Geen eens een Yamaha CS-80? mager lijstje hoor
Apart lijstje met nogal wat overkill aan sounds.
Jupiter 8 en 4 zjin leuk, de 6 is al wat minder.
Juno 60 en Juno 106 zijn praktisch dezelfde synth alleen klinkt de 60 wat dikker. 106 zou ik dus schrappen.
Prophet 5 is mooi, maar duuuuur. Probeer eens de pro-53 of de prohet 5 emulatie van arturia. Ja, da's software en niet 100% identiek, maar je komt wel een heel eind. Geeft je in ieder geval een idee van de sound. Wel even de effecten uitzetten dan, want een echte prophet heeft ook geen effecten aan boord.
De obxa is fraai, zou ik zelf ook wel willen, maar moeilijk te vinden voor een normale prijs. Het oberheim geluid spreekt mij persoonlijk erg aan.
Die drumdozen zou ik lekker laten liggen en in plaats daarvan zou ik een Korg ESX1 kopen. Kijk maar eens naar de filmpjes van harlem nights op youtube, dan ben je meteeen verkocht.
DX5, mooi, maar in feite gewoon 2x een DX7. Heb je meer aan een FS1R, da's pas echt een vette FM bak waarbij alles van de DX reeks in te lezen is. Volledig backwards compaitble met alle DX'en.
D50 is een verstandige keus voor jaren 80 muziek. Een van de meest gebruikte synths in de jaren 80 en kan nog steeds goed mee. Kost ook heel weinig en heeft midi.
Vergeet even niet dat die jaren 80 gasten niet alleen synths gebruikten he. Veel van die sounds komen pas tot leven met een berg effecten erachtiger. Een goede reverb, delay etc. Die zijn vaak nog belangrijker dan de synth zelf. Ik zou dus zeker ook een goede reverb kopen als ik jou was.
Ik zou ook wel rekening houden met veel kosten voor onderhoud. Die oude bakkies geven nu eenmaal vaak de geest. Met name de juno 106 is berucht. Die voicechips gaan allemaal kapot na verloop van tijd. Kostbaar om ze alle 6 te vervangen. Een juno 60 is stukken betrouwbaarder (hoewel op de mijne ook al eens een envelope chip kapot is geweest).
Ik zou als ik jou was de Korg M1 ook nog op je lijstje zetten. Samen met de DX7 en de D50 is dat de meest gebruikte synth in de jaren 80. Ik denk dat die vroege digitale synths in die tijd misschien wel vaker gebruikt zijn dan de juno's en jupiters.