Een mooie analoog bakkie

Analogman

Gedeactiveerd account
Wat is een mooi (betaalbaar) analoog bakkie?

De juno 60, SH 101, of mischien toch een bit 99?

Wie kan mij helpen met een mooi klinkende analoge bak te vinden?

Thx. :D

De juno 60 is zeker een aanrader, net zoals de 101. de bit99 is naar mijn mening rommel, en heeft naar mijn mening niet de klank die mij kan bekoren, maar dat blijft natuurlijk smaak.

Mopho, Evolver, Juno 1 of 2, etc. zijn ook mooi.

Hangt er (o.a.) vanaf wat je precies zoekt, en waarvoor..

Een Juno 60 en een SH-101 verschillen bijv. ook nogal..

De juno 60 is mooi, maar tegenwoordig moet je je best doen om er eentje onder de 600 euro te vinden. Hoewel hij mooi klinkt, vind ik hem ontzettend beperkt wat betreft mogelijkheden. Slechts 1 oscillator per voice en maar 1 envelope. Hierdoor is je klankenpalet wel erg beperkt. Maar wat ie doet, doet ie ontzettend goed. Ik vind alleen de prijs van meer dan 600 euro niet te verantwoorden in vergelijking met wat je er voor krijgt. De prijs van de Juno is de laatste tijd door sentiment en de analoge hype ontzettend hoog geworden.
't Is eigenlijk gewoon een low budget synthje. Dat was het al toen hij uit kwam.
Een Jupiter 8 is stukken fraaier, maar ook ontzetend duur.

Het grootste probleem met die hele oude bakkies, is dat je toch moet rekenen op onderhoudskosten. Condensators die er mee kappen, batterijen die leeg zijn etc. Dat zie je nu al met je jx8p. Let er ook even op dat de meeste analoge oude synthjes geen midi hebben. De Juno 60 heeft dat bijvoorbeeld ook niet, maar is wel via de dcb poort te realiseren.
Waarom wil je trouwens perse analoog? Voor 600 euro is er heel veel leuks te koop op VA gebied en dat klinkt praktisch net zo goed, vaak zelfs beter.

De 101 is ook een leuke synth, echter maar 1 stemmig polyfoon en daardoor erg beperkt.
Vooral leuk voor baslijntjes.

Als je dat typische jaren 80 geluid zoekt, kom je wel een heel eind met een Juno 60. Overigens zijn er ook erg veel digitale synths zoals de DX7 en de Roland D50 gebruikt in die tijd. De D50 is wat mij betreft een ontzettende aanrader. Kost geen drol en ik denk dat je er op de lange termijn meer plezier aan beleeft dan aan de Juno 60.

Laatst gewijzigd:
vraag 1: wat wil je er klankmatig/functioneel mee bereiken?
vraag 2: wat is je budget?
vraag 3: andere randvoorwaarden? (afmetingen, betrouwbaarheid, gewicht, blingblingfactor...)

"ik wil een analoge synth" vind ik op zich een raar uitgangspunt. "Ik wil een synth die zus en zo klinkt" lijkt me logischer. Er zijn namelijk genoeg analoge synths waar je echt niet blij van gaat worden, net als er genoeg digitale zijn die erg mooi kunnen klinken.

Die geromantiseerde "analoge klank" haal je m.i. sneller met je hyperdigitale DX7 mkI met al zijn mogelijkheden om expressief te spelen dan met een beperkte analoge synth die niet aanslaggevoelig is. Die gaat al snel héél statisch klinken. En "statisch" is niet wat men meestal zoekt als men een "analoge synth" tout court zoekt. Als je natuurlijk een analoge synth met bv meerdere oscillatoren hebt, met de nodige modulatie opties (daarom niet in het klavier), dan wordt het iets anders. Dna kan je er ook leven in brengen.

my 2 cents: ik zou beginnen met een recent modelletje zoals de MoPho, Evolver of iets dergelijks. voordelen: midi, patch storage, veel minder onderhoud. En over het algemeen ook veel meer features dan die ouwe bakkies. Als je wat meer gear gaat kopen (onvermijdelijk!) dan loont het de moeite specifieke vintage synths met een karakteristiek geluid aan te schaffen. Tegen die tijd weet je waatschijnlijk ook beter wat je precies wilt / zoekt.

De juno 60 is zeker een aanrader, net zoals de 101. de bit99 is naar mijn mening rommel, en heeft naar mijn mening niet de klank die mij kan bekoren, maar dat blijft natuurlijk smaak.

juno60[106 niet ] is op alle fronten een leuke synthesizer en zn geld dus waard

maar dat is de ax+60/80 ook kosten de helft

en de bitt99 kan juist erg goed klinken [...jahaaaaa]
egt wel
beetje spartaans wel prophet 600 alike sound mogelijk
velocity op filters en ..dual dco die wel effe wat ander klinkt dan een dual dco korg poly 800 jahaaaaa

voort geld 200+ eu ist een toffe bak

eris zoveel tofs

Mooi en betaalbaar? akai ax73, heb je voor rond de 150 wel, als je mazzel en geduld hebt.
Analoog, goedkoop en prima sound.
Maar als je meer knoppen en schuiven wil is de ax60 beter, maar die is wel wat duurder.

Ach kerel, koop gewoon een juno60 :D

Waldorf Pulse. Ik weet niet eens of hij geheel analoog is maar hij heeft een lekker filter.

Bij de weg, ik hoorde hier ook iemand iets zeggen over de d50.

Is de d50 ook weer anders programmeren dan bijv. een jx8p?

Had ook al wat gezien op youtube over de d50, best wel leuke soundjes inderdaad.

D-50 is voor jou een perfecte aanvulling omdat de synthese (en daarmee dus de klank) weer heel anders is dan wat je al hebt staan...
mooie bak :koffie: je kan ook naar een JD-800 kijken, da's zeg maar de mega-D (ongeveer)
Is de d50 ook weer anders programmeren dan bijv. een jx8p?
yup, want is een redelijk andere synthese (qua parameters), je kan o.a. 4 oscs (parts) stapelen...
een 'osc' kan een normale waveform (saw of sqr) hebben en/of samples en tussen 2 parts ringmod usen bijv.

plaat.php

ik zou een MFB synth II proberen, 3 analoge oscillators en veel knoppen

Wat is eigenlijk het budget van de TS?

hang af van de synth, ik ben mijn geld ook een beetje aan het verdelen, ga niet gelijk alles uitgeven. Ben nog steeds aan het sparen voor een Prophet 5 :D

Als het maar niet in de duizenden loopt, paar hondertjes is niet erg *D

Edit: Moet ook in het straatje passen waar ik op oog, namelijk: jaren 80 muziek spelen, dus niet een of andere moderne analoge techno bak bah.

8)

En hoe bevalt de JX8p, is toch wel een typische Roland sound. ik ben daar zelf helemaal weg van, maar dat is persoonlijk. Jupiter4 is wel de heftigste die ik heb gehad uit de Roland serie. Bit heeft wel een erg tof geluid maar vind het eigenlijk maar een hell om te proggen. Kijk eens naar een Roland SH-2 of een SH-01 erg dikke bakkies. Het vet druipt eruit. AX60 zou ik laten liggen, de AX80 is veel mooier kwa klank. Juno6/60 is altijd goed en zou je echt eens gehad moeten hebben. Ik heb hem al een paar keer terug gekocht omdat het geluid mij niet los kan laten. :{

En hoe bevalt de JX8p, is toch wel een typische Roland sound. ik ben daar zelf helemaal weg van, maar dat is persoonlijk. Jupiter4 is wel de heftigste die ik heb gehad uit de Roland serie. Bit heeft wel een erg tof geluid maar vind het eigenlijk maar een hell om te proggen. Kijk eens naar een Roland SH-2 of een SH-01 erg dikke bakkies. Het vet druipt eruit. AX60 zou ik laten liggen, de AX80 is veel mooier kwa klank. Juno6/60 is altijd goed en zou je echt eens gehad moeten hebben. Ik heb hem al een paar keer terug gekocht omdat het geluid mij niet los kan laten. :{

de jx8p heb ik nog weinig aan, slider wil alleen 0 of maximaal, moet gerepareerd worden.
Heb nog steeds geen pg 800. Heb het wel via vst aan de praat gekregen, maar dat programmeert niet lekker, vierkante ogen fack.
:bekdicht:

Back