Yamaha's nieuwe stage piano's met Spectral Component Modeling

toe nou wout, een grapje snap je niet? ik heb 4'33'' uitgelegd in mn lessen aan je. en je gaan me verbeteren?:)
quifster, je hebt gelijk. net als in mn 1ste post, refereerde ik aan de gesampelde vleugel met niet zo beste samples en dat het nu door deze techniek een hele verbetering is. overigens zijn er natuurlijk wel wat stoutere toepassingen te verzinnen. een aangeblazen vleugel b.v.

Laatst gewijzigd:
Ik vond de Yamaha CP1 erg indrukwekkend kwa klank toen ik hem uitgeprobeerd heb, maar toch zou ik hem niet willen hebben, ik zou dan toch voor de Roland V-Piano gaan die mij meer aanspreekt door de editing mogelijkheden (sorry bert :) )QUOTE]

Ik heb ook op beide uitgebreid gespeeld en vond de V-piano gewoon goed, maar werd er totaal niet door geinspireerd. Dan de CP1, daar blijf ik op spelen. Dat klinkt zo lekker dat je (=ik) er geen genoeg van krijgt...

even een snelle reactie maar kom er uitgebreider op terug.
het ligt er natuurlijk aan wat voor een 'model' yamaha hiervoor genomen heeft. stel, het is een modal model met een exciter, dan zou je de exciter kunnen veranderen. dit is dus het aanslaggedeelte. stel dat je de attack van die exciter zou kunnen veranderen, dan krijg je zoiets als een aangeblazen piano. of mooier nog, model morphing. van het ene algorithme naar het andere gaan. rhodes aanslag op de piano en andersom. ben vanmiddag even bezig geweest op de G2 en het werkt wel. maar ik weet niet welk model yamaha gebruikt, dus het is toch gokken. spectral morphing bestaat al een tijdje. er is software waarmee je combinaties kan maken:begin klank-hout/staal/trompetlippen/fluitaanblaas/pluk/etc-------------middengedeelte-hout/staal/trompetlippen/fluitaanblaas/pluk/etc----------eind van de klank----------hout/staal/trompetlippen/fluitaanblaas/pluk/etc.

Roland Kuit schreef:
... spectral morphing bestaat al een tijdje. ...
Dat het bestaat is zeker. Per slot bestaan die blaas Midi controllers van Yamaha en Kawai al een hele tijd. Toch speelt men nooit met pianogeluiden. Simpel omdat het publiek het niet zo snel 'pikt'. Alle blaas geluiden wel, zelfs viool lukt aardig, maar piano, gitaar en slagwerk, helaas...
Dat het kan betekent niet gelijk dat het ook 'gewild' is, teminste, nu niet.

Ik heb dat ooit van mijn leraar elektronische muziek, Michel Waizsvis, in 1969, geleerd: dat er een relatie tussen gecreëerd geluid en de werkelijkheid moet zijn. En dat het uiterst belangrijk is dat deze relatie er misschien niet is. Michel gebruikte nooit geluiden met een associatie naar concrete objecten.
Ik keek echt tegen hem op. Veel later kwam ik er pas achter dat hij maar een half jaar ouder was dan ik :D Maar hij barste uit z'n voegen van de creativiteit. Den Haag werd te klein voor hem en voor mij als 18 jarige was Amsterdam wel wat ver. Ten tijde van zijn ziekte is het contact hersteld, hetgeen hij ook graag wilde, want ik was zijn eerste leerling...

Michel heeft trouwens mij toendertijd over John Cage en 4'33" verteld.

Mijn goede vader kon niet zingen, zelfs niet onder de douche. Dat deed hij wel en daarom wisten zijn zoons dat de kwaliteit slecht was. Ik heb hem gevraagd 4'33'' te doen en als hij langer wilde douchen, dan maar twee keer achter elkaar... Ik kende je grapje dus al :)

Wout

wout, ik heb het over klank. niet over midi controllers. je zou elk willekeurige hiervoor kunnen gebruiken. dat heeft er niets mee te maken. het ging bij mij om de segmenten waaruit de klank bestaat. en ook vanuit welk model yamaha werkt, dat lijkt me interessanter.

wout, ik heb het over klank. niet over midi controllers. je zou elk willekeurige hiervoor kunnen gebruiken. dat heeft er niets mee te maken. het ging bij mij om de segmenten waaruit de klank bestaat. en ook vanuit welk model yamaha werkt, dat lijkt me interessanter.
Oh, sorry, ik sloeg een stukje over...
Wat maakt een piano nu piano? Het meest belangrijke is de aanslag, dat wat tegenwoordig 'exciter' heet. Natuurlijk is de uitsterftijd ook wel belangrijk, maar bij die eerste klap denkt de luisteraar al: "Hé, een piano!" Niet na een tijdje: "Oh, was het een piano?" (Kijk altijd eerst naar haar ogen, dan pas de rest van haar lichaam :)
Wordt nu die eerste aanslag veranderd, bijvoorbeeld met de lipaanzet van de trompet, dan denkt de luisteraar: "Hé, wat een rare trompet?" En dat wordt dan ook nog eens op een toetsenbord uitgevoerd... Een paukenslag met een zeer lange sustain wordt een orgel.

Wil de muzikant dit wel en daarmee de fabrikant?
Natuurlijk is het leuk om een John Cage geprepareerde piano mee te leveren, maar is de preparatie eigenlijk niet een wezenlijk onderdeel van het kunstwerk?

Welk model of algoritme Yamaha gebruikt is alleen interessant voor Yamaha; voor de muzikant wat het ding doet.

Wout

ik zat ook aan een geprepareerde te denken:) ik heb wel iets gemaakt op de G2 wat er op lijkt. maar het haalt het niet bij het echte werk. in ableton heb ik een geprapareede van puremagic, geloof ik. bach klink op zn mist raar ermee.

Het verdriet van John Cage

Het verdriet van John Cage

ik zat ook aan een geprepareerde te denken:) ik heb wel iets gemaakt op de G2 wat er op lijkt. maar het haalt het niet bij het echte werk. in ableton heb ik een geprapareede van puremagic, geloof ik. bach klink op zn mist raar ermee.
Muziek is meer dan klankjes alleen. De entourage moet er ook zijn. Cage was zich daar heel erg van bewust. Het waren per slot de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw: vrijheid!

Het gaat om het 'geprepareerd zijn', de aantasting van een object dat eeuwen lang is gekoesterd door zeer vakkundige instrumentbouwers en niet om de klank die het nog kan maken. "Het klinkt als een Gamalan gong." is juist de opmerking die Cage verdriet ;) deed, want dat werd gezegd. Daarom deed hij die aanpassing maar bij één of twee snaren, nooit allemaal. Het was de tijd van Zero, althans, die zat er aan te komen. Daarom is Cage zo belangrijk in de kunstgeschiedenis. In ieder geval was het iets dat zestig jaar geleden gebeurde, leuk voor een museum, maar totaal oninteressant voor een fabrikant. Clavia zou het kunnen overdenken, want per slot zijn die 'in retro', maar dan toch is het gebruikers aantal te weinig. Kunstgeschiedenis is economisch alleen voor de boekhandel interessant...

Zo'n CP-1 is bedoeld als een 'poor mans Steinway' en daar is een zeer grote markt voor: er zijn nog steeds meer arme mensen dan steenrijke in deze wereld! :)

Conclusie, John Cage was eigenlijk een grote snob, tot zijn eigen verdriet! :D
En die positie is niet te veranderen, zelfs niet met een computerprogrammaatje...

Wout

het eindpunt van de ene kan het vertrekpunt zijn van de andere. met nieuwe instrumenten kan dit ook. vergelijkbaar: mn electronic string 4tets cd. waar stijkers kwa fysieke mogelijkheden werden beperkt, kon ik verder gaan met fysieke modellen van strijk instrumenten. om alles bij het oude te houden vind ik wat beperkt. ook om cage een snob te vinden(wat hij dan ook van zichzelf mocht denken). er is moed voor nodig om buiten de hokjesgeest te denken en uit te voeren. alles boven het maaiveld...... en tsjop.

Laatst gewijzigd:
Ik word soms wat somber van je telegramstijl. Het komt zo gehaast over, alsof je net nog wat tijd hebt kunnen vinden om een antwoordje te typen en daar moet de lezer het maar mee doen.
het eindpunt van de ene kan het vertrekpunt zijn van de andere.
Kan, al is het een uitzonderingssituatie, bijvoorbeeld een brand in een gebouw en de herbouw. Dan is het einde van de een het begin van de ander. Maar meestal bestaan beide nog lange tijd naast elkaar.
nieuwe instrumenten kunnen dat ook.
Het eindpunt zijn? Dat is tragisch. Maar je bedoelt hier waarschijnlijk dat ze het resultaat zijn van iets nieuws…
vergelijkbaar: mn electronic string 4tets cd.
Niet voorhanden, maar er is vast een internet locatie waar dit te horen is?
waar stijkers kwa fysieke mogelijkheden werden beperkt, kon ik verder gaan met fysieke modellen van strijk instrumenten.
Daar heb je een aardig punt. Heb je nu een nieuw strijkinstrument gebouwd, bijvoorbeeld de Kuitiool, of ben je met software aan de slag gegaan? Simpel gesteld kan je de beperkingen van de viool ook opheffen door de partij door een tuba te laten spelen, want die kan ook dingen die de viool nooit kan. Ik kom er in een andere post nog op terug.
om alles bij het oude te houden vind ik wat beperkt.
Slechts ‘wat’ beperkt? Het zal de ontwikkeling van de mensheid blokkeren en dat willen we toch niet?
ook om cage een snob te vinden(wat hij dan ook van zichzelf mocht denken).
En dat is nou juist een grapje! Ik gebruikte ook het woord ‘eigenlijk’, dat verwijst naar ‘doordenkend’ op het thema.
er is moed voor nodig om buiten de hokjesgeest te denken en uit te voeren.
Met deze opmerking heb ik zelf erg veel moeite, vooral omdat veel, in mijn ogen verkeerde zaken, hiermee aangekleed werden en nog worden, van bezuinigingen in rijksbegrotingen tot de Holocaust toe: "We hebben de moed om dit te doen!" Maar deze negatieve gevoelens hoeft niet een ieder te hebben.
alles boven het maaiveld...... en tsjop.
Hoewel een cliché ook een sociale werkelijkheid: het individu is immers altijd verdacht, het collectief slechts zeer, zééééér zelden. Maar wat wil je daarmee duiden? Dat zij, die iets anders doen dan het gebruikelijke, een soort Robin Hood rol vervullen?

Niet alles wat boven het maaiveld uitkomt is geweldig, toch? Mijn actuele symfonie ‘Fear for Terror’ gaat nooit in première wegens het slotakkoord… Alleen maar omdat er tijdens het crescendo aan het eind 58 handgranaten in het publiek tot ontploffing worden gebracht. En pfoef! :D
(58 is mijn leeftijd en dat is volgens zoonlief erg veel: “We kregen wel 58 snoepjes!”)

In navolging van het maaiveld cliché: hadden ze in het begin van de vorige eeuw die bruine randjes maar weggemaaid, dan hadden die bruinhemden later niet het hele veld kunnen omploegen met een bulldozer… Maar de geschiedenis is geen toekomst, toch?

Terug naar de Yamaha piano…
Ik denk indien Cage nog geleefd zou hebben en een fabrikant zou hem vragen samples van de geprepareerde Steinway in hun dure stage piano te mogen toevoegen, dat hij toestemming zou hebben gegeven voor het bijleveren van een set schroevendraaiers, soldeerapparatuur, stekkertjes en snoertjes en vooral scharen en messen met de opmerking: "Circuit Bending, mijne heren, dat mag u doen...” :D

Nog even naar 4’33”. Ooit afgevraagd waarom dit stuk korter duurt dan 4 minuten en 33 seconden?

Wout

Laatst gewijzigd:
Omdat het over lengte gaat en niet over tijd, nou goed? Zijn jullie twee alsjeblieft nou eens klaar?

Omdat het over lengte gaat en niet over tijd, nou goed? Zijn jullie twee alsjeblieft nou eens klaar?
Misschien...
Misschien ook niet :)
Wat is je bezwaar tegen een discussie op een discussie forum?
Het gaat immers over electronische muziek, kunst en dergelijke zaken...

En je kunt me altijd toevoegen aan je negeerlijst.

Wout

@ L56: +1...

Zolang het ook echt daar over gaat is het wat anders, maar andere mensen voelen ook de onderhuidse smeulende bosbrand in wording...of hij blijft smeulen en dooft maar in beide gevallen is het niet goed en niet prettig.

Dus hou het lekker puur inhoudelijk dan, en een discussie ipv verwijten

van mij mag het wel, maar het dit is geen discussie over het oorspronkelijke topic meer natuurlijk, iedereen is ook afgehaakt hier en je ziet geen enkele post meer tussen jullie slow chat / msn / email wisseling.

het is inderdaad vooral de toon tussen jullie die doet vermoeden dat er hier een beetje sprake is van het tonen van wie de langste heeft :D, dat kan natuurlijk ook prima via email of msn (kun je er zelfs foto's bij doen :D). Dat is een veel betere oplossing voor iedereen.

op zich wel jammer, want ik vond de vraag van de topicstarter best een interessante, maar zoals ik al eerder aangaf, dit gaat echt wel iets te ver over de top richting hele andere zaken inmiddels.

En ja, ik maak me daar soms ook wel schuldig aan op dit forum, met name als het om theorie gaat, maar dan is er altijd wel iemand die mij weer even met beide voeten op aarde zet hier, en dan doe ik weer even een paar stapjes terug :mega:

zoals ik al schreef quifster, kees kloost, ik probeer me bij het onderwerp te houden. in elke post heb ik het over modellen gehad, hoewel ik het jammer is dat het niet duidelijk is welk model yamaha gebruikt. verder werkt het filosoferen hierover inspiratief. ben weer wat verdergekomen met het bedenken van nieuwe modellen(G2). verder moet ik ook niet op die prikjes ingaan.

Back