[pc]scsi controller veroorzaakt tikken in geluid

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik heb weer eens een situatie gecreeerd die niet optimaal is :)

ik heb, een scsikaart en een geluidskaart in een pc hangen.
en een scsikabel van pc en gelduiskabel van pc naar 3 tot 4 meter verderop naast elkaar liggen...

kortom, tik, tik, tik, tik te horen via de kabel die mijn mixer ingaat.
de kabel op zichzelf werkt een klein beetje als microfoon, als ik m los neerleg naast de scsikabel hoor ik zachtjes tikken;
de kabel aangesloten op mijn geluidskaart resulteert in een vele malen harder tikken.

als ik de scsi controller in mijn apparaatbeheer uitzet, dan is het weg...

heeft iemand tips met betrekking tot het oplossen van het probleem, en zo niet wel tips voor de juiste afscherming van het geheel? is het belangrijk hoe ver geluidskaart en scsikaart van elkaar zijn ingebouwd et cetera..?

misschien gebalanceerde aansluitingen gebruiken en die kabels natuurlijk uit elkaars buurt houden.

de kabels moeten eenzelfde traject afleggen, dus die scheiden is niet echt mogelijk,
en mijn geluidkaart heeft geen gebalanceerd in/out :(

ik zal eerst de kaarten eens een paar pcislotjes verder van elkaar plaatsen dan

Altijd ?

Altijd ?

Heb je dat tikken altijd.. of alleen als je via SCSI iets van/naar je sampler stuurt. Tijdens het sturen van data geven veel samplers tikken op de audio..

zo sampletje gemaakt,
eerste stukje gewoon; laatste deel een sampletje naar sampler verzonden,
gain wat opengegooid, en opgenomen.... te beluisteren in de bijlage

voordat iedereen begint over de kabel :) die was dacht ik best goed, maar pikt nogal wat interferentie op van monitorkabel (ook te horen voor de kenner) en van de scsikabel.....

de kabel op zichzelf echter is nauwelijks hoorbaar, echter aangesloten op mijn geluidskaart6... auw.. naja hoor zelf maar :erm:

ik ga mijn scsikaart toch echt verplaatsen nu:W

Attachments

• pc-sci-tik.mp3
    459,4 KB · Bekeken: 136
kaart verplaats, kabels ietsje anders gelegd, tik blijft

op het niveau waarop ik mijn audio op een redelijk hard niveau hoor, is de tik te verwaarlozen, maar het blijft hoorbaar in stille opnames... kortom, scsikaart eruit? of zijn mijn kabeltjes echt brak? (nee het is geen tulp-tulp)_(en nee ook niet gebalaanceerd)

Dat had je best in kunnen sturen voor de sample contest.8o) Is natuurlijk wel een beroerd probleem. Hoop dat het verholpen is met het verplaatsen van je scsi kaart tov je geluidskaart.

Als je hier een oplossing voor hebt, dan hoor ik het graag!
Ik heb namelijk PRECIES hetzelfde probleem en ik heb de dingen die jij gedaan hebt ook in het verleden uitgevoerd.

R.

veel problemen met tikken worden veroorzaakt door IRQ steering.
Zorg IRQ-steering uitstaat in Windows.

Device manager -> PCI bus -> IRQ steering (uitzetten)

Misschien een oplossing?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door The Q
veel problemen met tikken worden veroorzaakt door IRQ steering.
Zorg IRQ-steering uitstaat in Windows.

Device manager -> PCI bus -> IRQ steering (uitzetten)

Misschien een oplossing?

waar vind ik IRQ Steering? Is onvindbaar onder System Devices in mijn XP Device Manager:confused:
en mijn PCI bus, wel vindbaar, heeft geen IRQ steering tabblad

IRQ-steering gaan veranderen heeft in dit geval geen nut, tenzij de 2 apparaten echt op dezelfde irq zitten, maar dan is deze optie alleen niet voldoende. Kun je een van de 2 pci-kaarten in een ander slot zetten zodat de afstand tussen de 2 kaarten maximaal is? En probeer toch de 2 kabels zo ver mogelijk uit de buurt te houden... je zegt dat het erger wordt naarmate je de 2 kabels dichter bij elkaar legt, m.a.w. je hebt een deel van de storingsbron gevonden, maar kunt niet accepteren dat een van de weinige oplossingen het uit elkaar leggen van de kabels is? Je hebt ook geen zin in gebalanceerde aansluitingen, dus je moet toch wat...

even wat uit de wereld helpen

even wat uit de wereld helpen

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
IRQ-steering gaan veranderen heeft in dit geval geen nut, tenzij de 2 apparaten echt op dezelfde irq zitten, maar dan is deze optie alleen niet voldoende.

geen gedeelde irqs, en irq steering niet vindbaar in xp

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw Kun je een van de 2 pci-kaarten in een ander slot zetten zodat de afstand tussen de 2 kaarten maximaal is? En probeer toch de 2 kabels zo ver mogelijk uit de buurt te houden...

de afstand tussen de kaarten is nu maximaal

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw je zegt dat het erger wordt naarmate je de 2 kabels dichter bij elkaar legt, m.a.w. je hebt een deel van de storingsbron gevonden, maar kunt niet accepteren dat een van de weinige oplossingen het uit elkaar leggen van de kabels is?

ik heb gezegd : kaart verplaatst, kabels ietsje anders gelegd, tik blijft helaas
kortom de kabels een beetje verder van elkaar leggen helpt niet, teminste niet binnen de beschikbare maximaal 10 centimeter, en heb hier niet meer dan die hoeveelheid... merk wel dat mijn kabel meer uit de omgeving oppikt, maar dat is voorlopig verwaarloosbaar. als de kabel is aangesloten op mijn geluidkaart, dan is het juist erg.

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw Je hebt ook geen zin in gebalanceerde aansluitingen, dus je moet toch wat...

kan ik gebalanceerde aansluitingen gebruiken om een niet-gebalanceerde geluidskaart van zijn signaal te voorzien? dat heeft toch geen nut...? zou wel mooi zijn als daar iets voor te regelen viel.

---
kortom mijn vermoeden is dat mijn mooie geluidskaart de interferetie toch zelf oppikt...

kun je niet een soort van afscherming in je pc creëren tussen je geluidskaart en je scsikaart?

Origineel geplaatst door Hazes
kun je niet een soort van afscherming in je pc creëren tussen je geluidskaart en je scsikaart?

dat wil ik best proberen, maar hoe en waarmee?
metalen plaatjes? zilverpapier? fijn gaas? :)

Origineel geplaatst door Roel

Met lood!

Origineel geplaatst door Roel

Een plaatje blikmetaal, netjes voor / om je geluidskaart aan de kant van de scsi kaart? Ik roep maar wat hoor, maar aangezien je toch nog geen oplossing hebt, kun je 't misschien maar gewoon eens proberen... Je weet het maar nooit.

hm ik denk in eerste instantie aan bladlood, het is dat ik geen dakkapel heb, maar anders :)_

zit ondertussen nog even te bedenken hoe ik het verder aan ga pakken, heb beperkte ruimte tussen de insteekkaarten, en ik wil de afscherming niet op 1 van de kaarten laten rusten, geleiden mag het geheel ook niet dus zal het in moeten pakken in kunststof of iets dergelijks. .. hmm tips welkom!

Back