Yamaha TG33 versus Kawai K1m

MarsMusica

Composer/Musician
Yamaha TG33 versus Kawai K1m:

ik heb net de Yamaha TG33 gekocht. de vector mogelijkheid is heel mooi!
editting is verder basic en zonder filter. Enveloppes alleen op het volume.

leuk wel dat de LFO (am en fm) naar behoorlijk hoge frequenties kan gaan, voor ring en FM modulatie klanken.

en de zogenaamde FM op de waves zijn vreemd en teleurstellend een beetje. ik hoopte dat je de twee wave-oscillatoren elkaar kon laten moduleren, maar het lijkt meer op iets van zelf-modulatie van de wave-klanken.

de Kawai K1 (de module-versie heeft ook een pookje voor een vier klanken vector besturing ofzoiets) kan ringmoduleren tussen de twee paren van preset wave-golven. dat klinkt een stuk spannender.

wie heeft ervaring met beide synths en editten/ klankebn maken.

welke raden jullie forum-leden aan? of MOET ik beide gewoon in huis hebben, omdat ze allebei uniek en perfect zijn? welke is toch flexibeler en uiteindelijk een blijver?

HELP!

:mexico:

Ik vind het twee zo verschillende synths qua klank, dat je ze best naast elkaar kunt gebruiken. Maar ja, de K1 heeft ook geen filter. :-/

En je kunt geen vector bewegingen opnemen op de K1, daar is het echt een mixer. Op de TG33 kan dat geloof ik wel.

ja, dat klopt...de tg33 heeft een mooi geavanceerd vector-systeem. realtime, of geautomatiseerd, en ook nog eens te besturen met midi!

de Kawai is alleen maar realtime...

ik heb een Kawai PH50 keyboardje met preset-klanken van de K1.
ook erg leuk, want je kan zelf toch nog mooie layers maken van 4 klanken. de klank is wat ruiger dan de TG33, als ik het zo vergelijk..

misschien ben ik al klaar met de PH50, al is het geen edit-synth, en iets meer lo-fi dan een Kawai K1?

IK heb ze hier allebei staan.
Voor allebei ook zelf geluiden gemaakt. Vindt dat met de K1 toch een stuk gemakkelijker werken op 1 of andere manier (tijdens editten kun je parameters veranderen met het pookje, werkt lekker snel)
Ik gebruik ze vooral voor pads in ambient-achtig werk, maar ook om steeds veranderende sequences te maken, door lekker te roeren terwijl de sequence loopt en dit op te nemen op m'n harddiskrecorder.
Ze zijn 2e hands niet al te duur, dus waarom koop je ze niet allebei?
Bevalt er eentje niet verkoop je hem toch weer!

ja, dat moet ik maar gaan doen: ze allebei aanschaffen.

ik loop al een jaar te zuchten en steunen welke ik zou kopen...maar ik ben nu al half op weg dus! :-)

wat wel weer interersant is aan de TG33, is dat de FM afdeling via sysex wat extra te editten geeft, schijnt het. ik ga het vanavond eens goed uitzoeken!

ik blijf het moeilijk vinden om te werken met te veel keyboards en synths om me heen. liever eentje en dan helemaal tot op de bodemloze put onder de knieen krijgen!
nog moeilijker is een aardig apaparaat toch weg doen....bijvoorbeeld omdat de piano toch wel erg warm en vintage klinkt...wat ik dan bij geen ander apparaat kan terugvinden..

ok, ik ga me focussen op een Kawai K1m!

heb ze beide.

K1 is vuil en veel beperkter
TG33 is veel ruimer qua sounds en mogelijkheden.

Heb ook nog de K4, die vind ik zelf dan weer dunnetjes klinken, maar moet er nog eens goed induiken met een editor

ja, dat brengt me weer van mijn stukke been: 'K1 is vuil en veel beperkter
TG33 is veel ruimer qua sounds en mogelijkheden.'

dan hou ik het misschien toch maar op de TG33. en dan zo diep mogelijk leren te editten...de donkerste verste parameters en mogelijkheden ,daar waaraan nog nooit een levend wezen zich heeft durft te wagen..(ofzoiets....)

is toch leuk dat de LFO vrij ver open kan (de freq.).

die kawai PH50 hou ik zolang ik toch niet een keer tegen een K1 module aan loop...

ik houd de K1 omdat hij zo digitaal "vuil" klinkt.
maar de TG33 klinkt veel muzikaler en de algemene sound ligt veel lekkerder in het gehoor

de K1 heeft wel een zeer eigen karakter inderdaad!

beetje anarchie-punk jaren 70 industrial organisch ozoiets...

Nee juist: second-halve-of-the-eighties-poodle-hairdoo-men-dressed-like-women-all-on-cocaine-and-we-know-this-will-go-out-of-fasion-soon miami vice sound. Aantal presets zijn wel MV gerelateerd en daarom kocht ik hem ook.

Niet de beste keus daarvoor maar wel leuk.

Dat je parameters kon editten met het pookje wist ik nog niet. Moet ik eens even gaan proberen op m'n uit nostalgie aangekochte K1.

Had ook ooit een wat vrakkige TG33, maar die heb ik 10 jaar terug geruild voor een platenspeler. WAAROM!!! aaargh....

ik vond zelf de k1m eigenlijk juist niet zoveel karakter hebben, vrij snel weer weggedaan
de tg33 daarintegen, prachtige strings ! ik zou bijna zeggen de mooiste strings die ik heb gehoord uit een digitale bak. en goed in griezelige geluiden ook, brrr echt eng 8D
en meer mogelijk heden; random patchgenerator; de vectorbeweging opnemen, daar gaat het toch een beetje om bij vectorsynthese
maar goed, het is eigenlijk allemaal al gezegd:D

het zijn beide wel hele aparte eigenzinnige synthjes. misschien daarom ook dit topic.

omdat ze nogal op elkaar lijken, zou je ze kunne vergelijken, maar dat is uit eindelijk niet echt mogelijk. wat ik wel ergens had gelezen dacht ik, dat het eigenlijk gewoon pogingen waren om aardige, maar goedkope synths op de markt te brengen.

net genoeg toetertjes en bellen om wat te kunnen editten. Maar bijv. dus geen filters om de kotsen te drukken.

en met de vector-functies maak je een hoop goed dan

een K1m kost je de kop niet, voor rond de 50 euro heb je een hele mooie en als je het niks vind verkoop je het weer. 2 avondjes stappen (of 1 goeie avond stappen) minder en je hebt het er al uit.

ik vind het een fijn freak dingetje voor wazige, rare sounds. voor de mooie piano's doe je het niet. wel heb ik er ooit een orgeltje in geprogrammeerd waarbij je met het pookje de drawbars kon simuleren en dat klonk best geinig. leuker is om te spelen met de 200nogwat wavetables en met name de loops. deze kan je ringmodden met andere geluiden en ook de zeer uitgebreide LFO (met instelbare aanlooptijd) en de DADSR kan je het zo gek maken als je zelf wil. een filtertje erachter hangen kan je altijd nog doen (of gewoon in je DAW)

+ rare, digitale vuiligheid, zoals eerder al vermeld
+ langzaam evoluerende geluiden, mede door de wavestation achtige controle die je hebt door het pookje
+ uitgebreide LFO en envelope's
+ die preset waarbij je een mug kan doodslaan door te bewegen met het pookje :D geniaal programmeerwerk!
+ Cheap

- geen filter
- geen pots of dedicated knoppen: een pookje en een volumefader is alles wat je hebt.
- Low-fi, echt geen allround-synth

Wat ik nou zo jammer vindt is dat de K4 geen vectorpookje heeft.
Is eigenlijk een K1 met digitale filters, maar ik vindt juist dat pookje op de K1 zo leuk. En dan nog de mogelijkheid om met het pookje door de filters te roeren svp:D

is dat niet op te lossen met MIDI controllers?

en dan twee sliders, mod.wheels of knoppen zo configureren, dat ze per knop van 0 tot 127 uitzenden naar de ene midi controller, en van 127 naar 0 naar een andere midi controller..

als de K4 tenminste via midi-controllers de filters en/of volumes van de verschillende klanken kan veranderen...

ik ken de wavestation niet, maar die lijkt me wel een stuk meer mogelijkheden te hebben dan de tg33. sowieso lo pass filters per klank..en het lijkt erop dat je die ook aan het vector-pookje kan hangen.

maar die eenvoud daar houd ik wel van!

dat vraagt om veel creativiteit en fantasie..!

Laatst gewijzigd:
ik heb al lang een oud nederlandsch blad in bezit: Midi magazine uit 1991

met daar in de TG33 ge-reviewd: 'leuk ding!' staat er.....

prijs: fl. 1799,-

is 816 euro

Back