Aantal verschillende geluiden in een nummer??

Re: Aantal verschillende geluiden in een nummer??

Origineel geplaatst door Zeronski
Ik vroeg me af hoeveel verschillende geluiden (incl drum) jullie gebruiken voor een nummer. Ik las nl een interview van een hardhouse producer dat hij ongeveer 50/60 layers gebruikte

Wat een gelul, beetje stoerdoenerij tegenover synth-dudes...

Als je maar een paar goede geluiden hebt, hoef je helemaal niet zoveel 'layers'te gebruiken...
Goede drumsounds en lekkere basloopjes zijn vaak al genoeg voor een goede basis...

Even afmaken met een arpeggiootje en wat mooie akkoorden en voila...nog een lead erbij misschien en men kan gaan arrangeren...8)

Origineel geplaatst door platform
Ik wilde hem iig een hart onder de riem steken dat je goede muziek ook met 'minder' kan maken.. ;)

Maar dan komen we toch weer terug op wat eenvoudig "klinkt" niet perse met "minder" gemaakt is?!:confused:

Ik probeer niet te veel geluiden tegelijk te gebruiken, omdat je als luisteraar dan door de bomen het bos niet meer ziet. Verder bestaat bij mij een 'geluid' vaak uit meerdere samples; bijvoorbeeld iets dat gelayerd is, of een hihat-loopje van 3 verschillende hatjes/tikjes/geluidjes. Zo'n samengesteld geluid of loopje behandel ik in m'n track dan als 'n enkele eenheid, om het overzichtelijk te houden. Op die manier heb ik dan meestal 'n stuk of 10 sporen lopen.

Hier het stukje het gaat om Eufex een engelse hardhouse producer:

What I do is very multi layered - sometimes I'm running upwards of 60 tracks in a mix - if you really listen to it there is a heck of a lot going on, even in tracks that on the surface sound quite minimal. Thirty tracks just
on the percussion is quite usual. If I did thin things out I guess there's about three records worth of ideas going on in one track, which is why it takes me about three times as long as most people to produce a track - six to seven days going at it 14 hours a day is pretty usual when working on my own.

Origineel geplaatst door platform
Maar waarom zou je iets wat eenvoudig klinkt met meer maken dan?:confused:

ieder blijkbaar zijn of haar eigen werkwijze :L

Zet eens 12 basdrums onder elkaar. Mute ze en voeg met de solo button steeds meer kicks bij elkaar.
Op een gegeven moment heb je een lekkere kick te pakken die misschien wel uit 7 samples bestaat.
Dat kan dus ook met bassounds of synthsounds.
Uiteindelijk houdt je toch maar één sound over al is die sound gecreerd met een hoop andere sounds.
Dat is waarschijnlijk wat hij doet.

60 tracks met verschillende sounds verschillende partijen laten spelen klinkt erg creatief maar is geen gehoor.
En laten we wel wezen, hardhouse is vrij 'kaal'.

Of wat hij bedoelt is mischien een percussie ritme wat bestaat uit 12 verschillende percussie geluidjes.
Ze spelen tezamen maar één percussie loopje maar het zijn wel 12 sounds.

Echter ik denk dat hij gewoon het layeren van verschillende sounds bedoelt en daar één geluid van maakt.
Hardhouse is bekend om z'n 'harde' sounds, en dat wordt vnl. beereikt met het layeren van verschillende sounds waar laag, mid en hoog in zit. Zo heb je al gauw het gehele frequentiespectrum ingevuld met één (gelayerd)geluid en dat klinkt natuurlijk bagger vet. Is waarschijnlijk ook de reden dat de rest van de track kaal moet blijven anders is er nog maar weinig plaats over voor andere sounds.
Ik zou me dus niet zo druk maken om dit intervieuw maar lekker gaan layeren in je nieuwe hardhouse track.

Zo, dat was gelijk weer een producers truukje...

gr. Tom8)

Origineel geplaatst door cyan_circle
ik gebruik altijd precies 7 tracks met daarin precies 13 geluiden. altijd.
omdat priemgetallen extreem cool zijn.
en er mogen ook nooit meer dan 5 geluiden tegelijk hoorbaar zijn.
behalve na 3 min. 33 sec., dan mogen er alleen even aantallen geluiden te horen zijn (minus de drums natuurlijk)

ik kan dit iedereen aanraden! :okdan:

wat ik altijd doe is er voor zorgen dat er op de kop 666 midi-comando's worden getriggerd in één track..
Gegarandeerd een hit !!

...& het maffe eraan is als je nu die track achterstevoren afspeelt, het aantal comando's net hetzelfde is !!!
Fascinerend toch !!

Origineel geplaatst door JazzMann
wat ik altijd doe is er voor zorgen dat er op de kop 666 midi-comando's worden getriggerd in één track..
Gegarandeerd een hit !!

...& het maffe eraan is als je nu die track achterstevoren afspeelt, het aantal comando's net hetzelfde is !!!
Fascinerend toch !!

hahaha, natuurlijk, ik hoopte eigenlijk dat ik dat niet hoefde te zeggen...
die commando's heb ik gewoon in mijn autoload ingebouwd :biertje:

Origineel geplaatst door JazzMann
Fascinerend toch !!
:halleluja

Btw, ik mag wel gek zijn te gaan bepalen hoeveel sounds ik in een nummer ga stoppen. Ook al zal dat niet veel zijn in mijn geval. Van mij mag een nummer best kaal klinken.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Zet eens 12 basdrums onder elkaar. Mute ze en voeg met de solo button steeds meer kicks bij elkaar.
Op een gegeven moment heb je een lekkere kick te pakken die misschien wel uit 7 samples bestaat.
Dat kan dus ook met bassounds of synthsounds.
Uiteindelijk houdt je toch maar één sound over al is die sound gecreerd met een hoop andere sounds.
Dat is waarschijnlijk wat hij doet.

60 tracks met verschillende sounds verschillende partijen laten spelen klinkt erg creatief maar is geen gehoor.
En laten we wel wezen, hardhouse is vrij 'kaal'.

Of wat hij bedoelt is mischien een percussie ritme wat bestaat uit 12 verschillende percussie geluidjes.
Ze spelen tezamen maar één percussie loopje maar het zijn wel 12 sounds.

Echter ik denk dat hij gewoon het layeren van verschillende sounds bedoelt en daar één geluid van maakt.
Hardhouse is bekend om z'n 'harde' sounds, en dat wordt vnl. beereikt met het layeren van verschillende sounds waar laag, mid en hoog in zit. Zo heb je al gauw het gehele frequentiespectrum ingevuld met één (gelayerd)geluid en dat klinkt natuurlijk bagger vet. Is waarschijnlijk ook de reden dat de rest van de track kaal moet blijven anders is er nog maar weinig plaats over voor andere sounds.
Ik zou me dus niet zo druk maken om dit intervieuw maar lekker gaan layeren in je nieuwe hardhouse track.

Zo, dat was gelijk weer een producers truukje...

gr. Tom8)

Eufex geeft ook al aan dat hij 30 tracks gebruiks puur voor de drum samples dan schiet het ook al aardig op!!!

Zelf zit ik snel aan 30 sporen voor een track. Vulgeluidje hier, effectje daar, en je zit er zo. Het hangt wel helemaal van de manier van produceren af.

Back