiden (incl drum) jullie gebruiken voor een nummer. Ik las nl een interview van een hardhouse producer dat hij ongeveer 50/60 layers gebruikte waarschijnlijk wel een aantal dezelfde geluiden gedubbeld. Maar toch hier kom ik zelf niet echt in de buurt alleen al omdat ik veel vst's gebruik en mijn computer het dan niet helemaal meer trekt.

Even alles op een rijtje zetten:

drumkitje (6-8 geluiden)
Baslijntje
Melodielijn
2de melodielijn
(soms nog een derde)
Baslijntje
STringetje
En hier dan nog een geluidje en een sampletje.

Maar die 50 layers ga ik niet halen. Af en toe doe ik wel geluiden stapelen, maar meestal niet. Als je twee verschillende oscilatoren tegelijkertijd laten horen krijg je in principe al een gemengd geluid.

ach met een drumkitje alleen zit ik doorgaans volgens mij wel rond de 30 sounds :)

geen flauw idee!

werkelijk waar... soms met 1 geluid een heel nummer dan weer met miljoenen samples slechts een introotje...

ligt eraan.

Lijkt me dat al die geluiden nooit op dezelfde tijd te horen zijn. Dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.
Dan wordt je als luisteraar ook helemaal gek. Eerder voor de afwisseling.

Origineel geplaatst door 6 trak
is het goed als ik ff niet reageer? bvb dank :)

Wat is het jochie? Wil je weer eens aandacht?

Tip:

Neem een huisdier.

Of laat een huisdier jouw nemen. :engel:

50 layers tegelijkertijd? right....

misschien 50 verschillende geluiden en dat is nog vrij veel

uuh layer=geluid?
bij layer denk ik aan een track, spoor enzo

ik gebruik altijd precies 7 tracks met daarin precies 13 geluiden. altijd.
omdat priemgetallen extreem cool zijn.
en er mogen ook nooit meer dan 5 geluiden tegelijk hoorbaar zijn.
behalve na 3 min. 33 sec., dan mogen er alleen even aantallen geluiden te horen zijn (minus de drums natuurlijk)

ik kan dit iedereen aanraden! :okdan:

Was het niet een produktiegeheim om ervoor te zorgen dat je niet teveel geluiden door elkaar gebruikt. En al helemaal niet alles tegelijkertijd gaat afwisselen? Wat trouwens ook nog eens lekker mixen nog ingewikkelder kan maken.

het is niet altijd de bedoeling dat elke sound los zo uit de mix te pikken is hoor. Zeker bij complexe techno ritmes, smeed je een hele teringzooi kleine dingetjes tot een samenhangend geheel, zonder dat je per se een ondoorwoekerbare mix krijgt

Origineel geplaatst door Bahamut
50 layers tegelijkertijd? right....

misschien 50 verschillende geluiden en dat is nog vrij veel

uuh layer=geluid?
bij layer denk ik aan een track, spoor enzo

Met layer bedoel ik geluiden kan dus ook zijn dat hij bepaalde sounds dubbelt b.v de lead.

Origineel geplaatst door cyan_circle
ik gebruik altijd precies 7 tracks met daarin precies 13 geluiden. altijd.
omdat priemgetallen extreem cool zijn.
en er mogen ook nooit meer dan 5 geluiden tegelijk hoorbaar zijn.
behalve na 3 min. 33 sec., dan mogen er alleen even aantallen geluiden te horen zijn (minus de drums natuurlijk)

ik kan dit iedereen aanraden! :okdan:

LOL :)

Ik denk dat wat je gelezen hebt verkeerd begrepen hebt, en dat ze met een layer een spoor bedoelen, en dan kan je wel makkelijk aande 50 komen, er zijn nl. ook producers (zoals atb) die ook de effecten op een appart spoor flikkeren, tja.... dan kom je wel aan de 50

Hangt er ook helemaal vanaf wat voor muziek je maakt, maar neem maar van mij aan.. MINDER IS BETER! Iemand die stoer doet door te zeggen dattie 50 layers gebruikt ( en daar volgens mij mee aan wil geven datttie meer apparaten heeft dan jij) weet naar mijn idee niet waar die mee bezig is. Het gaat erom of het eindresultaat lekker klinkt.. toch?
Je kan met 4 tracks al een goede productie maken als je er een beetje cratief mee om gaat. :eureka:

Volgens mij hangt het ook van de stijl af en is het bij rock volgens mij gewoon heel normaal dat je zoveel tracks hebt.

Was ooit eens in de studio waar ze een nieuwe mix van Kane aan het maken werden en ze hadden daar zelfs een apart spoor voor alle zuchtjes in de micro van Dinant die ze ook nog eens gingen mixen tot in de puntjes. Kun je nagaan. Vooral zo'n gesprek van "hier hijgt hij beter" is op zich al hilarisch genoeg.

klopt helemaal, maar Zeronski had het hier over een hardhouse producer, lijkt me erg veel in dit geval, maar goed.. ieder zijn ding.
Ik wilde hem iig een hart onder de riem steken dat je goede muziek ook met 'minder' kan maken.. ;)

Back