nieuwe ASIO driver voor PCI-, on-board and USB- soundcards

Gave link. Wel interessant.

Maar volgens mij zijn er nog minder WDM drivers dan ASIO drivers.

En denk niet dat menig bezitter van een oudere geluidskaart nog hoop moet vestigen op WDM drivers. Die komen alleen met de nieuwste geluidskaarten uit.

Origineel geplaatst door fuse
Gave link. Wel interessant.

Maar volgens mij zijn er nog minder WDM drivers dan ASIO drivers.

En denk niet dat menig bezitter van een oudere geluidskaart nog hoop moet vestigen op WDM drivers. Die komen alleen met de nieuwste geluidskaarten uit.

Dus je moet WDM drivers hebben om die Asio driver te installeren?

Yep!

Nog even ter verduidelijking;

ASIO stands for "Audio Stream Input Output." This format was designed by Steinberg to improve performace in latency over standard type drivers when used in conjunction with software such as Cubase VST. This allows you to take advantage of VST software plugins in Cubase that would normally run with a significant delay.

WDM stands for "Windows Driver Model," which has improved performance in latency over standard type drivers when used in conjunction with Cakewalk SONAR. This allows you to take advantage of DXi software plugins in SONAR that would normally run with a significant delay.

MME stands for "Microsoft Multimedia Environment," and is supported in almost all audio applications. If you were using software such as Cool Edit Pro this would be the driver to use.

Origineel geplaatst door Mostatic
Nope!

:)

Weet jij het verschil tussen Kernel streaming audio and Audio streaming input dan? Ik in ieder geval niet, maar ze doen uiteindelijk wel hetzelfde volgens mij.

Deze ASIO driver is juist een 'wrapper' voor WDM drivers.
Wel stoer als je bijv een onboard geluidskaart wilt gebruiken met lage latency ASIO drivers.

Eigenlijk zou Steinberg ook op WDM drivers moeten overstappen. Dit wordt veel breder gedragen door het softwareplatform. Dit is hetzelfde als met audiounits voor de Apple's.
Nadeel voor ontwikkelaars is dat die hele WDM/DXi omgeving veel moeilijker is te programmeren dan de ASIO omgeving. (Microsoft kan alleen maar brakke software bouwen) Mja, Microsoft's macht is wat dat betreft gewoon te groot.

Wel stoer als je bijv een onboard geluidskaart wilt gebruiken met lage latency ASIO drivers.

Dus je koopt een moederbord met onboard sound + windows xp + die drivers dan heb je Asio?

Origineel geplaatst door Flatron
Dus je koopt een moederbord met onboard sound + windows xp + die drivers dan heb je Asio?

Daar komt het in grote lijnen op neer ja. Maar, onrthoud wel dat het beta drivers zijn en dat het niet zeker is dat het met elke kaart/chip werkt. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Ik zal deze drivers eens proberen bij een vriend van mij...

Zelf heb ik het niet zo op beta.

Maar ik heb nergens kunnen lezen of ze later ook te koop zijn of het freeware is.

Wel interessant is het om bijv een 2e computer met een goedkope geluidskaart via die drivers en joystick midi in/out aan je setup toe te voegen zodat je daar (een aantal) softsynth(s) op kunt draaien. Kost niet zo bar veel en is wel geinig.

Weet jij het verschil tussen Kernel streaming audio and Audio streaming input dan? Ik in ieder geval niet, maar ze doen uiteindelijk wel hetzelfde volgens mij.

Eigenlijk zou Steinberg ook op WDM drivers moeten overstappen. Dit wordt veel breder gedragen door het softwareplatform. Dit is hetzelfde als met audiounits voor de Apple's.
Nadeel voor ontwikkelaars is dat die hele WDM/DXi omgeving veel moeilijker is te programmeren dan de ASIO omgeving. (Microsoft kan alleen maar brakke software bouwen) Mja, Microsoft's macht is wat dat betreft gewoon te groot.

Het idee komt op hetzelfde neer. Verschil zit hem inderdaad, je zei het zelf al, de verbetering door heel het platform heen. Hierdoor word dus ook de bus beter benut en geheugen adressering etc. etc. waardoor je optimale omstandigheden creeerd. Daar zit het verschil dus in.

Waarom zouden ze de driver met de Terratec EWX24/96 getest hebben, terwijl daar al een terratec ASIO driver voor is? Zou deze beter werken? Toch eens proberen dan ;)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Kan ik deze driver voor gebruiken voor m'n usb geluidskaart? Daar zit ik al maanden naar te smachten.

lees ff goed door, er staat dat je al wdm drivers moet hebben voor je geluidskaart en die zijn er voor de meeste usb soundcards niet

Origineel geplaatst door produx216
lees ff goed door, er staat dat je al wdm drivers moet hebben voor je geluidskaart en die zijn er voor de meeste usb soundcards niet

"One thing of importance: For USB-devices the standard-MS-driver (usbaudio.sys) seems to give the best performance. For "normal" PCI-soundcards most of the time the specific drivers of the sound-card-manufacturer should provide better performance than the drivers that are shipped with MS Windows 2000 or XP!"

Back