Rare vraag wellicht, maar is er een overzicht van welke editors er allemaal zijn voor hardwaresynths op de ipad? De FS1R-editor is de belangrijkste reden voor me om een ipad te overwegen, maar wie weet is er ook wel iets voor m'n Matrix1000 en Kawai K5000? Om maar iets te noemen![]()
Er zijn meerdere editors voor iOS, sommige rechtstreeks voor een bepaalde synth, andere meer generiek. Tenzij het om een heel speciaal apparaat gaat zou ik zelf altijd voor zo'n generieke oplossing kiezen, omdat je daar ook nog op kan customizen of gewoon zelf iets maken. Ik gebruik zelf MIDI Designer, en heb daar oa een serie layouts voor gemaakt voor de meeste Roland synths uit de jaren 80, en eentje voor de Waldorf Pulse.
Als je iets kant-en-klaars zoekt zou ik je editor uitzoeken op het al beschikbaar zijn van een layout voor jouw synthesizers. Mocht je zelf aan de slag willen dan kan ik je MIDI Designer aanbevelen, het is zo makkelijk om daar dingen voor te maken en voelt niet zo 'programmeerderig' of 'technisch' aan als bijv. TB MIDI Stuff of TouchOSC, waar mij de moed van in de schoenen zonk toen ik aan die Roland layouts wou beginnen. De support, zowel van de developer als vanuit de community is ook erg goed.
http://mididesigner.com/community/ (highlights)
http://mididesigner.com/qa/share (alle layouts)
De Matrix 1000 reageert trouwens blijkbaar erg traag op Sysex commando's, lekker realtime tweaken zal er dus niet zo heel erg in zitten als ik bijv. de manual van de KiwiTechnics Patch Editor mag geloven:
"Some Sysex commands on the Oberheim Matrix 1000 are very slow responding to sysex and it does not respond well to large numbers of commands in rapid succession. This is especially so for the filter cutoff. When a series of Sysex commands are sent to the M1000 the synth will stop responding and hang notes or have other random problems until it catches up. This makes it unsuitable to control parameters in a live situation but a patch has been provided to help set up the M1000. The parameter for Filter sustain control does not work in the M1000 and has been disabled in this patch."

-> 18 (0x12) sluggishness 6092 (0x17CC): 67 (0x43) -> 18 (0x12) 24136 (0x5E4