Rotel RA-series

Mike Rockmore

Ouwe rot
Dag Synthforummers,

Ik heb jullie advies graag over het volgende. Ik heb een setje passieve speakers op de kop getikt. Ik zoek hier nog een versterker bij en nu heb ik mij laten vertellen dat onder andere de versterkers Rotel vrij aardig zijn voor dit soort doeleinden. Ik kan een Rotel RA 611 krijgen voor een goeie prijs, is dit wat? Daarnaast zag ik dit kleine versterkertje, iets wat ik met oog op ruimtebesparing, ook wel een erg fijne oplossing vindt. Straight to the point en erg erg klein. Aangezien mijn bureaublad nu toch erg vol begint te raken, vind ik dit ook wel belangrijk. Hoe staan jullie tegen over het verhaal in de advertentie van de kleine versterker? Blijft dat overeind wat jullie betreft, of is ruikt het erg naar verkooppraat?

PS er komen geen echte high end monitors aan, maar meer uit het middensegment.

Ik hoor het graag van jullie!

Ik ben niet heel bekend met Rotel, maar in de woonkamer heb ik een RA-1060 staan en daar ben ik wel tevreden over. Denk niet dat het slecht spul is.

In de studio gebruik ik ook gewoon hi-fi versterking (NAD).

Juist en nu las ik hier op het forum en elders, dat men vooral bij high end monitors afraad voor een hifi versterker te gaan, maar dat gaat dus in dit geval niet op. Zou je me een plezier willen doen en die link ook even te checken? Ik ben benieuwd hoe iemand van het forum tegen zo'n soort versterkertje aankijkt. Zoals ik eerder zei, zou dit qua ruimte wel een ideale oplossing zijn en in de beschrijving staat dat het minimaal met de duurdere versterkers mee moet komen (questionable). Bedankt trouwens voor je reactie!

Juist en nu las ik hier op het forum en elders, dat men vooral bij high end monitors afraad voor een hifi versterker te gaan, maar dat gaat dus in dit geval niet op. Zou je me een plezier willen doen en die link ook even te checken? Ik ben benieuwd hoe iemand van het forum tegen zo'n soort versterkertje aankijkt. Zoals ik eerder zei, zou dit qua ruimte wel een ideale oplossing zijn en in de beschrijving staat dat het minimaal met de duurdere versterkers mee moet komen (questionable). Bedankt trouwens voor je reactie!

Ja, ik zit nu eigenlijk pas de link naar die advertentie te bekijken.....eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit van gehoord en ik weet ook niet wat ik er van moet vinden. Zeg ik er wel gelijk bij, dat ik echt geen expert ben op het gebied van (hi fi) versterking. Toch denk ik, er van uitgaande dat je die advertentie van de Tripath serieus moet nemen (toen ik naar die foto keek kreeg ik in eerste instantie een 1- april gevoel), dat het voor monitoring niet echt geschikt zou zijn. Het lijkt zich meer toe te spitsen op het high-end spul en dat is toch weer een heel ander gebied dan studio monitoring. Hoe goed het misschien ook is, volgens mij heb je toch even wat meer power nodig voor je passieve monitortjes om niet in de problemen te raken. Ruimtegebrek kan van belang zijn, maar ik zou me toch vooral baseren op welk spul voor jou de beste resultaten geeft.

Ik zie ook nu pas dat die Rotel RA 611 een soort "vintage" versterker is. Ziet er mooi uit; het mooist zou natuurlijk zijn als je het kon uitproberen.... bedenk wel dat een versterker die meer vermogen kan leveren dan je speakers aankunnen altijd beter is dan omgekeerd. Een versterker die te hard moet werken om een gewenst geluidsniveau te halen (waardoor de boel gaat vervormen) kan juist schade toebrengen aan je luidsprekers.

Ik denk dat er op Marktplaats ook voldoende recente versterkers tussen staan waar jij prima mee moet kunnen werken. Met hi fi versterkers valt prima te werken hoor in combinatie met passieve monitoring. High end geluidsapparatuur, zeg maar dat spul waar de zgn. "audiofielen" zo gek op zijn, kun je voor in de studio maar beter links laten liggen. Het is meestal peperduur en niet perse gebouwd om tegen een stootje te kunnen. Dat laatste is in de studio o.a. wel van belang, evenals een neutrale / rechte (analytische) karakteristiek.

Het allerbelangrijkste met monitoring is dat jij na enige tijd kunt vertrouwen op wat je hoort. Elke monitor is weer anders, elke ruimte (akoestiek) ook, maar jij zal de zwakke plekken van jouw systeem moeten leren kennen zodat je kunt voorspellen hoe het op andere plekken zal klinken. Dat vergt tijd en ervaring, evenals het (zo mogelijk) beluisteren van je mixen op andere systemen (in de auto etc.)!

Succes met je keuze :okdan:

is het uitgangsvermogen van dat 'speeltje' niet een beetje aan de lage kant ?
Beestje kost trouwens maar 60 euro. Mocht het niks zijn voor waar je voor nodig hebt, kan die altijd nog in de keuken/garage/knutselhok/kinderkamer worden gebruikt.

Daar heb je gelijk in Heine, maar aangezien ik erg erg tight in budget zit.. En je gelooft het niet, maar ik kan die Rotel dus voor minder krijgen. Het enige waar ik nu mee zit is wattage van de Rotel en de wattage van de SMSI.

De Rotel advertentie geeft aan:

Vermogen per kanaal:
35 Watt bij 4 Ohm
30 Watt bij 8 Ohm

En mijn speakers zijn 80 Watt, bij 8 Ohm. Is dat ook achterDat gaat niet werken toch? Bij de SMSI staat vervolgens: # T- Amp IC : Tripath TA2020 # Output Power : 2 x 20W . Zijn deze beide versterkers dan niet krachtig genoeg? Of is de beschrijving van mijn speakers niet accuraat? Heeft iemand nog pointers, wat betreft versterkers die wel sterk genoeg zijn?

30 watt is zwaar onder de maat. Je wattage moet veel ruimer zijn, die Rotel kan vrij snel gaan clippen wat niet fijn is voor je monitors. Een regel die je veilig kunt aanhouden is dat de versterker het dubbele aan watt moet kunnen geven, dus in dit geval 160 watt. Je kunt het wat ruimer nemen, als je maar niet te graag aan de volume knop zit. Want of je versterker nou teveel of te weinig watt heeft, degene die de speakers molt is altijd degene die aan de volume knop zit.

30 watt is watt aan de krappe kant voor monitoring, maar het kan wel.
het barst overigens van de betaalbare 2e hands versterkers die wat ruimer in het vermogen zitten.
bijna alles is bruikbaar, behalve oude PA slaves, die vervormen vaak te veel.
:koffie:

Dag forummers,

Dank voor de heldere tips en de duidelijke do's & dont's. Ik had aan mijn NS10's destijds een Alesis RA100 zitten volgens mij. Dat budget heb ik niet meer, ik zoek eerst echt ff in de 40-70 prijsklasse. Maar een good rule of thumb is dus tweemaal het vermogen dat op de monitor staat? Ga ik daar nog ff op marktplaatsen.

Het vermogen van een versterker zegt niet alles.

Daarnaast is het natuurlijk van belang welke speakers je ermee wil aansturen.
Rotel amps hebben een enorm hoge dampingsfactor. Daar kun je aardig wat speakers mee aansturen. Die NS10's kunnen max 70W hebben. Zo'n speakertje hou je met elke willekeurige Rotel onder controle.

Betaalbare Rotel amps zijn vaak wel oud. Een 2e hands NAD is ook goed betaalbaar dat zijn ook stabiele amps.

Laatst gewijzigd:
Thanks Martijn voor je reactie, ik wacht de levering van de boxen even af, dan kan ik met die specificaties even gaan kijken. Maar goed denk je dat dat met die rotel gaat werken dan? Het moeten sowieso geen knalmonitors worden, ik mix op heel acceptabel volume :). Zijn er nog andere merken in die prijsklasse waar ik iets aan kan hebben? In die wattage? Ik las her en der op het forum al over cambridge, NAD etc. Maar dat is echt even boven mijn budget.

Back