Yamaha TG33 versus Kawai K1m

interrezand!

heb je meer info en vooral: geluidsvoorbeelden ergens? youtube en zo voort?

Wat ik nou zo jammer vindt is dat de K4 geen vectorpookje heeft.
Is eigenlijk een K1 met digitale filters, maar ik vindt juist dat pookje op de K1 zo leuk. En dan nog de mogelijkheid om met het pookje door de filters te roeren svp:D

Ik heb hoop ik morgen jouw exemplaar staan :D

wat ik nu pas ontdek, is dat je op de TG33 die vector-beweging kan vast leggen als een onderdeel van het geluid.

dat wist ik verder wel, maar niet dat dat geriggerd elke noot die je speelt...dat is toch wel heel apart. als een soort ENVeloppe dus van een complex klanken tapijt

De sy22 zou ook nog erg goed in dit vergelijk passen (min of meer de keyboardversie van een tg-33)

is dat niet op te lossen met MIDI controllers?

en dan twee sliders, mod.wheels of knoppen zo configureren, dat ze per knop van 0 tot 127 uitzenden naar de ene midi controller, en van 127 naar 0 naar een andere midi controller..

als de K4 tenminste via midi-controllers de filters en/of volumes van de verschillende klanken kan veranderen...
Als K4 fan en iemand die er een bijna 20 jaar heeft kan ik zeggen dat er mogelijkheden zijn om het mod wiel aan bijv. 2 filters te koppelen. En dat je de een negatief voedt terwijl de ander positief gevoed wordt. Dwz, de ene filter wordt op een set van bijv 2 waves geopend terwijl hij op een set van twee andere sets dicht gaat. Je kunt ook verrassende dingen krijgen door het mod wiel aan envelope te hangen, dacht ik. Dan kun je ook de mate van de envelope beinvloeden met het wiel.
Jammer geen CC voor de K4, en sysex gaat niet werken trage processor.
Mooiste is eigenlijk dat de K4 een resonant filter heeft.

Als K4 fan en iemand die er een bijna 20 jaar heeft kan ik zeggen dat er mogelijkheden zijn om het mod wiel aan bijv. 2 filters te koppelen. En dat je de een negatief voedt terwijl de ander positief gevoed wordt. Dwz, de ene filter wordt op een set van bijv 2 waves geopend terwijl hij op een set van twee andere sets dicht gaat. Je kunt ook verrassende dingen krijgen door het mod wiel aan envelope te hangen, dacht ik. Dan kun je ook de mate van de envelope beinvloeden met het wiel.
Jammer geen CC voor de K4, en sysex gaat niet werken trage processor.
Mooiste is eigenlijk dat de K4 een resonant filter heeft.

Sysex heb ik al eens geprobeerd, werkt wel maar levert inderdaad haperingen op ivm de trage processor.
Die andere truc heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zeker doen.
Ik wist niet dat je het mod wiel aan de envelope kunt hangen, wel aan de lfo.

is die zucht..... het geluid van een gemodde TG33?

bedankt voor de links Hilltree. zelf had ik ook al wat gevonden op youtube en hier.

ik ben niet zo'n liefhebber van de digitale crash-achtige vervormingsklank die je toch altijd weer krijgt bij circuitbending, maar in een filmpje op youttube vond ik het wel weer mooi op percussie en drumklanken.

Back