Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Rare vraag wellicht, maar is er een overzicht van welke editors er allemaal zijn voor hardwaresynths op de ipad? De FS1R-editor is de belangrijkste reden voor me om een ipad te overwegen, maar wie weet is er ook wel iets voor m'n Matrix1000 en Kawai K5000? Om maar iets te noemen :)

Er zijn meerdere editors voor iOS, sommige rechtstreeks voor een bepaalde synth, andere meer generiek. Tenzij het om een heel speciaal apparaat gaat zou ik zelf altijd voor zo'n generieke oplossing kiezen, omdat je daar ook nog op kan customizen of gewoon zelf iets maken. Ik gebruik zelf MIDI Designer, en heb daar oa een serie layouts voor gemaakt voor de meeste Roland synths uit de jaren 80, en eentje voor de Waldorf Pulse.

Als je iets kant-en-klaars zoekt zou ik je editor uitzoeken op het al beschikbaar zijn van een layout voor jouw synthesizers. Mocht je zelf aan de slag willen dan kan ik je MIDI Designer aanbevelen, het is zo makkelijk om daar dingen voor te maken en voelt niet zo 'programmeerderig' of 'technisch' aan als bijv. TB MIDI Stuff of TouchOSC, waar mij de moed van in de schoenen zonk toen ik aan die Roland layouts wou beginnen. De support, zowel van de developer als vanuit de community is ook erg goed.

http://mididesigner.com/community/ (highlights)
http://mididesigner.com/qa/share (alle layouts)

De Matrix 1000 reageert trouwens blijkbaar erg traag op Sysex commando's, lekker realtime tweaken zal er dus niet zo heel erg in zitten als ik bijv. de manual van de KiwiTechnics Patch Editor mag geloven:
"Some Sysex commands on the Oberheim Matrix 1000 are very slow responding to sysex and it does not respond well to large numbers of commands in rapid succession. This is especially so for the filter cutoff. When a series of Sysex commands are sent to the M1000 the synth will stop responding and hang notes or have other random problems until it catches up. This makes it unsuitable to control parameters in a live situation but a patch has been provided to help set up the M1000. The parameter for Filter sustain control does not work in the M1000 and has been disabled in this patch."

FS1R en K5000 is nou niet echt generiek, dus liever een kant en klare editor :)

Matrix heb ik een OS-upgrade voor besteld, zou dan beter moeten reageren op sysex. Ben benieuwd, nu nog een goeie editor vinden!

FS1R en K5000 is nou niet echt generiek, dus liever een kant en klare editor :)

Matrix heb ik een OS-upgrade voor besteld, zou dan beter moeten reageren op sysex. Ben benieuwd, nu nog een goeie editor vinden!

Voor die 4 EUR zou ik dan gewoon TB MIDI Stuff kopen en die FS1R editor downloaden, daar kan je toch alleen maar blij van worden voor zo'n bedrag :-)

Check je nog ff of je ergens iTunes kaarten van 50 euro voor 40 euro kan kopen, kosten je toekomstige aanschaffen ook allemaal 20% minder :mega:

Doet die OS-upgrade nog steeds alles via Sysex of is het echt een upgrade van de processing en gaat het via CC?

is enkel wat bugfixes, verder geen drastische wijzigingen:

The three issues fixed are the following:

- Sustain Level of Envelope 1 is impossible to set by MIDI (SysEx Remote Parameter Edit command)

- Envelope 2 to VCA 2 (parameter 29) cannot be set individually but only sending the entire set of patch data

- VCF Frequency (parameter 21) update is much more sluggish than in case of the rest of parameters

And here are the fixes taken from the above thread:
Code:
byte : orig. val -> fixed val - description ------------------------------------------------------------------------------------------ 2 (0x0002): 49 (0x31) -> 51 (0x33) - firmware version minor number change to 3 3521 (0x0DC1): 153 (0x99) -> 143 (0x8F) - fix for VCA 2 (parameter 29) cannot be set 3522 (0x0DC2): 44 (0x2C) -> 52 (0x34) individually 6090 (0x17CA): 189 (0xBD) -> 57 (0x39) - fix for VCF Frequency (parameter 21) update 6091 (0x17CB): 152 (0x98) -> 18 (0x12) sluggishness 6092 (0x17CC): 67 (0x43) -> 18 (0x12) 24136 (0x5E48): 56 (0x38) -> 45 (0x2D) - fix for Env1 Sustain impossible to set via MIDI
Basically by editing the above 7 bytes in the original firmware and burning it to a 27C256 eprom you will have a new 1.1.3 firmware where the above three issues are fixed.

oftewel, zou ik extern een filtersweep kunnen maken met m'n M1000? Dat zou al heel wat zijn :)

Vanavond nieuwe iPad's, dus deze week gaat het waarschijnlijk gebeuren, 154 aan de iPad. Wat ik nog niet helemaal snap, moet je nu kiezen of je een audio-interface OF een midi-interface aansluit? Dus als ik zo'n Apogee aansluit kan ik midi enkel wireless doen? En kan de Apogee rechtstreeks aan de pad of moet daar een verloopstekkertje tussen(camera connection-kit)?

Sorry, n00b-vragen, maar ik heb er zin an!

Vanavond nieuwe iPad's, dus deze week gaat het waarschijnlijk gebeuren, 154 aan de iPad.

Ga er maar vanuit dat de iPad's die vanavond worden aangekondigd nog niet deze week al in de Nederlandse winkels liggen. Tenzij je naar Duitsland gaat rijden o.i.d. moet je daar nog even iets langer geduld voor hebben.

Vanavond nieuwe iPad's, dus deze week gaat het waarschijnlijk gebeuren, 154 aan de iPad. Wat ik nog niet helemaal snap, moet je nu kiezen of je een audio-interface OF een midi-interface aansluit? Dus als ik zo'n Apogee aansluit kan ik midi enkel wireless doen? En kan de Apogee rechtstreeks aan de pad of moet daar een verloopstekkertje tussen(camera connection-kit)?

Sorry, n00b-vragen, maar ik heb er zin an!

Je kan bij dx.com kabeltjes bestellen zodat je bijvoorbeeld 3 usb aansluitingen hebt. Ik heb ze net binnen, ga vanavond kijken of het ook echt werkt :)

Ga er maar vanuit dat de iPad's die vanavond worden aangekondigd nog niet deze week al in de Nederlandse winkels liggen. Tenzij je naar Duitsland gaat rijden o.i.d. moet je daar nog even iets langer geduld voor hebben.

Zul je altijd zien dat Nederland dan voor het eerst in de geschiedenis met de eerste wave meedoet :P

Ik gebruik al Tabletop voor het live launchen van oneshots, maar ik zou graag met mijn iRig keys een soort van sampleplaying keyboard app hebben, waarbij ik niet via de interne mic sounds moet opnemen maar via iTunes kan importeren.

Met de meegeleverde Sampletank kan je kiezen uit een aantal libraries, maar geen eigen samples importeren, bij mijn weten.

Is er zo'n app?

Niemand die hier een antwoord op weet? Dank bij voorbaat!

Niemand die hier een antwoord op weet? Dank bij voorbaat!

Ik gebruik audiocopy en audioshare. Met audioshare kan je vanaf je dropbox of uit je itunes library samples kopieeren naar tabletop of bijna elke andere app.

Over tabletop gesproken, wat vinden jullie? Ik vind het concept super leuk maar heb werkelijk nog nooit zulke slechte kwaliteit FX gehoord zoals de delay, verb, chorus etc.

Samples importeren gaat rechtstreeks vanuit iTunes en is het probleem niet, dat lukt.

Ik zoek een app die de samples niet bespeelbaar maakt in een sampler maar in een keyboard, om multi note sampled instruments naderhand te bespelen met iRig Keys.

Bestaat hier een dedicated app voor?

Samples importeren gaat rechtstreeks vanuit iTunes en is het probleem niet, dat lukt.

Ik zoek een app die de samples niet bespeelbaar maakt in een sampler maar in een keyboard, om multi note sampled instruments naderhand te bespelen met iRig Keys.

Bestaat hier een dedicated app voor?
Niet IN een sampler maar IN een keyboard? Je hebt het over een iPad, niet over een keyboard, er zitten geen (echte) keys op een iPad.
Leg nu eens beter uit wat je wil. Zoek je een sampler waar je zelf multi-samples in kan maken ofzo?

>>
>>

als je niet een meer algemene DAW app met geïntegreerde keyboardsampler wil, zoals er hier al een paar suggesties passeerden, kun je misschien http://www.bismark.jp/bs-16i/ eens proberen. Maar dan moet je wel soundfonts maken van je samples eerst, weet niet of dat een probleem is in de werkwijze die je voor ogen hebt?

Ik heb in mijn eerste post exact omschreven wat ik bedoel.

Ik gebruik al Tabletop voor het live launchen van oneshots, maar ik zou graag met mijn iRig keys een soort van sampleplaying keyboard app hebben, waarbij ik niet via de interne mic sounds moet opnemen maar via iTunes kan importeren.

Met de meegeleverde Sampletank kan je kiezen uit een aantal libraries, maar geen eigen samples importeren, bij mijn weten.

Is er zo'n app?

Dit laatste is wat ik zoek, zo lijkt!
edit: Alleen nog uitzoeken hoe ik eenvoudige Soundfonts kan maken van de gesamplede noten (in PCM WAV).

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back